شناسه خبر : 9680 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس‌جمهوری بر اهمیت سرمایه اجتماعی تاکید کرد

اعتماد به حاکمان

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی، از اهمیت سرمایه اجتماعی سخن گفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی، از اهمیت سرمایه اجتماعی سخن گفت. او با تاکید بر اینکه ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد، اظهار کرد: اگر در جامعه مردم به یکدیگر و حکومت اعتماد نداشته باشند و چنانچه رابطه درست بین «مردم»، «مردم و حکومت» و «حکومت و مردم» نباشد و اگر سرمایه اجتماعی نباشد، آیا به قول معروف سنگ روی سنگ بند می‌شود و می‌توان جامعه را اداره کرد و آیا در چنین جامعه‌ای مردم احساس امنیت و آرامش می‌کنند؟ اگر شما صبح به سرکار می‌روید، به این دلیل است که اعتماد به سرمایه اجتماعی دارید یعنی به این اعتماد دارید که دیشب و وقتی شما خواب بودید، قانون عوض نشده و حاکمان جامعه خواب‌نما نشده‌اند و به عبارتی اعتماد دارید که حاکمان جامعه شما، متکی به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصمیم فردی نمی‌گیرند. اساس زندگی ما بر مبنای تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی است. حال سوال این است که مسوولیت آسیب دیدن و تقویت این سرمایه اجتماعی بر دوش چه کسی است؟
روحانی با طرح این پرسش که تبیین و تشریح قواعد بازی سیاست و اقناع مردم بر دوش چه کسانی است، گفت: عالمان علوم انسانی و اسلامی این وظیفه مهم را بر دوش دارند و اگر بناست در جامعه قواعد بازی رعایت نشود و فرهیختگان نتوانند افکار صحیح را به جامعه منتقل و مردم را قانع کنند، همان وضعی پیش می‌آید که اکنون در آمریکا شاهد آن هستیم. امروز در آمریکا سوال بزرگی پیش روی دانشمندان، فرهیختگان و نخبگان آن جامعه است که چگونه امکان دارد با وجود ابزار تبلیغات، دانشگاه‌ها، ارتباطات و فرهیختگان موفق نشوند، افکار عمومی مردم را قانع کنند. افتخار انقلاب اسلامی این است که در طول 38 سال گذشته حداقل 34 انتخابات برگزار شده است. او سپس عنوان کرد: «مگر امکان‌پذیر است که بدون اخلاق و مراعات قواعد بازی در پای صندوق انتخابات حاضر شد که تبیین این امر بر دوش عالمان، فرهیختگان و اندیشمندان علوم اسلامی و انسانی است.»
روحانی در این مراسم که با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، معاون علمی رئیس‌جمهور و وزیر علوم، در سالن اجلاس سران برگزار شد، از برگزیدگان علمی و شایسته تقدیر در بخش بزرگسال، جوان، خارجی، نظریه‌پرداز، مترجم و شخصیت‌های پیشرو و پیشکسوت علوم انسانی تجلیل و قدردانی کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها