شناسه خبر : 2210 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا راه‌حل‌های چانگ، اقتصاد ایران را درمان می‌کند؟

چانگیسم

سیاست‌های اقتصادی خوب، نیازی به اقتصاددان خوب ندارد. این تنها یکی از موضوعاتی است که از منظر «هاجون چانگ»، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج، سرمایه‌داران در مورد نظام سرمایه‌گذاری به شما نمی‌گویند.

سیاست‌های اقتصادی خوب، نیازی به اقتصاددان خوب ندارد. این تنها یکی از موضوعاتی است که از منظر «هاجون چانگ»، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج، سرمایه‌داران در مورد نظام سرمایه‌گذاری به شما نمی‌گویند. نویسنده کتاب‌های «انداختن نردبان»، «23 موضوعی که در مورد سرمایه‌داری به شما نمی‌گویند» و «نیکوکاران بد» که در سال 2003 برنده جایزه میردال اتحادیه اروپا برای اقتصاد سیاسی تکاملی شده در نظرسنجی نشریه پراسپکت، به عنوان نهمین متفکر جهان در سال 2014 انتخاب شده است. آقای چانگ در حوزه‌های مختلفی چون نظریه‌های مداخله دولت، اقتصادهای نهادی، سیاست‌های صنعتی، خصوصی‌سازی، سیاست تجارت، پیشرفت تکنولوژیک، جهانی‌شدن، اقتصاد آسیای شرقی چشم‌انداز تاریخی اقتصاد توسعه به مطالعه پرداخته است. با وجود اینکه این اقتصاددان کره‌ای تحت‌ تاثیر اقتصاددانان بسیاری از طیف چپ و راست بوده است، چانگ بزرگ‌شده مکتب نئوکلاسیک است. او بر این باور است که ایجاد فرصت‌های برابر در یک جامعه تنها به عنوان یک نقطه آغاز برای ایجاد یک جامعه عادلانه است و کشورهای فقیر مردم کارآفرین‌تری نسبت به کشورهای ثروتمند دارد. چانگ که علاقه بسیاری به رمان‌های جنایی و نوشته‌های گابریل گارسیا مارکز دارد، مفاهیم و موضوعات اقتصادی را چنان با جذابیت و همراه با شوخ‌طبعی ترسیم می‌کند که هر خواننده‌ای را با خود همراه می‌کند. با وجود این، نوشته‌ها و مقالات چانگ، مدافعانی چون استیگلیتز و چامسکی و منتقدانی نظیر ایسترلی دارد.
در این پرونده پس از معرفی چانگ و اقتصاددان‌هایی که او را تحت تاثیر قرار داده‌اند، به معرفی مهم‌ترین کتاب‌های او پرداخته‌ایم. کتاب‌هایی که زوایای مختلف جهت‌گیری فکری او در حوزه اقتصاد را بیشتر نشان می‌دهد. در ادامه گفت‌وگوی رامین ناصحی، استاد اقتصاد در دانشگاه سوآز (SOAS) را با او در خصوص چالش‌های بلندمدت ایران در مسیر تنوع‌بخشی اقتصادی و حرکت از اقتصاد متکی به نفت به سوی صنایع با ارزش افزوده بالا می‌خوانیم. در پایان نیز با انتشار خلاصه‌ای از کتاب 23 موضوعی که سرمایه‌داران به شما نمی‌گویند، دو نوشته از موسی غنی‌نژاد و محمد ماشین‌چیان را در نقد مواضع چانگ به تحریر درآورده‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها