شناسه خبر : 12402 لینک کوتاه

«شهرزاد» و «معمای شاه» هردو جانسوزند اما…

معرفی روزنامه‌های برتر

ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر از ورود آب به این دریاچه داده است، دریاچه‌ای که پس از کش و قوس‌های فراوان بعد از خشک شدن نزدیک به ۹۰ درصدی‌اش، نخستین آب ورودی را به خود دید.

حمیده حق‌پرست
با پایان نمایشگاه مطبوعات، فضای جراید کشور به ویژه در صفحات اجتماعی آنها که در آن ایام تا حدود زیادی معطوف به مباحث صنفی و تخصصی حرفه روزنامه‌نگاری شده بود، باز به سوی مسائل دیگر جامعه تغییر جهت داد. با این حال در روزهای میانی هفته پیش خبری درباره رسانه‌های کشور مطرح شد که نگاه‌ها را باز به حوزه تخصصی مطبوعات کشاند. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای، نتایج رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور را اعلام کرد. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های اعلام‌شده در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و در بازه زمانی نیمه‌دوم سال ۹۳ صورت گرفته است. شاخص‌های طرح رتبه‌بندی در سه ‌محور «محتوایی»، «چاپ و توزیع» و «بنگاهی / توسعه‌ای» شامل ۲۹ شاخص طی جلسات متعدد کارگروه توسعه مطبوعات و پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات مشورتی برخی مدیران مسوول رسانه‌های کشور تهیه و پس از تعیین روزهای مورد بررسی از بازه زمانی نیمه دوم سال ۹۳ (شنبه ۵ مهر، یکشنبه ۱۸ آبان، دوشنبه ۱۰ آذر، سه‌شنبه ۱۶ دی، چهارشنبه ۲۹ بهمن و پنجشنبه ۲۱ اسفند) در اختیار روزنامه‌های سراسری و محلی قرار گرفت تا به‌صورت داوطلبانه و بر اساس خوداظهاری در طرح رتبه‌بندی شرکت کنند.
سپس فرم‌ها و مستندات دریافتی از روزنامه‌ها در کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، ارزیابی و جدول کامل نتایج (به تفکیک همه شاخص‌ها و همه روزنامه‌ها) برای شرکت‌کنندگان ارسال شد. طبق این رتبه‌بندی روزنامه همشهری در صدر و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران در سکوی دوم این فهرست قرار گرفتند. «دنیای اقتصاد» همچنین به علت «ایجاد مرکز آموزش، دریافت گواهینامه ایزو، برگزاری همایش‌های مرتبط و داشتن انتشارات» مورد توجه ویژه این گزارش قرار گفت.

بخت کریم‌خان نبرید
در یکی از جنگ‌ها عرصه نبرد بر کریم‌خان زند تنگ شده بود. قبضه شمشیر را فشار داد و به آن گفت تو می‌بری ولی بختم نمی‌برد. این حکایت این روزهای رویارویی ارگ کریم‌خانی با هتل آسمان است. «فرهیختگان» در گزارشی در این‌باره نوشت: کمتر از 24 ساعت از پلمب هتل آسمان شیراز توسط دادستانی گذشته بود که مالک این هتل در قاب شبکه استانی فارس حاضر شد و از مجوزهایی که برای ساخت این آسمانخراش دریافت کرده بود، دفاع کرد. پس از این برنامه بود که رای دادستانی شهر شیراز منجر به فک‌پلمب این هتل شد تا عملیات ساخت‌وساز در آن ادامه یابد. خرداد امسال پس از مدت‌ها پیگیری، شورای‌عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی حکم به تخریب چهارطبقه از 18 طبقه هتل آسمان داد تا حریم بصری کاخ کریم‌خانی شیراز حفظ شود. در این مصوبه آمده ‌بود: «به‌منظور جلوگیری از هرگونه تبعات بعدی، مصوبه هفتم دی ۸۴ کمیسیون ماده ۵ شهر شیراز ملاک عمل است. بنابراین ضروری است ضمن تعدیل ارتفاع هتل آسمان به میزان ۱۴ طبقه، نسبت به لغو مجوزهای صادره مازاد اقدام شود و از ادامه فعالیت احداث و تکمیل طبقات فوقانی پروژه ممانعت به عمل آید.
درنهایت ظرف دو ماه اخذ تاییدیه سازمان میراث فرهنگی جهت انطباق با رعایت حریم منظری ثبت جهانی الزامی است.» چهار طبقه غیرقانونی این هتل حریم مجموعه کریم‌خانی را مخدوش کرده بود و یکی از موانع ثبت جهانی این گنجینه تاریخی شهر شیراز به‌شمار می‌آمد. آبان امسال با گذشت پنج‌ماه از صدور این حکم و اجرایی‌نشدن آن «فرهیختگان» در گزارشی با استناد به مشاهدات عینی شیرازی‌ها پرده از ادامه ساخت‌وساز در طبقات غیرقانونی این هتل برداشت. پس از این گزارش، پیگیری‌های مجدد رسانه‌ها برای تعیین وضعیت طبقات غیرقانونی هتل آسمان آغاز شد تا اینکه روز اول آذر خبر پلمب هتل آسمان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. پس از آن دوستداران میراث فرهنگی شهر شیراز منتظر بودند تا تکلیف وضعیت چهارطبقه غیرقانونی هتل آسمان روشن شود و با تخریب آن، پرونده ثبت‌جهانی آن دوباره به جریان بیفتد. با این وجود شب پلمب هتل آسمان، مالک این هتل که حمید سجادیان رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس است، با حضور در شبکه استانی فارس با ارائه مدارک و مجوزهایی که برای ساخت این هتل دریافت کرده از خود دفاع کرد. صبح روز بعد از این برنامه تلویزیونی، با تغییر رای دادستانی، این هتل فک‌پلمب شد.

شهرزاد و معمای شاه هردو جانسوزند اما...
سریال «شهرزاد» بعد از شش قسمت که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، نشان داده یک پروژه حساب‌شده و باکیفیت است. این مهم نیست که شما در مدیوم سینما کار کنید یا تلویزیون یا نمایش خانگی. مهم این است که بلد باشید قصه بگویید، زبان تصویر را خوب بشناسید و به فهم تماشاگران‌تان احترام بگذارید. «شرق» در گزارشی به این سریال و مقایسه آن با «معمای شاه» پرداخت و نوشت: «...حسن فتحی در ۲۰ سال گذشته چهار فیلم ساخته و بیش از ۱۰ سریال تلویزیونی در کارنامه دارد که غالب آنها کیفیتی قابل‌ توجه دارند... «شهرزاد» با بازی‌های خوب، صحنه‌آرایی و کارگردانی سنجیده و قصه پرانرژی‌اش تا اینجای کار یکی از بهترین آثار حسن فتحی و از بهترین‌های شبکه نمایش خانگی است... محمدرضا ورزی نیز کارگردانی است که با ساخت سریال‌های تلویزیونی با موضوع تاریخ ایران در دوران پهلوی اول و دوم شناخته می‌شود.
در کارنامه او سه نکته برجسته‌تر می‌نماید؛ نخست آنکه تاریخ را آنچنان که دوست دارد می‌نویسد و شخصیت‌ها را آنچنان که خودش دلش می‌خواهد می‌سازد، دوم اینکه بسیار بد می‌نویسد و ضعیف می‌سازد و سوم اینکه به‌شدت از او و آثارش حمایت می‌شود... از این میزان ضعف در دیالوگ‌نویسی، پرداخت سطحی شخصیت‌های شناخته‌شده تاریخی و کارگردانی آماتوری به شگفت آمدم. انگار که گریم‌ کردن بازیگران و شبیه‌ کردن آنها به شخصیت‌های واقعی تاریخ، برای ساختن یک سریال تاریخی کفایت می‌کند و به مهر و هنرت دیگر نیاز نیست! دریغ از یک بازی خوب، دریغ از یک سکانس جذاب، دریغ از یک دیالوگ درست ‌و درمان و افسوس بابت هزینه‌ای که پای چنین آثاری تلف می‌شود.»

واکنش شتابزده به استعمال «شیشه» در مترو
انتشار تصویر مردی که آزادانه در مترو تهران در حال استعمال شیشه بود این روزها سروصدای فراوانی به پا کرده است. از واکنش شهرداری تهران تا اظهارات مردی که خودش شاهد ماجرا بوده و تصویر را اولین بار در حساب اینستاگرام خودش منتشر کرده است. این ماجرا کمی بعد از اتفاق محله هرندی رخ داد؛ جایی که علاوه بر کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها، معتادان فراوانی هم حضور دارند که آزادانه و در ملاءعام به استعمال مواد مخدر می‌پردازند و اعتراض ساکنان را به همراه داشته‌اند. به گزارش «تابناک» پرواضح است که مسوولیت برخورد با اتفاقات اینچنینی بر عهده پلیس است و نه شهرداری و حتی وقوع یک عمل مجرمانه در واگن‌های مترو هم باید با واکنش پلیس همراه باشد و نه مسوولان مترو، ولی به طرز عجیبی و از زمان انتشار این تصاویر با واکنش شتابزده شهرداری تهران و البته سکوت عجیب و معنادار پلیس مواجه بودیم. واگن‌های مترو با دوربین‌های مختلفی رصد می‌شوند و مسوولیت برخورد با متخلفان هم بر عهده پلیس است. همان‌طور که مسوولیت برخورد با هر تخلفی -‌ چه در واگن و چه در ایستگاه‌های قطار-‌ با پلیس است؛ اما معلوم نیست چرا در این ماجرا پلیس هیچ دخالتی نکرده و بعد از آن هم به حجم بالای واکنش‌ها به انتشار این تصویر هم هیچ پاسخ مشخصی نداده است.
مساله‌ دیگری که البته موجب به حاشیه رفتن این ماجرا شده واکنش روابط عمومی مترو تهران به این اتفاق بود. آنها با تکذیب این تصویر و دروغ سیاسی خواندن آن گام در راه اشتباهی نهادند. مقدم، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو در واکنش به انتشار این عکس گفت: «به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و بدون شک این عکس تعمدی و برای خراب کردن مجموعه مترو گرفته شده است. بررسی عکس نشان می‌دهد که این عکس زمانی که قطارها خلوت بوده است گرفته شده و قطعاً اگر فردی مواد مخدر مصرف می‌کرد، راهبر با استفاده از دوربین‌ها این صحنه را مشاهده کرده و برخوردهای لازم را انجام می‌داد.» اینکه فردی در مترو تهران اقدام به استعمال مواد مخدر کند یا حتی جرم بزرگ‌تری را مرتکب شود هیچ مساله‌‌ای را متوجه مترو تهران نمی‌کند. در واقع این پلیس است که باید با چنین مساله‌‌ای برخورد کند و روابط عمومی مترو بهتر بود به جای تکذیب عکس و انگ زدن به شهروندی که وظیفه اطلاع‌رسانی خود را به خوبی انجام داده این نکته را متذکر می‌شد که برخورد امنیتی در فضاهای عمومی بر عهده نیروی انتظامی است.

فیلمبرداری از کندن پوست پلنگ در ملاءعام
چند روزی از دست به دست شدن فیلمی در فضای مجازی می‌گذرد که در آن کندن پوست یک قلاده پلنگ ایرانی برای تماشاچیانش به مراسمی جذاب و شاد بدل شده است. سلاخی که با خاطری آسوده به کندن پوست این گونه در خطر انقراض مشغول است نه از چشمان شاهدان باکی دارد و نه از لنز دوربین فیلمبردار، گویی هرگز تخلفی رخ نداده است.
به گزارش «فارس»، علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست که تنها متولی مستقیم حفاظت از حیات وحش کشور به شمار می‌رود، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این فیلم گفت: حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، مسوول رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی است. دفتر شکار و صید مسوول سیاستگذاری است و یگان حفاظت محیط زیست مسوول رسیدگی به جرائم. بالا بردن جرایم شکار حیات وحش، یکی از علت‌های بازدارندگی شکار بوده که متخلفان به واسطه آن، کمتر به سمت شکار جاندارانی که خطر انقراضشان وجود دارد و از ارزشمندی بالاتری برخوردارند، بروند.»

ورود آب زرینه‌رود و سیمینه‌رود به دریاچه ارومیه
هفته پیش خبری خوب نیز به دوستداران طبیعت ایران داده شد. به گزارش «اعتماد» ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر از ورود آب به این دریاچه داده است، دریاچه‌ای که پس از کش و قوس‌های فراوان بعد از خشک شدن نزدیک به ۹۰ درصدی‌اش، نخستین آب ورودی را به خود دید. عیسی کلانتری، دبیر این ستاد است، دو سال و اندی از شروع دولت و وعده احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد و پس از مطالعات فراوان در خصوص منابع تغذیه‌کننده دریاچه، او خبر از ورود آب از تلفیق سیمینه‌رود و زرینه‌رود و انتقال ۳۰ متر‌مکعب آب در ثانیه می‌دهد تا دریاچه شاید کمی ‌تر شود. او در این خصوص اعلام کرد: «آب زرینه‌رود در جنوب دریاچه ارومیه پخش شده و تبخیر می‌شد، یکی از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود برای ورود به دریاچه ارومیه بود که این پروژه انجام شد و از روز پنجشنبه ۲۸ آبان، این آب وارد بدنه دریاچه شد.» وی با اشاره به اینکه در نتیجه اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود، ۳۰ متر‌مکعب آب در ثانیه وارد دریاچه ارومیه می‌شود، افزود: «آب زرینه‌رود به جای اینکه تبخیر شود وارد سیمینه‌رود و از آنجا وارد دریاچه ارومیه می‌شود. همچنین اتصال آجی‌چای به دریاچه ارومیه نیز به پایان رسیده است، در صورت جاری شدن آب در این رودخانه، این آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها