شناسه خبر : 19014 لینک کوتاه

مدیرعامل ایران‌خودرو برای همکاری با خودروسازان آمریکایی شرط گذاشت

دلیلی ندارد خودرو ارزان شود

اوایل امسال بود که گفت‌و‌گویی مفصل با هاشم یکه‌زارع انجام دادیم. او در آن زمان مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل بود و با توجه به اینکه معلوم نبود فضای سیاسی کشور به چه سمتی خواهد رفت گفت و گو در فضایی کارشناسانه انجام شد.

علیرضا بهداد
اوایل امسال بود که گفت‌و‌گویی مفصل با هاشم یکه‌زارع انجام دادیم. او در آن زمان مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل بود و با توجه به اینکه معلوم نبود فضای سیاسی کشور به چه سمتی خواهد رفت گفت و گو در فضایی کارشناسانه انجام شد. یکه‌زارع که تا چند ماه پیش مدیرعاملی ایران‌خودرو دیزل را بر عهده داشت حتی حاضر نشد عکاس تجارت فردا از او با لباس‌های آبی‌رنگ ایران‌خودرو عکس بگیرد و ترجیح داد با کت و شلوار و به عنوان کارشناس با ما به گفت‌و‌گو بنشیند. شاید در آن مقطع که فضای سیاسی کشور نا‌شفاف می‌نمود او حق داشت چنین برخوردی با خبرنگاران داشته باشد و قدری ایزوله‌تر به اظهار نظر بپردازد. یکه‌زارع که علاوه بر وجه تکنوکرات بودنش، فردی با گرایش‌های حزبی است شاید آن روزها پیش‌بینی نمی‌کرد فضای ایران پس از برگزاری انتخابات 92 به طرزی باور نکردنی تغییر یابد و به همین دلیل بود که ترجیح داد فقط از خودرو و عوامل موثر بر قیمت آن سخن بگوید. حال امروز که شرایط کشور نسبت به فروردین‌ماه به کلی تغییر یافته او به مدیرعاملی ایران‌خودرو برگزیده شده و این شرکت را در دوره‌ای مدیریت می‌کند که تحریم‌ها از این صنعت رفع شده و فضایی بهاری در عرصه دیپلماسی کشور به وجود آمده است. یکه‌زارع در چنین فضایی چگونه سخن می‌گوید؟ برای شنیدن پاسخ پرسش‌ها تلاش کردیم تا با او گفت‌و‌گویی رو در‌رو داشته باشیم اما با توجه به اینکه گفته شد درگیر دید و بازدید خارجی‌ها از ایران‌خودرو است سوالات را به صورت مکتوب طرح کردیم تا از این طریق بدانیم یکه‌زارع در بهار سیاسی و دوره پساتحریم چگونه می‌اندیشد. آیا حالا که مدیرعامل ایران‌خودرو شده مثل چند ماه پیش باز هم اعتقاد دارد، قیمت خودرو در ایران گران است.
با توجه به حذف تحریم‌ها و تمایل برندهای خودروساز مطرح دنیا به حضور در بازار ایران، شرکای تجاری صنعت خودرو ایران، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟
شرکای تجاری ایران‌خودرو باید به گونه‌ای عمل کنند که ایران‌خودرو از راه همکاری مشترک به هدف‌های مهم خود در زمینه ارتقای کیفیت و تنوع محصولات دست یابد.
شرکایی که چنین انتظاری از آنها می‌رود، لازم است از واحدهای تحقیق و توسعه قوی برخوردار و دانش فنی روز جهان را نیز داشته باشند. همچنین در همکاری‌ها، منافع و خواسته‌های ایران‌خودرو مبنی بر ساخت داخل قطعات و مجموعه‌ها را مورد توجه قرار داده و به عمل برسانند. جذب و انتقال دانش‌ فنی نوین طراحی و تولید، خواسته اصلی صنعتگران ایرانی است. صادرات 30 درصد از محصولات تولیدی مشترک با خودروسازان جهانی با شناخت قوانین و تامین نیازهای مشتریان کشورهای هدف نیز مورد تاکید ماست. تولید خودرو جدید، بهبود بهره‌وری و کیفیت در حد کلاس جهانی و به‌کارگیری توان برون‌سپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی، از اهداف و برنامه‌هایی است که ایران‌خودرو تا سال 2017 در زمینه همکاری با خودروسازان جهانی دنبال می‌کند. ایران‌خودرو توسعه قوای محرکه و موتور دیزلی و موتورهایی با میزان آلایندگی و مصرف کم و البته فناوری بالا را نیز در دستور کار قرار داده که فعالان صنعت خودرو دنیا در این بخش نیز می‌توانند با این خودروساز ایرانی همکاری داشته باشند. طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک، از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو و از حوزه‌های مورد نظر برای همکاری با شرکت‌های خارجی است؛ ضمن اینکه ایران‌خودرو می‌تواند سایت‌های موجود را به تولید محصولات هر یک از شرکای استراتژیک خود اختصاص داده و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند.

دور جدید همکاری‌ها با شرکت‌هایی نظیر رنو و پژو چگونه خواهد بود؟
این شرکت‌ها باید تعهدات مربوط به قراردادهای قبلی را که اجرای آنها به دلیل تحریم‌ها پیش از موعد متوقف شد، به اجرا در‌آورند و خطاها را جبران کنند و توجه داشته باشند که در دور تازه همکاری ایران‌خودرو با شرکای خارجی، انتقال دانش فنی و طراحی و تولید خودروهای مشترک جایگاه مهمی دارد. در قراردادهای جدید این نکات باید مورد توجه قرار گیرد. مونتاژ خودروهای خارجی ما را به اهداف خودروساز شدن نمی‌رساند، بلکه زمانی به این هدف نائل می‌شویم که خود قادر به طراحی محصولات جدید باشیم.

آیا دوباره با پژو بر سر تولید خودروهای قرن بیستمی از رده خارج مذاکره خواهید کرد یا سطح مذاکرات را بالا برده و از آنها خواهید خواست خودروهای به‌روز خود را در ایران تولید کنند؟
اگر منظورتان 405 است، باید اشاره کرد که این محصول با تغییرات و بهبودهایی در مدل‌های پارس و 405 اس‌ال‌‌ایکس تولید می‌شود. 405 جی‌ال‌ایکس که همان مدل قدیمی این محصول باشد، هنوز از طرفداران بسیاری در بازار ایران برخوردار است و با عرضه مدل‌های جدید و جایگزین از خط تولید خارج خواهد شد. مهم‌ترین محصول پژو که در حال حاضر در ایران‌خودرو تولید می‌شود، 206 است که محصول روز جهانی به شمار می‌رود و هنوز هم در سایت‌های مختلف پژو در کشورهای مختلف تولید می‌شود. در مذاکرات جدید با این شرکت نیز مانند هر همکاری دیگری، خواسته ما تولید خودروهای برخوردار از فناوری و کیفیت روز جهانی است. چرا که سلیقه مشتریان ایرانی تغییر کرده و استانداردهای خودرویی ارتقا یافته که بدون توجه به این مقوله، موفقیتی در عرضه محصول نخواهیم داشت. ایران‌خودرو از سال 1990 با پژو همکاری داشته و تاکنون بیش از 500 هزار دستگاه در سال برای تولید محصولات پژو ظرفیت‌سازی شده است. ماحصل این همکاری 23‌ساله، تولید تجمعی بیش از سه میلیون و 600 هزار دستگاه با برند پژو است که حدود 47 درصد از سبد تولید ایران‌خودرو را تشکیل داده است. بررسی سهم تولید محصولات ایران‌خودرو نسبت به حجم تولید سالانه پژو، نشان‌دهنده افزایش این سهم از 13 درصد در سال 2006 به 21 درصد در سال 2011 است.

شنیده شده خودروسازان آمریکایی تمایل دارند در بازار ایران فعال شوند. آیا بین شرکای تجاری برخی از شرکت‌های غربی یا شرقی از اولویت خاصی برای همکاری برخوردارند؟
ایران‌خودرو به دلیل همکاری طولانی‌مدت و شناخت متقابل طرفین همکاری با شرکای اروپایی را ادامه می‌دهد، اما باز هم باید تاکید کرد که تحقق خواسته‌ها و اهداف ما در جای خود اولویت دارد و شرکت‌هایی که بتوانند در همکاری با ایران‌خودرو این موضوع را تامین کنند، نیز مورد توجه خواهند بود. index:1|width:250|height:359|align:left

با توجه به اینکه جنرال‌موتورز بخشی از سهام پژو را خریده آیا احتمال سرمایه‌گذاری این شرکت آمریکایی در ایران وجود دارد؟
ما هر شرکتی که به همکاری برابر به صورت برد- برد اعتقاد داشته باشد، وارد مذاکره و همکاری می‌شویم. شرکت جی.‌ام سابقه حضور در بازار ایران را در سال‌های بسیار دور دارد و در صورت تامین منافع و خواسته‌های ایران‌خودرو و امکان شرایط حضور آنها، می‌توان دور تازه‌ای از حضور این قبیل شرکت‌ها را در بازار ایران متصور بود. ایران‌خودرو با برخورداری از زنجیره وسیع و توانمند تولید خودرو، آمادگی همکاری با شرکت‌های مختلف جهانی را دارد.

پس از حذف پیکان تاکنون خودرو مناسبی برای اقشار متوسط به پایین وارد چرخه تولید نشده است. از سوی دیگر خودرو ال‌90 که قرار بود به عنوان جایگزین پیکان وارد بازار شود عملاً به‌رقیبی بر‌ای سمند تبدیل شد! چه برنامه‌ای در دستور کار دارید که خودرویی به روز با قیمت و کیفیت مناسب به تولید برسانید؟
خودروهایی که بعد از پیکان در ایران‌خودرو تولید شد، از نظر سطح فناوری و برخورداری از سیستم‌های پیشرفته مانند شیشه بالابر برقی، فرمان هیدرولیک و مانند آن، با پیکان قابل مقایسه نیستند، بنابراین اگر هم از خودرویی مانند تندر90 به عنوان جایگزین پیکان نام برده شده، یک اشتباه بزرگ بوده، چون این دو محصول از اساس با هم متفاوت هستند. به‌همین دلیل از نظر قیمت هم متفاوتند و انتظار نمی‌رود خودرویی مانند تندر از نظر قیمت با پیکان برابر و یا تفاوت قیمت اندک داشته باشد. امروزه سیستم‌های ای‌بی‌اس و ایربگ نیز به امکانات رفاهی و ایمنی محصولات اضافه شده و دیگر نمی‌توان از جایگزین پیکان سخن گفت. پیکان خودرو متعلق به دوران خیلی قدیم بوده و ایران‌خودرو دیگر نمی‌توانست آن را تولید کند. در برنامه‌های توسعه تولید که پلت‌فورم‌های جدید ایران‌خودرو طراحی خواهد شد، کلاس‌های مختلف خودرویی مطرح است و امید می‌رود ضمن ارائه محصولاتی با امکانات و سیستم‌های پیشرفته، قیمت تمام‌شده تولید از راه ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، کاهش یابد و در نتیجه خودروهایی با قیمت مناسب‌تر به مشتریان عرضه کنیم.

آیا احتمال دارد با توجه به توافق صورت‌گرفته در ژنو، در قراردادهایی که امضا کرده‌اید، تغییراتی صورت گیرد؟
قراردادهایی که قبلاً امضا شده، تا پایان زمان تعیین‌شده در قرارداد اجرا می‌شوند. اما در قراردادهای جدید نکات تازه‌ای بر اساس شرایط جدید افزوده خواهد شد. همکاری‌های قدیمی مطلوب نبوده و در دور تازه همکاری‌ها نه‌تنها مونتاژ جایی ندارد، بلکه ایران‌خودرو مایل است با بهره‌مندی از پتانسیل‌های مختلف دو طرف محصولات جدیدی را با درصد ساخت داخل بالا تولید کند.

با توجه به اینکه گفته‌اید تحریم‌ها 30 درصد در کاهش تولید خودرو نقش داشته، چقدر امیدوارید که مشکلات‌تان با تحریم‌های داخلی و نظام بانکی کشور حل و فصل شود؟
تحریم داخلی و نامناسب بودن فضای کسب‌و‌کار در این سال‌ها به گونه‌ای عمل کرده که بسیاری از تولید‌کنندگان و صاحبان صنعت قطعه‌سازی، انگیزه خود برای تولید را از دست داده و ناچار شدند، فعالیت خود را تعطیل و یا با انتقال سرمایه و عوامل تولید، کار خود را در خارج از کشور ادامه دهند. بالا بودن بهره بانکی، قوانین دست و پا گیر سیستم بانکی و عدم دسترسی شرکت‌های خودورسازی به منابع مالی مورد نیاز برای تولید، محدودیت‌های مربوط به ال‌سی؛ و از این دست، از مواردی است که عرصه را بر صنعت تنگ کرده و شرکت‌های خودروسازی به دلیل اجبار به پرداخت هزینه‌های مالی سنگین، همواره با مشکلات مالی مواجه هستند. اگر ما بخواهیم در سطح جهانی فعالیت کنیم، باید قوانین مالی و بانکی نیز همانند قوانین رایج در کشورهای پیشرفته صنعتی باشد که در جهت تولید حرکت می‌کند.

پیش‌بینی شما از قیمت خودرو پس از رفع تحریم‌ها چیست؟ آیا ثبات قیمت‌ها را ادامه می‌دهید یا برنامه‌های کاهشی را برای قیمت محصولات‌تان در نظر گرفته‌اید؟
بسته به تیراژ تولید و بهره‌گیری از سیستم‌های افزایش بهره‌وری، می‌توانیم قیمت محصولات را تثبیت کنیم. افزایش قیمت خودرو خواسته ایران‌خودرو و یا هر شرکت خودروساز دیگر نیست. اما وقتی تمام نهاده‌های تولید به ویژه مواد اولیه افزایش چند برابری پیدا می‌کند، خودروساز نیز ناچار از افزایش قیمت می‌شود. ما امیدواریم بتوانیم قیمت‌ها را تثبیت کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها