شناسه خبر : 16671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاپ، عباس و پرز در واتیکان انجیل، قرآن و تورات خواندند

دعا برای صلح

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، یکشنبه هشتم ژوئن، در واتیکان، میزبان محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز، رئیس‌جمهور سابق اسرائیل بود تا برای صلح خاورمیانه نیایش ویژه بخوانند و درخت زیتونی را که نماد صلح برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست، در محوطه واتیکان بکارند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، یکشنبه هشتم ژوئن، در واتیکان، میزبان محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز، رئیس‌جمهور سابق اسرائیل بود تا برای صلح خاورمیانه نیایش ویژه بخوانند و درخت زیتونی را که نماد صلح برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست، در محوطه واتیکان بکارند. این در حالی است که پارلمان اسرائیل یک سیاستمدار راستگرا را به‌عنوان رئیس‌‌جمهور جدید این کشور برگزیده است. شیمون پرز در حالی که آخرین هفته‌های دوران ریاست‌جمهوری خود را می‌گذراند، برای حضور در این آیین به واتیکان رفت و محمود عباس، یک هفته پس از آغاز به کار دولت وحدت ملی فلسطینی و آشتی فتح و حماس، در دربار رهبر کاتولیک‌های جهان حضور یافت. نیایش ویژه برای صلح خاورمیانه دو هفته پس از سفر پاپ فرانسیس به سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل برگزار شد. نیایش ویژه برای صلح خاورمیانه موجب شد برای نخستین بار در تاریخ واتیکان، آیه‌هایی از قرآن در دربار مسیحیت طنین‌افکن شود. در این آیین در حالی که اسقف‌ها آیاتی از عهد جدید را خواندند، خاخام نحمان، به‌عنوان یک روحانی یهودی، آیات تقدیر از صلح در سِفر تهیلیم را قرائت کرد و یک قاری قرآن تاکیدهای کتاب آسمانی مسلمانان در مورد صلح‌خواهی و زندگی مسالمت‌جویانه را تلاوت کرد. با وجود این ، بنا به درخواست روحانیون یهودی، محل مراسم از محوطه داخلی واتیکان به باغچه‌ای که فضای بیرونی کاخ واتیکان است، انتقال یافته بود، زیرا روحانیون یهودی نمی‌توانند در اماکنی که نمادهای مسیحیت وجود دارد، حضور یابند. واتیکان هفته گذشته تاکید کرد، هدف پاپ فرانسیس از میزبانی رهبران اسرائیلی و فلسطینی، میانجی‌گری مستقیم در گفت‌وگوهای سیاسی دو طرف نیست.
بسیاری از کارشناسان، آغاز به کار دولت ائتلافی فلسطین و آشتی فتح و حماس را ضربه سیاسی سنگینی به نتانیاهو می‌دانند. جامعه جهانی نیز نظر نتانیاهو را که خواهان خودداری از همکاری با دولت جدید فلسطینی بود، رد کرد و بر تداوم همکاری با کابینه فلسطینی تاکید کردند. دیدار پرز و محمود عباس، دومین ضربه سیاسی آشکار به نتانیاهو در یک هفته گذشته است. نتانیاهو جهانیان را به خودداری از همکاری با فلسطینی‌ها فرا خواند اما نه‌تنها آمریکا هفته گذشته با اعلام همکاری با دولت تازه فلسطینی، به نتانیاهو دست رد زد بلکه رئیس‌جمهور سابق اسرائیل نیز با رهبر فلسطینی‌ها ملاقات می‌کند. پرز چندی پیش نیز نتانیاهو را خودکامه خوانده بود. دیدار شیمون پرز و محمود عباس در حضور پاپ فرانسیس در روزی انجام شد که دولت نتانیاهو در نشستی در بیت‌المقدس اشغالی برقراری رشته مجازات‌هایی علیه فلسطینی‌ها را بررسی کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها