شناسه خبر : 36816 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اعتراض در روسیه توسعه در هند

چه چیزی جریان‌های سرمایه بین‌المللی را توضیح می‌دهد؟

سه مقاله مهم در پرونده تحقیق این هفته منتشر شده که از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در مقاله‌ای که به بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر شکل‌گیری اعتراضات جمعی در روسیه پرداخته تاکید شده است که همیشه یکی از موانع اصلی در شکل‌گیری حرکت اجتماعی و دستیابی به خروجی مثبت اجتماعی مساله مشارکت است. نویسندگان در این مقاله به سواری مجانی و چگونگی شکل‌گیری آن در مساله اقدام جمعی پرداخته‌اند. در این مقاله، به رابطه میزان استفاده از فضای مجازی در روسیه و شرکت در اعتراضات سراسری و همین‌طور نسبت آنها با تخلف‌های انتخاباتی در سال 2011 اشاره شده است.

مقاله دیگر این پرونده به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه چیزی جریان‌های سرمایه بین‌المللی را توضیح می‌دهد؟ در ابتدای این مقاله به مقاله رابرت لوکاس، اقتصاددان آمریکایی و برنده نوبل علم اقتصاد، با عنوان «چرا سرمایه از کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر جریان نمی‌یابد؟» پرداخته و توضیح داده که سوال لوکاس این بود که چرا طبق مدل استاندارد اقتصادی که پیش‌بینی می‌کنند، به خاطر قانون بازدهی نزولی و بالاتر بودن تولید نهایی سرمایه در کشورهای فقیر، سرمایه باید از کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر جریان یابد، چنین نمی‌شود. این سوال لوکاس، به پارادوکس یا معمای لوکاس معروف شد.

مقاله سوم درباره هند است و اینکه چگونه این کشور در مسیر توسعه قرار گرفت؟ در این مقاله تاکید شده که اقتصاد هند امروزه به مراتب بزر‌گ‌تر از نیم قرن پیش است. بخش عمده‌ای از این رشد طی سال‌های ۱۹۹۰ به بعد رخ داده که نشانگر شکوفا شدن این اقتصاد در دوره پساجهانی‌سازی است. در این مقاله آمده است؛ هند پس از استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ به نسبت قوانین آزادی داشت و در فاز اول پسااستقلال قوانین تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی کاملاً لیبرال و آزاد بودند. اما در فاز دوم پسااستقلال یک کاهش جدی در نرخ رشد تولید سرانه رخ داد که دلایل زیادی از جمله قحطی، جنگ و همچنین سیاست‌های اتکا بر داخل و قوانین دست‌و‌پاگیر در حوزه کارگری و نتایج نامناسب در مبارزه با فقر داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها