شناسه خبر : 11308 لینک کوتاه

روحانی: با افتخار اعلام می‌کنم که دوران رونق اقتصادی آغاز شده است

عبور از رکود

این بار حسن روحانی صبر کرد تا بانک مرکزی رسماً آمار رشد اقتصادی را اعلام کند و بعد «با افتخار» از مثبت شدن نرخ رشد در نیمه نخست سال سخن بگوید. دفعه قبل، هنگامی که رئیس‌جمهور پیش از اعلام رسمی نرخ رشد اقتصادی بهار ۹۳، از مثبت شدن آن خبر داد، مورد انتقاد قرار گرفت که چرا با این اظهار نظر زودهنگام، خواسته یا ناخواسته بر عملکرد نهادهای آماری کشور اثر گذاشته است.

این بار حسن روحانی صبر کرد تا بانک مرکزی رسماً آمار رشد اقتصادی را اعلام کند و بعد «با افتخار» از مثبت شدن نرخ رشد در نیمه نخست سال سخن بگوید. دفعه قبل، هنگامی که رئیس‌جمهور پیش از اعلام رسمی نرخ رشد اقتصادی بهار 93، از مثبت شدن آن خبر داد، مورد انتقاد قرار گرفت که چرا با این اظهار نظر زودهنگام، خواسته یا ناخواسته بر عملکرد نهادهای آماری کشور اثر گذاشته است. با صبوری روحانی، این بار راه این انتقاد بسته شده است، اما هنوز معلوم نیست آنهایی که رشد اقتصادی 6/4‌درصدی بهار 93 را «غیرملموس» می‌دانستند، رشد اقتصادی چهار‌درصدی نیمه نخست سال را ملموس‌تر از آن بدانند. روحانی اما روز چهارشنبه در سفر استانی خود به بیرجند به صراحت از «عبور از رکود» سخن گفت: «امروز افتخار دارم که به ملت ایران اعلام کنم، طبق آماری که بانک مرکزی اعلام کرده، در مجموع شش‌ماهه اول سال جاری، کشور شاهد رشد اقتصادی چهار‌درصدی بوده؛ این در حالی است که در سال 91 ما با رشد منفی 8/6 درصد مواجه بودیم و در سال 92 هم رشد منفی داشتیم. هنگامی که کشور در شش ماه اول سال جاری رشد داشته، یعنی رونق اقتصادی آغاز شده است.»
رئیس‌جمهور برای بیرجندی‌ها توضیح داد که «جدیدترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در زمینه نفت و گاز، صنایع و معادن، خدمات و کشاورزی دارای پیشرفت هستیم» هرچند از اعداد و ارقام آن سخنی نگفت. اما وقتی بحث به بخش مسکن (حوزه‌ای که در یک‌سال و نیم اخیر به‌شدت دچار رکود شده) رسید سعی کرد با استناد به برخی آمارهای جانبی، وعده خروج این بخش از رکود را بدهد. او از تخصیص 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در 9‌ماهه 93 سخن گفت و اضافه کرد: «حتی در زمینه مسکن که حرکتی نداشته‌ایم، الحمدلله امسال بعد از شش‌ماه، حرکت در بخش ساخت‌وساز به‌برکت بودجه‌های عمرانی اختصاص‌یافته آغاز شده است و به نسبت 9 ماهی که از سال گذشته، 94 درصد بودجه عمرانی استان‌ها را پرداخت کرده‌ایم.» روحانی گریزی هم به «توطئه برخی کشورها برای کاهش قیمت نفت» زد، اما پیش‌بینی کرد که «قیمت نفت به صورت فعلی باقی نمی‌ماند؛ هر چه هم که توطئه کنند، بالاخره افق آینده ما روشن است».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها