شناسه خبر : 3508 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نخستین هفته‌نامه خبری آمریکا، ۹۲‌ساله شد

روایت تایم

هفته آینده ‌مهم‌ترین هفته‌نامه خبری آمریکا نود و دومین سالگرد انتشار خود را جشن می‌گیرد.

روایت تایم
مولود پاکروان

هفته آینده ‌مهم‌ترین هفته‌نامه خبری آمریکا نود و دومین سالگرد انتشار خود را جشن می‌گیرد.
تایم نخستین و بزرگ‌ترین هفته‌نامه خبری آمریکاست که در نیویورک منتشر می‌شود. انتشار این هفته‌نامه از سوم مارس 1923 توسط بریتون هدن و هنری لیوس آغاز شد. این دو نفر پیش از تایم به ترتیب مدیرمسوول و سردبیر ییل دیلی‌نیوز بودند و سال‌ها با یکدیگر همکاری می‌کردند. هدن و لیوس در ابتدای کار برای هفته‌نامه خود عنوان Facts یا وقایع را برگزیدند و تاکید بسیاری بر اصل ایجاز و اختصار نشریه خود داشتند؛ آنقدر که می‌گفتند افراد پرمشغله باید بتوانند در مدت یک ساعت کل هفته‌نامه را مطالعه کنند. به همین دلیل نام نشریه را به TIME یا زمان تغییر دادند و شعار تبلیغاتی «وقت بگذارید...تایم کوتاه است» را برای آن برگزیدند.
نخستین شماره تایم در سوم مارس 1923 با تصویری از جوزف جی کنون، سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده بر روی جلد، منتشر شد. تمامی این مطالب به انضمام تبلیغات بازرگانی آن در فوریه 1938 و به مناسبت گرامیداشت پانزدهمین سالگرد انتشار تایم مجدداً در ویژه‌نامه‌ای به چاپ رسید. مطالب خبری تایم بیشتر متکی به اشخاص بود و به همین دلیل تا سال‌های متمادی جلد نشریه تنها به تصویر یک نفر اختصاص داشت. قیمت هفته‌نامه تا زمان درگذشت هدن دو دلار و هشت سنت بود.
نسخه اروپایی تایم که قبلاً با عنوان تایم آتلانتیک منتشر می‌شد در لندن به چاپ می‌رسد و خاورمیانه و آفریقا و از سال 2003 آمریکای لاتین را نیز پوشش می‌دهد. ویرایش آسیایی این هفته‌نامه نیز در هنگ‌کنگ چاپ می‌شود. ویرایش پاسیفیک جنوبی که استرالیا، نیوزیلند و جزایر پاسیفیک را تحت پوشش دارد در سیدنی به چاپ می‌رسد. از سال 2006 تا اکتبر 2013 ریچارد استنگل مدیرمسوول این هفته‌نامه بود و در پی پیوستن او به وزارت کشور آمریکا، این جایگاه به نانسی گیبز رسید. در همان سال، برای نخستین بار پس از 90 سال انتشار، یک زن به عنوان سردبیر این نشریه معرفی شد: مارتا نلسون. تایم از معدود نشریات نام‌آور دنیاست که اکنون توسط زنان رهبری می‌شود. تایم در میان هفته‌نامه‌های خبری سراسر دنیا با 25 میلیون نفر خواننده که 20 میلیون آنها در ایالات متحده هستند، عنوان بزرگ‌ترین هفته‌نامه جهان را به خود اختصاص داده است. با وجود این، به نظر می‌رسد دوران طلایی تایم، دست‌کم در مقایسه با اواخر قرن گذشته به پایان رسیده است. از سال 1997 که تیراژ این هفته‌نامه 2/4 میلیون نسخه بود تایم با کاهش تدریجی تیراژ رو‌به‌رو بوده است، به طوری که در حال حاضر تیراژ آن کمی بیشتر از 2/3 میلیون نسخه است. علاوه بر سبک نگارش، تایم امضای دیگری نیز دارد: حاشیه قرمزرنگ روی جلد. این مشخصه نمادین سال‌هاست ویژگی منحصربه‌فرد این هفته‌نامه شناخته‌شده و در طول تاریخ انتشار آن تنها چهار بار تغییر پیدا کرده است.تایم خود را یکی از قدرتمندترین منابع رسانه‌ای جهان می‌داند که هر هفته مهم‌ترین وقایع سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، علمی و سرگرمی دنیا را پوشش می‌دهد. خبرنگاران تایم که در سراسر جهان در خط مقدم گردآوری اخبار قرار دارند، همگی از کارآمدترین روزنامه‌نگاران جهان هستند و بازوی نیرومند تایم به شمار می‌روند. مطالب مندرج در تایم به خصوص فهرست‌هایی که همه‌ساله تحت عناوین مختلف نظیر «شخصیت سال»، «صد چهره تاثیرگذار سال» یا «ده ایده برتر» تهیه و در ویژه‌نامه‌های این مجله منتشر می‌شود همواره منشاء بحث و جدل و شکل‌گیری گفتمان‌های جدی بسیاری در میان نخبگان و روشنفکران کشورها بوده‌ است. تایم معتقد است این‌گونه جهان را به اندیشیدن وا‌می‌دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها