شناسه خبر : 20299 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تبلیغات آنلاین

کسب و کارها برای ادامه حیات خود نیاز به مشتری دارند. اما مشتری را چگونه می‌توان به کالا یا خدمات خاصی جذب کرد؟ اولین جوابی که به ذهن می‌رسد تبلیغات است.

سیدامیر اشراقی - محمدرضا ازلی‌صفت

کسب و کارها برای ادامه حیات خود نیاز به مشتری دارند. اما مشتری را چگونه می‌توان به کالا یا خدمات خاصی جذب کرد؟ اولین جوابی که به ذهن می‌رسد تبلیغات است. واژه‌ای که شاید خاطرات ناخوشایندی را برای ما زنده کند. چه از تبلیغات تلویزیونی که وسط فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌ها پخش می‌شود و ما را برای دیدن ادامه برنامه مورد علاقه‌مان مجبور به دیدن تبلیغ می‌کند، چه تبلیغاتی که در کوچه و خیابان به روش‌های مختلف مانند: بروشور، تراکت، پوستر... بر سر راه ما قرار می‌گیرند و چهره شهر را شلوغ و گاهی کثیف می‌کنند و چه تبلیغات اینترنتی که گاهی از روش‌های دیگر تبلیغاتی بیشتر باعث آزار و اذیت افراد می‌شوند. اما تبلیغ یک ابزار است و مانند هر ابزار دیگری استفاده‌های درست و استفاده‌های غلط دارد، گاهی از آن درست استفاده می‌شود و نیاز مشتریان هر چه سریع‌تر برطرف می‌شود و گاهی هم تبلیغات غیر مرتبط و اسپم زندگی را برای ما سخت می‌کنند.
اما موضوع صحبت ما تبلیغات اینترنتی است. چند بار برای شما پیش آمده است که تبلیغات اینترنتی برای شما سودمند بوده باشند و به شما جهت پیدا کردن کالا و خدمات مورد نیازتان کمک کرده باشند؟ این دفعات را با مواردی که تبلیغات غیر مرتبط یا حتی اسپم برای شما به نمایش در آمده است مقایسه کنید، به احتمال زیاد تبلیغات غیر مرتبط و اسپم بیشتر بوده‌اند. اما این مشکل از کجا ناشی می‌شود؟
تبلیغات در دهه‌های اخیر هر چه بیشتر هدفمند شده‌اند. شاید واژه هدفمند نیاز به توضیح داشته باشد. فرض کنید در حال مشاهده یک مسابقه ورزشی هستید و یک تبلیغ شامپوی بچه برای شما پخش شود و یک تبلیغ لوازم ورزشی، کدام یک از این دو تبلیغ تاثیر بیشتری خواهد داشت؟ جواب واضح است، کسی که در حال مشاهده مسابقه ورزشی است حتماً به لوازم ورزشی علاقه بیشتری دارد تا شامپوی بچه. این مثال ساده‌ای از تبلیغات هدفمند است. در شبکه‌های تلویزیونی عمومی هدفمند کردن تبلیغات کار سختی است زیرا ارتباط یک طرفه است و تنها در شرایط خاصی می‌توان تبلیغ را هدفمند کرد.
اما تبلیغات اینترنتی، این تبلیغات پتانسیل این امر را دارند که بسیار هدفمند برای کاربران به نمایش در آیند. مثال بسیار ساده این تبلیغات، تبلیغاتی است که فیس‌بوک و گوگل به شما نمایش می‌دهند. فیس‌بوک با استفاده از شبکه اجتماعی خود و لایک‌های شما کاملاً می‌تواند تشخیص دهد که شما به چه چیزهایی علاقه‌مند هستید، چند سال دارید، تحصیلات‌تان در چه زمینه است، کارتان چیست، وضعیت تاهل شما را می‌داند و... تصور کنید با این حجم اطلاعات شخصی، فیس‌بوک تا چه حد می‌تواند نیازهای شما را به طور دقیق پیش‌بینی کند و تبلیغاتی مرتبط با نیازهای شما را به نمایش در آورد. گوگل هم با استفاده از خدماتی که به شما می‌دهد اطلاعات از شما می‌گیرد. موضوعات جست‌وجوی شما در گوگل هم راهنمای خوبی برای تشخیص نیازهای شماست. حتی محتوای ایمیل‌ها نیز به این قضیه کمک می‌کند.
اما تبلیغات اینترنتی در ایران هنوز در این حد به بلوغ نرسیده‌اند و هنوز راه طولانی برای ارائه تبلیغات هدفمند در پیش داریم. نبود قانون برای جلوگیری از اسپم و ورود نیروهای غیرمتخصص در این زمینه، ضربه بدی را به بدنه تبلیغات اینترنتی در ایران زده است. البته شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند که در تلاش هستند با ارائه راهکارهای مدرن و به‌روز چهره تبلیغات اینترنتی در ایران را بهبود ببخشند و اعتماد کسب و کارها را به این نوع تبلیغات جلب کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها