شناسه خبر : 9718 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرجام بیشتر مهاجران قاچاق از اندونزی، مرگ است

در میان مردگان

همه چیز از رویای مهاجرت آغاز می‌شود اما با کابوس مرگ پایان می‌یابد. اوایل مرداد‌ماه سال جاری، ۵۴ پناهجوی غیرقانونی در اندونزی توسط قاچاقچیان انسان سوار قایقی می‌شوند تا از طریق آب‌های جاوه به استرالیا برسند.

مولود پاکروان/استاد دانشکده خبر

همه چیز از رویای مهاجرت آغاز می‌شود اما با کابوس مرگ پایان می‌یابد. اوایل مرداد‌ماه سال جاری، 54 پناهجوی غیرقانونی در اندونزی توسط قاچاقچیان انسان سوار قایقی می‌شوند تا از طریق آب‌های جاوه به استرالیا برسند. قاچاقچیان اما، در نیمه‌های شب قایق را سوراخ می‌کنند تا مهاجران نگون‌بخت را به کام مرگ بفرستند. در میان نجات‌یافتگان این حادثه نام یک مهاجر ایرانی به همراه فرزند هشت‌ساله‌اش به چشم می‌خورد. فاطمه دهقان، خبرنگار جوان آبادانی از مرگ در آب‌های اندونزی نجات می‌یابد اما پس از سه روز کما بر اثر فشار خون و دیابت، در یکی از بیمارستان‌های اندونزی جان خود را از دست می‌دهد. دولت اندونزی، «هستی» را به همراه سایر مهاجران نجات‌یافته دستگیر و برای بازگرداندن جنازه فاطمه 33 میلیون تومان درخواست می‌کند. انعکاس خبر در رسانه‌ها دوستان فاطمه در شبکه‌های اجتماعی را نیز به تکاپو وامی‌دارد و در اول آگوست، صفحه‌ای در فیس‌بوک برای بازگرداندن فاطمه دهقان به وطن شکل می‌گیرد. سرانجام پس از 90 روز پیکر فاطمه به ایران بازمی‌گردد و در سرزمین مادری‌اش به خاک سپرده می‌شود. یک ماه بعد، یعنی روز نهم بهمن‌ماه، هستی نیز با تلاش رسانه‌ها، وزارت امور خارجه، پلیس اینترپل و دادسرای امور بین‌الملل به کشور باز‌گردانده می‌شود. تراژدی مهاجرت به سرزمین رویاها، پایان می‌پذیرد.
راه آبی مهاجرت غیرقانونی به ویژه در استرالیا از سال 2001 تاکنون قربانیان زیادی گرفته است. در ژوئیه سال گذشته میلادی 9 نفر از پناهجویان غیرقانونی یک قایق 200نفره که به دلیل آب و هوای نامساعد در آب‌های «جاوه» غرق شده بود جان خود را از دست دادند. کمی پیش از این نیز در پی غرق شدن قایقی در جزایر «کریسمس» در جنوب شرقی آسیا یک کودک کشته شد و هشت نفر مفقود شدند. تلخ‌ترین حادثه مرگ مهاجران غیرقانونی در سواحل ایتالیا رقم خورد. در این حادثه 130 مهاجر آفریقایی در اثر آتش ‌گرفتن کشتی در نزدیکی جزیره لامپدوزای ایتالیا به کام مرگ فرورفتند. مرگ مهاجران غیرقانونی همواره یکی از دلخراش‌ترین اخبار رسانه‌های جهان است. در مدت 10 سال گذشته مهاجرت غیرقانونی به سفرهای بی‌بازگشتی برای مهاجران تبدیل شده است. بسیاری از پناهجویان غیرقانونی در معرض خطر مرگ، گروگانگیری، قتل، سرقت، تعرض و قاچاق مواد مخدر قرار دارند. آب‌های مدیترانه که راه گذر پناهجویان به اروپاست به قتلگاه آنان تبدیل شده است. از سال 1993 تاکنون بیش از 20 هزار نفر در حوادث دریایی مدیترانه کشته شده‌اند. تنها در سال 2011، 1500 مهاجر در مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. این رقم فاجعه‌بار را تا حد زیادی ناشی از جنگ و بحران لیبی می‌دانند. مهاجرانی که از طریق آب‌های مدیترانه قصد ورود به اروپا دارند را غالباً پناهجویانی از افغانستان، سوریه، بنگلادش، سومالی، تونس، الجزیره، اریتره و مراکش تشکیل می‌دهند. به گفته سفیر استرالیا در تهران، ایران بالاترین آمار مهاجرت غیرقانونی به استرالیا را به نام خود ثبت کرده است. از ژانویه تا آگوست سال 2013، شش هزار و 500 نفر ایرانی، بدون داشتن ویزا و با قایق، خواستار ورود به استرالیا بوده‌اند. این آمار حتی از میزان پناهجویان افغانی نیز بیشتر بوده است. به دلیل افزایش بی‌رویه ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور، استرالیا قوانین و سیاست‌های سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده است. بر این اساس هر مهاجر غیرقانونی که بدون ویزا و با قایق به استرالیا برسد به هیچ وجه نمی‌تواند وارد این کشور شود و به اردوگاه‌های مخصوص پناهندگان منتقل می‌شود. با وجود این سودای مهاجرت چشم مهاجران را بر تمامی این خطرات و پیامدها می‌بندد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در تمام دنیا مهاجران غیرقانونی از کشورهایی بحران‌زده هستند و جزو اقشار فرودست، کم‌سواد و ضعیف جامعه محسوب می‌شوند که حاضرند برای تامین حداقل شرایط لازم برای زندگی، تن به خطرات مهاجرت بسپارند. اما در میان پناهجویان غیرقانونی ایرانی غالباً افرادی با تحصیلات بالا و شرایط مطلوب اجتماعی مشاهده می‌شوند؛ و این پدیده‌ای قابل تامل است که بررسی و توجه ویژه سیاستگذاران و مسوولان امر را طلب می‌کند چرا که مهاجرت غیرقانونی نه‌تنها برای خود پناهجویان بلکه برای کل جامعه و کشور نیز هزینه‌های سنگینی دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها