شناسه خبر : 44490 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیامدهای یک سد

منحرف‌سازی آب هیرمند چه پیامدهایی دارد؟

این فصل تحقیق مجله تجارت فردا با مقاله‌ای درباره اثرات پیشرفت‌های هوش مصنوعی مولد بر ارزش شرکت‌ها آغاز می‌شود. پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مولد به‌طور گسترده به عنوان یک شوک فناوری بزرگ با پیامدهای مهم برای ارزش‌های شرکت دیده می‌شود. نسبت به الگوهای هوش مصنوعی قبلی، الگوهای هوش مصنوعی مولد می‌توانند ورودی‌های پیچیده‌تری را هضم کنند و خروجی‌های انسانی تولید کنند که هوش مصنوعی مولد را نسبت به هوش مصنوعی قبلی و نوآوری‌های یادگیری ماشینی متنوع‌تر و مقیاس‌پذیرتر می‌کند.

مطلب دیگر این فصل به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه کسانی بیشتر در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ نویسندگان این مقاله با استفاده از داده‌های مربوط به نظرسنجی از خانواده‌های آمریکایی، به بررسی میزان اهمیت دادن افراد به رمزارزها و تمایل آنها به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌پردازند. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که دارندگان ارزهای دیجیتال غالباً جوان‌تر هستند و از نظر گرایش‌های سیاسی تمایلات لیبرالی دارند.

موضوع دیگر به این پرسش پاسخ می‌دهد که «منحرف‌سازی آب هیرمند چه پیامدهایی دارد؟» رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، منابع آب زیرزمینی و... فرامرزی، آنهایی هستند که حداقل از یک مرز سیاسی عبور کرده و میان حداقل دو کشور مشترک هستند. به عنوان مثال، سردمدار این حوزه، رودخانه دانوب است که با سرچشمه گرفتن از کوه‌های جنگل سیاه در غرب آلمان حدود 2850 کیلومتر را می‌پیماید و با گذر از 18 قلمرو سیاسی در نهایت در شرق رومانی وارد دریای سیاه می‌شود. قوانین مربوط به بهره‌برداری از این آب‌ها معمولاً با همکاری و توافق میان کشورهای ذی‌نفع تدوین می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...