شناسه خبر : 19021 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با پاتریک بلین رئیس انجمن‌خودروسازان فرانسه

خورشید به اقتصاد ایران می‌تابد

به وضوح می‌توان گفت مشکل[تحریم‌های ایران] بسیار کم شده است اما هنوز به طور کامل حل نشده است چرا که زمان در نظر گرفته شده برای گام نخست رفع تحریم‌ها شش ماه بوده و هنوز پنج ماه دیگر باقی است

با توجه به توافق صورت‌گرفته میان ایران و اعضای گروه 1+5 فکر می‌کنید چه زمانی باید سپری شود تا شرکت‌های خودروسازی فرانسوی که در گذشته روابط تنگاتنگی با خودروسازان ایرانی داشتند به این کشور بازگردند؟
این موضوع به طور مستقیم بستگی به خواست و تمایل شرکت‌ها و تجاری دارد که مایل به حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران هستند. من فکر می‌کنم بازگشت شرکت‌های فرانسوی به ایران در حوزه‌های خاصی مانند سلامت و دارو بسیار سریع‌تر از حوزه‌های دیگر باشد اما در مورد حوزه‌های دیگر ما نیازمند گذشت زمان و همچنین مشخص شدن وضعیت مذاکرات ایران با اعضای گروه 1+5 هستیم. بنابراین در رابطه با این سوال می‌خواهم بگویم پروسه حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران بستگی به وضعیت مذاکرات هسته‌ای این کشور دارد. البته مسائل مالی نیز از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. در مورد برخی از صنایع خاص به لحاظ مالی ابهاماتی وجود دارد که امیدوارم با رفع شدن آنها این پروسه [حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران] اندکی کوتاه‌تر شود.

با وجود تمایل شرکت‌های فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در ایران که با این سفر نمود پیدا کرده است آیا تحریم‌ها همچنان کاراست؟
به وضوح می‌توان گفت مشکل [تحریم‌های ایران] بسیار کم شده است اما هنوز به طور کامل حل نشده است چرا که زمان در نظر گرفته شده برای گام نخست رفع تحریم‌ها شش ماه بوده و هنوز پنج ماه دیگر باقی است. ما برای حضور مجدد صنایع قدرتمند جهانی در ایران نیازمند فرصت بیشتری هستیم. شرکت‌های فرانسوی تنها پس از مطالعه اقدام به تصمیم‌گیری خواهند کرد و قطعاً در صورت مهیا بودن شرایط به ایران خواهند آمد. اما در کل باید گفت مطالعاتی که تاکنون برای ورود شرکت‌های فرانسوی به بازار ایران صورت گرفته است بسیار خوب بوده و ما از روند کارها راضی هستیم. البته شاید شرکت‌هایی که در زمینه فروش کالاهای عادی و نه استراتژیک فعالیت می‌کنند بسیار زودتر از شرکت‌های خودروسازی به لزوم سرمایه‌گذاری در بازار ایران برسند اما برای شرکت‌های خودروسازی این روند اندکی طولانی‌تر است. آنها نیازمند شفافیت بیشتر برای مطالعه روند سرمایه‌گذاری خود هستند. به هر حال هنوز مذاکرات هسته‌ای ایران در جریان است و در یک دوره زمانی شش ماهه تا جولای ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد که در تصمیم‌گیری‌های خودروسازان فرانسوی تغییراتی به وجود آید. می‌خواهم بگویم اوضاع در سمت و سوی خوبی حرکت می‌کند و بسیاری از افراد [سرمایه‌گذاران فرانسوی] نسبت به موقعیت به وجود آمده بسیار خوشبین هستند و من فکر می‌کنم این خوشبینی در ایرانی‌ها هم وجود دارد که البته بسیار منطقی است.

بازار ایران برای شرکت خودروسازی پژو دومین بازار بزرگ جهانی است اما این شرکت در قالب هیات تجاری فرانسه به ایران نیامد.
تنها به دلیل پابرجا بودن تحریم‌هاست. رنو هم که از جولای گذشته تولید خود در ایران را متوقف کرده بود تنها برای بررسی زمینه سرمایه‌گذاری با طرف ایرانی خود (سایپا) به این کشور سفر کرده است. خوشبختانه روزنه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران گشوده شده است و هر دو شرکت پژو و رنو تمام تلاش خود را بر بازگشت به ایران متمرکز کرده‌اند. البته من نه نماینده شرکت پژو هستم و نه رنو اما مطمئنم این شرکت‌ها با مشخص شدن وضعیت بین‌المللی ایران روند سرمایه‌گذاری در این کشور را از سر می‌گیرند.

شما فکر می‌کنید علاوه بر پژو و رنو چه شرکت‌های خودروسازی (فرانسوی) مایل به همکاری با ایران باشند؟
بازار ایران به قدری جذاب و پرمشتری است که هر شرکت خودروسازی خواهان حضور در آن است.

می‌توانید به نام این شرکت‌ها اشاره کنید؟
خیر اما مطمئن هستم شرکت‌های زیادی مایل به حضور در بازار ایران هستند. پژو، رنو و شرکت‌های دیگری که در گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در ایران داشته‌اند. علاوه بر این شرکت خودروسازی سیتروئن هم که در ایران کارخانه و کارگر دارد به محض فراهم شدن شرایط به این کشور بازمی‌گردد. شرکت‌های دیگر هم در حال مطالعه شرایط سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما گمان می‌کنم پروسه سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران اندکی طولانی‌تر باشد. هیچ شرکتی نمی‌تواند چنین بازاری را نادیده بگیرد و همه برندهای معتبر دنیا به دنبال به دست آوردن شرایط سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. اما ما نیازمند گذشت زمان و مشخص شدن وضعیت مذاکرات هسته‌ای هستیم. البته این مباحث به معنای نادیده گرفتن قابلیت‌های سرمایه‌گذاری ایران نیست چرا که در هر صورت پنجره سرمایه‌گذاری در ایران باز شده است و خورشید در حال تابیدن به اقتصاد این کشور است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها