شناسه خبر : 8114 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مردم مصر قدرت‌گیری ژنرال السیسی را جشن گرفتند

شادمانی از ربودن انقلاب

در حالی که جمعی از مصری‌ها برای اظهار شادمانی خود از ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی به خیابان‌ها آمدند، حامیان اخوان‌المسلمین نیز با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با ریاست‌جمهوری السیسی اعلام کردند.

در حالی که جمعی از مصری‌ها برای اظهار شادمانی خود از ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی به خیابان‌ها آمدند، حامیان اخوان‌المسلمین نیز با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با ریاست‌جمهوری السیسی اعلام کردند. مصری‌ها به خیابان‌ها و میادین آمدند تا به مناسبت ادای سوگند و تحلیف عبدالفتاح السیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشورشان شادی خود را نشان دهند. هواپیماهای نیروهای مسلح مصر نیز در آسمان به پرواز درآمده و عکس‌های السیسی و پرچم‌های مصر را برای مردم انداختند و در مقابل مردم شعارهایی در حمایت از ارتش سردادند. پس از اینکه رئیس‌جمهور جدید مصر ادای سوگند کرد، صدها تن شعارهای «السیسی رئیس‌جمهور من است» و «زنده‌باد مصر» سر دادند. در مناطق دیگری در قاهره و همچنین در شهر اسکندریه و در الشرقیه، زادگاه محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنارشده مصر مراسمی پس از ادای سوگند السیسی برگزار شد. این در حالی است که «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا» در مصر که حامی محمد مرسی است، با بیان اینکه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری یا تحلیف عبدالفتاح السیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور مصر را به رسمیت نمی‌شناسد، به جامعه بین‌الملل نسبت به سرانجام مشروعیت‌ بخشیدن به کودتا هشدار داد. ائتلاف حمایت از مشروعیت در کنفرانس مطبوعاتی در شهر استانبول ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «می‌شد این را پیش‌بینی کرد که کودتا در مصر با تحلیف رهبر کودتای نظامی خونین پایان یابد و این امر دور از ذهن مردم مصر نبود که السیسی هزاران تن را کشت و ده‌ها هزار تن را بازداشت کرد تا رئیس‌جمهور کشور شود.»
همچنین، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احکام اعدام صادرشده برای علمای اخوانی مصر، این احکام را مضحک دانست. یوسف القرضاوی اعلام کرد: «اتحادیه جهانی علمای مسلمین از صدور شبهه‌بر‌انگیز احکام اعدام از سوی دستگاه قضایی مصر در حق علمایی چون عبدالرحمن آلبر، محمد عبدالمقصود و جمال عبدالهادی، که خواهان آزادی و احترام به اراده ملت هستند، به شدت نگران است.» او افزود: «اتحادیه علمای مسلمین با محکومیت کامل احکام اعدام علیه علمای امت، بر مضحک بودن این احکام که با طرح اتهامات خنده‌آور صادر شده، تاکید دارد.» بر اساس بیانیه القرضاوی، این اتحادیه همچنین درباره ادامه سیاست بازداشت، طرح اتهام و صدور احکام قضایی به‌ویژه علیه علمای سرشناس در مصر و حتی در سطح جهان، از سوی آنچه آن را دولت کودتا در مصر نامیده، هشدار داده است. اتحادیه علمای مسلمین در پایان از جامعه جهانی خواسته است در کنار ملت مصر که خواهان آزادی و احیای اراده سلب‌شده خود به دست رهبر و هواداران کودتای نظامی کنونی است، بایستد و از آنها بخواهد چنین احکام ستمگرانه‌ای را صادر نکنند. منابع قضایی مصر پیشتر اعلام کردند 10 هوادار اخوان‌المسلمین به اعدام محکوم شدند اما حکم چند تن از اعضای ارشد و رهبران این حزب به تعویق افتاد. افراد محکوم به اعدام متهم به تحریک خشونت و مسدود کردن جاده اصلی شمال قاهره در جریان تظاهرات پس از سرنگونی مرسی هستند. این احکام به صورت غیابی برای 10 نفر از اعضای فراری اخوان‌المسلمین صادر شد که شامل محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین نمی‌شود..

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها