شناسه خبر : 20695 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به سمت ۶۰ دلار در بشکه

هیچ‌چیزی جلودار آن نیست

نفت خام برنت روز جمعه به پایین‌تر از ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و وقتی قیمت‌های در حال سقوط عربستان سعودی نشانی دیگر بود از اینکه تولید خود را در بازار اشباع‌شده حفظ می‌کند، برای دومین سقوط هفته‌ای خود آماده شد.

منبع: بیزینس اینسایدر

نفت خام برنت روز جمعه به پایین‌تر از 70 دلار در هر بشکه سقوط کرد و وقتی قیمت‌های در حال سقوط عربستان سعودی نشانی دیگر بود از اینکه تولید خود را در بازار اشباع‌شده حفظ می‌کند، برای دومین سقوط هفته‌ای خود آماده شد.
عربستان سعودی قیمت‌های ماهانه نفت‌ خام‌فروشی به ایالات متحده و آسیا را کاهش داد، در حالی که عراق تصمیم دارد نفت بیشتری صادر کند و مانع این شود که برنت از سقوط تقریباً 13‌درصدی در هفته گذشته بهبود یابد. تونی نونان مدیر ریسک در شرکت میتسوبیشی توکیو می‌گوید: «ما به سمت 60 دلار برای نفت برنت می‌رویم. هیچ‌چیزی جلودار آن نیست.» نفت خام برنت تا ساعت 2:23 به وقت گرینویچ ( 9:23 بعدازظهر به وقت استاندارد شرقی) با 43 سنت سقوط به 21/69 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا با 35 سنت سقوط به 46/66 دلار رسید و این هفته در مسیر افزایش یک‌درصدی قرار گرفته است. تنها یک هفته بعد از آنکه عربستان سعودی حمایت از کاهش تولید اوپک را رد کرد، بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان قیمت نفت خود را برای خریداران آسیایی و آمریکایی کاهش دادند. نونان گفت: «این نشانه‌ای دیگر است مبنی بر اینکه آنها می‌خواهند سطح تولید را حفظ کنند.» احتمالاً سال بعد مبارزه برای سهم بازار بالا بگیرد زمانی که بغداد بعد از رسیدن به توافقی موقت با دولت محلی کردستان صادرات بیشتر را آغاز می‌کند. لیبی با افزایش عرضه تصمیم دارد استخراج از بزرگ‌ترین میدان نفتی خود آل شارا
(El Sharara) را بعد از رفع مسدود بودن خط لوله از سر بگیرد. نونان می‌گوید یک زمستان سردتر از حد انتظار ممکن است به نفع نفت باشد حتی اگر قیمت‌ها بعد از پایان فصل اوج مصرف در سه‌ماهه نخست سال آینده سقوط کند. تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز گفتند انتظار می‌رود با تثبیت بازار، قیمت‌ها در دو سال دیگر از این رکود پنج‌ساله دوباره برگردد. نظرسنجی نشان داد نفت برنت در سال 2015 به طور میانگین به 5/82 دلار در هر بشکه خواهد رسید و تفاوت ارزش آن با نفت خام آمریکا به 5/4 دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت. کاهش قیمت ممکن است باعث شود پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز به ارزش بیش از 150 میلیارد دلار به حال تعلیق درآید که به طور بالقوه تا پایان این دهه عرضه را کنترل می‌کند. اما به گفته جاد فو (مدیر سرمایه‌گذاری در موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری هارت‌وود لندن) قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند با افزایش قدرت خرید در ایالات متحده از رشد اقتصادی جهان پشتیبانی کند. آقای فو گفت: «ما معتقدیم که رونق مورد انتظار درباره مصرف‌کننده آمریکایی از رهاورد قیمت‌های در حال سقوط نفت ریسک‌های بخش انرژی را جبران می‌کند. این خبر خوبی برای رشد جهانی است.»

دلایل خوب بودن سقوط قیمت نفت برای آمریکا در سه جمله
لیز آن ساندرز می‌گوید قیمت‌های در حال سقوط خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان است. قیمت‌های در حال سقوط انرژی برای مصرف‌کننده آمریکایی خوب است. اما برای تولیدکنندگان بزرگ آمریکا در بخش انرژی بد است.
به یاد داشته باشید پیشرفت‌های تکنولوژی در شکاف هیدرولیکی باعث افزایش ناگهانی انرژی شِیل آمریکا شد که به دلیل مخارج سرمایه‌ای و ایجاد شغل در این صنعت منبع رشد اقتصادی بوده است. قیمت‌های پایین نفت ممکن است این داستان را به خطر بیندازد.
بنابراین در نهایت آیا قیمت‌های در حال سقوط خوب است یا بد؟
چارلز شوابز لیز آن ساندرز چند محاسبه ساده را می‌گوید که این مساله را روشن می‌کند. در سه جمله:
مخارج مصرف‌کننده 68 درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد. مخارج سرمایه‌ای نفت و گاز حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا و کمتر از 9 درصد مجموع مخارج سرمایه‌ای آمریکا را تشکیل می‌دهد (که به نوبه خود نشان‌دهنده حدود 12 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکاست). بنابراین، مزیت قیمت‌های پایین‌تر انرژی برای مصرف‌کننده و بسیاری از کسب و کارها به میزان زیادی از ضربه بزرگ به شرکت‌های انرژی یا مخارج سرمایه‌ای انرژی محور به خصوص در کشورهای انرژی‌محور فراتر می‌رود.
بنابراین اگر در معرض مخارج سرمایه‌ای شدید انرژی قرار گرفته‌اید، قیمت‌های در حال سقوط انرژی بسیار خوب است.
همکار ساندرز یعنی جفری کلینتاپ در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد که تاریخ نشان داده مصرف‌کنندگان هر پنی صرفه‌جویی را که از انرژی به دست آورده‌اند خرج می‌کنند.
با توجه به مخارج سرمایه‌ای، به یاد داشته باشید تمام انواع دیگر صنایع وجود دارد که در کسب و کار حفاری نفت نیستند. اگر هیچ‌چیز دیگری نباشد، هزینه‌های پایین انرژی آنها را تشویق به خرج بیشتر خواهد کرد. ساندرز گفت: «مخارج سرمایه‌ای ایالات متحده طی چهار سال گذشته تا بیش از 600 میلیارد دلار افزایش یافته که 100 میلیارد دلار آن برای انرژی بوده است. می‌توانیم استدلال کنیم که بخش زیادی از مخارج سرمایه‌ای غیر انرژی از کاهش هزینه‌های عملیات ناشی از قیمت پایین‌تر انرژی منفعت می‌برد.» ساندرز افزود: «قیمت‌های پایین‌تر انرژی تورم کلی را نیز پایین نگه می‌دارد که هم برای اقتصاد ایالات متحده و هم بازار سهام مزیت است. تورم پایین‌تر همیشه به معنای ارزش‌گذاری بالاتر سهم بوده است. در حقیقت رابطه همبستگی معکوس بین وزن بخش انرژی در S&P 500 وجود دارد: وزن کمتر که عموماً نتیجه قیمت‌های پایین‌تر انرژی به نرخ‌های کلیِ بالاتر S&P 500 P/E است و برعکس.» در کل، آشکار است که قیمت‌های پایین‌تر هم برای اقتصاد آمریکا و هم کل بازار سهام خوب است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها