شناسه خبر : 6448 لینک کوتاه

سه وزیر پیشنهادی دولت از مجلس رای اعتماد گرفتند

مردودین دیروز مقبولین امروز

سه وزیری که در مجلس نهم از اکثریت نمایندگان رای منفی گرفته بودند، این بار با رای مثبت مجلس دهمی‌ها وارد کابینه دولت یازدهم شدند. مسعود سلطانی‌فر با 193 رای موافق در برابر 72 رای مخالف به وزارت ورزش و جوانان رفت. رضا صالحی‌امیری با 180 رای موافق و 89 رای مخالف جانشین علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد شد. فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی هم با 157 رای موافق در برابر 111 رای مخالف به وزارت آموزش و پرورش راه یافت. به این ترتیب خانه‌تکانی سال آخر روحانی پایانی خوش یافت و وزرای جدید انتخاب شدند. اما نکته قابل توجه در رای اعتماد به این سه وزیر این بود که هر سه نفر جزو گزینه‌های روحانی برای چینش کابینه در ابتدای دولت یازدهم بودند که مجلس اصولگرای نهم اجازه حضور را به آنان نداد. سلطانی‌فر جزو گزینه‌های اولیه روحانی برای وزارت ورزش و جوانان بود که نتوانست از مجلس نهمی‌ها رای اعتماد بگیرد. صالحی‌امیری دیگر گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش بود که با وجود مخالفت 141 نماینده مجلس نهم، از حضور در کابینه بازماند. آن زمان هم که فرجی‌دانا استیضاح شد و محمود نیلی‌احمدآبادی هم نتوانست از مجلس نهم اجازه ورود به کابینه را بگیرد، روحانی، دانش‌آشتیانی را به مجلس معرفی کرد که این گزینه هم رای نیاورد. در جلسه رای اعتماد 11 آبان‌ماه 95 هم اگرچه برخی از نمایندگان مخالف دولت هر چه داشتند رو کردند، اما راه به جایی نبردند. این بار دیگر نه ماجرای فتنه 88 جواب داد و نه برخی از شب‌نامه‌هایی که در مجلس توزیع شد و نه حتی تهدید به انتشار برخی از اسناد و مدارک علیه گزینه‌های پیشنهادی.
خاطر دولت هم گویا از رای اعتماد نمایندگان آسوده بود، چرا که روحانی وقت یک‌ساعته خود در مجلس را نه به دفاع از گزینه‌های پیشنهادی، که به دفاع از دولت خود اختصاص داد و دست‌آخر تنها در چند دقیقه پایانی تاکید کرد «مردم در خرداد 92 با صدای بلند اعتدال را فریاد زدند و در اسفند 94 هم این خواسته خود را تکرار کردند. انتظار داریم مجلس هم با رای قاطع به وزرای پیشنهادی خواسته مردم را پاسخ دهد.»
جلسه روز سه‌شنبه مجلس و نتیجه آن برای دولت بسیار مهم بود. اما نه از آن جهت که بالاخره همه گزینه‌های پیشنهادی دولت بدون دردسر وارد کابینه شدند، بلکه از آن جهت که دولت بالاخره بعد از سه سال مجلسی همسوتر با خود را یافت.

دراین پرونده بخوانید ...

  • فردای فساد

    آسیب‌شناسی ریشه‌ها و تبعات فساد در اقتصاد ایران

    فردای فساد

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها