شناسه خبر : 6917 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکار پنج سال ممنوع می‌شود؟

ترویج پوشش نامرسوم دو زن در تلویزیون

با ورود به فصل خزان و آغاز سال تحصیلی جدید، مشکلات قدیمی تهران آرام‌آرام در حال رخ عیان کردن هستند. در نیمه هفته گذشته خبرآنلاین در خبری اعلام کرد: «بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون نسبت به روزهای پیش در همین ساعت کاسته و بر میزان غلظت آلاینده منواکسیدکربن افزوده شده است‌…

حمیده حق‌پرست
با ورود به فصل خزان و آغاز سال تحصیلی جدید، مشکلات قدیمی تهران آرام‌آرام در حال رخ عیان کردن هستند. در نیمه هفته گذشته خبرآنلاین در خبری اعلام کرد: «بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون نسبت به روزهای پیش در همین ساعت کاسته و بر میزان غلظت آلاینده منواکسیدکربن افزوده شده است‌... شاخص ذرات کمتر از 5/2 میکرون 99 بود که حد استاندارد آن 100 است اما نسبت به روزهای قبل که 112 بوده، کاهش داشته است. به این ترتیب میانگین غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از ایستگاه‌های دروس، ستاد بحران، شهرداری منطقه 11، شهرداری منطقه 16، شهرداری منطقه 19، پارک رازی، پارک قائم، پاسداران، دانشگاه تهران و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در سایر ایستگاه‌ها در حد مجاز بوده اما انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا تا روزهای بعد در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.» بعد هم توصیه شده است که کهنسالان و کودکان از حضور در مناطق آلوده خودداری کنند.
در هفته گذشته وضعیت محیط طبیعی کشور بهتر از هفته‌های پیش نبود. طبق اخبار رسیده هکتارها از مراتع بیستون طعمه حریق شده بود. فارس در این‌باره به نقل از تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: «‌30 هکتار از مراتع منطقه حفاظت‌شده بیستون در پی بی‌احتیاطی گردشگران در آتش سوخت. این آتش‌سوزی از غروب آفتاب روز جمعه چهارم مهر‌ماه جاری شروع و در ساعت 23 همان روز پایان یافت و آتش‌سوزی مهار شد.»
در کنار این رویدادها از برخی اتفاقات که بیشتر در صفحه حوادث روزنامه‌ها پیگیری می‌شود نیز نباید به سادگی گذر کرد. روزنامه جمهوری اسلامی در ابتدای هفته پیش در اخبار ویژه خود نوشت: «...اجرای یک عادت غلط باعث مرگ یک دختربچه 11‌ساله دانش‌آموز کلاس پنجم شد. این حادثه که در یک مراسم تشییع‌جنازه در شهر مسجد‌سلیمان رخ داد باعث شد چندین خانوار به سوگ این دختر بنشینند. در جریان این مراسم که با حضور بیش از هزار نفر زن‌، مرد، کودک در قبرستانی در مسجد‌سلیمان برگزار شده بود، طبق یک رسم اشتباه گروهی ناآگاه با در دست داشتن اسلحه و عدم آشنایی به فنون استفاده از اسلحه شروع به تیراندازی هوایی کردند، متاسفانه اصابت یکی از گلوله‌ها به پهلوی دختر 11‌ساله‌ای به نام هستی اسدی باعث مرگ وی شد. در این حادثه ناگوار چندین نفر نیز مجروح شدند.» درباره وسایل ارتباط‌جمعی نیز در هفته گذشته اخبار زیادی در رسانه‌ها منتشر شد. روزنامه ایران در خبری اعلام کرد: «ایرانی‌ها رتبه اول استفاده از وایبر در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته بیش از 11 درصد از کاربران وایبر، ایرانی هستند.» در همین هفته عصر ایران از آیت‌الله حسین وحید‌خراسانی از مراجع تقلید درباره استفاده از ماهواره پرسشی مطرح کرد. ایشان هم در این باره تاکید کردند: «در فرض سوال‌- ‌استفاده از آنتن ماهواره برای مقاصد مباح و شرعی- در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نیاید، با رعایت جهات شرعی، اشکالی ندارد.» این روزها مسوولان دولتی برای تکثیر نسل آستین‌ها را بالا زده‌اند. در هفته گذشته جناب حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز وارد گود شد و اعلام کرد: «توجه به سبک زندگی خانواده‌ها که آهسته‌آهسته از سنت ما فاصله می‌گیرد و توجه به موضوع فرزندآوری مورد تاکید رهبر معظم ‌انقلاب به‌زودی در بسته‌های حمایتی وزارت ارشاد از رسانه‌ها قرار می‌گیرد. هم‌اکنون هفت محور در موضوعات بسته حمایتی دولت از رسانه‌ها قرار دارد و هر رسانه متقاضی مجوز که در این موضوعات قصد فعالیت داشته باشد به تقاضای آن خارج از نوبت رسیدگی شده و اگر در مرحله انتشار باشد حمایت سه‌برابری نسبت به حمایت‌های عادی خواهد شد.» باید دید در روزگار فقر مخاطب، این تسهیلات چند درصد به رشد جمعیت ایران می‌افزاید؟ از دیگر اخبار عجیب هفته گذشته بازداشت شهردار و اعضای شورای شهر سیرجان به دلیل تخلفات مالی بود. از قرار معلوم دوستان همگی سر سفره نشسته و بدون نگرانی به تقویت بنیه خویش مشغول بوده‌اند. طبق گزارش خبرآنلاین در یکی از پرونده‌ها، بودجه‌ای برابر چهار میلیارد تومان برای ساخت یک راه اختصاص یافته بود، که تنها 50 میلیون تومان آن پرداخت شده بود. از سرنوشت بقیه اعتبار هم خبری به دست نیامده است. ان‌شاء‌الله که نظارت بر شهرداری‌ها از پایتخت گرفته تا سرخس و الشتر اصلاح و کارآمد شود.

ترویج پوشش نامرسوم دو زن در تلویزیون
پخش زنده گفت‌وگو با دو زن یک خانواده به خاطر پوشش نامرسوم آنها که حتی چشم‌هایشان به خاطر روبنده ویژه آنها قابل رویت نبود، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی جلب توجه کرد. در برنامه هفته پیش «زنده‌باد زندگی» با اجرای محمدجعفر خسروی که هدف این قسمت آن «ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی» عنوان شده بود، خانواده یک روحانی به نام محمد صادقی 43ساله، شامل همسر، دختر و دامادش و نیز دو پسر کودک و یک نوه‌اش حضور داشتند. زهرا، دختر خانواده در 12‌سالگی عقد کرده و در 14سالگی ازدواج کرده و 16سالگی صاحب فرزند شده است. داماد خانواده نیز طلبه است و در بخشی از این برنامه شرکت کرد. پوشش کامل سیاه‌رنگ همسر آقای صادقی و دخترش زهرا در این برنامه زنده تلویزیونی، بسیار جلب توجه کرد؛ حجاب مادر به گونه‌ای بود که چشم‌ها به سختی دیده می‌شد و نوک انگشت‌ها نیز پیدا بود. اما دختر او که دستکش سیاه در دست داشت، حتی چشمانش هم دیده نمی‌شد. این برنامه به صورت سیاه و سفید پخش شد؛ در حالی‌ که لوگوی شبکه رنگی بود، در نتیجه این پرسش مطرح می‌شد که چه دلیلی برای پخش سیاه و سفید این برنامه وجود داشت. در بخشی از برنامه زن خانواده مدعی شد طبق تحقیقات علمی از چشمان مردان اشعه‌ای خارج می‌شود که باعث پیری زودرس پوست بانوان می‌شود. متاسفانه مجری برنامه از این خانم نپرسید که با این ادعا بانوان با اشعه پیر‌کننده چشمان پدر، برادر، همسر و پسران خود چه باید بکنند؟ فارغ از حواشی کلی این برنامه و این مساله که یکی از نشانه‌های جوامع مترقی آزادی افراد در انتخاب پوشش است و در نتیجه نباید به این خانواده در بخش نوع پوشش آنها ایراد گرفت، این پرسش از دست‌اندرکاران سیما مطرح می‌شود که چه لزومی دارد در برنامه‌ای که به ادعای عزیزان، قرار است سبک زندگی ایرانی-‌‌اسلامی ترویج شود، قرائتی شاذ از حجاب را معرفی می‌کنند؟ آیا بررسی کرده‌اند که این برنامه تا چه اندازه به سود حجاب اسلامی بود یا ضرر آن. کافی است کمی به فضای مجازی مراجعه کنند تا به این مساله پی ببرند.

پیشنهاد توقف پنج‌ساله هرگونه شکار
جشن ملی بزرگداشت مقام محیط‌بان، هفته پیش با حضور رئیس ‌مجلس برگزار شد. در این مراسم علی لاریجانی، در سخنرانی خود با اشاره به اینکه هرکس اسلحه داشت نمی‌تواند به‌گونه‌های ارزشمند کشور تعدی کند، گفت: «بایستی ضوابطی وضع شوند تا برای پنج سال هرگونه شکار و صید در کشور متوقف شود.» به گزارش شرق علی لاریجانی در ابتدای سخنان خود در این مراسم گفت: «امروز حفظ محیط‌ زیست یکی از نیازهای ضروری کشور است و نباید مساله‌ای تفننی تصور شود. حفاظت از نظم طبیعی کشور که وظیفه سازمان محیط‌ زیست است یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جامعه است.»
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه شرایط زیست‌محیطی کشور وخیم‌تر می‌شود، گفت: «برنامه‌ریزی برای مواجهه منطقی، علمی و همه‌جانبه برای پیشگیری از تخریب بیشتر محیط‌ زیست با همکاری تمام قوا و نهادها الزامی است. پیش‌بینی‌ها هم نشان می‌دهد این شرایط همچنان وخیم‌تر خواهد شد زیرا خشکسالی و تهدید تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری را خواهیم داشت.» ابتکار با اشاره به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در حفظ محیط‌ زیست کشور ابراز امیدواری کرد: «نمایندگان همچنان از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست حمایت کنند تا امانت ظرفیت‌های زیست‌محیطی کشور به خوبی به نسل آینده منتقل شود. مجلس شورای اسلامی تاکنون حمایت‌های خوبی از طرح‌ها و لوایح سازمان حفاظت محیط‌ زیست داشته و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه یابد.» به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، محیط‌بانان خط ‌مقدم حفاظت و امانتداری هستند و با فداکاری و ایثار همه مشکلات و دشواری‌ها را به جان می‌خرند.
به نظر می‌رسد اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با شکار محمدعلی اینانلو، مجری تلویزیون را که مدتی نیز شایع شده بود به سبب شکار غیرقانونی بازداشت شده بود، حسابی عصبانی کرده است. او در یادداشتی با عنوان «خانم ابتکار دست نگه دارید!» که در خبرآنلاین منتشر شده بود نوشت:
«...سرکار خانم دکتر ابتکار! شما رئیس انجمن حمایت از حیوانات نیستید، شما رئیس دولتی طبیعت ایرانید. بنابراین برای تصمیم‌گیری‌های دشوار باید از جنس همین طبیعت باشید، به موقع مانند طبیعت نرم و مهربان و به موقع مثل ذات طبیعت خشن و بی‌رحم اما منطقی... مدیریت طبیعت احساسات رقیق برنمی‌تابد، هر تصمیم احساسی تبعاتی ناخواسته و خشن دارد... شما حرکت صیادان فریدون‌کنار را نه‌تنها نباید سرکوب کنید، بلکه باید از آن حمایت کنید، الان به دلیل فوریت خلاصه می‌گویم. اگر نیاز باشد بیشتر خواهم گفت... اهالی شمال ایران طبیعت خاص خود را دارند و بر اساس همین طبیعت قرن‌هاست که معیشت خاص خود را برنامه‌ریزی کرده‌اند، خداوند از هزاران سال پیش بخشی از روزی آنها را در آسمان قرار داده است، پرندگان مهاجری که هرساله از آسمان می‌آیند و طبق نص صریح خداوندی جزو روزی انسان‌اند بخشی از رزق این مردم را تشکیل می‌دهند. شما نمی‌توانید و نخواهید توانست که مانع بهره‌برداری از این رزق خدادادی شوید، این صیادان آنچنان که گفته می‌شود، عده‌ای سودجو، کلاش و قاتل نیستند، اینها روستاییانی هستند که قرن‌هاست بخشی از اقتصاد خانوادگی خود را از راه صید به دست می‌آورند... امروزه زمان ارتباطات است، لطفاً ساعتی در اتاقتان را ببندید و به سایت‌های گوناگون آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و سایر جاهایی که طبیعت‌شان به طبیعت شمال می‌خورد، سر بزنید. دولت‌های آنان کشاورزان را تشویق می‌کنند که در وقت مقرر در زمین‌هایشان محصولاتی نظیر برنج بکارند و در پاییز و زمستان که وقت محصول نیست زمین‌هایشان را به صورت شکارگاه‌های اختصاصی درآورند، پرندگان مهاجر میلیونی می‌آیند چند هزارشان شکار می‌شوند و از این طریق به اقتصاد خانواده روستایی صاحب زمین کمک می‌کنند... صید صیادان فریدون‌کنار نه‌تنها سودجویی و غارتگری نیست بلکه نمونه‌ای است باستانی و هوشمندانه برای اقتصاد خانوار روستایی و بهره‌برداری مضاعف از یک قطعه محدود زمین کشاورزی، بنابراین لطفاً به جای تهدید و سرکوب با آنها صحبت کنید شاید که راه روستایی آنها بهتر از راه علمی و آکادمیک مشاوران شما باشد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها