شناسه خبر : 12256 لینک کوتاه

ماهواره عامل قتل دختران جیرفتی

مدیریت جهانی محتاج نگاه مادرانه

این روزها اگر صفحات نخست روزنامه‌ها را مرور کنیم، شاهد حضور گسترده و کم‌سابقه مطالب زیست‌محیطی و اجتماعی در آن هستیم. از بحثبحران ریزگردها گرفته تا بحران آب و از زنان کارتن‌خواب گرفته تا کودکان محروم از تحصیل به صورت‌های گوناگون در نیم‌تای بالایی روزنامه‌ها قابل مشاهده هستند.

حمیده حق‌پرست
این روزها اگر صفحات نخست روزنامه‌ها را مرور کنیم، شاهد حضور گسترده و کم‌سابقه مطالب زیست‌محیطی و اجتماعی در آن هستیم. از بحث بحران ریزگردها گرفته تا بحران آب و از زنان کارتن‌خواب گرفته تا کودکان محروم از تحصیل به صورت‌های گوناگون در نیم‌تای بالایی روزنامه‌ها قابل مشاهده هستند. این امر از سویی نشانگر توجه بیشتر رسانه‌های عمومی به این موضوع است و از سوی دیگر شاهدی بر این مدعاست که بحران‌های زیست‌محیطی و مسائل اجتماعی بیش از گذشته زندگی شهروندان ایرانی را با چالش مواجه کرده است. در هفته پیش باز بحث آلودگی هوای مناطق جنوب و جنوب‌غرب مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار داشت و ده‌ها مطلب در این‌باره روی خروجی آنها قرار گرفت.
هفته پیش مسائل اداره حوزه شهری به ویژه در پایتخت هم در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. از سویی لایحه بودجه شهرداری تهران بدون حضور شهردار این شهر به تصویب رسید. غیبت محمدباقر قالیباف در این جلسه با انتقاد بعضی از نمایندگان مواجه شد و احمد حکیمی‌پور نماینده اصلاح‌طلب شورا، در اعتراض به این اقدام صحن علنی شورا را ترک کرد. از سوی دیگر پس از چالش‌های فراوان زمان قطعی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در پایتخت اعلام شد. در این باره عیسی فرهادی فرماندار تهران از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در سال ۹۳ خبر داده و گفته است که بر اساس توافقات دولت با شوراها این انتخابات ۱۵ یا ۲۲ اسفند برگزار می‌شود.
هفته پیش در مراسمی از یک جست‌وجوگر فارسی دیگر رونمایی شد. این جست‌وجوگر «یوز» نام‌گذاری شده است و قابلیت جست‌وجوی بیشتر از یک میلیارد صفحه را دارد. به گزارش شهروند، محمود واعظی وزیر ارتباطات در این‌باره گفت: «یوز قرار نیست اطلاعات کاربران را به دستگاه‌های دولتی ارائه دهد. تاکنون فیلترینگی درباره یوز اعمال نشده است زیرا صفحات ارائه‌شده در یوز مشکل محتوایی ندارد.» او در ادامه تاکید کرد: «قرار نیست دسترسی کاربران ایرانی به موتور جست‌وجوی گوگل محدود شود.» این تاکید جناب واعظی حسابی دل کاربران ایرانی را قرص کرد که حالا حالاها می‌توانند بدون هیچ نگرانی از گوگل استفاده کنند.

مدیریت جهانی محتاج نگاه مادرانه
این روزها به نظر می‌رسد دیپلماسی عمومی دستگاه اجرایی کارآمدتر از دولت گذشته عمل می‌کند. هفته گذشته شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با سفر به واتیکان با پاپ فرانسیس دیدار و گفت‌وگو کرد. دیداری که در نوع خود برای دیپلماسی ایران بی‌سابقه به شمار می‌آمد. مولاوردی پس از این دیدار با اشاره به توجه پاپ به زنان به عنوان نماد زایندگی و عطوفت، خطاب به خبرنگاران گفت: «مدیریت جهانی نیاز به نگاه مادرانه و زنانه دارد و بسیاری از ناآرامی‌ها، مشکلات روانی و عقده‌های روحی نیز ناشی از غیبت این نگاه در جهان است.» بنا بر خبرهای رسیده هیات ایرانی همچنین با هیاتی از زنان کاتولیک در محل شورای پاپی امور خانواده دیدار و درباره موضوعات تخصصی، طبی، حقوقی، جامعه‌شناسی و مسائل و چالش‌های خانواده گفت‌وگو کرد. همچنین «کروکس»، سایت خبری کاتولیک‌ها به نقل از یکی از مقامات رسمی واتیکان از احتمال پیوستن این هیات ایرانی به نشست جهانی خانواده در فیلادلفیای آمریکا در ماه سپتامبر به دعوت پاپ خبر داد.

گلایه مجدد از وزیر کار
مثل اینکه قرار نیست گره فروبسته روزنامه‌نگاران ایرانی در آینده‌ای نزدیک باز شود. هفته پیش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران مجدداً بیانیه‌ای صادر کرد. این تشکل در این بیانیه از تلاش‌هایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تشکلی به جای فراگیرترین تشکل صنفی-‌مدنی روزنامه‌نگاران ایران انتقاد کرد. در بخشی از این بیانیه که مخاطب آن اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران هستند، آمده است: «متاسفانه باخبر شدیم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدتی قبل به بهانه رایزنی و اخذ نظر مشورتی روزنامه‌نگاران با دعوت از اعضای این انجمن یا روزنامه‌نگاران غیر‌عضو، اقدام به برگزاری جلسات توجیهی برای ایجاد تشکل جایگزین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران کرده است. این در حالی است که وزارتخانه مذکور به موجب دستور رئیس‌جمهوری محترم از مدت‌ها قبل ماموریت یافته زمینه برگزاری مجمع عمومی عادی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و متعاقب آن بازگشایی انجمن را فراهم کند.»

«تاکسی» خرس طلایی را برد
هیات داوران بخش مسابقه اصلی بین‌المللی جشنواره فیلم برلین به ریاست دارن آرونوفسکی، فیلم «تاکسی» جعفر پناهی محصول ایران را به عنوان برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم که مهم‌ترین جایزه این جشنواره بین‌المللی است، معرفی کرد. این اولین بار است که جعفر پناهی خرس طلایی جشنواره برلین را دریافت می‌کند. وی در سال 2013 برای فیلم «پرده» نامزد این جایزه شده و خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را دریافت کرده بود. همچنین در سال 2006 فیلم «آفساید» جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین نامزد دریافت جایزه خرس طلایی شده بود اما خرس نقره‌ای جایزه ویژه هیات داوران برلین به‌طور مشترک با فیلم «سوپ» (محصول مشترک دانمارک و سوئد) به آن فیلم تعلق گرفت. جعفر پناهی در مراسم اهدای جوایز جشنواره برلین حضور نداشت و خواهرزاده او، هانا جایزه خرس طلایی را دریافت کرد. اهدای این جایزه به پناهی با واکنش تند روزنامه‌های منتقد دولت مواجه شد. «جوان» در این‌باره در یادداشتی نوشت: «... شصت ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در یکی از سیاسی‌ترین دوره‌های خود، خرس طلایی خود را در آغوش فیلم «تاکسی» جعفر پناهی قرار داد.... فیلم تاکسی بیشتر به یک سلفی از نوع سینمایی شباهت دارد؛ پناهی دوربینش را روی داشبورد تاکسی زردرنگی که آن را در خیابان‌های تهران می‌راند جاسازی کرده است؛ خودش با هویت واقعی راننده تاکسی است و در راه مسافران مختلفی سوار تاکسی او می‌شوند؛ پناهی با آنها گرم صحبت می‌شود. هر یک از مسافران داستان‌های عجیب ‌و غریب مختص خود را دارند و البته دیدگاه‌های سیاسی پناهی در این دیالوگ‌ها گنجانده شده و نگاه استعاری او به مسائل سیاسی و اجتماعی از زبان بازیگرانش بیان می‌شود... پناهی خشم خود را به روند قوانین و مقررات رسمی ایران در این سکانس‌های پایانی بروز می‌دهد؛ آنجا که دختربچه درباره توصیه معلم فیلمسازی مدرسه‌شان درباره خودسانسوری با پناهی صحبت می‌کند و از او درباره مفهوم سیاه‌نمایی می‌پرسد و در نهایت هم نسرین ستوده فعال محکوم فتنه به نحوی در فیلم پناهی گنجانده می‌شود.»

ماهواره عامل قتل دختران جیرفتی
در اوایل ماه پیش خبری درباره قتل سه دختر جوان جیرفتی منتشر شد. شهروند در این‌باره در یادداشتی نوشت: «...وقتی خبری را در اولین دوشنبه بهمن‌ماه می‌خواندم که پسر جوانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بوده با ورود مخفیانه به منزل پدر دختری و وارد کردن دو ضربه چاقو به شاهرگ دست و گردن، دختر را به قتل رسانده و پس از اطمینان از مرگ دختر، خود را نیز مجروح و حلق‌آویز می‌کند، گفتم این به امنیت ربط ندارد و همین‌طور ناامنی. آن هم در جیرفت. بعد که قتل‌ها دو تا شد، باز هم گفتم، نه اینها بازی‌های سادیستی عاشقانه است. وقتی سه تا دختر در جیرفت کشته شدند، آن هم در عرض یک ماه، پیش خودم گفتم: اینها چرا عشق و عاشقی را با قتل و جنایت اشتباه گرفته‌اند ...حالا اما رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفته وقوع قتل‌های اخیر دال بر ناامنی در این شهرستان نیست و بیشتر آنها ریشه فرهنگی دارد. احمدعلی انجم با اشاره به این قتل‌ها گفته انگیزه این سه قتل شکست عشقی بوده زیرا قاتلان ضمن مواجهه با رد درخواست ازدواج اقدام به این کار کرده‌اند. او گفته نمی‌توان در این‌گونه حوادث اثرات مخرب ماهواره‌ها را نادیده گرفت ...من نمی‌دانم که در ماهواره آموزش داده می‌شود که جوان‌خام‌خیال ما را ساده‌انگارانه به مسلخ می‌کشاند؟ من نمی‌دانم که تهیه آلت قتل را هم در ماهواره آموزش می‌دهند؟ از دیوار خانه بالا رفتن را چه؟ شریان طرف مقابل را زدن؟ عصبانی شدن را چه؟ خشونت را؟ و... من نمی‌دانم گسترش فعالیت‌های فرهنگی یعنی چه؟ من نمی‌دانم شکست عشقی یعنی چه؟ من نمی‌دانم....»

و بازهم سریال بحران ریزگردها
این روزها بحث آلودگی‌ها و بحران ریزگردها حسابی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را با چالش مواجه کرده و سیل انتقادات را به سوی او روانه کرده است. تعویق سفر دو هفته پیش او به اهواز نیز بسیاری از رسانه‌ها را هم به منتقدان او دست‌کم در این زمینه بدل کرده است. در این‌باره هفته پیش شرق گفت‌وگویی با ابتکار انجام داد و از او درباره دلایل تعویق سفرش پرسید. ابتکار نیز تاکید کرد به این دلیل در روزهای گرد و غباری هفته قبل به خوزستان نرفت چون اهل وعده و کارهای نمایشی و بی‌نتیجه نیست و در این مدت در تلاش بوده بسته کاملی را برای حل مشکل گرد و غبار مهیا کند تا در سفر خود، با دستی پر عازم این استان شود.
هفته پیش اعضای هیات دولت نیز برای فرونشاندن بحران ریزگردها به صورت کامل وارد گود شدند و پس از دریافت گزارش وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست 9 راهکار برای مقابله با گرد و غبار خوزستان ارائه دادند. احیای تالاب‌ها، ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت جای بیابان‌ها و اجرای عملیات بیابان‌زدایی بخشی از راهکارهای نه‌گانه دولت برای مقابله با ریزگردها در خوزستان هستند.

به‌ جای اعتراض به شجریان مقابل مداحی پاپ صف بکشید
هفته پیش باز هم اصفهان محل حادثه موسیقی شد. این بار نوبت به همایون شجریان رسید و وقتی او در این شهر کنسرت داشت عده‌ای وارد سالن شدند و نظم اجرا را به هم ریختند. شنیده‌ها حاکی از این است که اعتراض آنها به حضور نوازنده‌های زن در این کنسرت بوده در حالی که نوازنده‌های زن این برنامه با پوشش مناسب و با مقنعه به اجرای برنامه پرداخته‌اند. به گزارش فرهیختگان با مداخله نیروی انتظامی کنسرت همایون شجریان در اصفهان به پایان رسید...اداره کل ارشاد اصفهان اما دو روز بعد از آن اتفاق بیانیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی راست‌قامت‌تر است و همین رفتارهای بچگانه ما به حاشیه می‌رود. آنان که اعتراض دارند یا قانون را نمی‌شناسند یا خود را بالاتر از آن می‌دانند.» در بخش‌های دیگری از این بیانیه در حمایت از برگزاری کنسرت همایون شجریان در اصفهان آمده است: «کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی می‌کردید و قبل از دیدن قضاوت نمی‌کردید، که شرمنده شوید. شاید حالا فهمیده باشید که «شنیدن کی بود مانند دیدن». دنبال خواننده زن می‌گشتید، نوازندگان باحجاب دیدید. دنبال رقص و لعاب می‌گشتید. چهار کلام حرف حساب شنیدید. کلاه گشادی سرتان رفت.»

درمان وایبری
ماجرا از آنجایی شروع شد که برخی پزشکان به هزار و یک دلیل در بیمارستان‌ها حاضر نمی‌شدند و این نبودشان را تلفنی جبران می‌کردند، جواب آزمایش‌ها، نوار قلب‌ها و هر چیزی را که کاغذی بود فکس‌شده می‌دیدند. پرستار و رزیدنت اینها را برای پزشکان می‌فرستادند و آنها هم از راه دور تشخیص می‌دادند و نسخه می‌نوشتند. حالا ولی با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید، فکس جای خودش را به نرم‌افزارهای پیام‌رسان اینترنتی داده و کار را حتی از قبل هم ساده‌تر کرده. پرستار یکی از بیمارستان‌ها، از تجربه شخصی‌اش در این‌باره به «شهروند» می‌گوید. او که در بخش آی‌سی‌یو یکی از بیمارستان‌های آموزشی تهران مشغول به کار است، توضیح می‌دهد: «همین چند روز پیش بود که به‌ خاطر نبود پزشک در بیمارستان، مجبور شدیم، از نوار قلب بیمار عکس بگیریم و با وایبر برای پزشک معالج بفرستیم.» پرستار یکی دیگر از بیمارستان‌ها هم با تایید این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «این کار پزشکان باعث می‌شود خطا در تشخیص بیماری بالا برود و در نهایت خطای پزشکی افزایش پیدا کند.» خدا آخر و عاقبت همه ما را به خیر کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها