شناسه خبر : 2559 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تلاش نافرجام برای بازپس‌گیری کانال ۸۵ هزار واحدی

افت بازار سهام زیر سایه مجلس

مجلسیان نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها را ۱۵ سنت مصوب کردند. این خبر سبب تشکیل صف فروش سنگین برای سهام پتروشیمی‌ها شد و حتی دامن سهام شرکت‌هایی با خوراک مایع را هم گرفت. سیاست شرکت‌های پتروشیمی در بودجه‌بندی متفاوت است و به همین دلیل میزان تاثیرپذیری آنها از افزایش نرخ گاز هم متفاوت است.

رزا فیروزی
بازار سهام در هفته گذشته، تلاش نافرجامی برای بازپس‌گیری کانال 85 هزار واحدی کرد ولی فقط توانست تا 84 هزار واحد افزایش یابد و دوباره با بیشتر شدن تعداد فروشندگان، روند نزولی را در پیش گرفت. سرمایه‌گذاران این روزها به شدت محافظه‌کار شده‌اند و رشد قیمت‌ها را فرصتی برای خروج ارزیابی می‌کنند. این تحلیل ناشی از فرضیه‌های تحلیلگران تکنیکی برای افت بیشتر بازار است. شاید اگر شاخص در سطح 84 هزار واحد تثبیت می‌شد، شرایط فرق می‌کرد. بررسی رفتار سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد حقوقی‌ها فعالیت‌شان را در بازار افزایش دادند و سهم‌شان را از ارزش معاملات به 50 درصد رساندند اما حمایت آنها در طول هفته تداوم نداشت. این گروه خریدار سهام پتروشیمی، بانک، مخابرات و برخی سهام پالایشگاهی بودند. به همین دلیل تعداد خریداران در بورس نسبت به هفته قبل از آن 6/2 درصد افزایش یافت در حالی که حجم و ارزش معاملات به ترتیب 5/11 و 17 درصد کاهش داشت.
در هفته گذشته مجلسیان نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها را 15 سنت مصوب کردند. این خبر سبب تشکیل صف فروش سنگین برای سهام پتروشیمی‌ها شد و حتی دامن سهام شرکت‌هایی با خوراک مایع را هم گرفت. سیاست شرکت‌های پتروشیمی در بودجه‌بندی متفاوت است و به همین دلیل میزان تاثیرپذیری آنها از افزایش نرخ گاز هم متفاوت است. از طرف دیگر برخی شرکت‌ها طرح‌های توسعه داشته که با بهره‌برداری از آن و رشد تولید می‌توانند بخشی از کاهش سود خود را جبران کنند. شفن نرخ گاز را در بودجه سال جاری 127 تومان، خراسان 85 تومان، شیراز 80 تومان، زاگرس 79 تومان، کرمانشا 78 تومان و شپدیس 73 تومان در نظر گرفته‌اند. خوراک پتروشیمی خارک هم گاز ترش است که 5/9سنت لحاظ شده است. بر اساس مصوبه مجلس نرخ خوراک این گروه به 397 تومان افزایش خواهد یافت.
اما سرمایه‌گذاران در تحلیل‌های خود بهتر است به این نکات توجه کنند: 1- نسبت قیمت بر درآمد پایین گروه که تحت تاثیر ریسک نرخ خوراک کمتر از متوسط بازار مانده است، 2- افزایش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی شامل اوره، متانول، پروپان و بوتان و... که از بودجه شرکت‌ها بیشتر شده است، 3- احتمال آزادسازی قیمت اوره در خرید‌های دولتی، 4- رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی، 5- عدم کاهش نرخ دلار با وجود واریز نخستین قسط از پول‌های بلوکه‌شده ایران، 6- طرح‌های توسعه شرکت‌ها و رشد درصد پیشرفت آنها بعد از رفع تحریم‌ها- بنابراین در سال آینده با رفع تحریم‌ها شرایط این گروه بهبود خواهد یافت.
در هفته گذشته همچنین نمایندگان مجلس نرخ بهره مالکانه را 30 درصد مصوب کردند. در حال حاضر نرخ هر تن سنگ‌آهن 160 هزار تومان است که 30 درصد آن 48 هزار تومان خواهد شد که به نظر می‌رسد کمتر از مبلغ پرداختی بابت پنج درصد از ارزش شمش فولاد خوزستان است. این موضوع توسط مدیر شرکت چادرملو تایید شده ولی بازار به این گروه روی خوش نشان نداده است. «و معادن» در این گروه افزایش سرمایه 146‌درصدی داده و پیش‌بینی سود خود را نیز اندکی افزایش داده است.
گروه خودرو با وجود چشم انداز مثبت بعد از تحریم و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت، مدتی بود که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشت. ضمن اینکه شایعه واگذاری بلوک بانک پارسیان توسط ایران‌خودرو رشد تقاضا را در این گروه رقم زده بود اما در بازار منفی، عرضه به این گروه هم سرایت کرد و اعلام شرکت ایران‌خودرو مبنی بر اینکه معامله بلوکی بانک پارسیان انجام نشده، عرضه در گروه را افزایش داد.
در گروه بانک، شرایط بنیادی شرکت‌ها خوب است. بانک ملت و تجارت افزایش سرمایه دارند. بانک پارسیان هم بعد از افزایش سرمایه 20درصدی و تعدیل اندک سود به بازار برگشت و مورد عرضه قرار گرفت. صادرات در سطح قیمت اسمی در حال معامله است.
اما پر‌رونق‌ترین صنایع بورسی در هفته گذشته، رایانه و قند و شکر بودند. گروه رایانه با خبر افزایش سرمایه 180‌درصدی رانفور و شرایط بنیادی خوب شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفتند. کمیته امداد هم درصدد افزایش مالکیت خود در سهام مداران است که تقاضا در این سهم را تقویت کرده است.
در گروه قند و شکر، شایعاتی مبنی بر افزایش تعرفه واردات شکر سبب شد تا این گروه هفته مثبتی را سپری کنند. معامله با تکیه بر این شایعه اشتباه به نظر می‌رسد. زیرا دولت بزرگ‌ترین وارد‌کننده شکر است که بنا به نیاز بازار، اقدام به واردات شکر خواهد کرد. برف و یخبندان سنگین موجب خسارات به مزارع چغندر قند خواهد شد و با توجه به اینکه سطح زیر کشت چغندر جوابگوی نیاز شکر کشور نیست، دولت ناگزیر به واردات شکر است و شایعاتی از قبیل ممنوعیت ثبت سفارش واردات بی‌منطق جلوه می‌کند. از طرف دیگر قیمت شکر در بورس کالا به 1700 تومان کاهش یافته است و بیشتر شرکت‌های این گروه نیز اقدام به کاهش نرخ شکر در بودجه خود کرده‌اند. با وجود این گزارش بیشتر شرکت‌های گروه با رشد سود همراه شده است که احتمالاً ناشی از کاهش بهای تمام‌شده آنهاست.
به نظر می‌رسد بازار در هفته پیش رو، همچنان تحت تاثیر تصمیمات مجلس قرار داشته باشد و رفتار بازار طی ماه اخیر باز هم سرمایه‌گذاران را محتاط خواهد کرد اما بهتر است سهامداران از اقدامات هیجانی خودداری کرده و از فروش سهامی که از شرایط بنیادی خوبی برخوردارند، خود‌داری و با نگاه بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها