شناسه خبر : 44495 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیشی‌گرفتن از انسان

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند خطرناک باشد؟

از زمان اختراع ماشین رمزساز و رمزگشا در جنگ جهانی دوم توسط آلمان و انگلستان حتی یک قرن نگذشته که هوش مصنوعی ساخته‌شده در آن اختراع دنیای امروز را متحول کرده است. امروز به جدیت می‌توان گفت که هوش ‌مصنوعی نه‌تنها زمان حال را دستخوش تغییر کرد، بلکه از همین الان آینده عجیبی را برایمان رقم زده است.

«کرک ماترن» تحلیلگر Evercore ISI در یادداشت تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کند که درآمد مایکروسافت به واسطه برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

با وجود آنکه صنایع و علوم متفاوتی از وجود هوش مصنوعی بهره برده و می‌برند اما در این میان عده‌ای نسبت به افزایش روزافزون قدرت هوش مصنوعی هشدار می‌دهند. به‌طور مثال سازمان دیده‌بان تروریسم مستقر در بریتانیا با ابراز نگرانی از تهدیدهای هوش مصنوعی برای امنیت ملی کشورها، از سازندگان این فناوری خواسته تا ذهنیت «آرمان‌شهری» خود از هوش مصنوعی را کنار بگذارند و با اتخاذ تدابیر نظارتی بر هوش مصنوعی، تلاش کنند تا این تازه‌ترین فناوری بشری به بلای عصر نوین تبدیل نشود. یا در ماه گذشته شرکت کاریابی آمریکایی Challenger, Gray & Christmas در گزارش خود، برای اولین‌بار از هوش مصنوعی به عنوان یکی از دلایل بیکار شدن کارمندان یاد کرده است. بر اساس گزارش این شرکت، از میان بیش از ۸۰ هزار فردی که در ماه می شغل خود را از دست داده‌اند، حدود ۳۹۰۰ مورد به هوش مصنوعی ارتباط داده شده است. همچنین اشخاصی مانند ایلان ماسک که خود از بنیانگذاران این حوزه هستند نیز از آینده هوش مصنوعی می‌ترسند و استدلال می‌کنند روزی خواهد رسید که این دست‌سازه بشری از بشر پیشی بگیرد و باعث نابودی انسان‌ها شود. 

دراین پرونده بخوانید ...