شناسه خبر : 24539 لینک کوتاه

مرزبانم، جان می‌دهم، ولی خاک نمی‌دهم

سه مقصر و 13 قربانی در واژگونی یک اتوبوس

«مرزبانم، جان می‌دهم، ولی خاک نمی‌دهم»؛ این جملات را یکی از مرزبانان ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت پیش از جان دادن؛ سرباز محمد حسین‌زاده که هفته گذشته خبر تلخ شهادت او و هفت مرزبان دیگر کشورمان اعلام شد. این مرزبانان عصر جمعه 12 آبان‌ماه در منطقه مرزی چالدران استان آذربایجان غربی به شهادت رسیدند.

مرزبانم، جان می‌دهم، ولی خاک نمی‌دهم

«مرزبانم، جان می‌دهم، ولی خاک نمی‌دهم»؛ این جملات را یکی از مرزبانان ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشت پیش از جان دادن؛ سرباز محمد حسین‌زاده که هفته گذشته خبر تلخ شهادت او و هفت مرزبان دیگر کشورمان اعلام شد. این مرزبانان عصر جمعه 12 آبان‌ماه در منطقه مرزی چالدران استان آذربایجان غربی به شهادت رسیدند. بر اساس گزارش ایرنا، «ماموران مرزبانی پس از اتمام ماموریت مرزی و هنگام بازگشت به گروهان در نزدیکی روستای دوشان‌تپه، واقع در 15‌کیلومتری نوار مرزی در کمین تروریست‌ها گرفتار شدند و در این درگیری هشت نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند که سه نفر از آنان نیروی کادر و پنج نفر دیگر سرباز وظیفه بودند.» روزنامه «همشهری» در گزارشی از این حادثه نوشت: بعد از چند ماه خدمت در نقطه صفر مرزی قرار بود برای چند روز به مرخصی بروند و با خانواده‌های‌شان دیدار تازه کنند، اما در راه گرفتار کمین اشرار شدند و همه‌شان پر کشیدند؛ خبری که یادآور حادثه تلخ منطقه میرجاوه بود که همین چند ماه قبل در مرزهای شرقی اتفاق افتاد و در جریان آن 10 نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند. این بار هم مرزبانان که سه نفر از آنان از نیروهای کادر مرزبانی و پنج نفر سرباز وظیفه بودند، در منطقه چالدران به شهادت رسیدند. سید‌محمد عابدی، فرماندار شهرستان خوی، در این‌باره می‌گوید: «هشت شهید عزیزمان از نیروهای هنگ مرزی خوی بودند. آنها بعد از هفته‌ها خدمت در مناطق مرزی قرار بود به مرخصی بروند. به همین دلیل سوار بر یک خودرو نظامی عازم شهر بودند که در کمین تروریست‌ها گرفتار شدند.» آن‌طور که فرماندار خوی می‌گوید مرزبانان قربانی نبردی نابرابر شدند چراکه همه آنها به مرخصی می‌رفتند و هیچ‌یک مسلح نبودند: «بر اساس اطلاعات به‌دست ‌آمده هشت مرزبان سوار یک خودرو تویوتا بودند که در منطقه‌ای دورافتاده حوالی چالدران در تله تروریست‌های گروهک پژاک افتادند. آنها ابتدا راننده خودرو را هدف گلوله قرار دادند و وی را به شهادت رساندند. شهادت راننده باعث شد خودرو مرزبانان که در جاده‌ای کوهستانی حرکت می‌کرد از مسیر منحرف شده و به دره سقوط کند.» عابدی می‌گوید که خودرو مرزبانان به دره‌ای عمیق سقوط کرد اما تروریست‌ها قصد داشتند از شهادت همه مرزبانان مطمئن شوند. به همین دلیل وارد دره شدند: «هرچند سقوط خودرو به دره باعث جراحت و حتی شهادت چند نفر از مرزبانان شده بود اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد تروریست‌ها وارد دره شده و به سوی پیکرهای عزیزانمان تیراندازی کرده و همگی را به شهادت رسانده‌اند.» اما این پایان کار نیست و فرماندار خوی از انتقام سخت از گروه‌های تروریستی خبر می‌دهد. او می‌گوید: «هم‌قسم شده‌ایم که به‌زودی انتقام شهدای‌مان را بگیریم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، نیز در پیام تسلیتی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر کرد، ضمن تسلیت شهادت مرزبانان از مسوولان اطلاعاتی و امنیتی خواست «در اسرع وقت و با پیگیری و اقدامات قاطع، عاملان این جنایت دردناک را شناسایی و مجازات کنند.» بنا بر گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در پیامی، شهادت تعدادی از مرزبانان در منطقه چالدران به دست اشرار مسلح و تروریست‌های جنایتکار را تسلیت گفت و تاکید کرد: «تردید ندارم که این‌گونه اقدامات ددمنشانه، عزم ایران را در مبارزه با تروریسم بیش از پیش جدی‌تر می‌کند.» علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هم شهادت مرزبانان را تسلیت گفتند. رئیس قوه قضائیه همچنین عنوان کرد: «دشمنان جمهوری اسلامی مطمئن باشند که غیورمردان ایران، انتقام خون این جوانان را که مظلومانه به شهادت رسیدند، خواهند گرفت. تاکنون نیز بارها ضربات سختی بابت این قبیل اقدامات ایذایی متحمل شده‌اند و قطعاً این بار نیز در پس این حرکت ناجوانمردانه، مجازات سخت جوانان کشورمان نهفته است و دشمنان نتیجه این اقدام خود را خواهند دید.»

اما این مرزبانان که بودند؟ در گزارش «همشهری» آمده است: «سه‌ نفر از آنها نیروهای کادر نیروی انتظامی بودند، استواریکم محبوب نوری که از نیروهای پاسگاه مرزی بابانور بود، استواردوم مهدی حسین‌زاده، نیروی برجک ۲۲۶ پاسگاه مرزی ناور و استواردوم حمید حاجی‌زاده نیروی گروهان مرزی چالدران. اما به‌جز آنها پنج شهید دیگر از سربازان وظیفه بودند که برخی به‌تازگی راهی خدمت سربازی شده بودند و برخی دیگر چندماه بیشتر به پایان خدمت سربازی‌شان باقی نمانده بود. یکی از آنها مهدی کلته نام داشت و در پاسگاه مرزی بابانور خدمت می‌کرد. او که اهل شهرستان گمیشان در استان گلستان بود 13ماه از دوران سربازی‌اش می‌گذشت. یکی دیگر از شهدا که اهل شهرستان میانه بود و در پاسگاه مرزی یکماله خدمت می‌کرد امیر قربانی نام داشت و تنها پنج‌ ماه از اعزامش به سربازی می‌گذشت. سرباز دیگری که در این حادثه به شهادت رسید محمد حسین‌زاده نام داشت و دی‌ماه سال 95 به خدمت اعزام شده بود و از آن زمان در پاسگاه مرزی ناور خدمت می‌کرد. او اهل گوهردشت کرج بود و قصد داشت بعد از مدت‌ها برای دیدن خانواده‌اش به کرج برود که به‌دست اشرار به شهادت رسید. دو شهید دیگر از اهالی شهرستان بناب بودند: سعید گلابی و عباس قادری. سعید از فروردین‌ماه و عباس از خردادماه امسال راهی خدمت سربازی شده بودند و هر دو در پاسگاه مرزی شیخ سیلوی خدمت می‌کردند.»

 ♦♦♦

سقوط مرگبار اتوبوس مسافربری

جان باختن 13 تن بر اثر واژگونی یک اتوبوس مسافربری در گردنه گدوک بعد از تونل دوم ورسک به سمت شمال از دیگر خبرهای تلخ هفته گذشته بود. آن‌طور که تسنیم از پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، نقل کرده، این اتوبوس مسافربری از تهران به سمت گنبد کاووس در حال حرکت بوده که در ساعت 18:46 دقیقه در محور گردنه گدوک بعد از تونل دوم ورسک دچار سانحه شده و به دره سقوط کرد. در این حادثه که 14 آبان‌ماه رخ داد 13 تن جان باختند. دو نفر از جان‌باخته‌ها کودک و یکی از آنها تبعه عراق بود. در واژگونی این اتوبوس ۲۴ تن هم زخمی شدند. یکی از این مصدومان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: «در زمان این حادثه بیدار بودم که ناگهان ترمز ماشین کار نکرد و تلاش‌های راننده نیز بی‌نتیجه بود و نتوانست اتوبوس را نگه دارد و در نهایت این سانحه به وجود آمد.» اما درباره علت قطعی واژگونی اتوبوس، انتخاب به نقل از روابط عمومی پلیس راهور، سه مقصر این حادثه را معرفی کرد و به نقل از رئیس پلیس راه مازندران نوشت: «مقصر اول، راننده اتوبوس به دلیل بی‌مبالاتی و به حرکت درآوردن وسیله نقلیه با وجود نقص فنی مستمر است. مقصر دوم مالک اتوبوس به دلیل استفاده از قطعات غیرفابریک در تعمیر سیستم ترمز اتوبوس و همچنین نظارت نکردن بر تعمیر خودرو است. مقصر سوم، مدیر مرکز معاینه فنی به علت نظارت نکردن و احراز نکردن سلامت دقیق سیستم ترمز در حین صدور گواهی معاینه فنی است. علت قطعی این حادثه، ناتوانی در کنترل خودرو ناشی از نقص فنی در سیستم ترمز بوده است.»

هفته گذشته چند تصادف شدید دیگر نیز رخ داد. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور در دو مورد از این حوادث که در محور سوسنگرد-‌دهلاویه و جاده جیرده در رشت رخ دادند، ۱۵ تن مجروح و کشته شدند. همچنین در حادثه‌ای دیگر یک دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی اربعین صبح شنبه 13 آبان در نزدیکی مرز مهران واژگون شد. بر اساس گزارش ایسنا، این اتوبوس حامل زائران ایرانی درحالی که از تهران عازم نجف بود در نزدیکی مرز مهران واژگون شد و براساس گزارش‌ها تعدادی از مصدومان آن قطع عضو شدند. از سوی دیگر بر اثر برخورد یک دستگاه ون حامل زائران مراسم اربعین با یک دستگاه خودرو سواری شش تن مصدوم شدند. تمامی مصدومان به وسیله عوامل امدادی هلال احمر به بیمارستانی در مرز مهران منتقل شدند.

♦♦♦

 هزینه‌های شهرداری در پیاده‌روی اربعین

پیاده‌روی اربعین هفته گذشته بخش مهمی از صفحات اصلی روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و فضای مجازی را به خود اختصاص داده بود. یکی از موضوعات مربوط به این راهپیمایی، نقش شهرداری تهران در برگزاری و تقبل هزینه‌های آن بود. در این باره محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عضویت شهرداری‌ها در هشت کمیته از کمیته‌های ستاد اربعین، عنوان کرد: «شهرداری وظایف ویژه‌ای در برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بهتر راهپیمایی عقیدتی سیاسی اربعین دارد و علاوه بر عضویت در کمیته‌ها در دو کمیته نیز مسوولیت دارد. یکی از وظایف بسیار مهمی که در ایام اربعین شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران در این ایام بر عهده دارد، مساله نظافت مسیر است و وظیفه دیگر، مساله جابه‌جایی زوار است که با اختصاص ناوگان درون‌شهری به مسیرهای منتهی به مبادی خروجی عراق در حمل بهتر زوار اقدام می‌کنند. بر اساس مصوبه سال گذشته شورای شهر 10 میلیارد تومان بودجه جهت برگزاری این مراسم تصویب شده و در حال حاضر 100 درصد این رقم تخصیص یافته و هزینه شده است.» هاشمی درباره هزینه 35 میلیارد تومانی سال گذشته در مراسم اربعین با وجود تصویب بودجه پنج میلیارد تومانی برای این مراسم گفت: «رقم 35 میلیارد تومان هزینه غیرمستقیم برای این راهپیمایی عقیدتی سیاسی بود که امسال نیز قطعاً هزینه غیرمستقیم این مراسم بسیار زیاد و بیشتر از 10 میلیارد تومان خواهد بود که نمی‌توان در حال حاضر آن را برآورد کرد. هزینه‌های غیرمستقیم برگزاری این مراسم عظیم شامل مواردی چون استهلاک سه هزار دستگاه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری و ارسال دو دستگاه بالابر یا بولدوزر به مسیرهای منتهی به مبادی خروجی است.» چند روز پس از این اظهارات، رئیس و اعضای شورای شهر تهران در راهپیمایی اربعین حاضر شدند. بر اساس گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر تهران با حضور در نجف تاکید کرد ماموریت و خدمت‌رسانی شهرداری در اربعین در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

♦♦♦

 انتصاب‌های انتقادبرانگیز در شهرداری تهران

تعدادی از انتصاب‌های جدید در شهرداری تهران طی هفته گذشته انتقاداتی را برانگیخت. روزنامه «شرق» در این باره نوشت: «انتصاب محمدحسین حجازی به عنوان مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد و همچنین محمدعلی فرجود به عنوان مدیرعامل سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری تهران، ازجمله انتصاباتی بوده که واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. جلسه روز گذشته (14 آبان‌ماه) شورای شهر تهران مثل همه ۱۸ جلسه قبل، فضایی آرام و بدون حاشیه داشت تا اینکه محمد علیخانی با تذکری جدی به شهردار تهران فضا را تغییر داد. او خطاب به نجفی یادآور شد رای مردم به آنها و انتخاب او حق‌الناس است. او گفت: اخبار نگران‌کننده‌ای در برخی از انتصابات در شهرداری تهران می‌شنویم. شهردار تهران در کانال تلگرامی خود تاکید کرده‌اند مصلحت شهر چیزی فراتر از تعلقات جناحی و گرایش‌های سیاسی است؛ اما آقای نجفی، مصلحت شهر را شهروندانش، همان کسانی که چهار تا شش ساعت در صف‌های طویل ایستادند و به تغییر رای دادند، بهتر از هرکس دیگری تشخیص می‌دهند. همان کسانی که به ۲۱ اصلاح‌طلب با رای بی‌سابقه و بالای یک میلیون نفر اعتماد کردند.» این روزنامه همچنین نوشت: «آنچه در چند روز گذشته با فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد سوال قرار گرفت، انتصابات مدیرانی از سوی مدیران میانی نجفی بود. مجموعه شهرداری تهران همواره چنین شرایطی را داشته که عملکرد و اقدامات و انتخاب‌های مدیران میانی و شهرداران به پای شهردار تهران نوشته می‌شود. در هفته‌های اخیر مدیران زیادی در رده‌های شهرداران منطقه و فرامنطقه‌ای با گرایش‌های حتی اصولگرا جابه‌جا شده‌اند و البته کمتر خبر انتصابشان رسانه‌ای شده است، اما در برخی موارد این انتصاب‌ها حساسیتی بیشتر پیدا می‌کنند.»  

دراین پرونده بخوانید ...