شناسه خبر : 2961 لینک کوتاه

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رویکرد انتخاباتی حزب موتلفه را بررسی می‌کند

با وجود میرسلیم کارزار انتخابات دشوار می‌شود

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید دارد که با حضور میرسلیم کارزار انتخابات برای روحانی بسیار سخت خواهد شد.

معصومه ستوده
معرفی سیدمصطفی میرسلیم به عنوان کاندیدای حزبی حزب موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری از یک‌سو موجب تعجب بسیاری از فعالان سیاسی شد گواینکه آقای میرسلیم سال‌هاست که حضور جدی در عرصه سیاست ندارد. از سوی دیگر این معرفی با تحسین فعالان سیاسی روبه‌رو شد و نشان داد که این‌بار قرار نیست حزب موتلفه تاثیر بپذیرد بلکه قرار است تاثیرگذار باشد. با این حال این سوال به صورت جدی مطرح شد که با حضور میرسلیم قرار است رقابت روحانی با میرسلیم چه نتیجه‌ای پیدا کند. همین دغدغه موجب شد تا با عبدالله ناصری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت‌وگویی داشته باشیم. وی در لابه‌لای سخنان خود تاکید دارد که با حضور میرسلیم کارزار انتخابات برای روحانی بسیار سخت خواهد شد...

چندی پیش شاهد این بودیم که حزب موتلفه اسلامی در اقدامی پیش‌بینی‌نشده، کاندیدای حزبی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد. معرفی آقای میرسلیم به عنوان وزیر اسبق ارشاد موجب تعجب بسیاری از ناظران عرصه سیاست شد. ارزیابی شما از معرفی آقای میرسلیم به عنوان اولین کاندیدای رسمی حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 چیست؟
در مجموع اگر بخواهیم ارزیابی واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم باید به این نکته اشاره کرد که حزب موتلفه با وجود آنکه ساختار و رویکرد بسیار سنتی دارد اما در مورد معرفی کاندیدای حزبی، بسیار هوشمندانه عمل کرده است.

به نظر شما بهتر نبود که چهره دیگری را از درون حزب موتلفه معرفی کند؟
در درون حزب موتلفه، آقای میرسلیم به عنوان یک چهره تکنوکرات و دانشگاهی مطرح است اما سایر اعضای حزب موتلفه از این ویژگی برخوردار نیستند. مهم‌تر اینکه ایشان سابقه زیادی در جریان انقلاب داشته و از ویژگی خوش‌بیانی برخوردار است که در بین سایر اعضای موتلفه مشاهده نمی‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان این ارزیابی را داشت که اگر قرار بود که حزب موتلفه کاندیدای حزبی معرفی کند، حتماً بهترین را انتخاب کرده و به جامعه معرفی کرده است. به نظر من ایشان در جمیع جهات یک انتخاب خوب بوده و رویکرد حزب موتلفه در انتخاب ایشان را باید مورد تقدیر قرار داد.

آقای میرسلیم مدت‌هاست که از عرصه سیاست فاصله گرفتند. نسل جدید دهه 60 و 70 تصویری از آقای میرسلیم ندارد. همین نکات موجب شد که بسیاری انتخاب حزب موتلفه را بهترین انتخاب ندانند؟
نه، این درست نیست. اتفاقاً آقای میرسلیم نسبت به سایر اعضای رسانه‌ای و روی آنتن حزب موتلفه همچون آقای [نبی] حبیبی و [اسدالله] بادامچیان جایگاه موجه‌تری دارد. به هرحال ایشان به عنوان یک چهره اخلاق‌مدار مطرح بوده و با وجود آنکه حضوری فعال در عرصه سیاست نداشته است اما اطمینان دارم که اخبار را پیگیری کرده و تحلیل‌های خوبی در این زمینه دارد. مهم‌تر اینکه بعد از سال 88 و مسائل رخ‌داده، کمتر نسبت به سایر اعضای موتلفه ظهور و بروز پیدا کرده و در مورد آن اتفاقات موضع‌گیری کرده است. همین یک نقطه مثبت است که نشان می‌دهد آقای میرسلیم با مواضع تند چندان میانه‌ای ندارد و بیشتر رویکرد اعتدالی را در پیش خواهد گرفت. این ویژگی، آقای میرسلیم را از سایر اعضای حزب موتلفه متمایز می‌کند.

به محض اینکه آقای میرسلیم به عنوان کاندیدای حزب موتلفه مطرح شدند این سوال به ذهن بسیاری متبادر شد که شاید حزب موتلفه درصدد است تا راه خود را از سایر اصولگرایان جدا کند. به هر حال عدم کامیابی در انتخابات 92 موجب شده موتلفه درصدد بربیاید که این‌ بار خود بازی کند قبل از اینکه بخواهد بازی بخورد. به همین دلیل در انتخابات 96 رویکردی متفاوت را در پیش گرفته و تصمیم دارد تا از کاندیدای حزبی خود حمایت کند؟
پیش‌بینی من این است که احزاب عمده جریان اصولگرا از جمله حزب جدید‌التاسیس مثل جبهه یکتا و... هریک نامزدهای حزبی خود را معرفی خواهند کرد. در فاصله تعیین‌شده برای تبلیغات حرف‌ها و نظرات خود را مطرح خواهند کرد و در این میان نوک تیز انتقادات آنها متوجه عملکرد دولت آقای روحانی می‌شود.

به نظر شما تمام کاندیداهای جریان اصولگرا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در عرصه باقی مانده و با آقای روحانی در اردیبهشت 96 رقابت خواهند کرد. با این وضع که تعداد زیادی کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهیم داشت؟
نه، به نظر من اصولگرایان این اشتباه را بار دیگر تکرار نخواهند کرد. به احتمال زیاد آنها تجربه اصلاح‌طلبان در سال 92 را تکرار کرده و در نهایت به یک نامزد واحد خواهند رسید. این نامزد واحد با آقای روحانی رقابت خواهد کرد.
آقای میرسلیم با مواضع تند چندان میانه‌ای ندارد و بیشتر رویکرد اعتدالی را در پیش خواهد گرفت. این ویژگی، آقای میرسلیم را از سایر اعضای حزب موتلفه متمایز می‌کند.


یعنی به نفع هم انصراف خواهند داد تا رای‌ها نشکند؟
بله، من این تکثر را در معرفی ابتدایی و ثبت‌نام می‌بینم. به عبارتی فضا به این سمت خواهد رفت که تمام احزاب در گام نخست چهره‌های متنوعی را معرفی خواهند کرد اما در نهایت به تصمیمی واحد خواهند رسید که یک نفر رقیب اصلی آقای روحانی باشد. به‌هرحال احزاب در معرفی اولیه قصد دارند تا نظر خود را مطرح کرده و تاثیرگذار باشند. رقبای آقای روحانی تلاش خود را خواهند کرد تا رای آقای روحانی کاهش یابد.

به نظر شما انتخابات 96 چگونه انتخاباتی خواهد بود؟
تکثر کاندیدا خواهیم داشت و رقبای آقای روحانی تلاش خواهند کرد تا بخشی از حامیان او را جذب کند. به همین دلیل است که انتخابات 96 انتخابات سختی خواهد بود.

با توجه به اینکه حزب موتلفه در معرفی آقای میرسلیم پیش‌قدم شد و به عنوان اولین حزب این اقدام را انجام داد تا ابتکار عمل را به دست بگیرد به نظر شما می‌توان این ارزیابی را داشت که تلاش دارد تا کاندیدای خود را به اصولگرایان تحمیل کند و آنها را مجبور کند که این‌‌بار دنباله‌رو حزب موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری باشند.
این احتمال وجود دارد به هر حال موتلفه سریع‌تر از سایر احزاب، چهره‌ای را معرفی کرد که در بین اصولگرایان موجه‌تر از چهره‌های دیگر است. آقای میرسلیم سابقه مبارزاتی و جایگاه بهتری نسبت به آقایان جلیلی و قالیباف داشته و از سوی دیگر حاشیه زیادی ندارد.

اما دوره وزارت ارشاد ایشان، دوره چندان خوبی نبود کمااینکه محدودیت‌های زیادی در مورد مجوز کتاب‌ها صادر می‌شد. به نظر شما این نوع تفکر هنوز در ایشان وجود دارد؟
من این احتمال را نمی‌دهم که آقای میرسلیم نامزد واحد اصولگرایان باشد. پیش‌بینی من این است که احزاب اصولگرا در فاز اول نامزدهای اختصاصی خواهند داشت. در این شرایط کانون منسجمی برای شکل‌گیری جبهه‌ای علیه آقای روحانی تشکیل می‌شود. در نهایت در یک بزنگاه تاریخی تجربه اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ را تکرار کنند.

به عنوان یک فرد دانشگاهی این باور را دارم که ایشان نیز در مدت سپری‌شده تغییر کردند. درست است که دوره وزارت ارشاد ایشان دوره چندان درخشانی نبوده اما این واقعیت را باید مدنظر قرار داد که در آن مقطع زمانی این نوع تفکر رواج بسیاری داشت و وزارت ارشاد هم به همین شیوه عمل می‌کرد. به هر حال این سابقه خوب موجب شده است که تشکیلات و عقبه حزب موتلفه به این نتیجه رسیده است که آقای میرسلیم در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده و سایر اعضای حزب هم از ایشان حمایت کنند. من تحلیل سابق را بیشتر منطبق بر واقعیت می‌دانم که احزاب اصلی اصولگرا نامزدهای اختصاصی خود را در گام نخست معرفی کرده و در نهایت یکی از آنها در جریان انتخابات باقی خواهد ماند.

آیا معرفی آقای میرسلیم به جامعه و مجاب کردن مردم برای رای دادن به این فرد کار دشواری نخواهد بود؟
یکی از حساس‌ترین مراحل تاثیرگذار در انتخاب مردم مناظره‌های تلویزیونی است. شما باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که آقای روحانی هم در مناظره‌های انتخاباتی خوش درخشید که توانست رای بالایی را جذب کند.

انصراف آقای عارف موجب شد ایشان تنها گزینه اصلاح‌طلبان باشد؟
بله، دلیل عمده ائتلاف و کناره‌گیری آقای [محمدرضا] عارف بود اما این نکته مهم را باید همواره مدنظر قرار دهید که آقای روحانی بسیار خوب و پرقدرت در مناظره‌های تلویزیونی ظاهر شده و نظرات خوب و بدیعی را مطرح کردند. بسیاری این نظریه را عنوان می‌کنند که اگر نامزدی بتواند در یک هفته مانده به انتخابات، در بین افکار عمومی نفوذ کند این امکان برایش فراهم خواهد شد تا رای بیشتری را جذب کند. چهره ناشناخته هم شانس بیشتری دارد زیرا این افراد امتحان خود را پس نداده‌اند.

با توجه به اینکه در رقابت پیش‌رو هر کاندیدایی باید با آقای روحانی رقابت کند بازهم اعتقاد دارید که رقیب ایشان در صورت نفوذ بر افکار عمومی قادر خواهد بود تا رای حامیان آقای روحانی را به خود اختصاص دهد؟
آقای میرسلیم در بین اصولگرایان چهره موجه‌تر و سالم‌تری بوده و رفتار و رویکردش نسبت به افرادی همچون جلیلی که مشکل مدیریتی‌شان را نشان دادند یا در مقایسه با حاشیه‌های آقای [محمدرضا] باهنر در مورد پرونده [محمدرضا] رحیمی و... ایشان فرد بسیار قابل قبول‌تری هستند. به همین دلیل بسیاری این انتخاب را انتخابی خوب می‌دانند چون چنین حاشیه‌هایی ندارد.
در انتخابات ۹۶ تکثر کاندیدا خواهیم داشت و رقبای آقای روحانی تلاش خواهند کرد تا بخشی از حامیان او را جذب کنند. به همین دلیل باور من این است که انتخابات سختی در پیش خواهیم داشت.


در سال 92 شاهد بودیم که آقای مهدوی‌کنی در قید حیات بودند و تلاش می‌کردند که به اجماع رسیده و تنها یک نفر کاندیدا شود. اما در عمل شاهد این بودیم که این اتفاق رخ نداد و تعداد زیادی از اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند که این نکته در نهایت منجر به شکست اصولگرایان شد. با توجه به فوت آقای مهدوی‌کنی فکر می‌کنید که اصولگرایان در انتخابات 96 دچار مشکل شوند؟
به نظر من در سال 92 هم مرحوم [محمدرضا] مهدوی‌کنی خیلی نقش تعیین‌کننده‌ای نداشت. اصولگرایان خیلی به نظرات آقای مهدوی‌کنی توجه نمی‌کردند کمااینکه در سال 92 تعداد زیادی از اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. اگر قرار است تنها یک کاندیدا در عرصه انتخابات حضور پیدا کند، لازم است تا عقبه‌های دیگری وجود داشته باشد. راهکارهای دیگری به جز عقبه ریش‌سفیدی باید تصمیم‌گیر باشد. در این صورت تنها یک کاندیدا در عرصه انتخابات حضور پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی جریان اصولگرا به یک کاندیدای واحد دست خواهد یافت که با آقای روحانی رقابت خواهد کرد.

به نظر شما به دنبال معرفی آقای میرسلیم به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان باید چه رویکردی را در پیش بگیرند.
اگر اصولگرایان نامزدهایی را که کمتر در بین افکار عمومی شناخته شدند به جامعه معرفی کرده و از سویی برای نسل جدید و جوان چهره نویی باشند، کار دشوار خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر این استراتژی از سوی آنها در پیش گرفته شود اطمینان داشته باشید که کار برای آقای روحانی راحت نخواهد بود و کارزار انتخابات بسیار دشوار خواهد شد.

در این شرایط آقای روحانی باید چه رویکردی را در پیش بگیرد؟
به نظر من آقای روحانی در این شرایط باید نسبت به سازمان‌دهی انتخاباتی خود به صورت جدی‌تر وارد عمل شود.

به نظر شما آقای میرسلیم این قابلیت را دارد که حامیان آقای روحانی را به خود جذب کرده و رای آنها را به خود اختصاص دهد.
شما این نکته را مدنظر قرار دهید که تعدادی از اصولگرایانی که به آقای روحانی در سال 92 رای دادند در حال حاضر چه نظری در مورد عملکرد آقای روحانی دارند. اگر نظر اصولگرایان حامی آقای روحانی این باشد که آقای روحانی در برخی از عرصه‌ها موفقیت چندانی نداشته و کارنامه قابل قبولی در زمینه اقتصاد و فرهنگ ندارد امکان دارد که به سمت آقای میرسلیم جذب شده و همین آقای روحانی را با ریزش رای مواجه خواهد کرد. به همین دلیل لازم است تا آقای روحانی در فرصت باقی‌مانده در جهت تشکیل ساختار انتخاباتی و تغییر برخی از مدیریت‌ها در عرصه ملی و منطقه‌ای اقدام کند. در این شرایط آقای روحانی قرار است تا هواداران خود را مجاب کند تا بار دیگر به رئیس‌جمهور مستقر رای بدهند و تحت هیچ شرایطی رای خود را به سبد دیگران نریزند. به نظر من آقای روحانی باید فرصت پیش‌رو را غنیمت دانسته و زودتر اقدامات لازم را انجام دهد.

پس به عبارتی اعتقاد دارید که باید تعدادی از وزیران از کابینه خداحافظی کنند؟
این تغییرات نباید تنها به کابینه ختم شود. به هر حال بسیاری از مدیریت‌ها در سطح منطقه‌ای لازم است تا تغییر کند. بسیاری از فرمانداران و بخشداران باید تغییر کرده و جای خود را به افراد حامی دولت بدهند. این کار باید در اسرع وقت صورت بگیرد، چون تا همین الان هم فرصت زیادی از دست رفته است.

برای اعمال تغییرات در سطح کابینه و دولت خیلی دیر نشده است؟
حداقل مزیت این کار این است که انگیزه‌ای در جامعه ایجاد می‌کند که قرار است تا رویکرد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جدیدی در جامعه حاکم شود. این نکته را مردم جامعه به خوبی می‌دانند که تمام تلاش دولت در دور نخست به حل قضیه برجام معطوف شده بود و الان قرار است تا نگاه جدیدی با رویکرد حل مشکل در جامعه نهادینه شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تیم رسانه‌ای دولت بیش از سایرین نیازمند تغییر است. به هر حال این تیم به خوبی نتوانسته است دستاوردهای دولت را به افکار عمومی منتقل کند. شما در این مود چه ارزیابی دارید؟
این نقطه ضعف از همان سال ابتدایی دولت بارها مطرح شده و بسیاری از فعالان سیاسی از آقای روحانی خواستند تا در این مورد تجدیدنظر کند. با این حال مشاهده می‌شود که این انتقاد مورد توجه قرار نگرفته است. به نظر من یکی از حوزه‌هایی که آقای روحانی خیلی بد از آن ناحیه ضربه خورده است، حوزه رسانه‌ای است. مشکل رسانه‌ای در کنار عدم انسجام سبب شده است برنامه‌ریزی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی با مشکل مواجه شود که به آن توجه نشده است. در این مدت به دلیل درگیری دولت برای برجام، این ضعف چندان ملموس نبود اما بعد از این دوره بسیاری از افراد در مورد این خلأ بزرگ به دولت هشدار داده و خواستار اقدام فوری و عاجل دولت شدند. این دغدغه از سوی مردم بحق است به هر حال در جامعه ما شبکه‌های ارتباطی گسترش زیادی پیدا کردند و به همین دلیل برای رویارویی آن باید برنامه‌ریزی کرد. فضاسازی و افکار‌سازی باید از سوی تیم رسانه‌ای دنبال شود اما تیم رسانه‌ای موجود فاقد این قابلیت مهم و بسیار تاثیرگذار است.

شما به حساسیت مناظره‌ها و نقش آن در میزان رای‌آوری یک کاندیدا اشاره کردید. به نظر شما در جریان مناظره‌های انتخاباتی آیا اقتصاد به عنوان پاشنه‌آشیل دولت روحانی محور اصلی مناظره خواهد بود؟
اطمینان داشته باشید حتماً یکی از محورهای مناظرات انتخاباتی، اقتصاد خواهد بود.به هر حال بهبود وضعیت اقتصادی مطالبه عموم جامعه بود و باید بهبود وضعیت اقتصادی را کاملاً حس کنند.

فکر می‌کنید که رای آقای روحانی چقدر پایین خواهد آمد با توجه به اینکه نظر شما این است که بخشی از اصولگرایانی که به آقای روحانی در سال 92 رای دادند در این دوره امکان دارد که به آقای میرسلیم رای بدهند؟
البته من این احتمال را نمی‌دهم که آقای میرسلیم نامزد واحد اصولگرایان باشد. پیش‌بینی من این است که احزاب اصولگرا در فاز اول نامزدهای اختصاصی خواهند داشت. در این شرایط کانون منسجمی برای شکل‌گیری جبهه‌ای علیه آقای روحانی تشکیل می‌شود. در نهایت در یک بزنگاه تاریخی تجربه اصلاح‌طلبان در سال 92 را تکرار کنند. در این صورت با نامزدی واحد در عرصه انتخابات ظاهر خواهند شد. اصولگرایان درصدد هستند تا از این فرصت تبلیغاتی برای نقد دولت نهایت بهره را ببرند. در نهایت یک نفر در رقابت باقی خواهد ماند چون تمایلی ندارند که بار دیگر تجربه شکست خودشان در سال 92 را تکرار کنند.

اگر قرار باشد یک ارزیابی جامع در مورد رفتار انتخاباتی حزب موتلفه در معرفی آقای میرسلیم داشته باشیم چه می‌توان گفت؟
شما به این موضوع دقت کنید که بسیاری احتمال می‌دادند که بعد از فوت آقای عسگراولادی، حزب موتلفه به مرحله فروپاشی برسد. اما معرفی زودهنگام آقای میرسلیم نشان داد این حزب توانسته کادرسازی خوبی داشته باشد و در شرایط موجود سیاسی بهترین تصمیم را بگیرد تا هم کاندیدای حزبی را به جامعه معرفی کرده و از سوی دیگر بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها