شناسه خبر : 24419 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تنفس تهران و چهار استان در پاییز بی‌هوا

خداحافظی با نویسنده فرودستان

ششمین هفته پاییز امسال با آلودگی هوا در تهران و گردوغبار در استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام سپری شد. روز چهارشنبه 10 آبان‌ماه هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم شد و مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد: «با توجه به وزش باد شدید و ایجاد گردوغبار در نواحی غرب کشور که استان تهران را هم تحت تاثیر قرار داده است، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵ /۲ میکرون و ۱۰ میکرون فراتر از حد مجاز و بیانگر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.»

ششمین هفته پاییز امسال با آلودگی هوا در تهران و گردوغبار در استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام سپری شد. روز چهارشنبه 10 آبان‌ماه هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم شد و مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد: «با توجه به وزش باد شدید و ایجاد گردوغبار در نواحی غرب کشور که استان تهران را هم تحت تاثیر قرار داده است، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵ /۲ میکرون و ۱۰ میکرون فراتر از حد مجاز و بیانگر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.» ایسنا به نقل از حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نوشت: «علت آلودگی هوای پی در پی پایتخت طی چند روز اخیر آلودگی ناشی از ذرات معلق کمتر از 5 /2 میکرون است که عوامل متحرک در سطح شهر آن را به وجود می‌آورند. علت افزایش این ذرات آلاینده، ترافیک و تردد بیش از حد خودروها در سطح شهر است.»

♦♦♦

سقوط هفته‌ای یک ایرباس 500‌نفره در تهران

مساله آلودگی هوای پایتخت در همین هفته موضوع اصلی هفدهمین جلسه شورای شهر تهران شد. مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در جلسه علنی شورا گفت: «متاسفانه در تهران بر اساس آمار در سال 1384 بیش از 10 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شده‌اند که در سال 1395 این رقم به بیش از دو برابر افزایش یافته است. این به این معناست که در تهرانی زندگی می‌کنیم که هفته‌ای یک ایرباس 500‌نفره در آن سقوط می‌کند و کسی به آن توجهی ندارد. تهران جزو سه شهری که بدترین کیفیت هوا را دارد قرار گرفته است.» عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نیز که به دعوت رئیس شورای شهر در صحن علنی شورا حاضر شده بود از پدرخوانده‌هایی گفت که در برابر اقدامات کاهنده آلودگی هوا مقابله می‌کنند. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، کلانتری با بیان اینکه وضعیت آلودگی کلانشهرها به طور نسبی بهتر شده است، گفت: «به طور متوسط هنوز حدود ۹۰ روز هوای آلوده داریم. از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهیم. کمتر حرف بزنیم بلکه تصمیم بگیریم که چه کنیم. به عنوان مثال ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند که معمولاً عمر بالای ۱۰ سال دارند و هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم که تهران را ترک می‌کنند اما آلودگی‌شان را برای مردم به جای می‌گذارند. مسائل به صورت تئوری حل نمی‌شود. مشکل اصلی تهران، آلودگی هواست و ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود. باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.» حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، نیز اظهار کرد: «این پدرخوانده‌های مافیایی (صنایع آلوده‌کننده هوای تهران) اجازه نمی‌دهند حتی دستورات رئیس جمهوری لازم‌الاجرا باشد. با این شیوه نمی‌شود کارها را پیش برد و باید با صراحت ذاتی با واحدهای آلاینده برخورد شود. دیگر از وقت زدن حرف‌های قشنگ گذشته و باید کارهای جسورانه‌ای با حمایت مردم و رسانه‌های اجتماعی صورت دهیم.»

♦♦♦

خاک همسایه در چشم اهالی غرب ایران

اگر هفته گذشته با آلودگی هوای تهران، تنفس برای گروه‌های حساس خطرناک شد، غباری که نواحی غرب کشور را در‌بر گرفت، هم تنفس و هم تردد را برای شهروندان استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام به‌حدی دشوار کرد که در روزهایی مدرسه‌ها،‌ دانشگاه‌ها و ادارات تعطیل اعلام شدند. تنها در روز سه‌شنبه 9 آبان‌ماه غلظت غبار در آبادان به ۲۸ برابر حد مجاز رسید. روزنامه «شهروند» در گزارشی استان‌های درگیر گردوغبار را «محصوران غبار» توصیف کرد و نوشت: «هوای خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام آلوده است، مدارس و دانشگاه‌های ۹ شهر خوزستان به علت گردوغبار تعطیل اعلام شد، وضعیت آلودگی هوا در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب به حد بحران رسید، گردوغبار صبح سه‌شنبه در آبادان به ۲۸ برابر حد مجاز رسید و دید افقی را تا ۴۰۰ متر کاهش داد. غبار عربی روی سر استان‌های جنوب غرب نشست و نفس مردمی را که شاهد پاییزی بی‌باران هستند، تنگ کرد. گردوغبار و آلودگی در خوزستان، کردستان، کرمانشاه و ایلام دیروز آنچنان غلیظ بود که زندگی مردم را مختل کرد، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و ادارات تعطیل شدند و رفت‌وآمد برای زائران کربلا در نقطه صفر مرزی عراق هم به‌سختی پیش می‌رود. درد خشکیدن تالاب‌های کشورهای همسایه هر روز بیشتر احساس می‌شود و خاک بی‌توجهی مسوولان این کشورها و ناتوانی در مقابل خشکسالی به چشم مردم ایران می‌رود.»

♦♦♦

افشاگری تکان‌دهنده درباره تعرض به کودکان

هفته گذشته اخبار نگران‌کننده‌ای درباره فساد در برخی مدارس فوتبال و تعرض به چند کودک اسکیت‌باز منتشر شد. خبرگزاری میزان از محرز شدن تخلف ۱۱۶ مدرسه فوتبال برای مسوولان خبر داد و نوشت: «منابع موثق خبری به خبرنگار ورزشی میزان اطلاع دادند که در نتیجه تحقیقات گسترده و بررسی‌های قانونی صورت‌گرفته توسط مراجع ذی‌صلاح و جمع‌بندی چندین پرونده مهم فساد مالی و اخلاقی در مدارس فوتبال در سال‌های اخیر، تخلف ۱۱۶ مدرسه فوتبال برای مسوولان محرز شده و حالا با تعطیلی و پلمب این مراکز، به زودی به تخلفات مختلف افراد فعال در این ۱۱۶ مدرسه فوتبال در قوه قضائیه رسیدگی خواهد شد. با توجه به اهمیت این پرونده و نگرانی خانواده‌ها نسبت به فساد رایج در مدارس فوتبال، در شرایط کنونی پرونده تمام این متخلفان به دادگاه ارجاع خواهد شد و برخورد قانونی جدی با افرادی که در فساد اخلاقی و مالی دست داشته‌اند صورت خواهد گرفت... پای چند چهره نسبتاً سرشناس که نام آنها بارها و بارها به گوش اهالی فوتبال رسیده و شناخت زیادی از آنها وجود دارد هم در بین متخلفان دیده می‌شود و این افراد فوتبالی شناخته‌شده در بعضی از این ۱۱۶ مدرسه فوتبال متخلف فعالیت داشته‌اند.» بر اساس این گزارش «اولین بار در سال ۱۳۹۰ بود که بحث فساد در مدارس فوتبال به صورت کاملاً جدی در رسانه‌ها و محافل ورزشی با افشاگری‌های تکان‌دهنده و فجایع مالی و‌... رخ داده پیگیری شد.» این گزارش هیچ جزئیاتی درباره مسائل اخلاقی مورد اشاره در مدارس فوتبال ارائه نکرد، اما در همین هفته خبرگزاری تسنیم از پیگیری موضوع تعرض به چند کودک اسکیت‌باز در استان یزد از طریق حراست وزارت ورزش و جوانان خبر داد و نوشت: «در استان یزد، یک فرد که کارت مربیگری در رشته اسکیت هم نداشته، اقدام به برگزاری کلاس آموزشی در این رشته برای کودکان زیر هشت سال کرده است. گفته می‌شود این فرد به تعدادی از این کودکان تعرض کرده که این موضوع هم‌اکنون در محاکم قضایی طرح و پیگیری می‌شود.» بهمن محمدرضایی، رئیس فدراسیون اسکیت، در این باره گفته است: «ما هم این موضوع را شنیده‌ایم، اما چون خبر از منبع موثقی به دستمان نرسیده، موضوع تعرض را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب، اما می‌توانم بگویم که این فرد اقدام به کلاهبرداری کرده و موضوع در حراست وزارت ورزش و همچنین حراست اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در حال رسیدگی است... این فرد سال 90 در یک دوره مربیگری درجه 3 شرکت کرده بود، اما به دلیل نقص مدارک، هرگز برایش کارت مربیگری صادر نشد. او از اهالی یزد نیست و از استان دیگری به اینجا آمده است. با توجه به اینکه او فردی مورد تایید از سوی هیات اسکیت یزد و اداره کل ورزش این استان نبوده، در نتیجه فضای رسمی نیز در اختیارش قرار نگرفته بود و او در یک پارک در ورودی شهر اقدام به برگزاری کلاس و البته کارهایی از قبیل سوءاستفاده‌های جنسی، غیرجنسی و نقدی کرده است.»

 ♦♦♦

خداحافظی با داستان‌نویس محبوب

تشییع پیکر یکی از بزرگان ادبیات که کودکان و نوجوانان از سوژه‌ها و مخاطبان اصلی آثارش بودند از خبرهای تلخ هفته گذشته بود. علی‌اشرف درویشیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه، چهارم آبان‌ماه در 76‌سالگی از دنیا رفت و روز هشتم آبان‌ماه پیکرش به خاک سپرده شد. «سال‌های ابری»، «بیستون»، «آبشوران»، «همراه آهنگ‌های بابام»، «کی برمی‌گردی داداش جان» و «سلول ۱۸» از جمله آثار درویشیان هستند. بر اساس گزارش ایسنا، فریبرز رئیس‌دانا در مراسم تشییع پیکر این نویسنده اظهار کرد: «علی‌اشرف درویشیان نویسنده فرودستان بود؛ زیرا او معتقد بود همه نوشته‌ها باید برای همه جامعه و برای عدالت باشد. قلم علی‌اشرف درویشیان نماد شرافت است، نمادی برای آزادی و گذرگاهی ارزشمند برای عدالت اجتماعی.» ناصر زرافشان نیز گفت: «علاقه نسبت به علی‌اشرف درویشیان خاص است. اگر چنین جایگاهی دارد، به خاطر چهره و وجود فیزیکی‌اش نیست. او راوی رنج‌های مردم بود که ویژگی قلم او بود. اصالت او در مضامینی است که در زندگی واقعی مردم روی می‌دهد. دغدغه اول علی‌اشرف عدالت اجتماعی و ستیزه‌جویی با فقر بود. دومین ویژگی کار او آزادی و عدالت اجتماعی بود. سومین ویژگی کارش هم بومی بودن است و این مزیت اوست.»

♦♦♦

حاشیه به جای انسجام در روز کوروش

روز هفتم آبان‌ماه که به صورت غیررسمی به عنوان «روز کوروش» شناخته می‌شود، امسال هم مانند سال گذشته خبرساز شد. هفتم آبان‌ماه سال 1395 جمعیت قابل توجهی به مناسبت روز کوروش با حضور در کنار آرامگاه این پادشاه هخامنشی تلاش کردند علاقه و احترام خود را به او نشان دهند اما این حضور و شعارهایی که برخی حاضران در پاسارگاد سر دادند، به مذاق برخی خوش نیامد و در نهایت به برخورد با شرکت‌کنندگان در این مراسم منجر شد. آبان‌ماه سال جاری اما وضعیت متفاوت بود و مسوولان برای جلوگیری از تکرار وقایع سال قبل در این روز کوشیدند. از جمله اینکه بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، از حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده بود که در راستای انسجام ملی و توسعه صنعت گردشگری روز کوروش در تقویم ملی کشور ثبت شود تا به تعبیر او دست فرصت‌طلبان و سودجویان در سوءاستفاده از این مناسبت کوتاه شود. در نهایت اما حاشیه‌ها و اخبار ضد و نقیضی درباره این روز شکل گرفت. روزنامه «شرق» در گزارشی از این حاشیه‌ها نوشت: «در روزهای گذشته اخباری تاییدشده و تاییدنشده از اعمال برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای شرکت‌کنندگان در این روز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بر این اساس ابتدا گفته شد جاده منتهی به پاسارگاد در این روز مسدود می‌شود. در خبری دیگر از برپایی یک مانور نظامی در نزدیکی این منطقه سخن به میان آمد و تصاویری از بیلبوردهای اطلاع‌رسانی در این زمینه منتشر شد. همچنین بر اساس برخی دیگر از خبرها، برپایی هرگونه تور گردشگری به مقصد پاسارگاد در روزهای منتهی به 7 آبان از سوی همه آژانس‌ها ممنوع اعلام شد. در کنار این خبرها، روز گذشته ویدئوهایی نیز منتشر شد که با وجود همه محدودیت‌ها از حضور جمعیتی چشمگیر در اطراف آرامگاه کوروش حکایت داشت. با این‌ حال بر اساس خبری که روز گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس منتشر شده، به نقل از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اعلام شد: «فیلم‌های انتشاریافته از آرامگاه کوروش در شبکه‌های اجتماعی آرشیوی است.» هادی پژوهش‌جهرمی در حاشیه بازدید استاندار و جمعی از مسوولان استان فارس از مجموعه تاریخی پاسارگاد گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ‌گونه مورد خاص امنیتی در اطراف آرامگاه کوروش نبوده است و با توجه به مراجعه نکردن جمعیت زیادی از مردم، شاهد شکل‌گیری ترافیک در محورهای ارتباطی این منطقه نبودیم.» 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها