شناسه خبر : 14592 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به مردم اعتماد نکنند ضربه می‌خورند

بر اساس بند و تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ دولت مکلف شده است بر اساس تعیین سقف درآمد نسبت به شناسایی نیازمندان و یارانه‌بگیران اقدام کند و در این بین دسترسی دولت به حساب افرادی که در سامانه دریافت یارانه ثبت نام کردند،

index:1|width:50|height:50|align:left محمد جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
بر اساس بند و تبصره 21 قانون بودجه 93 دولت مکلف شده است بر اساس تعیین سقف درآمد نسبت به شناسایی نیازمندان و یارانه‌بگیران اقدام کند و در این بین دسترسی دولت به حساب افرادی که در سامانه دریافت یارانه ثبت نام کردند، غیرقانونی است. چون دولت باید در ابتدا تعیین کند که مردم تا چه سطح درآمدی می‌توانند در بخش یارانه ثبت نام کنند و پس از آن اصل را بر اعتماد به داده‌های ارسالی مردم قرار دهد.
از طرفی در قانون هم دولت مجاز نیست که برای راستی‌آزمایی داده‌های اقتصادی مردم، اقدام به تجسس در حساب‌های بانکی آنها کند. به همین دلیل در این بخش باید به مردم اعتماد کرد و از مردم تقاضا شود که صادقانه جواب بگویند.
اگر دولت آقای روحانی بخواهد، حساب مالی و بانکی افراد ثبت نام‌شده را مورد تجسس قرار دهد، مطمئن باشید با یک برخورد و هجمه سنگین اجتماعی مواجه می‌شود که بعد از ماجرای سبد کالا می‌تواند دومین پاشنه آشیل دولت باشد. به ویژه آنکه دولت همین طوری هم به دلیل بالا بردن قیمت حامل‌های انرژی از سوی بخشی از مردم مورد سرزنش قرار می‌گیرد.
چرا که مردم دولت را با این اتهام مواجه می‌کنند که به شهروندان خود بی‌اعتماد است. البته باید به این امر هم توجه کرد که مدل راستی‌آزمایی که در روزهای اخیر از سوی برخی از اعضای هیات دولت پیشنهاد شده، مدلی است که در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل عموماً اطلاعات مالی شهروندان را مورد بررسی قرار می‌دهند تا ببینند می‌تواند مشمول برخی از خدمات اجتماعی شوند یا خیر.
اینکه رئیس مجلس و برخی از نمایندگان عنوان می‌کنند تحت هیچ شرایطی نباید اطلاعات حساب‌های بانکی مردم در اختیار دولت قرار بگیرد را قبول دارم و آن را برخلاف حقوق شهروندی می‌دانیم.
به نظر می‌رسد آنچه اصلی‌ترین دغدغه کنونی نمایندگان است، امتناع دولت از اعلام این خبر است که چه سقفی از درآمد ماهانه را به عنوان سقف استفاده از یارانه می‌دانند. به عبارتی باید صادقانه به مردم بگویند که مثلاً اگر درآمد کل خانواده از ماهی یک میلیون تومان بیشتر است، از ثبت نام خودداری کنند. اما شیوه‌ای که مدام با ابزار تبلیغاتی به مردم گفته شود که هر فردی که ثبت نام نکند با فرهنگ است و تنها فقرا باید ثبت نام کنند، به نوعی توهین به مردم است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها