شناسه خبر : 11298 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیران

ارزیابی نقاط قوت و ضعف مجله تجارت فردا - ۴


مسعود خوانساری
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
صدای بخش خصوصی بمانید
هفته‌نامه تجارت فردا تاکنون به جد تلاش وافری در بسط و توسعه نگرش علمی و آزادی‌محور به اقتصاد کشور داشته است. رویکردش به نهاد دولت نیز نقد تیزبینانه و منصفانه و به‌ دور از سیاست‌زدگی بوده است. نوشتن در مذمت محدودیت و انحصار و ترویج آزادسازی و رقابت، در واقع خواسته بخش خصوصی واقعی است.
مایه مسرت است که در اقتصاد دولتی و شبه‌دولتی، مطبوعه‌ای چون تجارت فردا در راستای مطالبات بخش خصوصی تالیف و منتشر می‌شود. خواسته حقیقی مردم، فعالان بخش خصوصی و نسل‌های آتی همین است که همان‌گونه که تاکنون بوده‌اید، صدای رسای بخش خصوصی باقی بمانید، باشد که شنوایی پیدا شود.
هاشم یکه‌زارع
مدیرعامل ایران‌خودرو
تجارت فردا مثل کتاب می‌ماند
بدون تعارف و منصفانه می‌گویم که مجله تجارت فردا در مقایسه با سایر مجلات هم‌صنف خود، وزین و قابل احترام است. گزاف نیست اگر بگویم تجارت فردا بیشتر به یک کتاب شباهت دارد، زیرا پر است از مطالب تخصصی برای بخش‌های مختلف. این نشریه آنقدر جذابیت دارد که می‌تواند نیاز تخصصی بسیاری از اقشار جامعه را برطرف کند و از همین رو بنده نمره خوبی به آن می‌دهم. البته هر مجله و نشریه‌ای با توجه به شرایط محیطی جامعه، دارای نقاط ضعف و قوت است، که نقاط قوت تجارت فردا را باید تنوع مطالب و تحلیل‌های تخصصی آن دانست. همچنین بالای 80 درصد از مصاحبه‌شوندگان این نشریه را مدیران و افراد متخصص و اهل فن در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌دهند که این موضوع نیز جزو نقاط قوت آن است.
تنها نکته‌ای که به نظرم دست‌اندرکاران تجارت فردا بهتر است آن را در نظر داشته باشند، تلاش برای حداقل حفظ جایگاه فعلی این نشریه است. واضح‌تر اینکه تلاش شود تجارت فردا به عنوان یک نشریه تخصصی و تحلیلی، درگیر آفت‌های مربوط به مسائل مالی نشده و به اصطلاح از مسیر منحرف نشود.
مهدی جهانگیری
نایب‌رئیس اتاق تهران
ترسیم افق‌های فردای اقتصاد ایران
تجارت فردا یک مجله اقتصادی کاملاً همسو و همراه و همدل با فعالان بخش خصوصی است و درد دل بخش خصوصی را می‌گوید و طبیعتاً توانسته بر فضای کسب‌وکار و فضای فعالیت بخش خصوصی تاثیر بگذارد. این نشریه توانسته فضای کسب‌وکار کشور را در موارد لازم نقد کند و آنجا که لازم بوده تغییرات را تشویق کرده و توانسته در این میان همراه فعالان بخش خصوصی باشد.
این نشریه توانسته ارتباط صمیمی میان فعالان بخش خصوصی و رسانه ایجاد کند، و این سیاستی است که این نشریه در پیش گرفته و به معنای واقعی کلمه به آن پایبند بوده است. من به نوبه خودم هم از سیاستگذاران این مجله و هم از دست‌اندرکاران آن تشکر می‌کنم و برای این مجله فرهیخته آرزوی موفقیت دارم. معتقدم امانتداری مهم‌ترین رکنی است که یک رسانه باید به آن وفادار باشد و قطعاً تجارت فردا با دوراندیشی خود توانسته نامی نیک در عرصه مطبوعات به جا بگذارد و رسم امانتداری را به خوبی رعایت کرده است. نشریه‌ای که فردا و افق‌های دور اقتصاد کشور را ترسیم می‌کند.
اسدالله عسگراولادی
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
اشاعه‌دهنده همه نگاه‌ها باشید
تجارت فردا جزو نشریه‌هایی است که به آن علاقه‌مندم و همواره سعی می‌کنم این نشریه را تهیه کنم. یکی از نقاط قوت نشریه تقسیم‌بندی موضوعات فراخور حوزه‌ها و نیز توام کردن اخبار سیاسی و اقتصادی است.
اما به نظر می‌رسد برخی مطالب از سوی برخی نویسنده‌ها تکرار می‌شود و پیشنهاد من اصلاح این رویه است. پیشنهاد دیگر من ارائه بیشتر راهکارها برای حل مسائل اقتصادی کشور است و این‌گونه نباشد که صرفاً نشریه تریبونی برای منتقدان باشد. اگرچه این انتقادات بجا و سازنده هستند اما کمتر راهکاری برای بهبود آن پیشنهاد می‌شود. شاید ایجاد یک ستون به منظور ارائه پیشنهاد برای حل مسائل جاری کشور ایده مناسبی باشد. در پایان از عوامل نشریه تجارت فردا قدردانی می‌کنم.
علاء میرمحمد‌صادقی
نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
جایگاه بالا در اقتصاد ایران
از آنجا که تیراژ نشریه تجارت فردا نسبت به سایر نشریات اقتصادی به مراتب بالاتر است، بنابراین رسالت و مسوولیت سنگین‌تری متوجه عوامل تولید این نشریه است. به‌طور کلی از نشریات اقتصادی این انتظار می‌رود که بیشتر به مسائل مبتلابه اقتصادی کشور بپردازند و راهکارهایی به منظور برطرف کردن مشکلات فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارائه دهند. می‌توان در این راه از نظرات و پیشنهادات پیشکسوتان، صاحبان صنایع و دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی استفاده کرد. در پایان برای نشریه تجارت فردا آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم انتشار آن، وزین‌تر از همیشه ادامه پیدا کند.
محمد‌حسین کریمی‌پور
فعال بخش خصوصی
متمایز و قابل اعتنا
تجارت فردا در بین مجلات ایرانی قابل اعتنا و در بین مجلات اقتصادی، با فاصله، از بقیه مجلات متمایز است. این نشریه حرفه‌ای‌ترین مجله اقتصادی ایران است. اما هنوز تا رسیدن به استاندارد مجلات ممتاز اقتصادی جهان راه درازی در پیش دارد. بخشی از مشکل، خارج از ید مدیران مجله و منبعث از فضای جامعه، مطبوعات و اقتصاد ایران است. سطح نازل اخلاق در جامعه ایرانی، محدودیت‌های جدی جامعه کارشناسی و کیفیت نازل حکمرانی بالاخص درمقوله اطلاع‌رسانی از این جمله‌اند. اما تیم جوان و خوش‌فکر مجله هم دست‌بسته نیست. بالا بردن استاندارد کیفی محتوا ولو به بهای کاستن از حجم مجله و تدوین یک «استراتژی اخلاق حرفه‌ای» جدید و اجرای سختگیرانه آن از این جمله‌اند.
علی رحمانی
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س)
مرجع معتبر حوزه کسب و کار
تجارت فردا موضوعات خوب و به‌روزی را پوشش می‌دهد. همچنین مطالب از منابع دست‌اول نقل می‌شود که این مورد نیز یکی از مزیت‌های این هفته‌نامه به شمار می‌رود و سبب تمایز آن با سایر هفته‌نامه‌ها و مجلات شده است. این روزها به نظر می‌رسد که این هفته‌نامه توانسته در حوزه کسب‌وکار به عنوان یک مرجع معتبر تلقی شود و همچنین سبب شده تا خوانندگان آن به اطلاعات معتبری دسترسی پیدا کنند. موضوع دیگر استقلال نسبی است که در هفته‌نامه تجارت فردا مشاهده می‌کنیم و این نکته خوب و مثبتی است. اما در عین حال بایستی تمام تلاش‌ها صورت گیرد تا از هر‌گونه سوگیری پرهیز شود. به نظر می‌رسد که تنوع مطالب در این هفته‌نامه بسیار زیاد است و حوزه‌های مختلف کسب‌وکار را پوشش می‌دهد، این نیز نکته مثبتی است اما در عین حال می‌تواند یک ایراد نیز تلقی شود چراکه این امکان وجود دارد که هفته‌نامه تجارت فردا نتواند تمام حوزه‌ها را پوشش دهد. اگر در این مجله تخصص‌گرایی صورت گیرد و اولویت‌بندی برای حوزه‌های اساسی و مهم اقتصاد در نظر گرفته شود و در این هفته‌نامه حوزه‌های مربوطه را عمیق‌تر پوشش دهند نتیجه بهتری خواهد داشت. به هر حال امیدوارم که این مجله در آینده نیز استمرار داشته باشد و بتواند منبع اطلاعاتی خوبی برای فعالان اقتصادی، پژوهشگران و در واقع منبعی معتبر برای تصمیم‌گیری باشد.
علی عسکری
مدیرعامل سرمایه‌گذاری امید و رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی
مرجعی منصف و معتدل
من شماره‌های اخیر تجارت فردا را به‌طور خاص بیشتر مطالعه کرده‌ام. مجموع نکات تحلیلی و تنوع موضوعاتی که در ارتباط با مسائل اقتصادی در نشریه مدنظر قرار می‌گیرند، به خوبی و از زاویه کارشناسی و تخصصی بررسی می‌شوند. تحلیل‌های تجارت فردا، منصفانه، کارشناسی و کم‌نظیر است و این موجب شده تا طرفداران و خوانندگان ویژه‌ای پیدا کند. تداوم رویکرد موجود می‌تواند افراد با دیدگاه‌های نظری و تحلیلی و دارای نگاه معتدل و بی‌طرف را به خود جذب کند. متفکران و صاحب‌نظران می‌توانند به تجارت فردا به عنوان یک منبع خوب رجوع کنند.
علی سنگینیان
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران
پیشرو در ایده‌پردازی
در سال‌های گذشته هفته‌نامه تجارت فردا از آن دسته نشریاتی بوده که من هر شنبه آن را مطالعه کرده‌ام. نشریه‌ای پرمحتوا که گاهی تمام کردن و مطالعه کل مطالب آن کاری دشوار و ناشدنی است. اما این نشریه با توجه به تازگی مطالب و تنوع بالای آن اصولاً جذابیت خاصی برای خواننده دارد. اما نقدی که اکنون می‌توانم به آن وارد کنم این است که به نظر می‌رسد این نشریه در دوسه ماه گذشته کمتر به موضوعات روز پرداخته. این نشریه در مقایسه با گذشته کمتر ایده‌پردازی می‌کند و در مطالب خود گاهی اطلاعات جدیدی به مخاطب ارائه نمی‌کند. چند پرونده خاص این مجله هنوز در خاطرم هست مانند پرونده‌ای که در مورد اقتصاد اسب بود. این پرونده جزو آن دسته مطالبی است که کمتر در ایران به آن توجه می‌شود. یا برخی شماره‌ها به مساله فقر، نابرابری و خودرو اختصاص داشت که مطالب بسیار خواندنی و مفیدی بود. قطعاً برای یک هفته‌نامه تخصصی تهیه این حجم مطلب باکیفیت بالا و ارائه اطلاعات و داده‌های جدید بسیار دشوار است. اما من امیدوارم این نشریه بتواند به رویه قبل خود همچنان قوی پیش برود و مثل همیشه موفق باشد.
شاهرخ ظهیری
فعال بخش خصوصی
نیاز واقعی امروز
مجله «تجارت فردا» یکی از مجلات وزین و کارشناسی است. خود من هرجا مطلبی می‌نویسم یا سخنرانی می‌کنم، ابتدا «تجارت فردا» را مطالعه می‌کنم چون مطالب این نشریه بسیار مستند و بدون موضع‌گیری نوشته می‌شود و واقعیت‌های روز ایران را مطرح می‌کنند. اما مشکلی که خود من درباره این نشریه با آن روبه‌رو شده‌ام این است که تعداد مقالات و مطالب کارشناسی که در هر شماره منتشر می‌شود، به قدری زیاد است که من هنوز خواندن یک شماره را تمام نکرده‌ام، شماره بعدی می‌آید. امیدوارم یا ما وقت بیشتری برای خواندن داشته باشیم یا نشریه طوری تنظیم شود که ما بتوانیم طی یک هفته همه مطالب را مطالعه کنیم. انتشار شماره 200 مجله را به موسسان و دست‌اندرکاران آن تبریک می‌گویم و به خصوص از دوست عزیز خودم آقای محمد طاهری، سردبیر مجله، بسیار تشکر می‌کنم. امیدوارم «تجارت فردا» روز به روز پربارتر شود و این مجله سنگین و وزین همچنان کارشناسانه به کارش ادامه دهد چون انتشار «تجارت فردا» نیاز واقعی امروز ما در مملکت است.
حمیدرضا صالحی
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران
آمار‌محور
«تجارت فردا» توانسته به فضای اقتصادی کشور و فضای کسب و کار و شاخص‌ها و سیگنال‌های آن که همیشه برای فعالان اقتصادی مهم است، توجه کند. این هفته‌نامه نشان داده با تب جامعه همراه است و همیشه سعی کرده با فعالان اقتصادی در ارتباط باشد و از کف میدان فعالیت‌های اقتصادی و مسائل میدانی با اطلاع باشد. «تجارت فردا» مانند سایر رسانه‌های مجموعه دنیای اقتصاد، یک نشریه آمارمحور قوی است که به آمار واقعی پایبند است. «تجارت فردا» درباره موضوع‌های مختلف گزارش‌ها و پرونده‌هایی تهیه می‌کند، اما به نظر من بهتر است به موضوع‌هایی که می‌تواند در اقتصاد سیاسی نقش داشته باشد، بیشتر توجه شود. همچنین اگر تلاش تجارت فردا برای خروج از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد آزاد باشد یا کشور واقعاً بتواند روی غلتک مسیری که اقتصاد آزاد دورنمایش است، حرکت کند، به نظر من نشریه‌ای ماندگار باقی خواهد ماند.
احمد پورفلاح
رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا
فرصتی طلایی برای فعالان اقتصادی
یکی از مولفه‌های دستیابی به توسعه در هر کشوری، گردش آزاد اطلاعات از طریق افزایش تعداد جراید و رسانه‌هاست. حال آنکه، برای جمعیت 80 میلیون نفری ایران، حدود 900 عنوان روزنامه و مجله انتشار می‌یابد که این تعداد بسیار واقعاً ناکافی به نظر می‌رسد و به همین سبب ایران از منظر پارامترهای توسعه، امتیاز بالایی را کسب نمی‌کند. ضمن آنکه بررسی شمارگان این نشریات به 800 هزار نسخه نیز نمی‌رسد و البته این 800 هزار نسخه نیز به‌طور کامل به دست ایرانیان نمی‌رسد.
در میان نشریه‌هایی که درسال‌های اخیر فرصت ظهور پیدا کردند، نشریه‌های تخصصی کمتر بوده و در این میان، نشریه‌های اجتماعی و خانوادگی گویی با سهولت بیشتری به جمع‌آوری مطالب مبادرت ورزیده‌اند و طیف بیشتری از مخاطبان را جذب کرده‌اند. در واقع، انتشار نشریات تخصصی دشوار بوده و نهایتاً توجیه اقتصادی ندارد. به دنبال انتشار نشریه تخصصی اثرگذاری مانند دنیای اقتصاد، جای مطبوعه‌ای چون تجارت فردا که مکمل این نشریه مفید باشد، روی میز مطبوعات خالی بود. مایه خرسندی است که امروز نشریه‌ای با این درجه از کیفیت منتشر می‌شود که در آن مقالات و مباحثی مطرح می‌شود که نیاز روز جامعه ایران است و هر موقع که آن را ورق می‌زنم آرزو می‌کنم که مسوولان و تصمیم‌سازان نیز مطالب آن را مطالعه کنند. از این رو با وجود محدودیت‌ها و خط قرمزهایی که وجود دارد، انتشار منظم مجله‌ای با این قدوقواره، فرصتی خوب، طلایی و ارزشمند برای فعالان اقتصادی کشور تلقی می‌شود و من از 100 نمره به تجارت فردا نمره 90 را می‌دهم.
یلدا راهدار
رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران
دور از سیاست‌زدگی
در فضای رسانه‌ای خشک و بی‌برگ و بار این روزها، نشریه تجارت فردا حداقل برای من یک نعمت بوده است. توجه ویژه به مسائل روز اقتصادی، تحلیل‌های دقیق و علمی و اخبار جهانی اقتصاد مجموعه‌ای دلچسب به وجود آورده است که هر روز خستگی‌های دوندگی در فضای پر‌فراز و نشیب کسب و کار را از جسم و روحمان خارج می‌کند. تجارت فردا یک اتفاق خوب در فضای اقتصادی کشور است که سعی کرده به دور از سیاست‌زدگی‌های اقتصادی، تحلیل‌های خوب و عمیق ارائه دهد. اگر بخواهم به بخش‌های مختلف تجارت فردا نمره بدهم، بیشترین نمره را به طراح جلد می‌دهم که به غایت عمیق و خردمندانه انتخاب و طراحی می‌کند. از دیگر محاسن تجارت فردا انتشار فایل‌های پی‌دی‌اف نشریه در فضای مجازی است که نهایت پایبندی به مسوولیت اجتماعی است. پیروز و پاینده باشید.
حجت‌الله صیدی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی
کاری کردید کارستان
هفته‌نامه وزین تجارت فردا از همان ابتدا فعالیت خود را با رشد سریع آغاز کرد و جای خود را در بین مخاطبان وسیعی باز کرد. از جهات مختلف می‌توان به این نشریه اقتصادی موفق که درون مجموعه دنیای اقتصاد جوشیده است، بالید. از جمله دلایل اصلی این بالندگی حرفه‌ای‌گرایی، طرح مباحث مهم روز، حفظ بی‌طرفی و عدم سوگیری، تنوع مطالب و از همه مهم‌تر ایجاد فرصتی مناسب برای ژرف‌اندیشی است. اهل فن می‌دانند که نشریه‌ای را به صورت هفتگی چاپ کردن به گونه‌ای که نه‌تنها روند افت و کاهش به خود نگیرد، بلکه پیوسته ارتقا یابد و بر شمار خوانندگانش بیفزاید و آتلیه تخصصی هم باشد، کاری است کارستان، که باید در فضای برگزاری نمایشگاه مطبوعات این موفقیت بزرگ را به مدیران، دست‌اندرکاران، صاحبان قلم و خوانندگان تجارت فردا تبریک گفت. شنبه‌های فعالان و سیاستگذاران اقتصادی را تجارت فردایتان پربارتر می‌کند. زبانتان گویا و قلم‌هایتان پویا باد.
فریال مستوفی
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
نویسنده خوب و مخاطب ارزشمند
یک نشریه خوب در وهله اول مدیون حضور دبیران یا سردبیران با‌تجربه و با‌دانش است و بدون وجود چنین سردبیرانی نشریه‌ای موفق منتشر نمی‌شود و جناب آقای طاهری سردبیر محترم هفته‌نامه تجارت فردا، یکی از پیشکسوتان این حوزه محسوب می‌شود. یکی از موضوعاتی که به عقیده شخصی من یک نشریه خوب باید داشته باشد، جامعیت مطالب در حوزه‌های مختلف است. توانایی تحلیل مطالب از زوایای جدید، تدوین استراتژی و رعایت اصول مقاله‌نویسی، از مزایای مورد تاکید نشریه محسوب می‌شود. موضوع مهم دیگر برگزیدن تیتر مناسب است.
اینکه چه موضوعاتی برای تیتر اصلی در نظر گرفته می‌شود از مسائلی است که شایان توجه ویژه است. یکی از حسن‌های این نشریه این است که به جای استفاده از تیترهای صرفاً جنجالی به محتوا می‌پردازد، تیترهای مورد توجه را از زاویه‌ای انتقادی مطرح می‌کند و این نکته بسیار مثبتی است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که اقتصاددانان ایرانی موفق و بنام در این هفته‌نامه مقاله می‌نویسند که این موضوع خود نکته حائز توجهی است چراکه نویسنده خوب مخاطب ارزشمند می‌سازد و بالعکس. درمجموع، شخصاً از اولین شماره این هفته‌نامه تاکنون شاهد پیشرفت‌های روزافزون آن و تلاش‌های سردبیر محترم بوده‌ام و از این حیث ضمن تبریک به کادر محترم نشریه، آرزوی موفقیت‌های آتی را دارم.
شاهین چراغی
رئیس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین
کمک به افزایش شفافیت اقتصادی
ن‌ و القلم و ما یسطرون. طراحی زیبا، به‌روز بودن موضوعات و همچنین گروه بسیار حرفه‌ای تحریریه موجب شده، تجارت فردا افقی را در اقتصاد ایران پدیدار کند که فرهیختگان کشور بدون حاشیه، تعارفات و ملاحظات سیاسی که آفت امروز جامعه ایران است نظرات و عقاید خود را با دید تخصصی مطرح و عملکرد دولت و مجلس را بدون حب و بغض سیاسی و صرفاً با دیدگاه تخصصی به چالش تخصصی وادارند.
وجود نشریاتی همانند تجارت فردا شفافیت عملکرد در تمام بخش‌های کلان در اقتصاد ایران را بالا برده و توقع نخبگان و فرهیختگان را به گوش مدیران کشور می‌رساند، مطالب و گزارش‌های تجارت فردا موجب می‌شود جامعه ایران در مسیر ساختار خودکنترلی حرکت کرده و همه ما را در اتاق شیشه‌ای قرار خواهد داد.
محمد‌مهدی امینی
قائم‌مقام سابق شرکت بورس کالا و کارشناس بازار سرمایه
اشاعه نگاه اقتصاددانان سرشناس دنیا
شاید باورش سخت بود که مجله‌ای به‌طور هفتگی، منظم و مستمر آن هم با محوریت بخش خصوصی بتواند نه‌تنها تحولات اقتصادی را بهنگام مورد نقد و بررسی کارشناسان قرار دهد بلکه چهره جدیدی از اقتصاددانان با‌تجربه یا جوان یا کمتر شناخته‌شده ارائه کند و نگاه اقتصاددانان سرشناس دنیا را به ایران معطوف کند و نیز به چنین توفیق عمومی دست یابد. بدیهی است کلیه این دستاوردها مرهون استقرار تیم حرفه‌ای و توانمند در کلیه ارکان این نشریه است. پویایی، افزودن بر عمق تحلیل‌ها، بهره‌مندی از طیف گسترده کارشناسان و سرانجام موقوف تحلیل کارشناسی بودن از جمله ویژگی‌هایی است که این نشریه همواره بدان توجه کرده و البته در ادامه راه نیز باید بر شدت این ویژگی‌ها بیفزاید. ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای کلیه دست‌اندرکاران این مجله، در آستانه انتشار دویستمین شماره به همه آنها خداقوت می‌گویم.
علی دیلمقانیان
نایب‌رئیس اتاق ارومیه و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
نگاهی متفاوت
تجارت فردا از اولین شماره خود که از حدود پنج سال پیش منتشر شده ضمن تلاشی موفق در عمومی‌سازی مفاهیم اقتصادی، در نگاهی متفاوت از دیگر نشریات به مقوله اقتصاد سیاسی و اجتماعی و در سطح کارشناسی‌تر درحوزه اقتصاد کلان برای مخاطبان خاص خود که غالباً از طیف فعالان و کنشگران اقتصادی و صاحب‌نظران و مدیران تصمیم‌ساز و اجرایی کشور هستند به محمل و فرصتی مناسب برای اهالی فن به منظور ارائه دیدگاه و تحلیل و ایجاد فضایی آزاد در به چالش کشاندن موضوعات گوناگون اقتصادی تبدیل شده است.
به عبارت دیگر، تجارت فردا فضای رویارویی دیدگاه‌های مختلف علوم و مکاتب اقتصادی و نیز نقد صریح و بی‌پرده سیاست‌ها و عملکرد دولت‌ها را نیز فراهم آورده.
یکی از توفیقات کم‌نظیر تجارت فردا امکان تبادل آرای تکنوکرات‌ها و سیاستگذاران اقتصادی کشور بوده که قطع به یقین طرح این آرا و نظرات با وجود تقارب و حتی تضارب آن در صورت اجتناب از حب و بغض می‌تواند بستر آسیب‌شناسی چالش‌های پیش روی فضای کسب‌وکار به منظور ایجاد زمینه توسعه اقتصادی باشد.
تجارت فردا که عضوی برجسته از خانواده بزرگ دنیای اقتصاد است با ارائه تصویری به‌روز از تحولات اقتصادی که انجام چنین مهمی برای یک هفته‌نامه کاری بس دشوار است موفق به جذب مخاطبان عام و خاص شده که به جهت این توفیق باید دست‌مریزاد گفت به جناب آقای بختیاری و محمد طاهری عزیز و تمامی همکاران سختکوش تجارت فردا.
حسن خوشپور
مدیرکل سابق دفتر خصوصی‌سازی سازمان برنامه و بودجه
آینده‌پژوهی در اقتصاد ایران
هفته‌نامه تجارت فردا نشریه‌ای تخصصی-کاربردی است که مسائل مطرح‌شده در آن مغایرتی با مبانی نظری ندارد و از این رو به‌طور همزمان هم فعالان و کارگزاران بازارهای کسب‌وکار و هم تحلیلگران و استادان دانشگاه‌ها مخاطب این نشریه هستند.
مدیران و فعالان بازار می‌توانند مسائل مورد علاقه خود را که تکیه بر باورهای علمی و فنی دارد پیگیری کنند و مقامات دانشگاهی هم می‌توانند جنبه‌های عملی و کاربردی موارد صرفاً نظری را پیگیری کنند. اینها امتیازات و نقاط قوت نشریه تجارت فرداست، ولی منطبق بر عنوان نشریه، لازم است مسائل و موضوعات مربوط به آینده (فردا)، با عمق و کمیت بیشتری مطرح شود. موضوعاتی که در حوزه‌های مختلف تجارت فردا را تحت تاثیر قرار داده یا حتی شکل می‌دهند به نوعی آینده‌پژوهی.
محمد اقبال‌نیا
مدیرعامل کارگزاری حافظ
جذاب و خواندنی
نشریه تجارت فردا جزو معدود نشریات وزین اقتصادی کشور است که با تاکید بر حوزه اقتصاد، به جمع‌آوری چکیده نظرات و تجربیات نخبگان کشور می‌پردازد. مطالب نشریه در قالبی جذاب و خواندنی ارائه می‌شود. بخشی در قالب مصاحبه با بزرگان و اندیشمندان و بخشی در قالب مقالاتی است که افراد صاحب اندیشه به ارائه آن می‌پردازند.
همچنین نشریه با برگردان مقالات منتخب نشریه اکونومیست به زبان پارسی، کمک شایانی به خوانندگان خود می‌کند. مطالب خواندنی و مفید نشریه زمینه‌های متنوعی در موضوعات تجارت، سیاست و بعضاً اجتماع را با نگاه اقتصادی گرد هم می‌آورد که خوانندگان خود را با دیدگاه‌های اهل فن آشنا می‌کند و آنها را در جریان آخرین تحلیل‌های اقتصادی کشور و جهان قرار می‌دهد.
فربد زاوه
کارشناس و واردکننده خودرو
هم‌تراز با نمونه‌های بین‌المللی
حفظ کیفیت و حتی ارتقای آن در تولیدات یک موسسه در گذر زمان امری سخت و دشوار است. این دشواری در تولیدات فرهنگی دوچندان می‌شود. مجله تجارت فردا با مدیریتی قوی و تیمی حرفه‌ای توانسته محصولی را در بازار نشریات کشور عرضه کند که به راحتی با نمونه‌های معتبر بین‌المللی آن قابل قیاس باشد. ساختار مجلات اقتصادی در ایران نقاط ضعف زیادی دارند و ژورنالیسم حرفه‌ای در قیاس با برندهای مطرح بین‌المللی در ایران نقاط ضعف اساسی دارد. اما مجله تجارت فردا توانسته با استفاده از تیم حرفه‌ای و یاری گرفتن از صاحب‌نظران مطرح هر رشته، مطالبی عمیق و خواندنی را به خواننده عرضه کند و این نقطه‌ضعف را تا حد زیادی پوشش دهد.
ابراهیم بهادرانی
مشاور عالی رئیس اتاق تهران
سبک متفاوت
نشریه تجارت فردا نشریه بسیار خوبی است و کمتر نشریه‌ای با چنین سبک اقتصادی در ایران منتشر می‌شود. این نشریه شرایط اقتصاد ایران، موضوعات اقتصاد سیاسی، بازارها و کسب‌وکار را پوشش می‌دهد و نگاهی جامع به این موضوعات دارد. اما ارائه چند پیشنهاد را برای بهبود روند مجله ضروری می‌دانم. اولین نکته اینکه اقتصاد ما از اقتصاد جهانی متاثر است و امیدوارم این نشریه حجم بیشتری را به بررسی اقتصاد جهان و تاثیر آن بر اقتصاد ایران اختصاص دهد. دومین نکته؛ عنوان مجله است. انتظار می‌رود حجم عمده مطالب نشریه تجارت فردا به مساله تجارت اختصاص یابد حال آنکه عمده مطالب بیشتر بر موضوعات کلان اقتصاد متمرکز است. امیدوارم موضوعاتی مانند تجارت ایران و جهان در نشریه پررنگ‌تر شود. سومین پیشنهاد خلاصه شدن مطالب است. اگرچه این نشریه با نگاهی تحلیلی به موضوعات می‌پردازد اما امیدوارم در ابتدای هر فصل یا هر مطلب چکیده کوتاهی وجود داشته باشد که کلیت موضوع را بیان کند تا بتوان در مدت کمتری همه مطالب را مطالعه کرد.
رامتین منزهیان
مدیرعامل و بنیانگذار شرکت بامیلو
نشریه قدرتمند و هوشمند
اکونومیست، بلومبرگ و فوربس جزو مجلاتی هستند که معمولاً مورد علاقه همه بازیگران فعال اقتصادی و سیاستمداران اقتصادی در سراسر دنیا هستند و هر هفته با تیراژ بالایی به انتشار می‌رسند. اقتصاد برای پویایی نیازمند مرورگری هوشمند و آگاه به همه جنبه‌های جامعه است تا بتواند با تکیه بر اطلاعات و تحلیل‌های هوشمندانه، اطلاعاتی دقیق و درست برای تصمیم‌گیری در اختیار مدیران و اقتصاددانان قرار دهد. در عین حال یک مجله قدرتمند می‌تواند پل ارتباطی کارآمدی میان صنایع مختلف، سیاستگذاران و بدنه فعال در بازار باشد و همچون یک مشاور مطلع فعالان اقتصادی را نسبت به آینده، تغییرات و مسیر رشد آگاه کند. به نظر می‌رسد مجله تجارت فردا این نقش را در اقتصاد ایران بر عهده گرفته و امیدوارم بتواند در رشد صنایع تازه مثل تجارت الکترونیک در اقتصاد ایران تاثیر مثبتی داشته باشد.
شهرام شاهکار
مدیرعامل شرکت اسنپ
تخصصی با بیان شیوا
تجارت فردا با بهره‌گیری از شورای سیاستگذاری خبره خود به خوبی توانسته اعتماد استادان، نخبگان، تکنوکرات‌ها و کنشگران اقتصادی را به دست آورده و به درستی و با حفظ بی‌طرفی، خلأ تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی در ایران را با بیانی تخصصی ولی روان پر کند. مخاطبان هفته‌نامه تجارت فردا از آنچه زیرپوست اقتصاد ایران می‌گذرد، آگاهند. موفق باشید.
محسن نهاوندیان
فعال اقتصادی
روشنگری عالمانه
در مسیر پرپیچ‌وخم اقتصادی که با کشف طلای سیاه، دولت‌های مختلف آن، خود را حاکم بر مردم دانسته و در ۱۰۸ سال گذشته، پشتوانه درآمدهای نفتی به آنها این جسارت را داده که مسوولیت خطای خود را نپذیرند و سیاست را بر اقتصاد تحمیل کنند، سختکوشی عالمانه «تجارت فردا» برای روشنگری ستودنی است.
این تعهد همواره بر دوش جامعه کارشناسی کشور وجود دارد که به‌جای توجیه عملکردهای اشتباه سیاستمداران، بدون پیشینه و پشتوانه سیاسی، نظرات کارشناسی خود را به سیاستگذاران ارائه کند؛ و «تجارت فردا» فرصت این کار را فراهم کرده است.
نگرش و نگارش وزین «تجارت فردا» و موفقیت این رسانه، نوید ظهور طبقه‌ای جوان، پرکار و امیدوار را می‌دهد که نه‌تنها از رقابت نمی‌هراسد و جامعه کارآفرینان را به عنوان تهدید نمی‌نگرد، بلکه آنها را تنها امید نجات از اقتصاد غیررقابتی می‌داند؛ به ویژه در مقابل افرادی که بدون آنکه تبعات بعدی اقدامات خود را پذیرند، منابع ملت را هزینه می‌کنند.
انسان به امید زنده است و بزرگ‌ترین گناه، نا‌امیدی از رحمت ایزدی است. ما نیز به آینده و فردایی امیدواریم که شرایط تجارت و کسب و کاری عادلانه و رقابتی در ایران فراهم شود و مجموعه دولت فقط در جایگاه ناظر اقتصاد عمل کند، نه در جایگاه رقیب بخش خصوصی کارآفرین و غیر رانتی.
قُلْ فَانتَظِرُوا إِنِّی مَعَکم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ (یونس، 102)
کیوان پورشب
کارشناس ارشد بازرگانی بین‌المللی - فعال اقتصادی
بنیان‌های فکری موثر
نقد یک رسانه مکتوب مستلزم شناخت و تجربه کافی در عرصه کار پیچیده و منحصربه‌فرد مطبوعات و حرفه ژورنالیستی است که در یک ساختار فرهنگی، اجتماعی با پیشینیه ادبیات فاخر و در دوره‌ای از تاریخ کشور ایران و در نظام مقدس جمهوری اسلامی تعریف می‌شود که همواره مانیفست انقلاب فرهنگی را در سایه آرمان‌های اسلامی، محور جریان فکری و عقیدتی خود می‌داند.
هفته‌نامه تجارت فردا یکی از مهم‌ترین اجزای کلی مجموعه‌ای از بنیادهای اندیشه‌ورز فعال در حوزه آرا و نظرات مرتبط با اقتصاد و کسب‌وکار در کشور است که پس از انتشار 200 شمارگان، سازه‌ای از یک پتانسیل مرجعیت را در قالبی ژورنالیستیک به افکار عمومی نوید می‌دهد.
سازه‌ای که با تقویت بنیه تولید محتوای نو به جای تالیف و ترجمه می‌تواند به مراتب، جایگاه بهتری را در این برهه مهم از تاریخ خبرساز اقتصاد کشور به دست آورد.
برای همه دست‌اندرکاران و بنیان‌های فکری موثر و مولد این پدیده خوشایند، سلامتی و توفیق روزافزون آرزومندم.
امین چاروسه
فعال اقتصادی
باز هم بهتر از این...
به نظر نگارنده تجارت فردا ارزشمندترین نشریه اقتصادی کشور است، اما زمینه‌های بهبود فراوانی هم پیش رو دارد. چون به احتمال زیاد سایرین خوبی‌های نشریه را در این ویژه‌نامه برشمرده‌اند، بد نیست بنده فقط به این زمینه‌های بهبود بپردازم. تجارت فردا در مقام مقایسه با هفته‌نامه‌های اقتصادی بین‌المللی بسیار پرحجم است، بعضی اوقات تا سه برابر. در هر شماره پرونده‌های بسیاری را باز می‌کند ولی با عمق و حجم کافی به آنها نمی‌پردازد. میزان دخالت تحریریه در ویرایش مطالب درج‌شده در پرونده‌ها کم است به حدی که در یک پرونده آمارهای متفاوتی از دو نویسنده یا مصاحبه‌شونده نقل و منتشر می‌شود. حجم مطالب منتشر‌شده مرتبط با عنوان اصلی نشریه یعنی تجارت به نسبت سایر موضوعات هم کم است.
به‌عنوان پیشنهاد شاید بتوان با توجه به پتانسیل ارزنده نیروی انسانی تحریریه و اعتبار بیرونی ایجادشده در دوره فعالیت نشریه، سه نشریه مستقل از هم را منتشر کرد: یکی با تمرکز بر تجارت و دو دیگر در زمینه‌های اقتصاد سیاسی و اقتصاد اجتماعی. و سر آخر اینکه دم همه برو بچه‌های تجارت فردا گرم و خدا قوت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها