شناسه خبر : 16098 لینک کوتاه

رئیس‌جمهور پیشین پاکستان به شرکت در ترور بوتو متهم شد

اتهام «بی‌نظیر» به «ژنرال»

مدارک علیه او ساختگی است. سیدا افشان عادل وکیل مدافع او به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: «این اتهام‌ها بی‌پایه‌اند. ما ترسی از روند محاکمه نداریم و روندهای قانونی را در دادگاه دنبال می‌کنیم.»

پرویز مشرف رئیس‌جمهور پیشین پاکستان به ارتباط با ترور بی‌نظیر بوتو رهبر اپوزیسیون پاکستان و نخست‌وزیر سابق این کشور متهم شد. این فرمانده نظامی سابق، اتهام قتل، توطئه جنایی برای قتل و تسهیل قتل را رد کرده است. این
نخستین باری است یک مقام نظامی در پاکستان متهم شده است. آقای مشرف می‌گوید پشت این اتهام‌ها، انگیزه‌های سیاسی قرار دارد. خانم بی‌نظیر بوتو، دسامبر 2007 در یک راهپیمایی انتخاباتی در راولپندی کشته شد. مدت‌ها بود که انتظار این اعلام جرم می‌رفت اما به علت مورد تهدید قرار گرفتن فرمانده نظامی پیشین از سوی طالبان پاکستان، به تاخیر افتاده بود. در نهایت، مشرف با تدابیر امنیتی بسیار بالا به دادگاه ضد‌تروریسم در راولپندی منتقل شد. شش نفر دیگر نیز، از جمله چهار شبه‌نظامی مظنون و دو افسر ارشد پلیس، به همراه پرویز مشرف در معرض اتهام قرار گرفته‌اند. دادگاه زمان جلسه بعدی را 27 آگوست اعلام کرده است. تیم حقوقی آقای مشرف می‌گوید مدارک علیه او ساختگی است. سیدا افشان عادل وکیل مدافع او به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: «این اتهام‌ها بی‌پایه‌اند. ما ترسی از روند محاکمه نداریم و روندهای قانونی را در دادگاه دنبال می‌کنیم.»
پرویز مشرف فرمانده نظامی پیشین، اوایل امسال از تبعید خودخواسته به پاکستان بازگشت و اکنون تحت بازداشت خانگی است. او در سال 1999 با برکناری نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان در یک کودتای بدون خونریزی به قدرت رسید. مشرف به مدت 9 سال تا پیش از آنکه در انتخابات شکست بخورد کشور را اداره کرد. پس از شکست در انتخابات، پاکستان را به منظور زندگی در حالت تبعید خودخواسته در دوبی و لندن ترک کرد. او با بازگشت‌اش به پاکستان امیدوار بود بتواند حزب خود را در انتخابات رهبری کند اما نه تنها صلاحیت‌اش تایید نشد، بلکه خود را با اتهام‌های گوناگونی در مورد سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش روبه‌رو دید. این اتهام‌ها شامل مواردی چون قتل نواب اکبر بوگتی، یک رهبر قبیله‌ای بلوچ، در سال 2006 و تلاش برای تصفیه کامل مقامات ارشد قضایی در نوامبر 2007 می‌شود. نواز شریف با پیروزی در انتخابات اخیر دوباره به قدرت بازگشته است. دولت او گفته قصد دارد پرویز مشرف را به اتهام خیانت به کشور به دادگاه بکشاند. الیاس‌خان کارشناس مسائل پاکستان در سرویس جهانی بی‌بی‌سی در یادداشتی نوشته «اقدام دادگاه برای اعلام جرم علیه پرویز مشرف، اقدامی تاریخی بوده است. در کشوری که بخش اعظمی از تاریخ 66‌ساله آن در کنترل ارتش بوده، هیچ دادگاه کشوری‌ پیش از این یک نظامی را به جرم سیاسی متهم نکرده بود. اتهام‌ها علیه مشرف تا حدی است که احتمال مجازات اعدام او نیز بسیار بالاست. بازجویی انجام‌شده توسط سازمان ملل به درخواست دولت پیشین پاکستان، آشکارا پرسش‌هایی را درباره نقش پرویز مشرف در ترور بی‌نظیر بوتو برمی‌انگیزد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها