شناسه خبر : 19907 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مروری بر تاریخچه، سیاست‌ها و محتوای ‌مهم‌ترین هفته‌نامه خبری جهان

تایم لاین تایم

تایم در واقع نخستین هفته‌نامه خبری آمریکاست که انتشار آن از سوم مارس ۱۹۲۳ توسط بریتون هدن و هنری لیوس آغاز شد. این دو نفر پیش از تایم به ترتیب مدیرمسوول و سردبیر ییل دیلی‌نیوز بودند و سال‌ها با یکدیگر همکاری می‌کردند. در نقطه مقابل لیوس، هدن به نظر سهل‌گیرتر می‌آمد و سبب آزار همکار خود می‌شد.

تایم در واقع نخستین هفته‌نامه خبری آمریکاست که انتشار آن از سوم مارس 1923 توسط بریتون هدن و هنری لیوس آغاز شد. این دو نفر پیش از تایم به ترتیب مدیرمسوول و سردبیر ییل دیلی‌نیوز بودند و سال‌ها با یکدیگر همکاری می‌کردند. در نقطه مقابل لیوس، هدن به نظر سهل‌گیرتر می‌آمد و سبب آزار همکار خود می‌شد. او تایم را جدی اما در عین حال سرگرم‌کننده می‌دانست به همین دلیل سعی می‌کرد پوشش مطالب مربوط به چهره‌ها (از جمله سیاستمداران)، صنعت سرگرمی و نیز فرهنگ پاپ را بیشتر کند. این بخش از هفته‌نامه محتوایی بود که در کنار اخبار جدی و مهم، سبک و فاقد ارزش محسوب می‌شد و مدام مورد انتقاد قرار می‌گرفت.
با مرگ هدن در سال 1929 لیوس به مرد شماره یک تایم و چهره برتر رسانه‌های تاریخ قرن بیستم تبدیل شد. در تاریخ‌نگاری مجله تایم آمده است «روی ادوارد لارسن»، پس از لیوس دومین فردی است که در توسعه این هفته‌نامه نقش موثری ایفا کرده است. لارسن در اصل مدیر انتشارات و سپس مدیرکل تایم بود و بعدها مجله «لایف» را راه‌اندازی کرد. او تا سال‌ها پس از لیوس تاثیرگذارترین و مهم‌ترین فرد کمپانی تایم محسوب می‌شد. پس از درگذشت هدن، لارسن با پولی که از فروش سهام به ارث رسیده از پدر به دست آورده بود، 550 سهم از شرکت تایم را خریداری کرد. با وجود این، هنوز بزرگ‌ترین سهامدار تایم، لیوس بود که همچنان شرکت رسانه‌ای خود را به شیوه‌ای کاملاً مستبدانه رهبری می‌کرد و لارسن که دست راست او محسوب می‌شد دومین سهامدار عمده تایم بود. در همان سال، لارسن به سمت مدیریت شرکت تایم منصوب شد و قائم‌مقام او یعنی جی‌پی مورگان، نیز سلطه خود را بر دو امپراتوری مهم رسانه‌ای آن زمان یعنی تایم و فورچون آغاز کرد. دیگر سهامداران تایم، برادران براون از کمپانی دبلیو‌ای هری من و استاندارد اویل بودند. در سال 1967 هنگامی که هنری لیوس درگذشت، سهام شرکت تایم ارزشی معادل 109 میلیون دلار داشت و سالانه درآمدی بیش از 4/2 میلیون دلار عاید او می‌کرد. لیوس شرکتی را تاسیس کرده بود که نیویورک‌تایمز از آن به عنوان «مهم‌ترین امپراتوری رسانه‌ای نیمه قرن بیستم» یاد می‌کند و این امپراتوری پس از لیوس نیز ادامه پیدا کرد. ارزش سهام خانوادگی لارسن از شرکت تایم در دهه 1960 معادل 80 میلیون دلار بود و روی لارسن در همین زمان، هم مدیریت تایم را بر عهده داشت و هم رئیس کمیته اجرایی آن بود. او سرانجام در اواسط سال 1979 نایب‌رئیس هیات‌مدیره تایم شد. بر مبنای گزارشی که در نیویورک‌تایمز منتشر شد، آقای لارسن تنها کارمند تاریخ این شرکت بود که از قانون بازنشستگی اجباری در 65‌سالگی مستثنی شد.index:1|width:300|height:395|align:left
پس از آغاز انتشار تایم در مارس 1923 روی لارسن توانست با استفاده از تبلیغات رادیویی در آمریکا و سالن‌های سینما در سراسر جهان مخاطبان و به تبع آن تیراژ تایم را افزایش دهد. او علاوه بر تبلیغ هفته‌نامه خود، به ترویج منافع سیاسی و تجاری آمریکا نیز می‌پرداخت. از سال 1928 لارسن حق پخش هفتگی یک برنامه 10دقیقه‌ای خبری را به دست آورد که محتوای آن برگرفته از مطالب جاری مجله تایم بود و از 33 ایستگاه رادیویی در سراسر آمریکا پخش می‌شد. کمی بعد او تولید یک برنامه رادیویی 30دقیقه‌ای با عنوان The March of TIME را آغاز کرد که پخش آن از سال 1931، از شبکه سی‌بی‌اس آغاز شد. این برنامه هر هفته اخبار طول هفته را برای شنوندگان خود روایت می‌کرد؛ بدین ترتیب تایم کم‌کم مورد توجه میلیون‌ها نفر از مخاطبانی قرار گرفت که تا پیش از آن از وجود این هفته‌نامه اطلاعی نداشتند. همین امر سبب شد تیراژ هفته‌نامه در دهه 1930 به نحو چشمگیری افزایش پیدا کند. پخش این برنامه رادیویی تا سال 1945 ادامه داشت. شهرت تایم روز به روز بیشتر و محبوبیت آن افزایش پیدا می‌کرد تا آنجا که انتشار مجله People بر مبنای صفحه «اشخاص» تایم شکل گرفت و آغاز به کار کرد. در سال 1988، جیسون مک مانوس، به عنوان سردبیر جایگزین هنری گرون والد شد و تا سال 1995 که نورمن پرلشتاین این سمت را بر عهده گرفت رهبری تحریریه تایم را بر عهده داشت. یک سال بعد تایم به کمپانی تایم وارنر پیوست و امپراتوری خود را گسترده‌تر کرد. در سال 2007 زمان توزیع و فروش تایم از روز دوشنبه هر هفته به روزهای جمعه تغییر پیدا کرد و تایم به جای این روز شنبه‌ها در اختیار مشترکان قرار گرفت.
در سال 2009 تایم اعلام کرد انتشار یک مجله شخصی به نام «Mine» را آغاز خواهد کرد. این نشریه تلفیقی از محتوای انتشارات کمپانی تایم وارنر بود که بسته به ترجیح و درخواست خوانندگان گزینش می‌شد. این مجله جدید با اقبال چندانی مواجه نشد و منتقدان محتوای آن را گسترده‌تر از آن ارزیابی کردند که بتواند نام Mine را بر خود بگذارد.مدتی بعد کمپانی تایم و اپل به توافق رسیدند تا برای مشترکان داخل ایالات متحده این امکان را فراهم کنند که نسخه الکترونیک تایم به صورت رایگان از طریق آی‌پد قابل دریافت باشد.
در ژانویه 2013 کمپانی تایم اعلام کرد 500 نفر از کارکنان خود (نزدیک به شش درصد از هشت هزار نفر نیروی انسانی در سراسر جهان) را تعدیل خواهد کرد. از سوی دیگر گرچه فروش این هفته‌نامه همچنان بالاست اما صفحات تبلیغ در آن به مرور زمان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. جالب آنکه در ژانویه 2013 برای نخستین بار در تاریخ انتشار این هفته‌نامه، کمپانی تایم «مارتا نلسون» را به عنوان سردبیر بخش مجله خود معرفی کرد. در سپتامبر همان سال نیز «نانسی گیبز» عنوان نخستین زن مدیرمسوول را در تایم به دست آورد. امپراتوری تایم هنوز هم توسط این دو زن قدرتمند اداره می‌شود.

تیراژ
در سال 1997 تیراژ تایم 2/4 میلیون نسخه بود. از این زمان تا پایان سال 2009 تیراژ تایم به 1/4 و سرانجام 4/3 میلیون نسخه کاهش پیدا کرد. در نیمه دوم سال 2009 فروش تایم روی دکه مطبوعات، با 9/34 درصد کاهش مواجه شد. در نیمه اول سال بعد میلادی نیز فروش تایم دست‌کم به یک‌سوم تقلیل یافت و در نیمه دوم همان سال فروش روی دکه آن با 12 درصد کاهش به 790 هزار نسخه در هفته رسید. در حال حاضر تایم حدود 2/3 میلیون نسخه تیراژ دارد.

سبک ژورنالیستی
سبک نگارش تایم در آغاز انتشار متمایز از دیگر نشریات بود چرا که جملات دوپهلو در آن بسیار مشاهده می‌شد. تا اواسط دهه 1970 یک بخش هفتگی به نام «فهرست‌ها» (Listings) در تایم وجود داشت که مانند بخش «رویدادهای جاری» نیویورکر، چکیده‌ای از اخبار و مطالب جاری دنیای فیلم، بازیگری، موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی و کتاب‌های پرفروش را منعکس می‌کرد.
از مشخصه‌های ویژه تایم نوار قرمز پهنی است که دور جلد آن قرار دارد و سال‌هاست به امضای این هفته‌نامه تبدیل شده است. در سال 2010 روزنامه استرنجر سیاتل نیز از این نوار قرمز شاخص تایم کپی‌برداری کرد. این حاشیه قرمز از سال 1927 تاکنون تنها چهار بار تغییر رنگ پیدا کرده است: در نسخه‌ای که اندکی پس از حادثه 11 سپتامبر منتشر شد، این نوار به نشان سوگواری به رنگ سیاه درآمد. پس از این شماره بلافاصله ویژه‌نامه دیگری منتشر شد که به انعکاس اخبار فوری حادثه اختصاص داشت و در آن نوار قرمز تایم مجدداً دیده می‌شد. بار دیگر در 28 آوریل 2008 در ویژه‌نامه تایم به مناسبت روز زمین که به مسائل محیط زیست می‌پرداخت نوار تایم به رنگ سبز درآمد. تغییر بعدی در حاشیه قرمز تایم در شماره 19 سپتامبر 2011 مشاهده شد که به دهمین سالگرد حادثه ناگوار 11 سپتامبر اختصاص داشت و با حاشیه نقره‌ای متالیک به چاپ رسید. جدیدترین تغییر در این حاشیه معروف، مربوط به نسخه 31 دسامبر 2012 مجله بود که در آن باراک اوباما به عنوان شخصیت سال معرفی شد و رئیس‌جمهور آمریکا روی جلد این شماره مجدداً در قابی نقره‌ای‌رنگ به تصویر درآمد. از سال 2007 به بعد مهندسی صفحات تایم دستخوش تغییر شده است. از این سال، به منظور افزایش حجم مطالب حاشیه قرمز دور جلد باریک‌تر شده، عناوین ستون‌ها بزرگ‌تر شده، حجم گزارش‌های خبری کاهش یافته، فضای سفید دور مقالات بیشتر شده و مطالب با نظرات افراد همراه با تصویر نویسندگان آن درج می‌شود. این تغییرات با انتقادها و نیز تقدیرهایی همراه بوده است.

تایم ویژه کودکان
تایم ویژه کودکان بخشی از مجله تایم است که به طور اختصاصی برای بچه‌ها منتشر و عمدتاً در مدارس توزیع می‌شود. این ویژه‌نامه حاوی اخبار داخلی آمریکا، تصویر کارتونی هفته و مطالب متنوعی در مورد فرهنگ عمومی ایالات متحده است. هدف اصلی این هفته‌نامه خبری تشویق کودکان به مطالعه است. به اعتقاد بسیاری، تایم ویژه کودکان به عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند، ضمن آنکه پیوند نزدیکی با محتوای اجتماعی، علمی و ریاضی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دارد و مکمل آنها محسوب می‌شود، به افزایش مهارت خواندن و نوشتن کودکان نیز کمک شایانی می‌کند. در قالب همین مجله هر سال تقریباً در پایان سال تحصیلی ایالات متحده، یک ویژه‌نامه در مورد محیط زیست منتشر و توزیع می‌شود. تایم کودکان با احتساب جلد و صفحه پشت، به ندرت از 10 صفحه تجاوز می‌کند.

سهام تایم
سه کمپانی بزرگ وابسته به تایم در بازار سهام ایالات متحده مشغول فعالیت هستند:
شرکت تایم: که ناشر مجلاتی نظیر تایم، فورچون و اسپورت ایلاستریت‌د است.
تایم وارنر: موسسه رسانه‌ای که در میان دیگر فعالیت‌های تجاری، مالک HBO و CNN است.
تایم وارنر کیبل: دومین اپراتور کابلی بزرگ در آمریکا که قرار است به ComCast بپیوندد.
تنها چند سال قبل، این سه موسسه همگی عضوی از یک امپراتوری متحد بودند که در نوع خود بزرگ‌ترین تشکل رسانه‌ای محسوب می‌شد که جهان به خود دیده است. در حال حاضر سهام این سه شرکت به طور مجزا در بازار سهام ارائه می‌شود.

محتوای تایم
تایم مدعی است از سال 1923 تاکنون یکی از قدرتمندترین و پرمحتواترین مراجع رسانه‌ای در مورد وقایع و رویدادهای جاری جهان است. این هفته‌نامه وقایع سیاسی، بهداشتی، علمی، تجاری، اجتماعی و سرگرمی سراسر جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد. تایم چهار سیاست اصلی برای خود تدوین کرده و پایبند آن است:
تایم آغازگر بحث و گفتمان است. ایده‌های پیشگام و موضوعات بحث‌برانگیز در این هفته‌نامه آمریکا و جهان را به اندیشیدن و گفت‌وگو وامی‌دارد.
تایم با کشف و برجسته‌سازی ایده‌های بکر برای آینده، نقشه راه تدوین می‌کند.
تایم در پی وقوع رویدادهای مهم به سرعت به نیاز خبری مخاطبان خود پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال، ویژه‌نامه مرگ مایکل جکسون، تنها 36 ساعت پس از درگذشت غیرمنتظره او منتشر شد.
تایم دنیای خوانندگان خود را درک می‌کند.
این هفته‌نامه در قالب بخش‌های مختلف به انعکاس اخبار، گزارش‌ها و مطالب متنوعی از رویدادهای جاری دنیا می‌پردازد. گزارش‌های اختصاصی از اخبار بین‌الملل، سیاست، اقتصاد، اشخاص، سرگرمی، سفر، زندگی و اندیشه از جمله بخش‌های این هفته‌نامه هستند.

بخش جهان - سیاست
تایم می‌گوید تمامی اخبار بین‌المللی مورد نیاز خوانندگان خود را فراهم می‌کند. نویسندگان این هفته‌نامه بر این باورند که مردم، آنقدر گرفتار مشغله‌های روزمره‌اند که دیگر فرصت ندارند روزنامه‌ها را کامل مطالعه کنند یا منابع خبری مختلف را برای یافتن اطلاعات مورد نیازشان بررسی کنند. تایم مدعی است اخبار بین‌المللی را در قالبی قابل‌درک که مطالعه آن آسان است و محتوای شفاف و صریحی دارد به خوانندگان خود ارائه می‌دهد. خوانندگان این هفته‌نامه با خواندن بخش جهان تایم، که تمامی رویدادهای مهم را بی‌طرفانه و با دقت تمام پوشش می‌دهد دیگر نیازی ندارند برای درک درست وقایع از منابع متعدد استفاده کنند. این هفته‌نامه در سراسر جهان خبرنگاران و عکاسان متعددی دارد که در خط مقدم رویدادها حضور پیدا می‌کنند و هدف همه آنها تنها یک چیز است: به خوانندگان خود کمک کنند تا درک درستی از جهان پیچیده و دائماً در حال تغییر پیرامون خود به دست آورند. تایم خود را مجله‌ای با پرستیژ می‌داند که خوانندگان متمایزی دارد. خبرنگاران این هفته‌نامه در تلاش‌اند تا با واکاوی دقیق و عمیق رویدادها و سوژه‌های خبری اطلاعات کامل، عینی و جامعی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و به آنان در تصمیم‌سازی‌های آتی خود کمک کنند؛ حال این مخاطب یک کودک دبستانی باشد که تایم ویژه کودکان را می‌خواند یا یک سیاستمدار که بر کرسی مجلس تکیه زده است! تایم در حوزه سیاست نیز خود را گزارشگری سرسخت اما بی‌طرف می‌داند. خبرنگاران تایم در حوزه سیاست، رویدادهای این حوزه را با دقت پایش می‌کنند و به ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های قابل اعتماد و جامعی در مورد مسائل سیاسی آمریکا و جهان می‌پردازند.index:2|width:300|height:375|align:left

بخش اقتصاد
بخش اقتصادی تایم به خوانندگان خود کمک می‌کند تا نبض هر لحظه جریانات و رویدادهای حوزه تجارت را در دست بگیرند. از آنجا که جهان در میانه راه نبرد با پیامدهای بحران اقتصادی است و دنیای کسب و کار و بانکداری که زمانی مورد اعتماد مردم جهان بود اینک به زانو در آمده است، گزینش اخبار صحیح و متقن از منابع اطلاعاتی مختلف برای مردم، حیاتی اما دشوار شده است. تایم مدعی است جامع‌ترین و بی‌طرفانه‌ترین اطلاعات ممکن را در مورد بازارهای جهانی، اقتصاد، تجارت، بانکداری و... در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد. این نشریه هر هفته تحت سه عنوان، گزارش‌های جدیدی منتشر می‌کند:
تجارت جهانی: گزارشی متداول اما جامع با تاکید بر تجارت، تکنولوژی، مطالعات مدیریتی و چالش‌ها و فرصت‌های تجارت بین‌الملل.
سرمایه‌گذاری جهانی: سرمایه‌گذاری جهانی بخشی روزآمد، مرتبط و ضروری برای پیگیری اقتصاد جهانی است که به خوانندگان می‌گوید فرصت‌ها و موقعیت‌ها در کجا نهفته است. این فرآیندی است که به بهبود جهانی و رشد سالم و پایدار اقتصاد در سال‌های آتی کمک شایانی خواهد کرد.
سرمایه‌دار زیرک: ستون‌نویس سرمایه‌دار زیرک، رعنا فروهر، هر هفته به گفت‌وگو با مدیران عامل و کارشناسان امور سرمایه می‌پردازد و نظر آنان را در مورد سلامت اقتصاد آمریکا و جهان جویا می‌شود.
جاستین فاکس مشاور امور تجارت و اقتصاد هفته‌نامه تایم مسوول تهیه تحلیل‌های این بخش در خصوص اقتصاد، بازارهای جهانی و ماهیت پیچیده کسب و کار است. علاوه بر این در سایت TIME.Com نیز موضوعات مرتبط، از یافته‌های پژوهشی تا مقالات دانشگاهی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش اشخاص (People)
تایم معتقد است اشخاص به شیوه‌های مختلفی جهان ما را شکل می‌دهند؛ آنها می‌توانند برای کار بیشتر، درآمد بیشتر یا زندگی بهتر به دیگران انگیزه دهند و به همین منظور، خوانندگان خود را با این اشخاص آشنا می‌کند. در قالب همین سیاست همه‌ساله ویژه‌نامه‌هایی با عنوان «شخصیت سال» و «صد شخصیت تاثیرگذار سال» منتشر می‌شود که هر دو قدمتی تاریخی دارند. این دو ویژه‌نامه ضمن آنکه در سراسر جهان خوانندگان پر و پاقرصی دارند سبب شکل‌گیری بحث و جدل‌های بسیاری در میان متفکران می‌شوند. علاوه بر دو ویژه‌نامه مذکور، تایم هر هفته 10 پرسش خوانندگان خود از هنرمندان، تولیدکنندگان سرگرمی، ورزشکاران یا سیاستمداران را می‌پرسد و پاسخ‌های آنان را منتشر می‌کند تا مخاطبان تایم با حرفه یا دیدگاه‌های اشخاص مورد نظر خود بیشتر آشنا شوند.

سرگرمی؛ ایده‌های الهام‌بخش برای اوقات فراغت
تایم هر هفته در بخش سرگرمی خود اخبار سینما، موسیقی، کتاب، نمایشگاه‌ها، مد و معماری را با جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قالب‌ها برای خوانندگان پوشش می‌دهد. با تحلیل و بررسی مستقل و توصیه‌های خلاقانه، مخاطبان این نشریه دیگر نیازی نخواهند داشت برای پر کردن اوقات فراغت خود در اینترنت به جست‌وجو بپردازند یا روزنامه‌ها را ورق بزنند.

سفر، زندگی و اندیشه
این بخشی است که تایم می‌گوید جهان را به خانه‌های شما خواهد آورد. در بخش سفر، تایم به مخاطبان پرمشغله‌ای که وقت آزاد کمی دارند کمک می‌کند تا بهترین مکان‌های دیدنی برای سفر و کم‌هزینه‌ترین روش برای مسافرت را بیابند و از این طریق با فرهنگ‌های محلی نیز آشنا شوند. به علاوه، هر هفته در بخش سبک زندگی، مجله با مطالب متنوعی در مورد غذا، گجت‌ها، سبک زندگی و اوقات فراغت به سراغ خوانندگان خود می‌رود و آنان را با ایده‌ها و نکته‌های ضروری و جذاب برای بهبود سبک زندگی و لذت بردن از آن آشنا می‌کند. این بخش توجه ویژه‌ای به ذائقه‌های بین‌المللی دارد و به تمامی خوانندگان با هر فرهنگ و سلیقه‌ای احترام می‌گذارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها