شناسه خبر : 18223 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دولت هند به جنگ اسکناس‌های درشت رفت

اسکناس‌های باطله

دولت هند، از روز چهارشنبه ۹ نوامبر، دو گروه از اسکناس‌های در گردش این کشور را باطل اعلام کرد.

دولت هند، از روز چهارشنبه 9 نوامبر، دو گروه از اسکناس‌های در گردش این کشور را باطل اعلام کرد. طبق اعلام دولت استفاده از اسکناس‌های 500 و هزار روپیه‌ای در این کشور از روز 9 نوامبر غیرقانونی است. مودی، نخست‌وزیر هند هدف از این حرکت غیرمنتظره را تلاش در جهت مبارزه با فساد و پولشویی، دو مشکل بزرگی که به‌زعم وی مانع رشد مناسب اقتصاد هند می‌شوند، اعلام کرده است. البته این جایگزینی، اصلاً کار ساده‌ای نخواهد بود. خودپردازهای بانک‌ها، روزهای 9 و 10 نوامبر خدماتی به شهروندان ارائه نخواهند داد تا بانک‌ها بتوانند اسکناس‌ها را جمع‌آوری و جایگزین کنند. به همین دلیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجاز شده‌اند که تا پایان روز 11 نوامبر اسکناس‌های از رده خارج را قبول کنند تا زمانی که فعالیت بانک‌ها به حالت عادی بازگردد.
بانک مرکزی هند تخمین می‌زند 5 /16 میلیارد روپیه اسکناس 500 روپیه‌ای و 7 /6 میلیارد روپیه اسکناس هزار‌روپیه‌ای در سیستم مالی این کشور وجود دارد که باید جمع‌آوری شده و با اسکناس‌هایی باارزش کمتر، جایگزین شود. همچنین به شهروندان هند 50 روز مهلت داده شده تا اسکناس‌های خود را در بانک‌ها و دفاتر پست این کشور، تعویض کنند یا به حساب بانکی خود منتقل کنند. دولت امیدوار است این کار افرادی را که درآمد اعلام‌نشده یا از منابع غیرقانونی و مشکوک دارند، مجبور به خروج از سایه کند. نتیجه‌ای که نمی‌توان از حصول آن مطمئن بود و حتی نمی‌توان دقیقاً تعیین کرد طی این 50 روز چه راه‌های فراری برای جایگزینی بدون هزینه و مشکل این اسکناس‌ها ابداع خواهد شد.
مشکل عمده اینجاست که با توجه به سطح قیمت‌ها در هند و ارزش روپیه، این اقدام مبادلات حتی سطح متوسط و پایین را هم در بازارهای هند دچار مشکل خواهد کرد. با این تصمیم، در حال حاضر باارزش‌ترین اسکناس موجود در سیستم مالی هند، تنها صد روپیه یا 5 /1 دلار ارزش دارد. در کشوری که حتی رانندگان تاکسی و سوپرمارکت‌ها، معمولاً از قبول اسکناس‌های کم‌ارزش امتناع می‌کردند، چون حجم اسکناسی را که باید حمل می‌کردند به شدت افزایش داده و احتمال سرقت را نیز بالا می‌برد، خارج کردن این دو دسته اسکناس می‌تواند حتی مبادلات عادی را نیز دچار مشکل کند. اگرچه همه رسانه‌های رسمی هند یک‌صدا از تصمیم دولت حمایت کرده‌اند، اما همزمان تعداد زیادی طنز و هجو در مورد آن بین مردم رواج پیدا کرده است که نشان از عدم موافقت عامه مردم با این تصمیم دولت دارد.
اما به نظر می‌رسد فعلاً دولت تمرکز خود را بر شفاف‌سازی درآمدها قرار داده است. تنها دو درصد از مردم هند مالیات بر درآمد می‌پردازند و این اقدام در صورت موفقیت با اجبار مردم به استفاده از حساب‌های بانکی و خودپردازها برای مبادلات مالی چه درآمد و چه هزینه، می‌تواند درآمدها را شفاف‌سازی کرده و از فرار مالیاتی صد میلیارد‌دلاری که تخمین زده می‌شود در هند وجود دارد، به میزان قابل توجهی بکاهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها