شناسه خبر : 18010 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران در هفته‌ای که گذشت

آیت‌الله طاهری‌اصفهانی در آی‌سی‌یو

خبر بازداشت «احمدی‌نژاد» از کجا آمد؟

در ماه‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد و حلقه یاران وی به کرات از انتخابات سالم، آزاد و رقابتی سخن گفته و به ایما و اشاره به سایر نهادها گوشزد می‌کنند که در برگزاری انتخاباتی فاقد این شرایط نقش ایفا نمی‌کنند.

در ماه‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد و حلقه یاران وی به کرات از انتخابات سالم، آزاد و رقابتی سخن گفته و به ایما و اشاره به سایر نهادها گوشزد می‌کنند که در برگزاری انتخاباتی فاقد این شرایط نقش ایفا نمی‌کنند. بسیاری از منتقدان محمود احمدی‌نژاد این اظهارات را دارای اصالت ندانسته و تصریح می‌کردند برای راستی‌آزمایی این مواضع باید به اقدامات یاران رئیس‌جمهور در آینده و به ویژه روند انتخابات شورای شهر توجه کرد. بنا بر شنیده‌ها در هفته گذشته هیات اجرایی انتخابات شورای شهر که عملاً توسط وزارت کشور انتخاب می‌شوند اکثر قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرده است. از اعضای فعلی شورای شهر گرفته تا چهره‌هایی که قرار بود به عنوان سر‌لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در رقابت شورای شهر پایتخت در صحنه حاضر شوند. محمدعلی نجفی، عضو اصلاح‌طلب شورای سوم پایتخت در این باره در گفت‌و‌گو با بهار با بیان اینکه هیات‌های اجرایی کارشان رو به اتمام است، گفت: «جلسات اصلاح‌طلبان برای شوراها ادامه دارد اما خبرهایی به ما رسیده که نشان می‌دهد می‌خواهند بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلب در همین مرحله را رد کنند و متاسفانه خبرهایی هست که حتی صلاحیت تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و آن هم افراد معتدل تایید نشده است.» این روزنامه همچنین خبر می‌دهد تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلب در هفته‌های اخیر از سوی برخی نهادها فراخوانده شدند و از آنها خواسته‌ شده پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، خودشان از شرکت در انتخابات شوراها انصراف دهند. در محافل سیاسی نقل است که به برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب گفته‌اند برائت‌نامه‌ای درباره حوادث سال 1388 بنویسند تا صلاحیت‌شان برای شرکت در انتخابات شوراها تایید شود. به نظر می‌رسد، حال نگاه اصلاح‌طلبان و بسیاری از نامزدهای مستقل معطوف به هیات نظارت است. هیاتی که توسط مجلس نهم برگزیده شده است. باید دید این هیات ادامه‌دهنده راه تیم احمدی‌نژاد خواهد بود یا در این زمینه مسیر متفاوت را بر خواهد گزید.

آیت‌الله طاهری‌اصفهانی در آی‌سی‌یو بستری شد
هنگامی که از چهره‌های میانسال کشور بخواهید که نام پنج امام جمعه شاخص کشور در طول حیات انقلاب اسلامی را لیست کنند، بدون شک بخش عمده آنان در کنار نام‌هایی چون آیات خامنه‌ای، هاشمی، دستغیب و... به نام آیت‌الله طاهری‌اصفهانی نیز اشاره خواهند کرد. چهره‌ای مبارز و انقلابی که پیش از انقلاب نیز به نمایندگی از رهبرکبیر انقلاب، نماز جمعه را در اصفهان برپا کرد. این روحانی مردمی پس از حمله رژیم صدام به ایران اسلحه به دست گرفت و به جبهه شتافت. یکی از فرزندانش در جنگ به شهادت رسید. وی که همواره یکی از چهره‌های مورد وثوق امام بود، مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. آیت‌الله طاهری در انتخابات 1376 از معدود ائمه جمعه‌ای بود که از سیدمحمد خاتمی حمایت کرد و در دوره اصلاحات در دفاع از این دولت کوتاهی نکرد. وی در اواخر دوره اصلاحات به سبب برخی رویدادها از سمت خود استعفا کرد. با این همه در طول یک دهه گذشته نقش مهمی در تحولات سیاسی اصفهان داشته است. در هفته گذشته اخبار نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت جسمانی این فقیه روشن‌اندیش در رسانه‌ها منتشر شد. بنا به گزارش ایرنا آیت‌الله طاهری در بخش آی‌سی‌یو (ICU) یکی از بیمارستان‌های اصفهان بستری شده است. شاهین شیرانی پزشک ایشان در این باره تصریح کرد: «متاسفانه به دلیل تشدید عارضه تنگی نفس و اختلال سطح هوشیاری، ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است. از زمان بستری ‌شدن ایشان در بیمارستان، یک تیم متخصص و فوق‌تخصص در زمینه‌های مختلف، کار درمانی آیت‌الله طاهری را بر عهده گرفتند و در چند روز گذشته هم اقدامات لازم را انجام دادند... تاکنون اقدامات لازم انجام شده و در صورتی که در وضعیت حال وی تغییراتی ایجاد شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

خبر بازداشت «احمدی‌نژاد» از کجا آمد؟
این روزها شایعات عجیب و غریب زیادی در محافل رسانه‌ای کشور منتشر می‌شود. اخبار شگفت‌آوری که گاه مقامات رسمی را نیز مجبور به تکذیب آن می‌کند. به طور نمونه سفارت ایران در آنکارا با صدور بیانیه‌ای شایعات منتشر‌شده در برخی رسانه‌های ترکیه مبنی بر دستگیری موقت و بازجویی احمدی‌نژاد در هفته گذشته از سوی یک نهاد امنیتی در تهران را تکذیب کرد‌... به گزارش عصر ایران چهارشنبه هفته گذشته یک وب‌سایت اطلاعاتی‌-‌‌امنیتی در آمریکا با انتشار یک خبر مدعی شده بود که احمدی‌نژاد از سوی یک نهاد امنیتی به مدت هفت ساعت بازداشت شده و بابت اظهارات هفته‌های گذشته‌اش تحت بازجویی قرار گرفته است. روزنامه بهار نیز در این باره نوشت: «یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت، به نقل از ایرنای انگلیسی گزارش داده که پایگاه خبری«ورلدنت‌دیلی» در خبری مدعی شده احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دست برخی نیروهای امنیتی موقتاً بازداشت شده است. این رسانه نزدیک به دولت همچنین افزوده، این خبر کذب در حالی بر خروجی این پایگاه خبری قرار گرفته که تناقضات و دروغ‌پردازی‌های مکرر و متعددی در آن است. انتشار خبر احتمال وجود یک نوار که در آن سخنانی میان دو مقام کشوری درباره نتایج انتخابات سال ۸۸ رد و بدل شده و تکذیب آن توسط دفتر ریاست‌جمهوری فارغ از درستی و نادرستی آن از آنجا که تنها یک احتمال است و منبع خبر می‌تواند به آسانی مدعی شود از یک احتمال سخن گفته و نه یک امر واقعی، از جمله این اخبار است؛ اخباری که با ادعای وجود یک احتمال، در صدر رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و به راحتی شوکی رسانه‌ای در کشور پدید می‌آورد و فضا را به گونه‌ای مدیریت می‌کند تا جامعه در روزهای منتهی به انتخابات درباره موضوعاتی که از قبل در مورد آن بحث درگرفته است، رادیکالیزه شود. در چارچوب چنین دستور کاری، پس از انتشار احتمال وجود چنان نواری از سوی منابع داخلی، در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر بازداشت رئیس‌جمهور ایران، توسط برخی نهادها در رسانه‌های خارجی منتشر شده است؛ اخباری که عمدتاً با استناد به منابع مجهول داخلی همچون «منابع آگاه»، «افراد نزدیک به ماجرا»، «یکی از نزدیکان»، «یک مقام عالی‌رتبه که نخواست نامش فاش شود» و... رسانه‌ای می‌شود. در حالی که بررسی دقیق ماجرا و جزییات خبرهای منتشره از بازداشت رئیس‌جمهور در یک روز و یک ساعت خاص، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور در همان زمان، در مکان دیگری و مشغول کار دیگری بوده است!»

رای اعتماد نمایندگان به وزیر کار
پس از یکشنبه جنجالی اسفند گذشته و رای مثبت نمایندگان به طرح استیضاح وزیر کار دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد که در هشت سال گذشته در بیشتر مواقع یک یا چند کرسی کابینه‌اش خالی بوده، برای تکمیل اتوبوس کابینه در سه ماه آینده وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارت کار را به مجلس فرستاد. روزنامه اعتماد در گزارشی از حال و هوای جلسه می‌نویسد: نخستین روز کاری مجلس بعد از تعطیلات یک‌هفته‌ای پارلمان، اگرچه برای کارگرانی که در اعتراض به مشکلات بازنشستگی خود و رفتار دوگانه تامین اجتماعی در این باره مقابل درب مجلس تجمع کرده بودند، حاصلی نداشت، اما برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سود را داشت که وزیر جدیدش با وجود ایرادات جدی که نمایندگان به رزومه‌اش وارد کردند، رای اعتماد گرفت... اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجالس هفتم و هشتم و نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس مورد انتقادات زیادی قرار گفت... محمود احمدی‌نژاد در دقایق کوتاهی که برای معرفی عباسی پشت تریبون مجلس قرار گرفت، گفت: عباسی اهل کار شبانه‌روزی و پیگیری جمعی از کارهاست و امیدوارم با یک رای بالا در جلسه امروز هیات دولت شرکت کند ... دوستان خیلی «مته به خشخاش» نگذارند چرا که ایشان در کارها شناخته‌شده هستند... اما در صحن مجلس، نمایندگان مخالف عباسی، در نطق‌های خود مسائل ریز و درشتی از رزومه نه چندان مرتبط و فعالیت‌های چندماهه او در مقام سرپرست وزارت بیان می‌کردند. مهدی دواتگری در بیان دلایل مخالفت خود اظهار داشت: «آقای عباسی پس از اخذ مدرک دیپلم در مرکز تربیت معلم ورامین برای اخذ فوق‌دیپلم، مشغول به تحصیل شد و در طول فعالیت خود در مدارس آموزش و پرورش مشغول تدریس بود. او حتی تجربه یک روز کار در یک مرکز تولیدی یا کارخانه را نداشته است و ما امروز می‌خواهیم مسوولیت وزارتخانه‌ای را به برادری بسپاریم که تجربه یک روز کار در مراکز تولیدی را نداشته است.» علی مطهری نیز تاکید کرد: «کسی که می‌خواهد برای سه ماه یک وزارتخانه را به دست بگیرد، چگونه می‌گوید تحقق عدالت اجتماعی از برنامه‌هایش است؛ مساله‌ای که در 30 سال پس از انقلاب ما به دنبال آن هستیم... آقای عباسی در طول مجلس هشتم یک حامی بی‌منطق دولت بود، البته حامی دولت بودن هیچ اشکالی ندارد اما باید حامی منطقی دولت باشیم.» در نهایت هم رای‌گیری در صحن علنی مجلس انجام شد و بر اساس آن، عباسی با 200 رای موافق، 40 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 252 رای، به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزیده شد.

روایت‌های متناقض از سفرهای استانی
این روزها اخبار سفرهای استانی دولت نیز به یکی از دعواهای همیشگی رسانه‌های اصولگرا بدل شده است. در حالی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در حاشیه‌نگاری از استقبال از سفر استانی رئیس‌جمهور به گیلان مدعی شده بود: مردم با شاخه‌های گل یاس و گل محمدی با شور و ایمان خود را به مسیرهای استقبال از رئیس‌جمهور رسانده و با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) به دکتر احمدی‌نژاد، به وی خیر‌مقدم گفتند... یکی از باشکوه‌ترین و تامل‌برانگیزترین نکات مراسم استقبال جایی بود که مادری که فرزند خود را در آغوش داشت، رئیس‌جمهور را خطاب قرار داد و گفت: آقای دکتر مردم بی‌شماری که به استقبال آمده‌اند تازه از آمدن شما آگاه شدند و بدانید اگر از قبل اعلام شده بود، حتی یک نفر هم در خانه نمی‌ماند. در مقابل سایت خبری انتخاب در خبری ادعا کرد: عدم استقبال مردمی از محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین سفر‌های استانی دولت، باعث تکاپوی جدی دولتی‌ها در استان‌هایی شده که قرار است رئیس‌جمهور طی یک ماه آتی به آنجا سفر کند. احمدی‌نژاد خود گفته که در این یک ماه هفته‌ای دو سفر استانی خواهد داشت. مجموعه استانداری گیلان و برخی دیگر از نهادها و سازمان‌های دولتی این استان، نیز به روش‌های مختلفی برای تشویق مردم به استقبال از احمدی نژاد دست زده‌اند، به طوری که این جریان‌ها، با ارسال پیامک انبوه به همه مشترکین تلفن همراه اول در استان گیلان تبلیغات سفر خود را از چند روز قبل شروع کرده است. همچنین سازمان‌های دولتی با تهیه و آماده‌سازی صدها اتوبوس و تشویق کارمندان خود به حضور در مراسم «استقبال مردمی از احمدی‌نژاد»، قول داده‌اند که در ازای حضور در این مراسم، اضافه حقوق دریافت کنند. یکی از مجریان سابق سیما در یادداشتی در وبلاگ خود به این مساله پرداخته و می‌نویسد. عزیزان نه تعداد شرکت‌کنندگان در استقبال از احمدی‌نژاد کم شده و نه در سال‌های پیش فوق‌العاده بوده است. تنها اتفاق عوض شدن زاویه دوربین‌هاست...!

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید