شناسه خبر : 11311 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حاشیه‌های زمین‌خواری در هفته اخیر

حرص زمین‌خواری

از جنگل‌های ابر تا کیش و قشم را چشم دوخته‌اند و دیگر به ۱۰۰ متر و هزار متر اکتفا نمی‌کنند. هر روز یک سند جدید رو می‌کنند و روز دیگر بمبی از رانت‌خواری منفجر می‌شود. اینها همان زمین‌خوارانی هستند که تا همین چند سال پیش هرازگاهی نامی از آنها در رسانه‌ها برده می‌شد و مردم هم فکر می‌کردند چقدر افراد قدرتمندی هستند که توانستند این همه سندسازی کنند تا چند متر زمین را صاحب شوند

نگار میرکریمی
از جنگل‌های ابر تا کیش و قشم را چشم دوخته‌اند و دیگر به 100 متر و هزار متر اکتفا نمی‌کنند. هر روز یک سند جدید رو می‌کنند و روز دیگر بمبی از رانت‌خواری منفجر می‌شود. اینها همان زمین‌خوارانی هستند که تا همین چند سال پیش هرازگاهی نامی از آنها در رسانه‌ها برده می‌شد و مردم هم فکر می‌کردند چقدر افراد قدرتمندی هستند که توانستند این همه سندسازی کنند تا چند متر زمین را صاحب شوند، اما حالا آن اندازه تعدادشان زیاد شده است که حتی نمی‌شود کنترل‌شان کرد و هر قسمت نقشه را بگیری از طرف دیگر سر برمی‌آورند. هر روز خبری جدید به گوش می‌رسد که با زمین‌خواران برخورد می‌شود و روز دیگر خبر از رفع تصرف به گوش می‌رسد و مقصدشان را تغییر می‌دهند. زمین‌خوارانی که دیگر برایشان مهم نیست زمین‌ها در شمال کشور باشد یا جنوب و شرق و غرب. فقط برایشان مهم است مناطقی که روی آن دست گذاشته‌اند کوهستانی یا جنگلی است یا اینکه چه اندازه سود دارد، انگار فقط می‌خواهند مثل خوره به جان زمین بیفتند و کلکسیونی از سند برای آیندگان‌شان به جای گذارند. آنها می‌خواهند فقط املاک را تصاحب کنند و به سندهایشان بیفزایند، انگار زمین فقط برای آنها آفریده شده و دیگر هیچ‌کسی حق زندگی ندارد.

مسیر زمین‌خواران ترافیک شد
در یک ماه گذشته تعداد زمین‌خواری‌های اعلام‌شده از سوی دولت کم نبوده تا جایی که مسوولان هم وارد میدان شدند و هر یک آستین بالا زدند و درباره زمین‌خواران اظهاراتی داشتند، یکی از وجود زمین‌خواری در کیش و قشم گلایه کرد و دیگری از وجود 50 سند زمین‌خواری در منزل شخصی سخن گفت. دیگری به رفع تصرف‌ها اشاره داشت و اعلام کرد در این باره کمیته پیگیری زمین‌خواری ایجاد شده است. اما برخی دیگر هم بودند که خودشان را به نشنیدن زدند و هرگز پاسخی ندادند که چرا این رانت‌خواران به زمین‌هایی که حق همه مردم است، تجاوز کرده‌اند. در این مدت از گردنه حیران گرفته تا شهرهای جدید و کیش و قشم تا میدان ونک تهران همه به پدیده زمین‌خواری دچار شده‌اند. پدیده‌ای که در سال‌های اخیر به شدت افزایش داشته و فقط شهرهای شمالی کشور و جنگل‌ها را شامل نشده است، چرا که در نمونه‌های اخیر زمین‌خواران به جان جاده‌های کوهستانی هم افتاده‌اند و مثل خوره زمین‌های بکر را به قوطی کبریت‌های چندطبقه تبدیل کرده‌اند تا پولی به جیب بزنند و حساب بانکی‌شان پر‌پول‌تر شود.

خلخال و حیران در تور زمین‌خواران
پس از زمین‌خواری‌های متعدد در لواسانات تهران، شمال کشور و به تازگی در گردنه حیران، نوبت به جاده خلخال رسید. همین چند روز گذشته بود که خبر از زمین‌خواری در گردنه حیران به گوش رسید و حالا صحبت از زمین‌خواری در جاده اسالم-خلخال به میان آمده است. در این باره نیز کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته است دخل و تصرف اراضی روستاهای حوالی جاده اسالم به خلخال توسط برخی سودجویان به دلیل فقدان طرح هادی روستایی رخ داده است. او که مشاور معاون اول رئیس‌جمهور است، گفته این مناطق ییلاقی در گذشته در زمان‌های مشخصی در سال میزبان تعدادی از اهالی بومی آن استان بوده که با تغییر فصل سکونتگاه‌های خود را تغییر می‌دادند اما به مرور زمان افراد سودجو این سکونتگاه‌های غیردائمی را به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردشان گسترش داده و خلق روستا می‌کنند.

سودجویان با سرعت به مقصد رسیدند
در همین مدت، سودجویان و زمین‌خواران سرعت را زیاد کردند و این بار به شهرهای جدید رسیدند. شهرهایی که خودشان هنوز نوپا هستند حالا با رانت‌خواران مواجه شده‌اند و به گفته نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی، شهر جدید صدرا به عنوان دومین شهر بزرگ استان فارس با زمین‌خواری مواجه شده است. البته این اولین باری نیست که خبر زمین‌خواری یا کوه‌خواری به گوش می‌رسد. به گفته برخی کارشناسان و صاحب‌نظران باید دولت و ناظران پیش از رخ دادن چنین مفاسدی به فکر کنترل محدوده‌های شهری باشند و حال شنیده می‌شود هر یک از متولیان زمین و محیط زیست برای برخورد با رانت‌خواران زمین برنامه‌ای مدون پیش گرفته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها