شناسه خبر : 12098 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزیر خارجه بلژیک به تهران می‌آید

تب و تاب بروکسل برای حضور در تهران

همزمان با سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران هیاتی از تجار و بازرگانان بلژیکی نیز به کشورمان سفر خواهند کرد تا از نزدیک با توانمندی‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی ایران آشنا شوند.

index:1|width:50|height:50|align:left محمدولی اسدی/ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و بلژیک
همزمان با سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران هیاتی از تجار و بازرگانان بلژیکی نیز به کشورمان سفر خواهند کرد تا از نزدیک با توانمندی‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی ایران آشنا شوند. اعضای هیات بازرگانی بلژیک که از اقصی نقاط این کشور گرد هم آمده‌اند امیدوار هستند که بتوانند در دیدار با تجار ایرانی راه‌های برون‌رفت از وضعیت فعلی را که منجر به کاهش میزان واردات و صادرات دو کشور شده است بررسی کنند. در حال حاضر ایران و بلژیک در زمینه واردات دارو، تجهیزات ساختمانی، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و تولید محصولات بهداشتی با یکدیگر همکاری دارند. علاوه بر این هر دو کشور مایل به ارتقای سطح مناسبات خود در زمینه صنعت توریسم و گردشگری هستند. بلژیک از جمله کشورهایی است که در زمینه دکوراسیون و تزیینات داخلی ساختمان عملکرد قابل قبولی از خود برجای گذاشته‌اند و با توجه به رشد و پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی در ایران ما می‌توانیم در دیدار با تجار و بازرگانان بلژیکی اطلاعات جامع و کاملی در زمینه این نوع از فعالیت‌های خدماتی کسب کنیم.
البته تجار بلژیکی علاقه‌مند هستند تا علاوه بر تهران با بازرگانان دیگر شهرهای بزرگ ایران همچون اصفهان نیز دیدار داشته باشند و بر همین اساس نیز بازدیدی از شهر اصفهان و دیدار با تجار این شهر صنعتی در برنامه ‌کاری هیات بلژیکی گنجانده شده است. از حسن نیت بلژیکی‌ها در همکاری با تجار ایرانی همین بس که در زمان اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی ایران، بلژیک از جمله کشورهایی بود که مراوداتش با ایران را چندان کاهش نداد و تلاش کرد از کنار سایه تحریم‌ها که بر اقتصاد ایران چنبره زده بود به آرامی عبور کند. در حال حاضر اقتصاد بلژیک عمدتاً بر پایه بخش خدمات استوار است و بیش از 74 درصد از GDP بلژیک به بخش خدمات تعلق دارد. بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب 5/24 و 1/1 درصد از GDP را به خود اختصاص داده‌اند. صنایع عمده بلژیک در بخش پرجمعیت فلاندر در شمال این کشور متمرکز شده است. صنایع فولاد بلژیک نیز در منطقه والونی در جنوب قرار دارد اما به دلیل مواجه شدن این صنایع با رکودهای متوالی در دهه‌های گذشته، این منطقه از نظر توسعه‌یافتگی از بخش شمالی عقب مانده و تنها یک‌چهارم تولید ناخالص ملی به این منطقه تعلق دارد. امور بانکداری، تجارت و خدمات نیز در منطقه بروکسل مستقر شده است. علاوه بر آن بروکسل به عنوان پایتخت اتحادیه اروپایی به مرکز سازمان‌های بین‌المللی و تجاری تبدیل شده و منافع اقتصادی زیادی را نصیب خود کرده است. با توجه به کمبود منابع طبیعی در این کشور بخش قابل توجهی از واردات آن به مواد خام و اولیه اختصاص دارد. همچنین بخش زیادی از صادرات بلژیک، کالاهای ساخته‌شده است. بنابراین اقتصاد این کشور به مقدار زیادی به بازارهای جهانی وابسته است. عمده محصولات تولیدی بلژیک در بخش کشاورزی شامل چغندر قند، سبزیجات، میوه، حبوبات، تنباکو، گوشت گاو و گوساله و شیر و لبنیات است. عمده محصولات صنعتی این کشور نیز شامل ماشین‌آلات، محصولات فلزی، خودرو، وسایط حمل و نقل، وسایل دقیق علمی، فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، منسوجات و مواد نفتی است. بلژیک در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی مرتبط با صنایع شیمیایی، داروسازی، پزشکی هسته‌ای، کشاورزی، دامپروری، صنایع سنگین، ذوب فلزات و تجهیزات مربوطه دارای توانایی‌های بالایی است. عمده روابط اقتصادی و تجاری بلژیک با اعضای اتحادیه اروپایی و آمریکاست. شرکای عمده تجاری این کشور آلمان، فرانسه، هلند، انگلیس، آمریکا، ایتالیا و اسپانیا هستند. واردات عمده بلژیک عبارتند از: ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، دارو، محصولات غذایی، الماس خام، نفت خام و محصولات پتروشیمی، لباس و منسوجات و صادرات عمده این کشور عبارتند از: محصولات غذایی، آهن و فولاد، اتومبیل، الماس پرداخت‌شده، منسوجات، پلاستیک، محصولات نفتی و فلزات غیرآهنی. شرکای اصلی بلژیک در صادرات این کشور در سال 2007 عبارتند از: آلمان (7/19 درصد)، فرانسه (9/16 درصد)، هلند (12 درصد)، انگلیس (9/7 درصد)، آمریکا (2/6 درصد) و ایتالیا (2/5 درصد). شرکای اصلی بلژیک در واردات این کشور در همین سال نیز کشورهای هلند (3/18 درصد)، آلمان (3/17 درصد) فرانسه (2/11 درصد)، انگلیس (6/6 درصد)، ایرلند (7/5 درصد) و آمریکا (4/5 درصد) هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها