شناسه خبر : 8941 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مهناز بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

دولت در یک قدمی دردسر است

با وجود اینکه دولت یازدهم در تلاش بود تعداد یارانه‌بگیران را کاهش دهد اما به دلایلی اکثر مردم از انصراف صرف‌نظر کردند. اما با این وجود دولت تلاش خواهد کرد دور دوم هدفمندی یارانه‌ها را به بهترین شکل ممکن اجرا کند تا فشاری به جامعه وارد نشود

تنها عضو زن کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است دولت روحانی سخت به دردسر می‌افتد چون تورم بالایی را بعد از اجرای فاز دوم به دوش جامعه تحمیل می‌کند. او برخلاف برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی که معتقدند دولت روحانی در برابر مردم و منتقدانش مماشات به خرج می‌دهد، بر این باور است که دولت بیش از اینها باید با مردم صادق باشد و اگر حمایت مردم را از دست بدهد، در اداره امور برای اجرای فاز دوم ناتوان خواهد شد.
به نظر شما بعد از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهد چه اتفاقاتی در حوزه اقتصادی خواهیم بود؟
با وجود اینکه دولت یازدهم در تلاش بود تعداد یارانه‌بگیران را کاهش دهد اما به دلایلی اکثر مردم از انصراف صرف‌نظر کردند. اما با این وجود دولت تلاش خواهد کرد دور دوم هدفمندی یارانه‌ها را به بهترین شکل ممکن اجرا کند تا فشاری به جامعه وارد نشود. قبول دارم که برای اجرای فاز دوم مشکلاتی در پیش روی است اما با درایت و عقلانیت موجود در دولت امید دارم از این پیچ مهم و البته خطرناک به راحتی عبور کنیم. کما اینکه انتظار مردم و مجلس هم این است که همه چیز در آرامش کامل باشد. معتقدم در دور دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌های حامل‌های انرژی صد در صد افزایش پیدا خواهد کرد و شاهد تورمی در بازار و جامعه خواهیم بود که اگر نهادهای مربوط و دولت نظارت صحیحی بر روی آن نداشته باشند، برای دولت دردسرساز خواهد شد.

با وجود صحبت‌هایی که داشتید، احساس می‌کنید دولت یازدهم که به دولت تدبیر و امید معروف است از این پیچ خطرناک به سلامت عبور کند؟
با دولتی مواجه هستیم که قصد دارد در همه زمینه‌ها با احتیاط لازم عمل کند و برای هر گامی که در هر عرصه‌ای می‌خواهد بردارد شرایط را می‌سنجد و بعد قدم بر‌می‌دارد. اگر دولت حسن روحانی با مردم صادقانه برخورد کند و واقعیت‌ها را بدون هیچ واسطه‌ای به آنها بگوید قطعاً مردم از دولت حمایت می‌کنند و همین‌طور اگر با مجلس شفاف باشد و قانون هدفمندی یارانه‌ها را به طور صحیح اجرا کند، ممکن است با سلامت و آرامش خاطر از این پیچ عبور کند.

در چندین ماهی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد، به نظر شما حسن روحانی و تیم‌اش چه دستاوردهایی برای کشور داشته‌اند؟
مهم‌ترین و امید‌بخش‌ترین دستاورد دولت را توافق ژنو می‌دانم چرا که وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ترمیم کرد و آرامش رفته از کشور را بار دیگر به میان مردم بازگرداند. تیم حسن روحانی توانست ثبات و آرامش را برای بازار کشور به ارمغان بیاورد به ویژه در بازارهای سهام و ارز، از دیگر دستاوردهای دولت می‌توان به تقویت پول ملی، افزایش صادرات غیر‌نفتی به خصوص محصولات صنعتی اشاره کرد. در کل همین که امید را به جامعه بازگردانده است می‌شود گفت دستاورد مثبتی بوده است.

به عنوان نماینده مجلس چه توصیه‌ای به دولت روحانی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور دارید؟
اولین نکته این است که با توجه به نیازهای هر شهر و استانی در آن منطقه سرمایه‌گذاری شود. که این مورد مهم باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و اگر در این زمینه موفق عمل شود قطعاً فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاران بر اساس نیازها و کمبودهای هر منطقه در آن سرمایه‌های خود را وارد می‌کنند.
بخش تولید دومین نکته است. ما اگر می‌خواهیم شاهد بهبود اقتصاد کشور باشیم دولت باید عزم جدی برای این کار داشته باشد و به بخش تولید بها بدهد و از آن حمایت کند چرا که بخش تولید در ایجاد اشتغال جوانان موثر است و جدا از این مساله خود دولت هم باید به فکر اشتغال جوانان این مرز و بوم باشد. جوانانی که نیاز اصلی‌شان اشتغال است. سومین نکته برای بهبود وضعیت اقتصاد در کشور حمایت از شرکت‌های دانش‌‌بنیان است که امیدوارم با درایت و حمایت دولت آقای روحانی به علاوه دولت بانک‌ها هم از این شرکت‌ها حمایت کنند. این شرکت‌ها در ایجاد اشتغال و کاهش تورم کشور نقش بسزایی دارند.

آیا بعد از گام دوم هدفمندی یارانه‌ها رکود و تورم تشدید می‌شود یا خیر؟
زمان باید بگذرد و وارد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شویم تا آن زمان در این مورد صحبت کنیم اما اگر افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی و دولت به طور جدی کنترل شود و افزایش نقدینگی را صحیح و بدون کم و کاستی انجام دهد کشور به سمت تولید می‌رود و این موضوع بازدهی خوبی برای کشور و مردم خواهد داشت.
امیدوارم دولت دکتر روحانی اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها را که مصوب مجلس شورای اسلامی است به طور صحیح در دستور کار خود قرار دهد و فر‌اقانونی عمل نکند. کمیته‌هایی در مجلس شورای اسلامی مشغول به کار هستند که می‌توانند به دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها و بهبود فضای اقتصادی کشور کمک کنند تا این پروژه تبدیل به پروژه‌ای ملی شود و همه در آن مشارکت کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها