شناسه خبر : 21183 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سبک زندگی ثروتمندان بدنام

کودکان ثروتمند

رونق اقتصادی چین که اکنون یک دهه از شروع آن می‌گذرد زندگی بهتری را برای صدها میلیون نفر به ارمغان آورده اما مشکلات جدیدی را نیز مانند آلودگی و نابرابری ایجاد کرده و برای طبقه ثروتمند معمایی اخلاقی درست کرده است: والدین ثروتمند از خود می‌پرسند چگونه می‌توانند فرزندانی تربیت کنند که مانند بچه‌های لوس و عنق و متکبر رفتار نکنند؟

کودکان ثروتمند
ترجمه: الهام شیرمحمدی

رونق اقتصادی چین که اکنون یک دهه از شروع آن می‌گذرد زندگی بهتری را برای صدها میلیون نفر به ارمغان آورده اما مشکلات جدیدی را نیز مانند آلودگی و نابرابری ایجاد کرده و برای طبقه ثروتمند معمایی اخلاقی درست کرده است: والدین ثروتمند از خود می‌پرسند چگونه می‌توانند فرزندانی تربیت کنند که مانند بچه‌های لوس و عنق و متکبر رفتار نکنند؟
چین اکنون تقریباً 09 /1 میلیون نفر با ثروت شخصی حداقل 10 میلیون یوان (6 /1 میلیون دلار) و 67 هزار فرد «فوق ثروتمند» با دارایی بالای 100 میلیون یوان، از جمله 213 نفر با دارایی میلیارددلاری دارد. فرزندان آنها که «نسل دوم» به شمار می‌آیند هدف توجه فراوان رسانه‌های ملی و ترکیبی از حسادت و انزجار در میان مردم عادی هستند.
آنها را می‌بینید که به طور نامعقولی خودروهای خود را که به دلیل مقررات وارداتی سخت نمی‌تواند بیش از یک میلیون یوان ارزش باشد، می‌رانند. بعضی از آنها تصاویر خودنمایانه منتشر می‌کنند و درباره شاهکارهایشان هیاهوی وقیحانه در رسانه ملی به راه می‌اندازند. وانگ سیگونگ، پسر یکی از ثروتمندترین غول‌های اقتصادی چین، به تازگی با بیان اینکه معیار اصلی وی هنگام انتخاب دوست دختر «تپل و خوشرو بودن» است، توفانی از انتقاد به راه انداخته است. او همچنین تصاویری از سگ اسکیمویی‌نژاد آلاسکای خود منتشر کرده که دو ساعت طلای اپل به قیمت ده‌ها هزار دلار در دست دارد که تردیدی نیست تنها زمانی برای آن سگ مفید است که بخواهد در اینترنت مطلبی جست‌وجو کند.
در ماه ژوئن رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ در یک جلسه دولت گفت جوانان ثروتمند چین باید روش‌های لذت‌گرایانه خود را کنترل کنند. او گفت باید آنها را هدایت کنیم تا «بیندیشند ثروت‌شان از کجا آمده است» و میهن‌پرست، تابع قانون و سختکوش باشند. یک هفته بعد از انتشار اظهار نظرهای وی، رسانه‌های دولتی خبر از جلسه‌ای آموزشی در استان‌های ساحلی پررونق فیوجیان برای 70 نفر از فرزندان میلیاردرها دادند که در آن به آنها «فرهنگ سنتی چین، مسوولیت اجتماعی و دانش کسب و کار» آموزش داده شد و در صورت تاخیر در جلسات هزار یوان جریمه می‌شدند.
طبق نظر بعضی از «فرزندان افراد ثروتمند» تمام اینها نبردی سخت خواهد بود. وانگ داکی، فردی 30‌ساله از خانواده‌ای پولدار، پروفایل چند نفر از همسالان خود را در کتاب «بار ثروت» که در ماه می منتشر می‌شود، آورده است. هدف این کتاب نشان دادن تصویری دقیق از زندگی‌هایی است که فرزندان افراد ثروتمند دارند، اما تایید می‌کند که خودنمایی تنها ارزشی است که بیشتر آنها می‌شناسند. او می‌گوید «این واقعاً رقت‌آور است». او می‌افزاید در بین کسانی که کار می‌کنند بیشترشان سرمایه‌گذاری ثروت خانوادگی را در کسب و کار خود انتخاب می‌کنند. «ایجاد کسب و کار جدید برای خود نیازمند کار زیادی است، اما اگر تنها بخواهید آغازگر آن باشید ناچار نیستید کار سخت را انجام دهید یا مسوولیت زیادی را بر عهده بگیرید.»
یک عضو دیگر از گروه فرزندان افراد ثروتمند که فردی 26‌ساله اهل پکن و پدرش یک بانکدار خودساخته در امور سرمایه‌گذاری است، می‌گوید تعدادی از دوستانش از خانواده‌هایی با ارتباطات خوب سیاسی هستند و احتمالاً بخشی از ثروت خود را مدیون معاملات فاسد هستند. او می‌گوید تعدادی دیگر، از خانواده‌هایی راستگو هستند که بخت و اقبال خود را از صفر ساخته‌اند و بسیاری دیگر، در میانه این دو گروه قرار می‌گیرند. او می‌گوید: «ما در بین خودمان درباره اینکه ثروت‌مان از کجا می‌آید زیاد با هم صحبت نمی‌کنیم. ما همگی می‌دانیم این ممکن است موضوع خیلی حساسی باشد.»
او فکر می‌کند کمپین ضد‌فساد چین که در حال پیشرفت است چیزی بیش از برنامه آموزشی برای تعدیل کردن فرزندان ثروتمند حداقل در جامعه است. آنها همچنان مهمانی‌های زیادی برپا می‌کنند و هر شش ماه یک بار ماشین‌های جدید می‌خرند. «اما اکنون وقتی بیرون می‌روند، به جای استون مارتین با بی ام دابلیو سری 7 بیرون می‌روند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها