شناسه خبر : 1478 لینک کوتاه

شرکت‌های اجاره انبوه مسکن برای اقشار کم‌درآمد تشکیل می‌شود

تَلِ مسکن

چند روز گذشته علی چگینی اعلام کرد در پیش‌نویس حمایت از عرضه مسکن اجاره‌ای توسط بخش خصوصی یکی از اهداف، تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد است. هدف از اجرای این طرح افزایش موجودی مسکن در استطاعت است به نحوی که مالکان آنها آماده باشند دارایی خود را به شکل اجاره‌ای عرضه کنند. وزارت راه و شهرسازی درباره این طرح گفته است این ساخت و سازها برای اقشار کم‌درآمد است و واحدهای ساخته شده باید زیر ۷۵ متر باشند.

نگار میرکریمی
خردادماه امسال بود که پیش‌نویس طرح جامع مسکن تصویب شد و مقرر شد اکثر برنامه‌های این طرح یکی پس از دیگری اجرا شوند. حالا مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تشکیل شرکت‌های اجاره انبوه مسکن و ساخت 20 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای خبر داده و گفته است این شرکت‌ها می‌توانند طبق قانون تجارت ثبت شوند و به خرید یا ساخت واحد مسکونی به نام آن شرکت اقدام کنند، همچنین فعالیت شرکت‌های اجاره مسکن نیاز به کسب مجوز از دستگاه خاصی ندارد و هر شرکت مشمول قانون تجارت می‌تواند در زمینه اجاره انبوه مسکن فعالیت کند.
چند روز گذشته علی چگینی اعلام کرد در پیش‌نویس حمایت از عرضه مسکن اجاره‌ای توسط بخش خصوصی یکی از اهداف، تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد است. هدف از اجرای این طرح افزایش موجودی مسکن در استطاعت است به نحوی که مالکان آنها آماده باشند دارایی خود را به شکل اجاره‌ای عرضه کنند. وزارت راه و شهرسازی درباره این طرح گفته است این ساخت و سازها برای اقشار کم‌درآمد است و واحدهای ساخته شده باید زیر 75 متر باشند. بر اساس آنچه در طرح جامع مسکن آمده وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در اختصاص زمین و منابع یارانه‌ای و شهرداری‌ها با ارائه حمایت در اهدای پروانه ساختمانی رایگان به احداث سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی استیجاری کمک می‌کنند.
البته در شرایطی گفته شده است هزینه ساخت این واحدها از طریق تسهیلات بانکی یا بازار سرمایه یا منابع مالی سازندگان تامین می‌شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بخشی از کمک‌های یارانه‌ای از محل بودجه عمومی را که در قالب طرح‌های ساخت و خرید مسکن اجرا می‌شود به سازندگانی که تمایل به احداث واحدهای استیجاری دارند اختصاص دهد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی گفته شده است که شرکت‌های اجاره انبوه مسکن بر اساس طرح جامع تشکیل می‌شود و متوسط وام ودیعه بر اساس هزینه مسکن خانوارهای کم‌درآمد برای هر خانوار حدود ۱5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که حداقل سالانه به ۲۰ هزار خانوار قرض‌الحسنه ودیعه مسکن اجاره‌ای پرداخت می‌شود. همچنین ودیعه مسکن اجاره‌ای به خانوارهای زیرپوشش نهادهای حمایتی مدنظر قرار دارد. در این طرح نهادهای حمایتی نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اجاره‌ای به خانوارهای فاقد مسکن ملکی زیرپوشش اقدام خواهند کرد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کمک و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی، صندوق ضمانت تسهیلات مسکن و نظام بانکی و سایر نهادهای مربوطه این طرح را به اجرا می‌گذارد. برنامه دیگر حمایت از اقشار کم‌درآمد با تامین مسکن اجاره‌ای و حمایت از عرضه مسکن اجاره‌ای توسط نهادهای عمومی و شهرداری‌هاست. به گفته چگینی این برنامه با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مشارکت سازندگان بخش خصوصی به منظور احداث سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی، برنامه‌ریزی و توافق جهت تامین زمین توسط دولت، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن یا شهرداری‌ها انجام می‌گیرد. وجوه لازم برای ساخت با تضمین صندوق ضمانت تسهیلات مسکن از نظام بانکی دریافت خواهد شد. با توجه به اهمیت ترغیب سازندگان به رعایت الگوی ساخت‌وساز بهینه برای گروه‌های کم‌درآمد، طرح‌های حمایتی در این برنامه عمدتاً به واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۷۵ مترمربع اختصاص خواهد یافت. طرح جامع مسکن در سال 1384 تصویب شد که با توجه به تحولات گسترده در ابعاد اقتصادی و مسائل اقتصادی و مرتبط با مسکن ضرورت بازنگری در آن احساس شد. هدف از طرح جامع مسکن تامین مسکن برای همه افراد جامعه عنوان شده و گفته شده است یکی دیگر از اهداف وزارت راه و شهرسازی در این طرح کاهش شاخص توان‌پذیری مسکن در سال 1404 است. طرح جامع مسکن شامل پنج راهبرد، 11 برنامه و هشت محور اصلی است. مسکن کم‌درآمدها، سکونت‌های نابسامان، اصلاحات شهری، مسکن روستایی، توسعه بازار استیجاری و... از جمله محورهای اصلی طرح جامع مسکن است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها