شناسه خبر : 15924 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با مجتبی میر‌تهماسب کارگردان فیلم شش قرن شش سال

تماشاگران مهم‌ترین سرمایه‌گذاران فیلم‌های ما هستند

فیلم مستند شش قرن شش سال ساخته مجتبی میر‌تهماسب از جمله مستندهایی است که در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

محمد تاجیک

فیلم مستند شش قرن شش سال ساخته مجتبی میر‌تهماسب از جمله مستندهایی است که در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. مستند «شش قرن شش سال» از 13 مهرماه 1393 به مدت سه ماه قرار است اکران شود. داستان این مستند درباره گروهی موسیقیدان است که تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته‌ترین موسیقیدان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ 600 سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند.



آقای میرتهماسب فکر می‌کنید گروه هنر و تجربه تا چه حد می‌تواند موفق باشد؟
من تا آنجا که می‌دانم فیلمسازان خارج از سینمای بدنه و فیلمسازان سینمای مستند همیشه برای اکران فیلم‌هایشان با معضل پخش مواجه هستند. حالا به اینها، مستندسازانی را هم اضافه کنید که آثارشان هیچ‌گاه امکان پخش نداشته است. تا آنجا که می‌دانم تمامی این دوستان برای اکران فیلم‌هایشان در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. از آن طرف می‌دانم از سوی دولت هم تجربه‌های مختلفی شده که راهی پیدا شود تا اینکه این جنس از فیلم‌ها، از سینمای تجاری تمامیت‌خواه عقب نمانند و بتوانند امکانی برای نمایش داشته باشند. من فکر می‌کنم ماحصل تلاش فیلمسازها و نتیجه تجربیات سال‌های گذشته برای اکران این‌گونه از فیلم‌ها، به گونه‌ای در کنار هم جمع شده و حاصل آنها دارد در گروه هنر و تجربه به خوبی استفاده می‌شود.

به نظرتان این طرح موفق خواهد شد؟
با شناسایی دلایل شکست آن نمایش‌ها، نوع عرضه و شیوه‌هایی که منجر به نوعی نابودی محتوم این نوع نمایش‌ها در سال‌های مختلف بود خوشبختانه بر اساس آن تجربه‌ها، بالاخره تلاش فیلمسازان در حال نتیجه دادن است. شیوه‌هایی که برای اکران فیلم‌های هنر و تجربه در نظر گرفته شده، الگوهایی مشابه در جهان دارد و گویا قرار است فضایی فرهنگی ایجاد شود از جنس سینمایی متفاوت از سینمای مرسوم. من به این مساله امیدوارم و ما باید بگذاریم که تجربه‌ها انجام شود و مخالف‌خوانی‌ها به پایان برسد و ببینیم این افرادی که برای گروه هنر و تجربه جمع شده‌اند چقدر پوست‌کلفت هستند و می‌توانند این قضیه را ادامه بدهند و به نتیجه برسانند.

آیا برای اکران بین‌المللی فیلم‌تان برنامه‌ای دارید؟
من هم‌اکنون در حال مذاکره با پخش‌کننده‌های بین‌المللی هستم تا بتوانم در فضاهای مناسبی که مناسب این‌گونه از فیلم‌هاست نیز این مستند نمایش داده شود. به نظرم باید بسته به نوع فیلم اطلاع‌رسانی متناسب با آن فیلم انجام شود. به هر جهت این فیلم متعلق به فضای فرهنگ ماست و حوزه اطلاع‌رسانی را در این فیلم بیشتر کردم و از بین اهالی سینما میان اهالی موسیقی و طیف‌های دانشگاهی و پژوهشی بردم و اطلاع‌رسانی مناسبی در میان این طیف‌ها انجام می‌شود. من معتقدم هر فیلمی که به غیر از سینمای عام و گیشه تعلق دارد راه ساده و همواری برای رسیدن به مخاطبش وجود ندارد. تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که خیلی از فیلم‌های فرهنگی ما جزو فیلم‌های پرفروش بوده‌اند. زمانی که فیلم‌های آقای کیارستمی در اینجا نمایش داده می‌شد جزو فیلم‌های پرمخاطب بود. همیشه بر اساس تجربه‌ها می‌گفتند این‌گونه از فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورد. بله، با آن جور سیاستگذاری‌ها شکست می‌خورد ولی به نظرم با این ذائقه جدید و با این شیوه ارائه جدید احتمال موفقیت فیلم‌ها در اکران بسیار بیشتر است.
به نظر می‌رسد تماشاگران زیادی وجود دارند که فیلم‌های روز جهان را که ساختار متفاوتی دارند پیگیری می‌کنند و این موضوع را از طریق این دی‌وی‌دی‌فروشان حاضر در خیابان‌ها می‌توان فهمید... این تماشاگران نشان می‌دهند که مخاطبان آثار هنری کم نیستند.
مهم‌ترین سرمایه‌گذاران فیلم‌های ما تماشاگران هستند. به نظرم اگر گروه هنر و تجربه عملکرد خوبی داشته باشد و بتواند خود را تثبیت کند، همه این فیلم‌ها که با سرمایه اندک و شخصی ساخته شده‌اند می‌توانند بازده اقتصادی خوبی داشته باشند و مسیر تولید برای فیلم‌های بعدی را هموار کنند. ممکن است فیلمی هنری در گروه هنر و تجربه اکران شود و بتواند دایره مخاطبان خاص را بشکند و این جذابیت را داشته باشد که بیننده‌های دیگری پای این فیلم‌ها بنشینند. این دایره می‌تواند گسترده‌تر باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها