شناسه خبر : 8596 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه ارز و طلا

ارز تک‌نرخی می‌شود
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در ماه‌های اخیر سعی کرده محدودیت‌های تولید و سرمایه‌گذاری را شناسایی و برطرف کند، گفت: در مورد پیمان‌سپاری ارزی گفته می‌شد که ممکن است لغو این مساله باعث ایجاد تنش در بازار ارز شود، ولی به هر حال دولت شجاعانه این مصوبه را لغو کرد. جهانگیری ادامه داد: در مورد رفع ممنوعیت واردات کالاهای گروه دهم نیز این دغدغه وجود داشت که نرخ ارز افزایش یابد ولی در نهایت تاثیری در نرخ ارز شاهد نبودیم. به گفته وی، دولت به نظام چندنرخی ارز اولین ضربه را وارد کرده و در سال 1393، نظام تک‌نرخی ارز به طور کامل بر کشور حاکم خواهد شد.

نرخ 2650 تومانی ارز در بودجه و آینده بازار
به گزارش ایسنا دکتر مسعود نیلی گفت: اگر‌چه قیمت دلار در بودجه 93، 2650 تومان پیش‌بینی شده، اما اگر حاشیه‌ای به آن اضافه کنیم در حقیقت به قیمتی می‌رسیم که در بازار آزاد وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد مسیری که بودجه 93 طی می‌کند در جهت نزدیک کردن ارز دولتی به بازار، موثر است. او خاطرنشان کرد: به دلیل غیر‌قابل تبدیل بودن ارز حاصل از صادرات نفت، یکسان‌سازی نرخ ارز به آن معنایی که در نظر ماست فعلاً امکان‌پذیر نیست. بر اساس این گزارش باید دید آیا دولت به دنبال کاهش نرخ ارز آزاد به مبادله‌ای است یا محاسبه نرخ ارز با محاسبه هزینه تبدیل ارزهای محلی مانند یوان چین و وون کره به دلار در نظر گرفته شده است.

قاچاق طلای هند
به گزارش بیزینس استاندارد، شورای جهانی طلا اعلام کرد: هند سال گذشته 825 تن طلا وارد کرده که حدود یک‌چهارم این رقم از طریق غیر‌رسمی و قاچاق وارد بازار این کشور شده است. بر اساس این گزارش افزایش تعرفه واردات طلا از دو به بیش از 10 درصد در سال گذشته تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قاچاق طلا در این کشور داشته است. آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد در ماه دسامبر هند بیش از 114 تن طلا وارد کرده ولی دولت هند این رقم را 50 تن اعلام کرده است. تقاضای طلای هند سال گذشته به بیش از 974 تن رسیده است، در حالی که این رقم در سال 2012 میلادی به 864 تن رسیده بود.

سررسید خوش‌شانس
سررسید سکه آتی شهریور 93 که به تازگی به جمع سررسیدهای قابل معامله در بورس کالا پیوسته، خوش‌شانس‌ترین سررسید تازه‌وارد طی ماه‌های اخیر است به طوری که این سررسید با رشد 13‌درصدی به بهای یک میلیون و 50 هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. این در حالی است که طی ماه‌های تیر تاکنون اکثر سررسیدها با روند منفی روبه‌رو بوده‌اند به طوری که سررسید آبان با کاهش پنج‌درصدی، آذر با کاهش 5/3‌درصدی و دی با افت چهار‌درصدی نسبت به قیمت‌های کشف‌شده به پایان رسیدند. تحلیلگران دلیل این امر را افزایش قیمت جهانی طلا می‌دانند و معتقدند این روند ممکن است سرآغاز افزایش معاملات در بازار قراردادهای سکه آتی باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها