شناسه خبر : 21442 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صحنه سیاسی فرانسه با رقابت دو نامزد نامتعارف چگونه رقم می‌خورد؟

دوئل خام‌دستان

امانوئل ماکرون و مارین لوپن برنده دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شدند.

دوئل خام‌دستان

امانوئل ماکرون و مارین لوپن برنده دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شدند. بر اساس این نتایج امانوئل ماکرون نامزد لیبرال، مستقل و میانه‌رو و مارین لوپن نامزد راست افراطی از حزب جبهه ملی به دور دوم راه یافته‌اند. این دو باید دو هفته دیگر (۱۷ اردیبهشت /هفتم می) برای ورود به کاخ الیزه با یکدیگر رقابت کنند. با اعلام این نتایج در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، واکنش‌های جهانی به پیشتازی امانوئل ماکرون و مارین لوپن متفاوت بوده است. در حالی که سخنگوی صدراعظم آلمان و مقام‌های اتحادیه اروپا به آقای ماکرون تبریک گفته‌اند، روسیه از خانم لوپن حمایت کرده است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روسیه در توئیتی گفته است که هنوز «امید» هست.

 امانوئل ماکرون با 9 /23 درصد در دور نخست رتبه اول را کسب کرده است و مارین لوپن با 4 /21 درصد دوم شده است. فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون نیز حدود 19 درصد آرا را به دست آورده‌اند. فیون با قبول شکست از هواداران خود خواسته در دور دوم به امانوئل ماکرون رای دهند. نظرسنجی‌های متعدد اکثراً پیش‌بینی کرده‌اند که در دور نهایی رای‌گیری ماکرون خواهد توانست مارین لوپن را شکست دهد. میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه (۳ اردیبهشت /۲۳ آوریل) حدود ۸۰ درصد اعلام شده که مشابه انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ است. امسال ۴۷ میلیون فرانسوی واجد شرکت در انتخابات بودند. در واکنش به این نتایج، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به امانوئل ماکرون تبریک گفته و سیاست‌های او را که حامی اتحاد اروپاست ستایش کرده است. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم در کنار فدریکو موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به آقای ماکرون تبریک گفته‌اند. در همین حال، کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی روسیه با تبریک به مارین لوپن، او را «تنها مایه امید برای تغییر» خوانده است. 

بازارهای مالی خیلی زود به نتایج دور اول انتخابات فرانسه واکنش نشان دادند و نرخ برابری یورو، واحد پول اتحادیه اروپا، در برابر سایر ارزها جهش ناگهانی داشته است. ارزش یورو، واحد پول اروپا در برابر دلار آمریکا به بیشترین حد در پنج ماه گذشته رسید.  در زمان باز شدن بازارهای بین‌المللی ارز، یورو در برابر دلار آمریکا حدود دو درصد افزایش ارزش نشان داد که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر بی‌سابقه بوده است. همزمان ارزش یورو در برابر ین ژاپن و پوند استرلینگ به ترتیب دو درصد و سه درصد افزایش ارزش در ساعات اولیه معاملات از خود نشان داد. بازارهای مالی آسیا و اروپا هم روند مشابهی را تجربه کردند. شاخص کل بازار بورس فرانسه (CAC40) حدود چهار درصد افزایش ارزش در معاملات اولیه داشت. بازارهای مالی آمریکا هم در آغاز به کار واکنش مثبتی به این انتخابات از خود نشان دادند. نامزدهای شکست‌خورده دو حزب راست و چپ سنتی در فرانسه و همچنین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور حمایت خود را از ماکرون میانه‌رو اعلام کرده‌اند. با این حال، آیا نتیجه آن‌طور که اکنون به نظر می‌رسد رقم می‌خورد؟ اکثر تحلیلگران این‌گونه می‌پندارند. 

 

دراین پرونده بخوانید ...