شناسه خبر : 23409 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روبل، ارز جذاب جولای

روسیه سیاست‌های انقباضی خود را ادامه می‌دهد

ارزش پول روسیه پس از 2 /9 درصد تضعیف در فصل دوم، به میزان 4 /1 درصد تقویت شد و قیمت آن به 1500 /32 به‌ازای هر دلار آمریکا یعنی بالاترین سطح برابری از 28 می تاکنون رسید.

ارزش پول روسیه پس از 2 /9 درصد تضعیف در فصل دوم، به میزان 4 /1 درصد تقویت شد و قیمت آن به 1500 /32 به‌ازای هر دلار آمریکا یعنی بالاترین سطح برابری از 28 می تاکنون رسید. این خبری بود که سایت بلومبرگ در روز سوم جولای به گزارش آن پرداخت. 

قیمت نفت خام نیز با صعودی معادل 8 /0 درصد در همین روز، ضمن تمدید جهش 8 /7 درصدی خود در دو دوره پیش، به قیمت 40 /84 دلار به ازای هر بشکه در نیویورک رسید. اما اهمیت این افزایش قیمت از آن جهت است که نفت و گاز حدود 50 درصد از درآمد دولت روسیه را تشکیل می‌دهد. بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی کرد که جهت تحریک تقاضا، نرخ بهره را در هفته منتهی به یکشنبه 8 جولای کاهش دهد.

 روزنامه‌ای دولتی در چین اعلام کرد که زمان آن رسیده است تا نرخ‌های ذخیره قانونی بانک‌ها کاهش یابند، که این به معنای سیاست پولی انبساطی است. خبرگزاری رویترز روز جمعه 6 جولای در گزارشی نوشت که ارزش سهام‌های روسیه و روبل، واحد پول این کشور، در همین روز و بر اثر رشد نگرانی‌های پیرامون چشم‌انداز اقتصادی و از دست رفتن اعتماد به نفس ناشی از افت قیمت نفت، تضعیف شدند. سرمایه‌گذاران، هنگامی‌که قیمت نفت به عنوان صادرات عمده روسیه با بیش از یک دلار سقوط به کمتر از 100 دلار به‌ازای هر بشکه در بازارهای جهانی رسید که این کاهش قیمت، منعکس‌کننده نگرانی‌های اقتصاد جهانی از رکود و کاهش تقاضا است، نگران شدند. 

کریس ویفر، استراتژیست ارشد در شرکت «ترویکا دایِلوگ» در مسکو گفت: «سرمایه‌گذاران هنگامی‌که منتظر انتشار بزرگ‌ترین مرحله آمار و داده‌های اقتصادی ایالات متحده هستند (گزارش مربوط به اشتغال غیرکشاورزی)، صبح امروز خود را با موضعی محتاطانه آغاز خواهند کرد. انتشار یک آمار بد، تمامی بازارها را به پایین خواهد کشاند، درحالی‌که انتشار یک آمار مطلوب‌تر از حد انتظار، سرمایه‌گذاران را به آخر هفته‌ای مملو از خوش‌بینی برای بالارفتن ارزش بازار سهم‌های تابستانی، خواهد فرستاد.» همچنین این خبرگزاری در گزارش دیگری در همین روز نوشت که تصمیم روز پنجشنبه بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش نرخ بهره اصلی‌اش به 75 /0 درصد و نرخ بهره سپرده‌گذاری‌اش به صفر درصد، می‌تواند عامل محرکی برای بازارهای بورس خارجی به استفاده از یورو به عنوان ارز مرجع در برابر دارایی‌های ارزی با بازدهی بالاتر باشد. روبل می‌تواند یکی از همین ارزهای با بازدهی بالاتر باشد. درحالی‌که بانک مرکزی اروپا مجدداً سیاست پولی انبساطی اجرا کرده است، بانک مرکزی روسیه سیاست پولی خود را هم‌چنان به صورت محکم و انقباضی نگه داشته است. نهایتاً در پایان این گزارش و پس از ارائه توضیحاتی پیرامون اثرات نفت، حبوبات و سیاست پولی محکم و انقباضی، این خبرگزاری به عنوان جمع‌بندی عنوان می‌کند که موارد مذکور، می‌توانند روبل را به عنوان ارزی جذاب در برابر یورو برای خرید در ماه جولای تبدیل کنند.

تجارت-فردا-69

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها