شناسه خبر : 17151 لینک کوتاه

به بهانه دفاع مراجع تقلید از بخش خصوصی

عنایت قم به اقتصاد آزاد

نمایندگان بخش خصوصی در این سفر با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی و موسوی‌اردبیلی دیدار کردند که مهم‌ترین مساله بیان‌شده از سوی مراجع تقلید و آیات عظام مباحثاخلاق در کسب و کار و فعالیت مردم در اقتصاد بوده است.

امیرحسین لواسانی
آخرین پنجشنبه آبان‌ماه نمایندگان بخش خصوصی سفری به شهر قم برای دیدار با مراجع و آیات عظام ترتیب دادند که در این دیدارها نظرات نمایندگان بخش خصوصی و توصیه‌های مراجع و آیات عظام رد و بدل شد.
نمایندگان بخش خصوصی در این سفر با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی و موسوی‌اردبیلی دیدار کردند که مهم‌ترین مساله بیان‌شده از سوی مراجع تقلید و آیات عظام مباحث اخلاق در کسب و کار و فعالیت مردم در اقتصاد بوده است. این دو موضوع در حالی بیان شده که به گفته نمایندگان بخش خصوصی آقایان عظام بر این عقیده هستند که نظارت دولت در این حوزه باید افزایش یابد و دولت و حاکمیت باید خود را از فعالیت و تصدی‌گری در این حوزه دور کنند، زیرا در حال حاضر تصدی‌گر دولت عاملی شده تا کار به دست کاردان نباشد و نظارت دولت و حاکمیت تحت‌الشعاع دیگر فعالیت‌های دولت قرار گیرد.
با ورود دولت به فضای اقتصاد که وظیفه اصلی آن نیست، معضلات و مشکلاتی در اقتصاد ایجاد شده و این به آن دلیل است که وظیفه دولت تصدی‌گری در اقتصاد نیست.
در کنار این موضوع آیات عظام بر این عقیده هستند که اگر اخلاق کسب و کار به فضای اقتصاد بازگردد و افراد متدین همچون گذشته در بازار فعال باشند اقتصاد و جامعه دیگر شاهد بداخلاقی و فسادهای مالی نیست، فسادهایی که در آن پول‌های بی‌زحمت و بدون نظارت وجود داشته و حق و حقوق ملت و دولت از بین می‌رود. طی مباحث مطرح‌شده موضوع قابل تاملی همچون نرخ‌گذاری دستوری از سوی مراجع تقلید و آیات عظام بیان شده که این موضوع خیلی جای بحث دارد، ایران جزو معدود کشورهایی است که همچنان در سطح خرده‌فروشی از نرخ‌گذاری تبعیت می‌کند و در دنیا روال بر آن است تا حجم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت خرید و فروش باشد، آیات عظام در این مورد تاکید داشته‌اند که در قیمت‌گذاری امکان آن وجود دارد که حق برخی از افراد نادیده گرفته شود و تحمیل ضرر و زیان بر افراد کار صحیح و درستی نیست.
در کنار مباحث مطرح‌شده که عمدتاً مربوط به اخلاق کسب و کار بوده است، آقایان در این دیدار نسبت به فعالیت بخش خصوصی و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت مردم و سرمایه‌گذاران خارجی تاکید داشته‌اند و متذکر شده‌اند باید در مسیر ایجاد فضا برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تمام مسائل و موارد رعایت شود و بر گفته نمایندگان بخش خصوصی که سرمایه‌گذاری خارجی را تیغ دو لبه‌ای قلمداد می‌کنند صحه گذاشته‌اند، در رابطه با تیغ دو لبه سرمایه‌گذاری خارجی نمایندگان بخش خصوصی شرایط امروز کشورهای آمریکای لاتین را به عنوان مثال بیان می‌کنند.
در کنار سفر نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان دولت به خصوص وزرا هرچند وقت یک‌بار سفری به شهر قم برای دیدار با آیات عظام دارند که نمایندگان بخش خصوصی بر این باورند که اگر گزارش‌های اعلامی به آیات عظام کامل و دقیق باشد، آیات عظام می‌توانند کمک شایانی به بخش خصوصی و دولت در راستای حرکت در مسیر درست داشته باشند. نمایندگان بخش خصوصی در مجموع این سفرها را بسیار مناسب ارزیابی می‌کنند و بر این عقیده هستند که تایید مسیر حرکت و اهداف بخش خصوصی مبنی بر انتقال کار در فضای اقتصادی به مردم از سوی مراجع تقلید و آیات عظام دلگرمی قابل توجهی به بخش خصوصی خواهد داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها