شناسه خبر : 1564 لینک کوتاه

آیا رشد زادوولد در ایران منفی شده است؟

دغدغه زایش

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است نرخ رشد زادوولد در ایران پس از سال‌ها، منفی شده است. محمد‌جواد محمودی گفته است: «پیش‌بینی می‌کردیم که نرخ رشد جمعیت کشور در آینده صعودی نباشد و امسال نیز با کاهش نرخ رشد زادوولد در کشور مواجه شدیم. سال‌ها بود که نرخ رشد زادوولد در ایران مثبت بود، اما امسال این نرخ منفی شد و این یک اتفاق نبود و پیش از این وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودیم.» او این را هم مورد اشاره قرار داده که اکنون نرخ رشد جمعیت در کشور رقم ۲۹ / ۱ را نشان می‌دهد.

ندا گنجی
رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است نرخ رشد زادوولد در ایران پس از سال‌ها، منفی شده است. محمد‌جواد محمودی گفته است: «پیش‌بینی می‌کردیم که نرخ رشد جمعیت کشور در آینده صعودی نباشد و امسال نیز با کاهش نرخ رشد زادوولد در کشور مواجه شدیم. سال‌ها بود که نرخ رشد زادوولد در ایران مثبت بود، اما امسال این نرخ منفی شد و این یک اتفاق نبود و پیش از این وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودیم.» او این را هم مورد اشاره قرار داده که اکنون نرخ رشد جمعیت در کشور رقم 29 /1 را نشان می‌دهد. خبر «منفی شدن نرخ رشد زادوولد» بازتاب فراوانی در رسانه‌ها پیدا کرده، اما این مقام شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح نداده است، بر اساس کدام داده‌های آماری به چنین نتیجه‌ای رسیده است؟
در عین حال، آماری که از میزان ولادت‌ها، در سازمان ثبت احوال قرار گرفته است، نشان می‌دهد در سال 1394 معادل 1570219 ولادت به ثبت رسیده است که البته در سال‌های پیش از آن، یعنی در سال 1391، 1392، 1393 به ترتیب، 1421689،1471834 و 1534362 ولادت در کشور رخ داده است. این ارقام نشان می‌دهد میزان موالید اگر رشد آنچنانی را هم تجربه نکرده دست کم رو به کاهش نیز نبوده و در حال صعود است. اگرچه، قضاوت در مورد میزان زادوولد در سال 1395 نیز زودهنگام به نظر می‌رسد، با این حال، بررسی آمار 9ماهه موالید در سال 1395 نیز نسبت به سال 1394 کاهشی نیست؛ چنان‌که، تعداد ولادت‌ها تا پایان آذرماه معادل 1123884 ثبت شده است که با احتساب ماهانه حدود 125 هزار تا 130 هزار تولد تا پایان سال، به طور تقریبی، آمار موالید سال 1394 حاصل می‌شود. جالب اینکه، معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران نیز افزایش تعداد موالید را تایید می‌کند.
علیرضا زاهدیان به خبرگزاری تسنیم چنین گفته است: «اگر به آمارهای موالید سازمان ثبت احوال کشور نگاهی بیندازیم تعداد موالید در سال ۹۰ برابر با یک میلیون و ۳۸۰ هزار نفر بود که این رقم تا سال ۹۴ با یک روند افزایشی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر رسیده است.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت ایران تا سال ۱۳۹۹ یعنی پایان برنامه ششم به ۸۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید؛ بنابراین وضعیت فعلی جمعیت ایران از نظر تعداد موالید قابل قبول است که بررسی‌ها نشان می‌دهد برای رسیدن به نرخ باروری ۱ /۲ یا همان حد جانشینی باید تعداد موالید سالانه به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برسد که در سال ۱۳۹۴ به آن بسیار نزدیک شده‌ایم.» البته این مقام مرکز آمار، به این موضوع هم اشاره کرده است که نگرانی‌ها در باب منفی شدن رشد زادوولد مربوط به 30 سال آینده است و اگر رشد موالید مانند سال 1394 باشد، منفی شدن نرخ رشد موالید به تاخیر می‌افتد. در پرونده پیش رو به ویژگی‌های جمعیتی ایران و دغدغه‌های مطرح شده طی سال‌های اخیر پرداخته‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها