شناسه خبر : 7975 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درآمد یک میلیارددلاری از آزادی مصرف تفریحی ماری‌جوانا

تصمیمات جانبی

یکی از ویژگی‌های جالب انتخابات در ایالات متحده، این موضوع است که علاوه بر موضوع اصلی انتخابات، در ایالات مختلف یک یا چند موضوع فرعی دیگر نیز همزمان به رای گذاشته می‌شود تا مردم همزمان در مورد آن هم تصمیم‌گیری کنند.

یکی از ویژگی‌های جالب انتخابات در ایالات متحده، این موضوع است که علاوه بر موضوع اصلی انتخابات، در ایالات مختلف یک یا چند موضوع فرعی دیگر نیز همزمان به رای گذاشته می‌شود تا مردم همزمان در مورد آن هم تصمیم‌گیری کنند. یکی از مواردی که در انتخابات روز هشت نوامبر در مورد آن تصمیم‌گیری شد، آزادی استفاده تفریحی از ماری‌جوانا بود. این موضوع که در پنج ایالت آمریکا به رای گذاشته شده، موافقان و مخالفان خود را دارد. در ایالت کالیفرنیا، حامیان قانونی شدن استفاده تفریحی از ماری‌جوانا به درآمد یک میلیارددلاری از این محل اشاره دارند. درآمدی که به عقیده آنها می‌تواند در بخش آموزش یا سایر بخش‌های مشابه آن صرف شود. اما آیا تصور ایجاد چنین درآمدی از محل قانونی شدن ماری‌جوانا واقعی است؟ یا حامیان این طرح نگاهی خوش‌بینانه به این موضوع دارند؟ بررسی آمار و داده‌های مربوط به ایالاتی که قبلاً این موضوع را تجربه کرده‌اند، می‌تواند نشانه‌ای به دست دهد.
کلرادو احتمالاً بهترین مثال در این زمینه محسوب می‌شود. از سال 2012 مصرف تفریحی ماری‌جوانا در این ایالت قانونی است. در واقع کلرادو اولین ایالتی است که این قانون را در ایالات متحده به رای گذاشت و مردم رای مثبت به آن دادند. البته کلرادو، مانند کالیفرنیا، حتی قبل از رای‌گیری در مورد این موضوع، استفاده درمانی از ماری‌جوانا را اعمال کرده بود و در نتیجه شبکه تولید و توزیع قانونی ماری‌جوانا برای مصارف درمانی را داشت. در نهایت و پس از طی مراحل قانونی، در سال 2014 برای اولین بار ماری‌جوانا به صورت قانونی و برای مصارف تفریحی در این ایالت توزیع شد. آمار نشان از درآمد نسبتاً بالای دولت ایالتی از این محل داشت. تا جایی که پیش‌بینی شد تا پایان ماه ژوئن 2015، یعنی درست یک سال بعد از شروع عرضه، درآمد مالیاتی دولت از این محل به 70 میلیون دلار برسد. اما تنها چند ماه بعد از شروع عرضه درآمد مالیاتی رو به افول گذاشت و در نتیجه پیش‌بینی‌ها به 54 میلیون دلار درآمد مالیاتی کاهش یافت. اما درست بعد از کاهش تخمین‌ها دوباره فروش اوج گرفت تا در نهایت درآمد مالیاتی دولت ایالتی کلرادو از این محل به بیش از 100 میلیون دلار رسید، رقمی که در سال آینده احتمالاً تا 160 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
در نهایت به نظر می‌رسد با مقایسه جمعیتی دو ایالت و احتمالاً بعد از گذشت چند سال، پیش‌بینی درآمد یک‌میلیاردی از این محل برای دولت کالیفرنیا چندان غیرواقعی نباشد، اما مساله اینجاست که این رقم در مقایسه با بودجه دولت ایالتی کالیفرنیا که در حدود 170 میلیارد دلار است، رقم بالایی محسوب نمی‌شود؛ علاوه بر اینکه مسلماً مقدار نه‌چندان اندکی از آن صرف درمان بیمارانی که به دلیل سوء مصرف مواد مراجعه می‌کنند یا هزینه‌های جانبی تصادفات ناشی از رانندگی بعد از مصرف و... خواهد شد. اما به نظر می‌رسد در نهایت مردم کالیفرنیا عقیده دارند فواید این قانونی شدن، بیشتر از زیان‌های آن خواهد بود و به قانونی شدن مصرف ماری‌جوانا در این ایالت رای دادند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها