شناسه خبر : 7002 لینک کوتاه

هلندی‌ها بلندقدترین افراد جهان هستند

دنیای قدبلندها کجاست؟

قدبلندی برای بسیاری از ملت‌های جهان مزیت بسیار مهمی است. این شاخص در بسیاری از جوامع از معیارهای اصلی سلامت و زیبایی و حتی موفقیت به شمار می‌رود. البته خیلی وقت‌ها این شاخص کارایی‌های دیگری غیر از زیبایی ظاهری نیز دارد.

محسن عارفی
قدبلندی برای بسیاری از ملت‌های جهان مزیت بسیار مهمی است. این شاخص در بسیاری از جوامع از معیارهای اصلی سلامت و زیبایی و حتی موفقیت به شمار می‌رود. البته خیلی وقت‌ها این شاخص کارایی‌های دیگری غیر از زیبایی ظاهری نیز دارد.
افراد کوتاه‌قد معمولاً از این مساله ناراضی هستند و اغلب به دنبال یافتن راهی برای درمان آن هستند اما بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقدند در هر سنی و برای هر نوع کوتاهی قدی راه درمانی موثری وجود ندارد. رشد قد انسان در سه مرحله: شیرخوارگی تا دوسالگی، دوسالگی تا اوایل بلوغ و دوران بلوغ رخ می‌دهد که در این دوران افزایش قد انسان دچار یک جهش جدی می‌شود به ‌طوری که در سنین بلوغ، 8 تا 14 سانتیمتر بر قد افراد افزوده می‌شود.
میانگین قد آقایان در جوامع مختلف متفاوت است اما از لحاظ استاندارد، قد متوسط برای مردان 170 تا 178 سانتیمتر است اما در برخی جوامع میانگین قد بسیار بالاتر از سایر کشورهای جهان است. بنا بر آمارهای رسمی، قدبلندترین افراد جهان هلندی‌ها هستند. میانگین قد مردم هلند 185 سانتیمتر است. داشتن این شاخص که برای هلند یک مزیت مهم محسوب می‌شود منجر به وقوع تغییرات جدی در این کشور شد. حدود 100 سال پیش 25 درصد از مردان داوطلب ورود به ارتش، به دلیل اینکه قد آنها کمتر از 157 سانتیمتر بود، در ارتش پذیرفته نشدند. البته در کشورهای دیگر نیز جوامع قدبلندتر وجود دارند که این مورد درباره «ماسایی»ها که در بخش‌هایی از تانزانیا زندگی می‌کنند، صدق می‌کند. اما در مجموع شهروندان ساکن هلند به‌طور میانگین بلندقدترین مردمان جهان هستند. جالب اینجاست که حتی مهاجرانی که از کشورهای مختلف به هلند آمده‌اند نیز به‌طور میانگین از همنوعان خود در کشور مادری‌شان بلندقدتر هستند.
پس از هلند، دانمارکی‌ها از نظر شاخص قد شانه به شانه این کشور حرکت می‌کنند به‌ طوری که میانگین قد دانمارکی‌ها به 183 سانتیمتر می‌رسد. آمریکایی‌ها که پیشتر بلندقدترین افراد جهان را تشکیل می‌دادند از نظر قدی افت کرده‌اند و میانگین قد آنها به 177 سانتیمتر افت کرده است. نکته قابل توجه و جالب در این رابطه این است که هلندی‌ها تنها طی چند سال اخیر و از دهه 80 میلادی به ‌بعد به قدبلندترین نژاد اروپا و جهان تبدیل شده‌اند. محققان برای اینکه بفهمند چرا مردم برخی کشورها از سایر کشورهای جهان قدبلندتر هستند دست به مطالعات مختلفی زده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که برخی عوامل نظیر تلفیقی از ژن و تغذیه بر قد تاثیر دارند. هلندی‌ها طی چند صد سال گذشته جزو قدبلندترین مردم جهان بودند اما توزیع نابرابر ثروت، تغذیه نامناسب و چندین سال کشاورزی نامناسب، در نهایت به کوتاهی قد چندساله مردم این کشور منتهی شد. اما با این حال از ‌نظر ژنتیک، هلندی‌ها با تغذیه مناسب به‌ویژه در سال‌های ابتدایی تولد، به‌زودی توانستند دوباره به قدبلندترین نژاد جهان تبدیل شوند.افرادی که از نظر آماری، شاخص قد را دنبال می‌کنند می‌بینند که هلند بر مراقبت‌های در بدو تولد تاکید جدی دارد و ضمن اینکه رژیم غذایی سرشار از پروتئین و توزیع مناسب ثروت نیز منجر به این شد تا مردم این کشور به بلندقدترین نژاد جهان تبدیل شوند.
در نقطه مقابل، جیب‌های خالی مردم آمریکا که از یک‌سو منجر به تغذیه نامناسب در دوران کودکی شد و از سوی دیگر ضعف مراقبت‌های بهداشتی، در کنار مهاجرت نژادهای کوتاه‌قامت به این کشور، میانگین قد مردم آمریکا را پایین آورد.
البته داشتن قد بلند نیز همیشه سودمند و خالی از دردسر نیست زیرا هلندی‌ها طی سالیان اخیر مجبور به ایجاد تغییرات زیادی در آیین‌نامه‌های ساختمان و تولید خود شده‌اند. به عنوان مثال در ساخت مسکن باید ارتفاع چارچوب درها را افزایش دهند یا در تولید و طراحی خودروهای جدید قد افراد را نیز لحاظ کنند. برای برخی از شهروندان هلندی که قد آنها حتی از 213 سانتیمتر فراتر می‌رود، مسافرت با خودروهای حاضر کاری بس دشوار و غیرممکن است.

قدبلندها در کدام کشورها زندگی می‌کنند؟
اگر برای شما قد بلند یکی از شاخصه‌های مهم محسوب می‌شود، بد نیست بدانید کدام کشورها قدبلندترین شهروندان را در اختیار دارند. پس خواندن این گزارش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
index:1|width:40|height:23|align:right هلند: هلندی‌ها قدبلندترین افراد جهان هستند. در این کشور میانگین قد مردان 183 سانتیمتر است. این مساله سبب شده تا دولت این کشور وعده دهد که ارتفاع چارچوب درهای ورودی ساختمان‌ها را افزایش خواهد داد زیرا این کشور با نسل جدید قدبلندی روبه‌روست.

سوئد: میانگین قد مردم سوئد در مردان 9/181 سانتیمتر است.


دانمارک: در فراخوان به خدمت سربازی میانگین قد دانمارکی‌ها 8/180 سانتیمتر است. این مساله نشان می‌دهد ژن اسکاندیناویایی و شیوه زندگی راحت و سالم مهم‌ترین عامل در افزایش قد است.

نروژ: فارغ از تاثیر جدی وراثت، استانداردهای زندگی در کشورهای اسکاندیناویایی معمولاً بسیار بالاست که این مساله باعث شده مردم نروژ همراه با ایالات متحده رتبه دوم شاخص استاندارد زندگی را به خود اختصاص دهند. بدین ترتیب نروژ در میان کشورهایی قرار می‌گیرد که میانگین قد مردمان آن بالاتر از میانگین جهانی است. میانگین قد نروژی‌ها 3/180 سانتیمتر است.

استونی: میانگین قد در این کشور 6/180 سانتیمتر است پس تعجبی ندارد که این کشور در فهرست قدبلندها قرار بگیرد.


index:6|width:40|height:23|align:right فنلاند: میانگین قد مردان فنلاندی 180 سانتیمتر است. داشتن قد بلند، ورزش والیبال را به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در این کشور بدل کرده است.

آلمان: جدیدترین آمارها در آلمان نشان می‌دهد میانگین قد مردان این کشور 6/178 سانتیمتر است. از زمان سقوط دیوار برلین در سال 1989 میلادی، استانداردهای زندگی در این کشور افزایش یافت و این کشور را به یکی از بهترین کشورهای جهان در این زمینه تبدیل کرد. تغذیه و بهداشت خوب نقش بسیار مهمی در رشد خوب مردم این کشور ایفا می‌کند.

یونان: میانگین قد مردان در یونان 1/178 سانتیمتر است. همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم، آفتاب‌خیز بودن و پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا نیز نقش مهمی در افزایش قد افراد ایفا می‌کند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که این آمارها به نسل جوان منتهی شده که در صورت اضافه کردن نسل مسن، ممکن است شیب آماری کند شود زیرا نسل مسن در این کشورها کوتاه‌قامت‌تر هستند که در صورت وارد شدن به جامعه آماری، میانگین قد را پایین می‌آورند.

آمریکا: اندازه‌گیری قد افراد 20 تا 29‌ساله از کلیه نژادها در آمریکا نشان‌دهنده میانگین قدی 6/177 سانتیمتری مردان این کشور است. البته تفسیر میانگین قد بلند در آمریکا در یک جمله، کاری دشوار است زیرا در این کشور تفاوت‌های بسیاری در استانداردهای زندگی، سلامت و رژیم غذایی به چشم می‌خورد.

استرالیا: این کشور در بین 10 کشور قدبلند جهان در رتبه آخر قرار دارد. میانگین قد مردان این کشور 174 سانتیمتر است که این شاخص نشان‌دهنده استانداردهای بالای زندگی در این کشور است. همچنین داشتن آب و هوای گرم و فرهنگ فراگیر ورزش در این کشور از عواملی هستند که به افزایش قد مردم این کشور کمک کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها