شناسه خبر : 3807 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا دلیل گسترش تعطیلات کریسمس در طول سال‌ها مسائل اقتصادی بود؟

گردش مالی کریسمس

روز بیست و پنجم دسامبر هر سال کشورهای غربی تعطیلات سال نو خود را آغاز می‌کنند و این روزی است که در غرب به آن روز کریسمس گفته می‌شود. این تعطیلات سابقه مذهبی و فرهنگی در کشورهای غربی دارد و تمامی مردم از ماه‌ها قبل خود را برای این تعطیلات آماده می‌کنند.

مونا مشهدی رجبی
روز بیست و پنجم دسامبر هر سال کشورهای غربی تعطیلات سال نو خود را آغاز می‌کنند و این روزی است که در غرب به آن روز کریسمس گفته می‌شود. این تعطیلات سابقه مذهبی و فرهنگی در کشورهای غربی دارد و تمامی مردم از ماه‌ها قبل خود را برای این تعطیلات آماده می‌کنند.
مطالعات نشان می‌دهد هر‌سال از ماه سپتامبر خرید برای سال نو در آمریکا و اروپا آغاز می‌شود و هزاران فرصت شغلی در این ماه برای خدمات‌رسانی به مردم به وجود می‌آید. مردم آمریکا سال نو را به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین تعطیلات می‌دانند و در این تعطیلات معمولاً خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۵ درصد از افرادی که در کشورهای غربی ساکن هستند این تعطیلات را جشن می‌گیرند و آداب و رسوم مربوط به آن را اجرا می‌کنند و تنها پنج درصد اعلام کردند که در این جشن حضور ندارند یا تمایلی به برگزاری مراسم سال نو در منزل خود ندارند. استقبال از جشن کریسمس در میان جوانان بیشتر از میانسالان و افراد مسن است ولی خرید هدیه و کارت تبریک برای این تعطیلات در میان بزرگسالان رواج بیشتری دارد. زنان بیشتر از مردان برای این تعطیلات زمینه‌سازی می‌کنند و بخش اصلی آماده‌سازی برای تعطیلات کریسمس در دنیا بر عهده زنان است. مطالعات نشان می‌دهد گردش مالی این تعطیلات در بخش خرده‌فروشی معادل ۱۹ درصد از کل گردش مالی این صنعت در آمریکا و اروپاست و به همین دلیل اهمیت این تعطیلات از نظر اقتصادی بسیار زیاد است. بخش زیادی از هزینه صرف‌شده برای تعطیلات کریسمس را هزینه خرید هدایا تشکیل می‌دهد که به طور متوسط هر خانوار آمریکایی 5 /13 هدیه و هر خانوار اروپایی ۱۴ هدیه برای کریسمس خریداری می‌کنند.
کریسمس بزرگ‌ترین عامل محرک اقتصادی در دنیای غرب است. زیرا خرید در تمامی شرکت‌های خرده‌فروشی رشد می‌کند. نرخ رشد مصرف در بخش خرده‌فروشی آمریکا در هر سال دو تا پنج درصد است البته در سال‌های رکود اقتصادی این روند منفی می‌شود و حتی ممکن است ما شاهد افت هزینه‌ها هم باشیم. رشد تقاضا برای کالاها در کشورهای غربی سبب می‌شود تا ساعات کاری فروشگاه‌ها بیشتر شود و به دنبال آن نیاز به نیروی کار بیشتر شود. آمار نشان می‌دهد سال گذشته برای اینکه خدمات‌رسانی در بخش خرده‌فروشی به خوبی صورت گیرد ۷۶۸ هزار کارمند تازه در آمریکا استخدام شد و شمار نیروهای استخدام‌شده در کشورهای اروپایی هم به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسید.
تحلیلگران بر این باور هستند که دلیل اصلی گسترش فرهنگ جشن کریسمس در آمریکا در سال‌های اخیر و در جریان تحولات سیاسی و اقتصادی مختلف، تاثیر اقتصادی آن است. تعطیلات کریسمس یک تحول مهم و یک دوره بسیار اثرگذار در بازار خرده‌فروشی در آمریکاست و گردش مالی ایجاد‌شده در این دوره بسیار چشمگیر است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها