شناسه خبر : 40806 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیوه‌گان کرونا

زنان سرپرست خانوار آسیب‌دیده از کووید را چه مشکلاتی تهدید می‌کند؟

  عاطفه چوپان: طی دو سال گذشته کرونا و مصائب آن دنیا را دگرگون کرده و بسیاری فروپاشی اقتصادی را اولین پیامد این پاندمی می‌دانند. در تمامی کشورها، شرکت‌های زیادی از بین رفتند، شرکت‌های بزرگی تعدیل نیرو کرده‌اند و برخی از واحدهای اقتصادی نیز به سختی نفس می‌کشند. اما چنانچه از سوی دیگر به این مساله بنگریم می‌بینیم که اولین پیامد کووید 19 با یک دید ساده مرگ و فقدان است! مرگی که در قدم اول آثار مصیبت‌بار روانی و در قدم‌های بعدی عواقب پیچیده دیگری برای بازماندگان دارد. نگاهی به روند میزان مرگ در سال‌های 1390 تا 1399 نشان می‌دهد که میزان مرگ ثبت‌شده مردان و زنان در سال ۱۳۹۹ و تحت تاثیر همه‌گیری کووید۱۹ به بالاترین میزان خود در طول ۱۰ سال اخیر رسیده است.

بر اساس گزارش منتشرشده در رسانه‌ها و طبق بررسی‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در بازه زمانی اسفند 1398 تا پایان شهریور 1400 انجام شده 126 هزار و 594 کودک و زن در کشور نان‌آور یا یکی از اعضای خانواده را به دلیل کرونا از دست داده و دچار مشکلات معیشتی شده‌اند. طبق این بررسی 5 /11 درصد کودک، 54 درصد زنان سرپرست خانوار جدید (که نان‌آور را از دست داده و خود، به سرپرست خانوار تبدیل شده‌اند) و 4 /34 درصد، زنان سرپرست خانواری هستند که یکی از اعضای خانواده‌شان به دلیل کرونا فوت کرده است.

نیمی از خانوارهای دارای کودک با فوتی سرپرست خانوار و نیمی از خانوارهای زن سرپرست آسیب‌دیده از کرونا، در سه دهک پایین اقتصادی قرار دارند. تنها یک‌سوم خانوارهای سه دهک پایین درآمدی دارای کودک یا دارای زن سرپرست خانوار جدید، تحت پوشش هستند. از سوی دیگر بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، تنها ۲۷ درصد خانوارهای سه دهک پایین درآمدی، تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند.

حال توجه به این نکته حائز اهمیت است در شرایطی که امروز اکثر کشورها با مشکلات اقتصادی ناشی از کووید 19 دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی بسیاری از مردان (اگر مردان را نان‌آوران اصلی خانوار در نظر بگیریم) کار خود را از دست داده‌اند، زنانی که در اثر کووید 19 سرپرستان خود را از دست داده‌اند یا زنان سرپرست خانواری را که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، چه مشکلاتی تهدید می‌کند؟ 

دراین پرونده بخوانید ...