شناسه خبر : 5157 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نرخ خرید تضمینی منطقی محصولات کشاورزی کاتالیزور معاملات در بورس

چرخش رینگ کشاورزی به سوی رونق

پس از ارائه بودجه سال ۱۳۹۳ توسط دولت محترم به مجلس شورای اسلامی بازار مباحثمربوط به ورود محصولات کشاورزی به بورس کالای ایران و نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی داغ بود. مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ شده است، خواستار توجه ویژه بودجه ۹۳ به سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی شد.

سید‌علی خسروشاهی
هفته گذشته پس از ارائه بودجه سال 1393 توسط دولت محترم به مجلس شورای اسلامی بازار مباحث مربوط به ورود محصولات کشاورزی به بورس کالای ایران و نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی داغ بود. مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ شده است، خواستار توجه ویژه بودجه ۹۳ به سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی شد. حسین پناهی افزود: با ابلاغ این دستورالعمل تولیدکنندگان محصولات کشاورزی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و در صورت پایین بودن قیمت کشف‌شده محصولات در این بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، تنها مابه‌التفاوت آن با معرفی بورس کالا، توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. ویژگی این طرح این است که علاوه بر کاهش بار مالی دولت، استاندارد کشت و خرید محصولات کشاورزی را ارتقا می‌بخشد. از طرف دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشریح دلایل خرید و فروش محصولات کشاورزی خارج از بورس، گفت: اگر نرخ خرید تضمینی منطقی برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود این محصولات در بورس خرید و فروش می‌شود. عثمان احمدی درباره نقض تبصره (4) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مبنی بر اینکه خرید و فروش نهاده‌ها و محصولات تولیدی کشاورزی در صورتی که از اقلام قابل معامله در بورس کالا باشد باید از طریق این شرکت صورت گیرد، تصریح کرد: به طور حتم در صورتی که نهاده‌های کشاورزی خارج از بورس کالا خرید و فروش شود نشان‌دهنده این است که قیمت‌های محصولات و نهاده‌های کشاورزی رضایت‌بخش نیست که این به دلیل تعیین نرخ تضمینی برای محصولات، بدون توجه به صرفه اقتصادی تولید‌کننده است؛ از طرفی این محصولات از سوی واسطه‌ها خریداری شده که در نهایت موجب عدم خرید و فروش نهاده‌های کشاورزی از طریق بورس کالا می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از گذشت چند سال از فعالیت رینگ کشاورزی در بورس کالای ایران و اهمیت این رینگ در تنظیم بازار محصولات کشاورزی بالاخره مدیران دولتی و نمایندگان محترم مجلس به جایگاه و نقش موثر بورس کالای ایران در بخش کشاورزی پی برده‌اند و امید است با ایجاد سازوکار هماهنگ و اقدامات عملی در این حوزه، شاهد رونق رینگ کشاورزی باشیم.
رینگ صنعتی: هفته گذشته معاملات آلومینیوم از رونق برخوردار بود به گونه‌ای که حدود 12 هزار تن انواع شمش و بیلت آلومینیوم داد و ستد شد که در اکثر نمادها شاهد افزایش پنج تا شش‌درصدی قیمت بودیم. 50 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده نیز بر روی تابلو آمد و با قیمت 2007 ریال دادوستد شد. ذوب‌آهن اصفهان 40040 تن سبد میلگرد تولیدی خود را عرضه کرد که با اقبال فعالان بازار به قیمت 16 هزار ریال خریدوفروش شد. شرکت‌های صنایع ملی مس و صنایع تولیدی دنیای مس کاشان انواع مس، مس کاتد و مس کم‌عیار را عرضه کردند که در اکثر نمادها با استقبال کم فعالان بازار روبه‌رو شد. شرکت ملی مس توانست دو لات کنسانتره فلزات گرانبها را به فروش رساند، از زمان افول قیمت جهانی طلا و ثبات بازار ارز محصول کنسانتره فلزات گرانبها با استقبال کم‌رنگ فعالان بازار روبه‌رو شده است و تنها شرکت‌هایی که از این محصول به عنوان مواد اولیه محصولات تولیدی خود استفاده می‌کنند حاضر به خرید این محصول می‌شوند.
رینگ پتروشیمی: هفته گذشته دبیر اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک، شفافیت را مزیت بورس کالا برای صنعت پتروشیمی کشور عنوان کرد. محمدرضا وهابیان افزود: از سال 1386 که محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران معامله می‌شود، بازار این محصولات به دلیل شفافیت موجود در معاملات بورس، قابل قیاس با خرید و فروش حواله‌ای سابق نیست و اینکه
هراز گاهی برخی از افراد از بازگشت معاملات به شیوه قبل سخن می‌گویند، جای تعجب دارد و به نظر می‌رسد شفافیت معاملات بورس دست دلالان قدیمی این بازار را از سودهای کلان قطع کرده است. هفته گذشته طبق روال همیشگی در رینگ پتروشیمی، معاملات گروه پلیمر از رونق خوبی برخوردار بود و در حدود 41 هزار تن انواع پلیمر مورد دادوستد قرار گرفت که در اکثر نمادها شاهد افزایش قیمت بودیم. در گروه شیمیایی‌ها شاهد داد و ستد 20 تن بنزن به قیمت پایه 13 هزار ریال و 410 تن تولوئن دی ایزو سیانات به قیمت 76320 ریال بودیم. در حدود 37 هزار تن انواع قیر در تالار داخلی و صنعتی دادوستد شد. گوگرد گرانوله و گوگرد کلوخه هفته گذشته بر روی تابلو آمد که گوگرد کلوخه افزایش پنج‌درصدی را تجربه کرد. 16 هزار تن لوب کات سنگین نیز عرضه شد که مورد دادوستد قرار گرفت. وکیوم باتوم هفته خوبی را پشت ‌سر گذاشت به گونه‌ای که اکثر نمادها افزایش پنج‌درصدی را تجربه کردند.
رینگ کشاورزی: هفته گذشته 250 تن جو دامی در رینگ کشاورزی به قیمت پایه 8570 ریال داد و ستد شد تا همچنان رینگ کشاورزی در رکود باشد. به نظر می‌رسد با توجه به تلاش‌های بورس کالا و تعامل بین نمایندگان محترم مجلس و وزارت جهاد کشاورزی دورنمای مثبتی از رینگ کشاورزی برای فعالان بازار ترسیم و امیدها برای رونق این رینگ دوچندان شده است.
قراردادهای آتی: به نظر می‌رسد اقدامات بورس کالای ایران برای جذاب شدن قرار‌داد‌های آتی و بالا رفتن حجم معاملات آتی نتایج مثبتی به همراه نداشته و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در بازار اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند. به نظر بسیاری از کارشناسان تا انتهای سال 1392 این روند ادامه خواهد داشت و همزمان با رونق بورس اوراق بهادار بازار‌های موازی در رکود خواهند ماند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها