شناسه خبر : 21145 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاد سوریه نصف شد

در غم جنگ

گزارشی که جدیداً توسط یک نهاد تحقیقاتی انگلیسی منتشر شده، تخمین می‌زند حجم اقتصاد سوریه از زمان شروع جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱، حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است. بیشترین لطمه این کاهش را کارکنان بخش معدن و ساختمان متحمل شده‌اند که صادرات آنها از ۱۲ میلیارد دلار به دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

گزارشی که جدیداً توسط یک نهاد تحقیقاتی انگلیسی منتشر شده، تخمین می‌زند حجم اقتصاد سوریه از زمان شروع جنگ داخلی در این کشور در سال 2011، حدود 60 درصد کاهش یافته است. بیشترین لطمه این کاهش را کارکنان بخش معدن و ساختمان متحمل شده‌اند که صادرات آنها از 12 میلیارد دلار به دو میلیارد دلار کاهش یافته است.
واحد پول سوریه نیز بیش از 80 درصد ارزش خود را طی این مدت از دست داده است. البته تهیه‌کنندگان گزارش تاکید کرده‌اند این پیش‌بینی‌ها بر اساس آماری تهیه شده که بسیار مشکوک است و ممکن است به شدت با واقعیت تفاوت داشته باشد، به عنوان مثال آمار دولتی به گونه‌ای تنظیم شده که گویا تمام کشور توسط دولت اداره می‌شود یا حداقل در کنترل دولت است، در حالی که حداقل نیمی از خاک سوریه هنوز از کنترل نیروهای دولتی خارج است. البته همچنان مهم‌ترین هزینه‌ای که این درگیری‌ها برای جامعه و اقتصاد سوریه داشته است 250 هزار کشته و میلیون‌ها آواره‌ای است که از آن به جا مانده است. تخمین زده می‌شود با احتساب تعداد آواره‌ها (چهار میلیون آواره سوری تاکنون به طور رسمی ثبت‌نام شده‌اند) این کشور 23 درصد جمعیت خود را از دست داده است و حداقل 5 /6 میلیون نفر در حالی مکان زندگی خود را در داخل مرزها تغییر داده‌اند که هیچ آمادگی برای این کار نداشته‌اند و در محل‌های جدید باید زندگی را از صفر آغاز کنند. در چنین شرایط جنگی، تعیین اینکه تولید بخش‌های مختلف اقتصادی یا حتی کل اقتصاد چه مقدار بوده است، کاری اگر نه غیرممکن اما بسیار سخت است.
بنابراین تهیه‌کنندگان گزارش تاکید می‌کنند که ارقام ارائه‌شده، همه تخمینی است اما به نظر می‌رسد کاهش تولید ناخالص داخلی بین 50 تا 65 درصد برای وضعیت فعلی سوریه مناسب و منطقی باشد. مردمی که هنوز ساکن سوریه هستند، علاوه بر جنگ با فشارهای اقتصادی حاصل از آن نیز روبه‌رو هستند. طبق اطلاعات رسمی دولت، متوسط قیمت کالاهای مصرفی خانوارها بین ژانویه 2012 تا مارس 2015 حدود 51 درصد رشد داشته است. همچنین میزان تولید نفت سوریه نیز از 387 هزار بشکه در روز در سال 2011 به 10 هزار بشکه در روز در سال 2014 رسید. بسیاری از بخش‌های تجاری فعال در سوریه به دلیل تحریم‌های خارجی، کاهش امکانات صادرات، نبود ماشین‌آلات و مواد اولیه و... متوقف شده یا سطح آن بسیار کاهش یافته است. حتی در مواردی که این مشکلات هنوز برای کارگاه تولیدی یا کارخانه‌ای وجود ندارد، کمبود برق باعث توقف تولید شده است. میزان تولید برق سوریه از 10 هزار مگاوات به کمتر از سه هزار مگاوات رسیده و حالا خاموشی‌های چندساعته حتی در شهرهای بزرگ کسی را متعجب و غافلگیر نمی‌کند. به نظر می‌رسد بازسازی و محو اثرات جنگی که احتمالاً یک نسل بعد، کسی دلیل شروع آن را به خاطر نخواهد آورد، دهه‌ها زمان نیاز دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها