شناسه خبر : 1913 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی رونق گیشه در تعطیلات نوروزی ازنگاه کارشناسان

راه‌های تداوم نوروز ۱۶ میلیاردی

تعطیلات نوروزی در حالی سپری شد که ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان جمع فروش سینما در آن به ثبت رسید.

امیرحسین علم‌الهدی/کارشناس اقتصاد سینما
علی سرتیپی/تهیه‌کننده
تعطیلات نوروزی در حالی سپری شد که 16 میلیارد و 420 میلیون تومان جمع فروش سینما در آن به ثبت رسید. سالن‌های بی‌رونق سینما بار دیگر شاهد سانس‌های فوق‌العاده بامدادی 4 و 30 /5 و صف‌های طولانی مخاطبان برای دیدن فیلم‌های روی پرده سینماهای شهر بود. «۵۰ کیلو آلبالو» مانی حقیقی، «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی، «ابد و یک روز» سعید روستایی، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کفش‌هایم کو؟» کیومرث پوراحمد و «خشم و هیاهو»، فیلم‌هایی هستند که در اکران نوروز توانستند مخاطبی را که مدت‌ها با سالن‌های سینما قهر کرده بود با هنر هفتم آشتی دهند. در روزهای تعطیلات پیش‌فروش بلیت‌ها چند روز زودتر تمام می‌شد، فیلم‌ها با صندلی‌های پر روی پرده می‌رفت و در روز آخر -12 فروردین- رکورد فروش تغییر پیدا کرد و رقمی نزدیک به یک میلیارد و 100 میلیون ‌تومان فروش بلیت در یک روز ثبت شد.
اوقات فراغت بیشتر و وضعیت نقدینگی مساعدتر در تعطیلات نوروز می‌تواند دلیل اصلی استقبال از سینما در نوروز باشد. هر سال با معرفی فیلم‌های نوروزی، تعداد زیادی از مخاطبان ترغیب می‌شوند در تعطیلات نوروز به سینما بروند و فیلم‌های جدید سینما را تماشا کنند.
بر اساس تقسیم‌بندی، پردیس‌های کوروش، آزادی، ملت و زندگی سینماهای مدرن استان تهران محسوب می‌شوند. با وجود اینکه قیمت بلیت‌ها در سینماهای مدرن در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه هشت هزار تومان و در روزهای پایانی هفته 10 هزار تومان شده و نسبت به سال پیش افزایش نسبی داشته، رشد فروش فیلم‌های سال 1395 نسبت به سال گذشته چندبرابری بوده است. با مرور گزارش و آمار فروش روزانه و هفتگی نوروز 1395، می‌توان دریافت که سرعت استقبال و فروش فیلم‌های نوروزی امسال در مقایسه با استقبال و فروش اکران نوروزی سال گذشته بسیار بالاتر بوده است.

رقم فروش جداگانه فیلم‌ها
«من سالوادور نیستم»، به کارگردانی منوچهر هادی، پیش از عید نوروز و از اوایل اسفندماه اکران شد و با در اختیار داشتن ۱۱۰ سالن سینمایی تا ۱۲ فروردین‌ماه به مرز هشت میلیارد تومان فروش رسید. این فیلم که صدرنشین فروش نوروزی بود با بازی رضا عطاران توانست مخاطب جلب کند. فیلمی که حتی در روزهای پایانی سال چراغ سالن‌های سینما را روشن نگه داشت و مردم را به سینماها کشاند.
«۵۰ کیلو آلبالو» نیز در ۲۶ سالن سینما در تهران دو میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان و در ۱۶ سالن سینمای شهرستان‌ها ۶۱۰ میلیون تومان تا ۱۲ فروردین‌ماه فروش داشته است. «خشم و هیاهو»، به کارگردانی هومن سیدی ۲۷۰ میلیون در ۱۴ سینمای تهران و ۶۵ میلیون در شهرستان‌ها در پنج سینما فروش داشته است. گفته می‌شود کمدی پربازیگر مانی حقیقی با حضور بازیگرانی چون ساعد سهیلی، هستی مهدوی، فرهاد آئیش، افسانه بایگان، هادی کاظمی، بهنوش بختیاری، آزاده صمدی، سیامک انصاری، امید روحانی، ویشکا آسایش، سروش صحت، علی صادقی، مهران غفوریان، داریوش اسدزاده و پژمان جمشیدی این ظرفیت را داشت که در صورت نداشتن رقیب جدی‌اش-‌من سالوادور نیستم- به تنهایی بر صدر جدول فروش اکران نوروزی تکیه بزند.
فیلم سینمایی «بادیگارد»، به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تا پایان پنجشنبه ۱۲ فروردین، در ۲۶ سینمای شهر تهران، یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان و در ۳۵ سالن سینمای شهرستان‌ها به فروش ۶۰۰ میلیون‌تومانی رسیده است. رقم فروش این فیلم را که بازیگرانی چون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، امیر آقایی و بابک حمیدیان در آن بازی می‌کنند به دلیل تبلیغات تلویزیونی و شهری ارزیابی می‌کنند. البته اکران موفق این فیلم و استقبال خوب مردم از این اثر همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود بادیگارد تا مدت‌ها حضورش را روی پرده سینماها تضمین کند.
همچنین فیلم «ابد و یک روز»، به کارگردانی سعید روستایی، در تهران با ۲۲ سالن سینما، یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان فروش داشته است و در شهرستان‌ها با ۲۷ سالن نمایش، ۴۳۰ میلیون تومان فروخته است. مجموع فروش «ابد و یک روز» به یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان می‌رسد. ابد و یک روز ساخته پرسیمرغ سعید روستایی که عنوان فیلم برتر تماشاگران در جشنواره فجر را یدک می‌کشد، با وجود استقبال خوب تماشاگران و فروش بالا در مخمصه و رقابت نفسگیر فیلم‌های اکران نوروزی، فعلاً جایگاه بهتری از چهارم را در گیشه به دست نیاورده است. این فیلم که بازیگرانی چون پیمان معادی و پریناز ایزدیار در آن بازی می‌کنند و به قصه پرغصه یک خانواده فقیر جنوب شهری می‌پردازد، در نیمه‌های راه به تبلیغات ماهواره‌ای روی آورد که فروش خود را نجات دهد.
«کفش‌هایم کو؟»، به کارگردانی کیومرث پوراحمد در ۱۷ سینمای تهران اکران شد و فعلاً نمایش خود را در شهرستان‌ها آغاز نکرده. فیلم جدید پوراحمد، حدود ۲۱۰ میلیون تومان فقط در تهران فروش داشته است. این فیلم با موضوع آلزایمر ساخته شده و رضا کیانیان نقش اصلی آن را بازی می‌کند.
«خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی که بازیگرانی چون نوید محمدزاده، طناز طباطبایی و رعنا آزادی‌ور در آن بازی می‌کنند و قصه سقوط یک خواننده را به تصویر می‌کشد، حدود 280 میلیون تومان فروش کرده است.
خشم و هیاهو و کفش‌هایم کو؟ را باید قربانی‌های اکران نوروزی امسال دانست؛ شاید اگر این دو فیلم در زمان دیگری از سال اکران می‌شدند، فضا و موقعیت بهتری برای جذب تماشاگر و فروش بالا داشتند.
پیش از این کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند رقابت اصلی گیشه اکران نوروزی میان فیلم‌های بادیگارد و ابد و یک روز باشد، اما با فروش خیره‌کننده من سالوادور نیستم و 50 کیلو آلبالو، این مساله نادرست از آب درآمد. با این حال و حتی در شرایط فعلی هم بادیگارد تا اینجا موفق شده رقیبش را که در فاصله کمی از او حرکت می‌کند، پشت سر بگذارد.
در کنار اکران پررونق نوروزی، گروه سینمایی هنر و تجربه هم تماشاگران پروپاقرص و علاقه‌مند خود را دارد و دوستداران فیلم‌های متفاوت‌تر و هنری‌تر هم استقبال خوبی از فیلم‌های این گروه سینمایی می‌کنند.
«نیم‌رخ‌ها» آخرین ساخته زنده‌یاد ایرج کریمی که بازیگرانی چون بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، رویا نونهالی و هومن سیدی در آن بازی می‌کنند، «تابو» ساخته خسرو معصومی و با بازی الناز شاکردوست، «چهارشنبه» ساخته سروش محمدزاده با بازی شهاب حسینی و «دو» ساخته سهیلا گلستانی با بازی پرویز پرستویی از جمله فیلم‌های در حال اکرانِ هنر و تجربه هستند.

تحلیل کارشناسان برای تداوم فروش
با اعلام رقم فروش فیلم‌ها در نوروز 95 تحلیل این پدیده اهمیت پیدا می‌کند، چه اینکه بررسی مولفه‌های فروش سینما در این روزها می‌تواند چراغ راه سینما برای برون‌رفت از وضعیت رکود و ورشکستگی باشد. بر همین اساس «تجارت فردا» برای حفظ و تداوم فروش موفق سینما در نوروز برای بقیه روزهای سال، سراغ دو کارشناس سینما رفت و درباره علل فروش فیلم‌ها در تعطیلات نوروز نظر آنها را جویا شد. امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس اقتصاد- سینما درباره وضعیت اکران نوروز به «تجارت فردا» گفت: «دو فیلم اصلی اکران نوروز «من سالوادور نیستم» و «50 کیلو آلبالو» وضعیتی متفاوت را رقم زدند. اما «بادیگارد» و «ابد و یک روز» مخاطب متوسطی داشتند و «خشم و هیاهو» و «کفش‌هایم کو؟» عملاً شکست خوردند. اکران بدموقع فیلمی نظیر «خشم و هیاهو» با توجه به مضمون آن، سبب شد پیش‌بینی‌ها درباره استقبال از این فیلم به تحقق نپیوندد. مخاطب سینما در عید، عمدتاً در پی گذراندن اوقات فراغت است و دلیل اقبال فیلم‌های کمدی در این ایام نیز همین است. وقتی کمدی‌ها در فروش اول هستند یعنی مردم سلیقه‌شان برای تماشای فیلم در نوروز را نشان داده‌اند. اکران سال گذشته هم بیانگر همین بود، چون پارسال هم «ایران‌برگر» که فیلمی کمدی بود در اکران نوروز پیشتاز شد. «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در رده دوم فروش قرار گرفتند چون جدی‌تر هستند و «کفش‌هایم کو؟» و «خشم و هیاهو» چون تلخ بودند مردم را پس زدند و عملاً شکست خوردند.»
علم‌الهدی نقش تبلیغات ماهواره‌ها را هم در فروش فیلم‌ها تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: «مهم‌ترین دلیل موفقیت «سالوادور» و «۵۰ کیلو آلبالو» نمایش آگهی‌های طولانی‌مدت در شبکه‌های ماهواره‌ای است. شبکه جم در ایام نوروز کاملاً در اختیار این دو فیلم بود و تبلیغات خوبی را در ایام عید نشان داد. انفعالی که شبکه‌های داخلی برای تولید برنامه‌های نوروزی داشتند و برنامه‌ای که مردم را همراه کند در باکس نوروزی‌شان وجود نداشت، تاثیر مثبت این تبلیغات برای سینمای ایران و تاثیر منفی‌اش برای تلویزیون بود.»
علی سرتیپی که از دست‌اندرکاران پردیس سینمایی کوروش و تهیه‌کننده سینماست، درباره اقبال امسال مخاطبان به «تجارت فردا» گفت: «استقبال مردم از سینماها در نوروز امسال، تاریخی بود. حتی روز چهاردهم فروردین صف عجیبی در پردیس کوروش برپا بود. این صرفاً یک خون تازه در رگ‌های سینما نیست؛ پمپاژی اساسی است. انگار یک مرد ۸۵‌ساله سکته‌ای به جوان ۲۰‌ساله تبدیل شده باشد. حالا این سینما، سالم و جوان است، اگر خوب با او رفتار کنیم و خوب به آن سرویس بدهیم می‌تواند حسابی با انرژی جلو برود. مایی که خودمان دائم در سینماها حضور داریم کاملاً احساس می‌کنیم که مردم مشتاق‌تر شده‌اند تا فیلم ببینند و به سینما بیایند.»
سرتیپی دلیل اقبال مردم را این‌گونه توصیف می‌کند: «روحیه امیدی که بعد از انتخابات میان مردم به وجود آمده می‌تواند از دلایلش باشد. نبودن سریال‌های جذاب در ایام نوروز که مردم را پای تلویزیون بنشاند نیز دلیلی دیگر است. تبلیغات درست فضای مجازی، اکران همزمان چند فیلم خوب و پردیس‌های سینمایی از دلایل دیگر این استقبال هستند.»
این پخش‌کننده درباره نمایش‌های فوق‌العاده نیمه‌شبی گفت: «این استقبال مردم برای فیلم دیدن حتی به قیمت محرومیت از خواب در نیمه‌شب، رکوردی تاریخی است. کجای دنیا ساعت چهار صبح و 30 /5 صبح مردم را در جایی به‌جز رختخواب می‌توان پیدا کرد؟ ما امسال شاهد اتفاقی تاریخی بوده‌ایم که امیدوارم حفظ شود.»

نیم‌نگاهی به سال 1394
مجموع فروش اکران نوروزی سال گذشته تا سیزدهم فروردین 94 از مرز سه ‌میلیارد گذشت و چهار فیلم «ایران‌برگر» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی، «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی و «روباه» بهروز افخمی در مجموع سه میلیارد و 312 میلیون تومان فروش کردند. تعداد فیلم‌های اکران نوروزی سال 1394، چهار اثر بود که نمایش آنها از بیستم اسفند آغاز شد و اکران نوروزی سال 1395 به دلیل مصادف شدن با ایام فاطمیه از 26 اسفند اکران رسمی شد و با این تفاسیر تعداد روزهای نمایش فیلم‌های اکران نوروزی تا پایان تعطیلات عید سال 1394 نیز حدود یک هفته بیشتر از فیلم‌های امسال بوده است.
رشد فروش فیلم‌های سال 1395 نسبت به سال گذشته چند برابری بوده است. سال گذشته در ایام تعطیلات عید، فیلم سینمایی «ایران‌برگر» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی در مدت دو هفته آغازین شروع اکران 204 میلیون فروخته بود که رکوردشکنی نسبت به سال‌های قبل محسوب می‌شد. این فیلم در طول یک ماه در تهران 900 میلیون و در شهرستان 500 میلیون و در مجموع یک میلیارد و 400 میلیون فروش داشته است. در حالی ‌که سه فیلم اکران نوروزی امسال قبل از پایان دو هفته میلیاردی شدند و رکورد «ایران‌برگر» و اکران نوروز کل تاریخ سینمای ایران را شکستند.

قیمت بلیت سینما تغییر کرد
قیمت بلیت‌های سینما برای سال جدید افزایش یافته است و از قیمت چهار هزار تومان تا سقف ۱۰ هزار تومان، در چهار گروه سینما دسته‌بندی شده است.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش قیمت بلیت سینماها در تهران برای چهار گروه از مجموعه سینماها اعلام کرد این قیمت‌ها از اول فروردین‌ماه اجرایی شده است.
بر این اساس قیمت بلیت سینماها در تهران برای چهار گروه مشخص شده:
سینماهای مدرن: روزهای پنجشنبه و جمعه 10 هزارتومان / سایر روزها هشت هزار تومان / سه‌شنبه‌ها پنج هزار تومان
سینماهای ممتاز: روزهای پنجشنبه و جمعه هفت هزار تومان / سایر روزها شش هزار تومان / سه‌شنبه‌ها چهار هزار تومان
سینماهای درجه‌یک: روزهای پنجشنبه و جمعه شش هزار تومان / سایر روزها پنج هزار تومان / سه‌شنبه‌ها سه هزار تومان
سینماهای درجه‌دو: روزهای پنجشنبه و جمعه پنج هزار تومان / سایر روزها چهار هزار تومان / سه‌شنبه‌ها 2500 تومان.
این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند سینما در ایران همچنان یکی از ارزان‌ترین تفریح‌هاست.
سیدغلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما در خصوص روند قیمت‌گذاری بلیت سینما و مسائل پیرامون این قضیه گفت: بعد از انقلاب عملاً قیمت‌گذاری بلیت سینماها به دست دولت و وزارت ارشاد افتاد و کنترل آن را در دست گرفت اما دو تشکیلات تهیه‌کنندگان و سینماداران مواظب هستند بهای بلیت به نحوی نباشد که به مردم فشار آورد و نتوانند بپردازند. قیمت بلیت سینما در ایران در مقایسه با دنیا ارزان‌تر است و نسبت به دیگر اقلام و اجناس در طول سال‌ها افزایش قیمت چشمگیری نداشته، طوری که قیمت یک بلیت سینمای ممتاز ارزان‌تر از یک ساندویچ است.
موسوی عنوان کرد: با بررسی و نگاهی به قیمت بلیت و استقبال مخاطب می‌توان به این نتیجه رسید که سینمادار و تهیه‌کننده در ایران به مخاطب سوبسید می‌دهند و بلیت‌ها را به پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کنند، در صورتی که قیمت بلیت سینما در ایران باید بین 25 تا 30 هزار تومان باشد. جدا از هر بحثی باید در نظر داشت، همیشه حق با مخاطب است و اگر آنها از سینما استقبال نکنند، سینمایی وجود نخواهد داشت پس ارائه بهترین امکانات به بهترین شکل حق آنها و ارائه آن وظیفه ما سینماگران است. ساخت فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند، ساخت سالن‌های مناسب و در کل دادن سرویس‌های بهتر به مخاطبان، کارهایی است که در سینمای ما باید انجام دهیم تا اینکه اولاً باعث رضایت تماشاچی شود و ثانیاً صرف هزینه آنها در خصوص دیدن فیلم از بین نرود.
این تهیه‌کننده سینمای ایران معتقد است قیمت بلیت سینما باید بر اساس مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی حاکم در هر شهر تعیین شود، او دراین‌باره گفت: قیمت بلیت را باید متناسب با موقعیت اجتماعی و مکانی هر شهری در نظر گرفت و تعیین کرد، چون سطح زندگی، نوع نگاه و استقبال افراد از فیلم‌ها در شهرهای مختلف فرق می‌کند. نگاه دقیق‌تر به قیمت‌گذاری بلیت سینما این است، زمانی که فیلم جذاب تولید نشود حتی اگر بهای بلیت را ارزان‌تر کنیم، مخاطب استقبال نخواهد کرد و با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین بعد از کیفیت فیلم، مکان، موقعیت صندلی، صدا و... بیشتر در جذب تماشاچی تاثیرگذار است چون آنها به خوبی متوجه تمام موارد جزءبه‌جزء در سینما هستند و به درستی تحلیل می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها