شناسه خبر : 5529 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سینمایی که سیاستگذاران سینما را به خشم آورد

۹ فیلم مطرحی که ممنوع شدند

فیلم‌هایی که هرگز اکران نشدند و از سوی دولت‌ها هر یک به دلیلی مجوز اکران نگرفتند لیست بلندبالایی خواهد بود، در این زمینه هم آمریکا سرآمد است و خیلی وقت‌ها از این ایالت تا ایالت همسایه قوانین متفاوت ایالتی می‌تواند جلوی اکران یک فیلم را با تکیه بر دلایلی همچون ترویج خشونت، امر غیراخلاقی یا ترویج نژادپرستی بگیرد،.

فیلم‌هایی که هرگز اکران نشدند و از سوی دولت‌ها هر یک به دلیلی مجوز اکران نگرفتند لیست بلندبالایی خواهد بود، در این زمینه هم آمریکا سرآمد است و خیلی وقت‌ها از این ایالت تا ایالت همسایه قوانین متفاوت ایالتی می‌تواند جلوی اکران یک فیلم را با تکیه بر دلایلی همچون ترویج خشونت، امر غیراخلاقی یا ترویج نژادپرستی بگیرد، در این زمینه نظام آموزشی و سیستم هیات امنای کتابخانه‌های عمومی پیش از دولت اقدام به مخالفت و امضا جمع کردن برای جلوگیری از پخش یک فیلم یا کتاب می‌کنند، جدای از نهادهای این‌چنینی در بسیاری از کشورها همچون چین، ترکیه و کشورهایی همچون عربستان سعودی این دولت‌ها هستند که نه‌تنها اجازه اکران و نمایش عمومی به برخی فیلم‌ها را نمی‌دهند بلکه برای سازنده فیلم هم مجازاتی همچون زندان را در نظر می‌گیرند. در این زمینه هم چین سرآمد است و دستگاه سانسور و ممیزی سفت و سختی دارد که در بسیاری از مواقع سینماگرانش را تهدید می‌کند، چین بیشترین آمار فیلم‌های توقیف‌شده‌ای را که هرگز اجازه اکران پیدا نکردند همچنان در اختیار دارد. بر اساس قانون جدید اداره سانسور چین، فیلمنامه‌هایی که افتخارات ملی را خدشه‌دار کرده یا خرافات و تنفر نژادی را تبلیغ کنند، مجوز ساخت نمی‌گیرند. اکران عمومی فیلم‌های مدافع استعمال مواد مخدر، قماربازی، ترویج خشونت و عریان‌گرایی نیز ممنوع است. اما نکته اینجاست که سینماگران می‌گویند اداره سانسور خودش تصمیم می‌گیرد که کدام یک از این موارد را در یک فیلم ببیند. در تاریخ سینمای جهان تعداد فیلم‌هایی که به چنین سرنوشتی دچار شده‌اند و به هر دلیلی جلوی اکران گسترده‌شان گرفته شده کم نیست، فیلم‌هایی که بسیاری‌شان را نام‌آوران سینما ساخته‌اند و سال‌ها بعد مخاطب با اشتیاق با واقعیت پنهان‌شده و دور از دسترس این فیلم‌ها روبه‌رو شده است و بعد از تماشای فیلم هم هیچ آسمانی به زمین نیامده است، لیست مطرح‌ترین فیلم‌هایی که توقیف شده‌اند و با اکران‌شان در دنیا مخالفت شده عبارتند از:

در جبهه غرب خبری نیست
لوئیس مایلستون
در جبهه غرب خبری نیست بر اساس کتابی مشهور به همین نام ساخته شد، فیلمی که خشونت و بیهودگی جنگ جهانی اول را به شکل عریانی نشان می‌داد و برای همین بیش از سه دهه نمایش آن در کشورهایی همچون آلمان، بلژیک و اتریش ممنوع بود. در جبهه غرب خبری نیست سال 1930 موفق شد دو جایزه اسکار را از آن خود کند. بعدها از این فیلم حتی در نشریات سینمایی آلمان به عنوان اثری شکوهمند در تاریخ سینمای جهان یاد شد، فیلمی که تباهی جنگ را به روشنی تصویر کرده بود.

یاغی
هاوارد هیوز
یاغی در سال‌هایی ساخته شد که نگاه محافظه‌کارانه در میان سیاستگذاران و اداره‌کنندگان سینما حاکم بود. فیلم برای سه سال تمام توقیف شد و دست آخر با حذف صحنه‌هایی که جین راسل در آنها لباس نامناسبی به تن داشت اجازه اکران پیدا کرد، اما همین ممنوع شدن و حواشی سبب شد فیلم هیوز یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال 1946 در آمریکا شود.

زندگی برایان
تری جونز
نه‌تنها در نروژ و سوئد جلوی نمایش زندگی برایان را گرفتند، بلکه کلیسای واتیکان هم آن را خجالت‌آور توصیف کرد، فیلم آنقدر طرفدار پیدا کرد که در ایرلند در اعتراض به جلوگیری از نمایشش جنجال به پا شد. مردی در دهکده‌ای آرام و دورافتاده زندگی ساده‌‌ا‌ی دارد و یک‌دفعه احساس می‌کند خود مسیح است، البته هیچ از این موضوع خوشحال نیست و راه می‌افتد تا این ماجرا را تکذیب کند، اما در نهایت اهالی دهکده که پذیرفته‌اند او خود مسیح است او را به صلیب می‌کشند. زندگی برایان یکی از 100 فیلمی است که به انتخاب مخاطبان سایت ای‌‌ام‌دی‌بی به لیست برترین‌ها راه پیدا کرده است. مونتی‌ پایتون کارگردان فیلم گفته بود من از آنها که این کمدی را تقبیح و ممنوع کردند تشکر می‌کنم چون باعث شدند فیلم حسابی دیده شود.

آخرین خانه سمت چپ من
وس کریون
این فیلم هرگز در کشورهایی همچون نیوزیلند، ایسلند، نروژ و آلمان اکران نشد، 18 سال انگلیس جلوی اکرانش را گرفت و 32 سال تمام استرالیا حتی اجازه ورود نسخه ویدئویی این فیلم را نمی‌داد. وس کریون برای هراسی که در فیلم‌هایش داشت هرگز از سوی کشورهای اسکاندیناوی با روی خوشی مواجه نشد و فنلاند فیلم تپه‌ها چشم دارند او را ممنوع کرد. او خالق سری فیلم‌هایی همچون جیغ است.

پرتقال کوکی
استنلی کوبریک
کوبریک در این فیلم قصد داشت به مخاطبش این گونه القا کند که به‌زودی داستان فیلمش در واقعیت نیز سراغ مردم خواهد آمد اما چیزی که نصیبش شد این بود که فیلمش اجازه اکران در چند کشور را پیدا نکرد و همچنین خود وی از اکران فیلمش در انگلستان به دلیل تهدیدها علیه خانواده‌اش ممانعت به عمل آورد.

شیطان مرده
سام ریمی
شماتتی که از سوی گروه‌های مذهبی و محافظه‌کار کاتولیک درباره این فیلم به کار رفت یکی از اتفاق‌های نادر بود. کلیساهای مالزی و ایسلند یک‌صدا در برنامه مذهبی یکشنبه‌شان گفتند کلیسا از کسانی که برای تماشای این فیلم به سینما می‌روند نمی‌گذرد و نمی‌بخشدشان. «شیطان مرده» اولین فیلمی بود که به دلیل جبهه‌گیری سفت و سخت مذهبیون که آن را برخاسته از ذهنیت شیطانی نویسنده خطاب کردند، مجوز اکران دریافت نکرد؛ انگلستان، آلمان، ایتالیا، سوئد و مالزی از جمله کشورهای مهمی بودند که اجازه اکران این فیلم را صادر نکردند.

جن‌گیر
ویلیام فریدکین
فیلم در آمریکا اکران شد، البته بسیاری از ایالت‌ها سعی کردند جلوی اکرانش را بگیرند. اما در سینماهای انگلیس بسیاری از سینماداران حاضر به اکران این فیلم ترسناک نشدند و عنوان کردند تماشای این فیلم ممکن است در روحیه تماشاچیان تاثیر بدی بگذارد و سبب شود دیگر علاقه‌ای به تماشای فیلم در آن سینما نداشته باشند. برای درجه‌بندی این فیلم هم مسائل زیادی پیش آمد و سینماداران ایرلند هم از اکرانش سر باز زدند.

طبل حلبی
فولکر شلندورف
فولکر شلندورف اولین کارگردان آلمانی است که جایزه اسکار برده است. او استاد اقتباس‌های ادبی است، اما برای ساخت فیلم طبل حلبی بر اساس رمانی از گونتر گراس سخت به دردسر افتاد. انجمن‌های والدین و معلمان در کانادا او را تقبیح کردند و در ایالت اونتاریو جلوی اکران این اثر گرفته شد. بسیاری از منتقدان هنوز این فیلم را بهترین فیلم شلندورف می‌دانند.

عجیب‌الخلقه‌ها
تاد برونینگ
نمایش آن در کشورهای ایتالیا، فنلاند و ایرلند ممنوع شد. تصمیم عجیب برونینگ برای استفاده از آدم‌های معمولی با شکل و شمایل عجیب و درهم به‌جای بازیگران گریم‌شده حسابی تماشاگران را شگفت‌زده کرد و با اینکه این فیلم حالا یک فیلم کالت به حساب می‌آید، اما برونینگ برای ساختن فیلم بعدی‌اش باید خیلی تلاش می‌کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها