شناسه خبر : 8698 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با رضا تقی‌زاده معاون فروش سایپا

فروش ویژه جواب داد

رضا تقی‌زاده معاون فروش گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به مسائلی مانند افزایش عرضه خودروهای امانی و در نظر گرفتن ودیعه کم برای خرید خودرو، می‌گوید که با توجه به اوضاع فروش فعلی، می‌توان ادعا کرد تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. وی معتقد است اگرچه خودروسازان سعی دارند مانع افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن تقاضا شوند، با این حال، بازار شب عید به خصوص در یکی دو هفته پایانی شرایط خاص خود را دارد و به‌طور جامع و کامل قابل کنترل نیست.

رونق بازار خودرو کشور در این روزها اگرچه اندک بوده و مانند دوران اوج گذشته نیست، با این حال خودروسازان می گویند توانسته‌اند با روش‌های ویژه فروش، مشتریان را به خرید خودرو ترغیب کنند. در این مورد، رضا تقی‌زاده معاون فروش گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به مسائلی مانند افزایش عرضه خودروهای امانی و در نظر گرفتن ودیعه کم برای خرید خودرو، می‌گوید که با توجه به اوضاع فروش فعلی، می‌توان ادعا کرد تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. وی معتقد است اگرچه خودروسازان سعی دارند مانع افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن تقاضا شوند، با این حال، بازار شب عید به خصوص در یکی دو هفته پایانی شرایط خاص خود را دارد و به‌طور جامع و کامل قابل کنترل نیست.
شنیده می‌شود بازار خودروهای داخلی طی چند روز گذشته تا حدی رونق گرفته و خرید وفروش بالا رفته است؛ دلیل این اتفاق چیست؟
بله، فروش با افزایش ملموسی در اسفند ماه روبه‌رو شده است و دلیل اصلی این موضوع به روش‌های ویژه در فروش محصولات مربوط می‌شود. اوضاع فروش به شکلی شده که می‌توانم ادعا کنم سایپا از زیان‌دهی خارج خواهد شد و در مجمع سال آینده احتمالاً سود تقسیم خواهد کرد. مسائلی مانند پیش‌پرداخت کم، سود مشارکت بالا و در نظر گرفتن خودروهای امانی، توانست بسیاری از مشتریان را جذب بازار خودرو کند. از طرفی، عرضه خودرو با پلاک سال 95 نیز تاثیر قابل توجهی در بالا رفتن تقاضا داشت، چون به هر حال این موضوع یک فاکتور مثبت برای خودروها به شمار می‌رود. در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو بیش از عرضه شده و این موضوع با توجه به آمار فروش، قابل اثبات است.

این موضوع ممکن است در روزهای باقیمانده تا پایان سال، سبب افزایش قیمت خودرو در بازار شود؟
بالا رفتن قیمت در بازار و ایجاد بازار سیاه، نفعی برای خودروسازان ندارد و ما همه سعی‌مان را می‌کنیم تا با متعادل نگه داشتن عرضه در برابر تقاضا، قیمت افزایش پیدا نکند. با این حال، بازار شب عید به خصوص در یکی دو هفته پایانی شرایط خاص خود را دارد و به طور جامع و کامل قابل کنترل نیست. معمولاً در هفته‌های پایانی سال، مشتریان حاضرند برای خرید کالاهای موردنیاز خود، پول بیشتری نیز بپردازند و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل می‌گویم نمی‌توان اوضاع را کامل تحت کنترل داشت.

شما می‌گویید تقاضا در برابر عرضه افزایش یافته است؛ آیا بالا رفتن تقاضا به حدی بوده که بتوان ادعا کرد بازار از رکود خارج شده است؟
به هر حال اوضاع اسفندماه در مقایسه با گذشته و حتی نسبت به زمانی که تسهیلات 25 میلیون‌تومانی در اختیار مشتریان قرار گرفت، بهتر شده است. یک نکته مثبت دیگر نیز به میزان انصراف مشتریان از خودروهای ثبت نامی مربوط می‌شود. الان اوضاع به شکلی است که حجم انصرافی‌ها نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده و ما روزی نهایتاً 25 مشتری انصرافی داریم.

این عدد قبلاً چقدر بود؟
خاطرم هست در خردادماه برخی مواقع روزی 150 انصرافی داشتیم که البته آن زمان بحث کمپین خودرو داغ بود و مشتریان نیز افق روشنی از آینده اقتصادی کشور نداشتند و از همین رو برخی از آنها از خرید خودرو انصراف می‌دادند.

در اظهاراتتان به خودروهای امانی اشاره کردید؛ معمولاً نمایندگی‌ها این خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند و الان نیز با توجه به افزایش تقاضا، احتمال این تخلف بیش از گذشته است. با این چالش چه می‌کنید؟
قطعاً اگر بازرسان ما گزارشی در این مورد ارائه کنند، با متخلفان برخورد خواهیم کرد. البته ما امکان این را که نمایندگی‌ها را تک‌تک مورد بازرسی قرار بدهیم، نداریم. البته با همین شرایط نیز حدود 70 نمایندگی متخلف را لغو امتیاز کرده‌ایم که تخلف برخی از آنها به گرانفروشی خودروهای امانی مربوط می‌شود. با این حال باز هم می‌گویم که امکان بازرسی تک‌تک از نمایندگی‌ها وجود ندارد.

با این حساب قبول دارید که احتمال تخلف بالاست؟
آن زمان که نمایندگی‌ها خودروهای امانی را با قیمت بالاتری می فروختند، از ناحیه خودروسازان پشتیبانی مالی نمی‌شدند، اما الان اوضاع فرق کرده است. در حال حاضر ما حق کمیسیون مناسبی به نمایندگی‌ها می‌دهیم و به همین دلیل احتمال گران فروختن خودروهای امانی پایین آمده است. در حال حاضر (به دلیل افزایش نرخ کمیسیون) یک نوع رقابت میان نمایندگی‌ها به وجود آمده و این موضوع خود می‌تواند به شکل مانعی برای گران‌فروشی خودروهای امانی عمل کند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که ما سیاست خودروهای امانی را همچنان ادامه خواهیم داد، به نحوی که به محض تمام شدن این خودروها در نمایندگی‌ها، خودروهای جدید جایگزین می‌کنیم.

خودروسازان همواره در پایان سال تمام تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا محصولی کف کارخانه نماند؛ فکر می‌کنید امسال بتوانید تمام محصولات تولیدی‌تان در اسفند‌ماه را بفروشید؟
ممکن است خودروهایی که در روزهای پایانی به تولید می‌رسند، در کف کارخانه بمانند، که البته با آغاز سال جدید، آنها هم فروش خواهند رفت. اتفاقاً الان شرایط فروش به شکلی شده که 60 درصد از محصولات تولیدی خود در سه‌ماهه ابتدایی سال آینده را نیز فروخته‌ایم.

به سال آینده اشاره کردید؛ آیا طرح‌های فعلی فروش را در سال 95 نیز ادامه خواهید داد؟
بله، منتها از سیستم بانکی انتظار دریافت تسهیلات داریم.

منظورتان تسهیلاتی شبیه «تسهیلات 25 میلیون تومانی» است؟
نه به آن شکل، منتها سیستم بانکی که همیشه 100 تا 150 هزار فقره تسهیلات خرید خودرو ارائه می‌کرد، باید در سال آینده نیز این اقدام را انجام دهد و به نظرم انجام خواهد داد. اتفاقاً دولت در طرح‌های سال آینده خود، ارائه تسهیلات خرید خودرو را نیز لحاظ کرده است.

یعنی ممکن است دوباره طرحی مانند «تسهیلات 25 میلیون‌تومانی» ارائه شود؟
نه، به نظرم دولت برای سال آینده این تسهیلات را بیشتر به سمت خودروهای فرسوده خواهد برد.

به گفته خودتان و به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل رونق نسبی بازار خودرو در این روزها، شرایط فروش ویژه خودروسازان است. فکر می‌کنید این شرایط تا چه زمانی بازار را پشتیبانی کند؟
فعلاً که بازار از شرایط ویژه فروش استقبال کرده است. در مورد آینده بازار هم به نظرم کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها تعیین‌کننده خواهد بود.

منظورتان این است که مشتریان از بحث قیمت عبور کرده و فاکتورهای اصلی خرید خودرو، کیفیت و خدمات پس از فروش خواهد بود؟
به نوعی بله؛ به نظرم با توجه به اتفاقات آینده بازار خودرو، هر شرکتی بتواند کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری ارائه دهد، برنده بازار خواهد بود.

به باور بسیاری از کارشناسان، با وجود رونق نسبی بازار خودرو طی این روزها، همچنان این بازار از روزهای اوجش به دور بوده و سایه سنگین رکود را بر سر خود حس می‌کند. از نظر آنها، انتظار مشتریان برای ارزانی خودرو، چشم به راه بودن ورود محصولات جدید و نقدینگی پایین، دلایل سه‌گانه رکود کلی بازار خودرو به شمار می‌روند. پیام شما به این دسته از مشتریان چیست؟
به اعتقاد من چون هزینه‌های تولید پایین نمی‌آید، خودرو نیز (از ناحیه کاهش قیمت تمام‌شده) ارزان نخواهد شد. در حال حاضر خودروسازان کشور با حاشیه زیان تولید کرده و سود معقولی ندارند؛ مثلاً در حوزه خدمات پس از فروش، خیلی بیش از اینها باید سود نصیب خوردوسازان شود، اما به دلیل وجود قطعات تقلبی، سود حاصل از خدمات مربوطه، پایین است. در کل حرفم این است که چون سود مناسبی دست خودروسازان را نمی‌گیرد، نباید انتظار پایین آوردن قیمت را از آنها داشت.

پس صراحتاً می‌گویید خودرو ارزان نمی‌شود، درست است؟
از ناحیه کاهش هزینه، خیر، ارزانی در کار نیست، با این حال این امکان وجود دارد که در آینده با افزایش رقابت قیمت برخی خودروها که دارای حاشیه سود بالا هستند، کم شود. مشتریان اگر انتظار دارند قیمت خودروهایی مانند پراید و پژو 405 (پر‌فروش‌ترین خودروهای داخلی) پایین بیاید، این اتفاق نخواهد افتاد، اما ممکن است خودرویی مانند پژوپارس به دلیل حاشیه سود بالا، کاهش قیمت را تجربه کند. به نظرم در بازار خودروهای وارداتی، این اتفاق ملموس‌تر رخ خواهد داد، زیرا امکان ساخت داخل کردن آنها وجود دارد و با این حساب، قیمت تمام‌شده‌شان کمتر خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها