شناسه خبر : 9184 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاددانان

ارزیابی نقاط قوت و ضعف مجله تجارت فردا - ۳


محمدهاشم پسران
اقتصاددان
نشریه منحصربه‌فرد
هفته‌نامه تجارت فردا را همیشه نگاه می‌کنم؛ اگر چه وقت ندارم آن را کامل بخوانم اما می‌بینم که با اقتصاددانان بسیار خوب و معتبری توانسته‌اید گفت‌وگو داشته باشید؛ به ویژه با نوبلیست‌ها و اقتصاددانان سرشناس بین‌المللی که در شماره‌های مختلف تجارت فردا چاپ شده است. کاملاً آگاهم که برای تهیه چنین نشریه‌ای زحمت بسیاری باید کشیده شود. انتشار چنین نشریه‌ای در ایران بسیار حائز اهمیت است و من به جد معتقدم که تیم حرفه‌ای این هفته‌نامه بسیار خوب از پس انجام این کار مهم برآمده است. از همین رو خوشحال هستم که در میان اوقات پرمشغله‌ام چند فرصت برای گفت‌وگو دست داد و از این راه در مورد اقتصاد ایران سخن گفتم. انتشار شماره 200 هفته‌نامه جای تبریک دارد و آرزوی تداوم.
جواد صالحی‌اصفهانی
اقتصاددان
منبع اصلی تولید اخبار
بسیار خرسندم که دویستمین شماره تجارت فردا را می‌بینم. برای آن دسته از ما که همواره به بالا بردنِ آگاهی عموم از مسائل اقتصادی علاقه‌مند بوده‌ایم، این اتفاق مایه شادمانی و خرسندی است. تجارت فردا به عنوان یک منبع اصلی در تولید اخبار و تحلیل رویدادهای اقتصادی در ایران بروز کرد. هیچ منبع دیگری از نظر پوشش موضوعات و کیفیت نگارش به گرد پای آن نمی‌رسد. جهتی که من دوست دارم تجارت فردا در آن پیشرفتی مدام داشته باشد، کیفیت تحلیل‌هاست. هدف باید برقراریِ تمایزی هرچه روشن‌تر بین «نظرات کارشناسان» و «دانش علمی» آنها باشد. گاهی این دو یکی هستند، مثل زمانی که یک کارشناس نتایج پژوهش‌اش را می‌نویسد، اما گاهی این‌طور نیست. کارشناس موردنظر شاید هیچ پژوهشی انجام نداده باشد یا شاید اعتبار پژوهش او را همکارانش تایید نکرده باشند. در نتیجه، نمی‌دانیم با اطلاعات ارائه‌شده چه کنیم: آیا اینها نظر یک شخص‌اند یا نتیجه پژوهشی معتبر؟ این مساله‌ای به‌غایت مدرن است که از سیل آنلاین اخبار و تحلیل‌ها نشات می‌گیرد، سیلی که اغلب گزینشی و گاهی مبتنی بر داده‌ها و تحلیل‌های غلط است.
بدون نظارتی ویراستارانه که بتواند به خوانندگان اطمینان دهد که آنچه به دست‌شان می‌رسد اطلاعاتی موثق است، مطالب ممکن است از بی‌فایده هم بدتر باشند. گاهی کافی است که خطاهای ابتدایی رفع شوند. در مطبوعات ایرانی -نه تجارت فردا- به گفته‌هایی برمی‌خورم که آشکارا نادرست‌اند، خطاهایی که یک ویراستار می‌تواند به آسانی رفع کند. برای مثال، یک اقتصاددان برجسته زمانی نوشته بود که کاهشی 20درصدی در نرخ تورم برابر با افزایشی 20درصدی در درآمدهای واقعیِ خانوار است در حالی که این گفته، تنها آشفتگی ذهن خواننده را در تمایز پول و درآمد واقعی تشدید می‌کند، و بنابراین نتیجه می‌دهد که کنترل تورم که به کاهش درآمدها می‌انجامد، رشد اقتصادی را هم سرکوب می‌کند. همچنین جایی خواندم که «مجلس طرحی برای کنار گذاشتن 30 درصد بالای دریافت‌کنندگان یارانه‌های نقدی دارد، در حالی که سه دهک بالا شامل 30 درصد جمعیت نیست بلکه فقط سه تا چهار میلیون نفر را دربر‌ می‌گیرد!»
با این حال مواردی از این خطاها وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص نیست و به ویراستاران زبده‌تر و حتی مقابله مکرر نظرات با داده‌ها نیاز دارد. در عصر «اطلاعات» ارزان، یک خواننده چطور می‌تواند تصمیم بگیرد که نظری را باور کند؟ شاید مدتی طول بکشد که بازار، گندم را از پوستش جدا کند، پس بر نشریه‌های پیشگامی چون تجارت فردا واجب است که منابع بیشتری را به کنترل ویرایشی و چک‌کردن داده‌ها اختصاص بدهند. مردم نیاز دارند که به منابع خاصی از اطلاعات به خاطر کیفیت‌شان، و نه ضرورتاً به خاطر جانبداری‌هایشان، اعتماد کنند.
در ایالات متحده، دو نشریه پیشگام، نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال، که در صفحات سرمقاله‌شان تفاوت‌های بسیاری با هم دارند، منابع بسیاری را بر چک‌کردن داده‌ها برای صفحات اخبار و تحلیل‌شان صرف می‌کنند و عموماً اطلاعات موثقی به دست می‌دهند. یک پیشنهاد برای تجارت فردا برقراری تمایز روشن‌تر بین صفحات سرمقاله و نظرات و صفحات خبر و تحلیل است. می‌دانم این کار هزینه‌زا و زمان‌بر است، اما بدون آن، انبوه اطلاعات به انبوه آشفتگی می‌انجامد. مردم نامطلع از خواص ویتامین سی، خطرات گرمایش جهانی یا تاثیر یارانه‌های نقدی، می‌توانند ارزش درون‌داد عموم در تصمیم‌های اقتصادی را به‌طور جدی پایین آورند، همان‌طور که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایالات متحده شاهد بوده‌ایم. پیگیری این هدف در هیچ‌جا ارزنده‌تر از ایران نیست، جایی که مسائل اقتصادی موضوع بحث‌های داغ هستند و عمیقاً سیاسی شده‌اند.
کامران دادخواه
استاد اقتصاد دانشگاه نورث‌ایسترن
درجه یک
من چند سال است که خواننده مجله تجارت فردا هستم. خواننده‌ای بسیار مشتاق و سپاسگزار. به یاد آوریم که تصمیم‌های مردم هر کشوری بر پایه آگاهی آنها از آنچه می‌گذرد و دانش رشته‌های گوناگون است. برای مثال مردمی که از یافته‌ها و دانش پزشکی آگاهی بیشتری دارند، مسائل بهداشتی را بهتر رعایت می‌کنند و تندرست‌تر هستند. همین‌طور مردمی که با مسائل اقتصادی و مالی آشناترند تصمیم‌های درست‌تر می‌گیرند. دولت هم اگر می‌خواهد سیاست‌های اقتصادی موفقی داشته باشد، باید مسائل و تصمیم‌ها را با مردم در میان بگذارد و حمایت مردم را برای اجرای آن سیاست‌ها و تصمیم‌ها به دست آورد. ولی چه در دانش پزشکی و چه در دیگر دانش‌ها از جمله اقتصاد، مباحث علمی پیچیده و گاه بسیار فنی هستند. این بر عهده کسانی است که به این دانش‌ها آگاهند و توانایی تشریح آنها را به زبان غیر‌فنی و ریاضی دارند که همه را در جریان بگذارند. این کاری است که تجارت فردا می‌کند و در حدی بسیار بالا. من در این چند سال با خواندن تجارت فردا نه‌تنها در جریان موضوع‌های اقتصادی ایران و جهان بوده‌ام، با برخی مباحث تاریخ اقتصادی و تئوری اقتصادی نیز آشنا شده‌ام. یکی دوبار پس از خواندن مقاله‌ای به جست‌وجوی کتاب‌ها و مقالات فنی در آن زمینه رفته‌ام. از من خواسته‌اند که اگر انتقادی هم دارم بگویم. راستش در این باره بسیار اندیشیدم، چیزی به ذهنم نرسید. تا آنجا که من می‌دانم یافتن مجله‌ای در سطح تجارت فردا حتی در دیگر زبان‌ها هم دشوار است. برای همه دوستان دست‌اندر‌کار انتشار تجارت فردا آرزوی تندرستی و پیروزی دارم.
فریدون خاوند
استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه رنه‌دکارت
هم‌تراز با مهم‌ترین نشریات اقتصادی در جهان
در افشاندن بذر اندیشه اقتصادی بر فراز ایران، هفته‌نامه «تجارت فردا» بدون تردید نقشی بزرگ داشته است. برای صاحبان کسب‌وکار، تصمیم‌گیران سیاسی، دانشجویان و بخش بزرگی از افکار عمومی کشور این غنیمتی است که هر هفته بتوانند، همراه این نشریه، مهم‌ترین رویدادهای بازرگانی و صنعتی و مالی و پولی را در ایران و جهان مرور کنند و با مهم‌ترین گرایش‌ها در عمل و اندیشه اقتصادی آشنا شوند. 200 شماره «تجارت فردا» روایت تلاش شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی است برای هم‌تراز شدن با مهم‌ترین نشریات اقتصادی در جهان. نویسنده این سطور، که سال‌های سال در اروپا زندگی کرده و خواننده پیگیر رسانه‌های اقتصادی غربی است، با اطمینان می‌گوید این تلاش به ثمر نشسته است. امیدوارم در شماره‌های آینده، صفحاتی نیز به صورت دائمی به تجربه و تلاش کارآفرینان جوان ایرانی، به ویژه در درون کشور، اختصاص یابد. شناخت و معرفی بازارهای نوظهور، از جمله در سرزمین‌های همسایه و آفریقا، افق‌های تازه‌ای را در برابر نسل تازه بازرگانان ایرانی خواهد گشود.
مرتضی ایمانی‌راد
اقتصاددان و مدیرموسسه مطالعات اقتصادی بامداد
اثرگذاری بر جامعه ایرانی
وقتی که برای اولین‌بار هفته‌نامه تجارت فردا را مطالعه کردم، متوجه شدم که اطلاعات بسیار خوبی در آن ارائه می‌شود و هر هفته که آن را مطالعه می‌کردم بیشتر به نتیجه می‌رسیدم که جای تجارت فردا در ایران خالی بود. در شماره‌های بعد آنچنان عمق مطالب و گستردگی و جامعیت آن بیشتر می‌شد که هفته را حتماً می‌بایستی با تجارت فردا سپری می‌کردم و به یکی از رفرنس‌های اصلی در کلاس‌هایم تبدیل شد. به‌روز بودن، جامعیت، قدرت تحلیلی بالا، تنوع و جدا شدن از سیاست، مخصوصاً سیاست حاکم از ویژگی‌های منحصر به فرد تجارت فرداست که حاصل آن اثرگذاری آن بر جامعه است. در این شرایط بدون تردید این جامعه ایرانی است که از هفته‌نامه سود می‌کند، نه بخش‌هایی از آن!. به همین جهت، شکل‌گیری این پدیده را در اقتصاد ایران که ناشی از زحمات (از نظر من غیرقابل تصور) آقای طاهری و همکارانشان است تبریک می‌گویم و امیدوارم این هفته‌نامه بماند و بهتر شود. من تنها پاسخی که به این زحمات می‌توانم بدهم همکاری بدون قید و شرطم با این هفته‌نامه است.
مرتضی عمادزاده
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی
توصیه به دانشجویان
مجله وزین تجارت فردا در حالی پا به عرصه وجود نهاد که خلأ یک نشریه تخصصی در حوزه دانش اقتصاد کاملاً محسوس بود. پنج سال است که این مجله توانسته به نحو احسن این مهم را جامه عمل بپوشاند.
توازن پرداختن به مطالب در حوزه خرد - کلان - توسعه و سیاستگذاری از ویژگی‌های بارز مجله است.
به‌روز بودن مطالب چه از منظر فضای کسب‌وکار ملی و چه از منظر پرداختن به کتب و نشریات بین‌المللی در حوزه اقتصاد کمک بزرگی به نشر مفاهیم اقتصاد و حمایت از دانش‌پژوهان این رشته کرده است.
ایجاد یک خوشه علمی و گردآوری تعداد قابل توجهی از متخصصان دانش اقتصاد از داخل و خارج کشور و انتشار نظریات و تحقیقات ایشان از نقاط کاملاً مثبت این نشریه وزین است.
خوشبختانه این مجله ویژه‌نامه‌هایی به‌صورت ادواری منتشر می‌کند که هر یک به یکی از مسائل مبتلا‌به روز کشور پرداخته و با گردآوری نظریات متخصصان و اهل خبره راهکارهای خوبی هم برای رفع مشکلات ارائه کرده‌اند.
ارتباط مجله با روزنامه دنیای اقتصاد نوعی هم‌افزایی است که به تبادل مطالب کمک موثری می‌کند. تجربه نشان داده گاه که خواندن مطلبی از مجله میسر نمی‌شود مطالعه آن از طریق روزنامه دنیای اقتصاد به رضایت خاطر مخاطبان می‌افزاید.
غنای مطالب در حدی است که به جرات مطالعه مجله را به دانشجویان توصیه کرده‌‌ایم.
البته حجم مطالب برای مطالعه همه آنها در طول یک هفته حجم زیادی است. بهتر است با بخش‌بندی مناسب‌تر و تخصصی‌تر مطالب ترتیبی فراهم شود که خوانندگان بتوانند با سهولت بیشتری اولویت‌های خود را انتخاب و مطالعه کنند.
برای همه دست‌اندرکاران این مجله محبوب که در سنگر جهاد علمی و مطبوعاتی به‌طور اثربخشی ایفای نقش می‌کنند آرزوی توفیق روز‌افزون دارم.
وحید محمودی
اقتصاددان
میراث ماندگار
تجارت فردا مجله‌ای حرفه‌ای، فاخر، آموزنده و در میان اهالی اقتصاد از محبوبیت بالایی برخوردار است. حقیقتاً حیرت‌آور و قابل تحسین است که در بازه یک هفته‌ای این حجم از مطالب وزین علمی و تحلیلی تولید و انتشار می‌یابد. ضمن ارج نهادن به این میراث ماندگار، توصیه می‌شود جهت غنای هر چه بیشتر مجله دایره تحلیل و ارزیابی بالاخص در خصوص اقتصاد ایران را از جریان متعارف (ارتدوکس) اقتصاد فراتر برده و به دیدگاه‌های دگراندیش (هترودوکس) نظیر نهادگرایی و توسعه انسان‌محور نیز بیشتر پرداخته شود و با عینک دیدمان‌های رقیب جریان اصلی نیز به دلایل و چرایی عقب‌ماندگی توسعه ایران نیز پرداخته شود.
فرشاد فاطمی
اقتصاددان
رشد تراز روزنامه‌نگاری اقتصادی کشور
بسیار خوشحالم که نشریه تجارت فردا به شماره 200 رسید. به دست‌اندرکاران و افراد موثر در شکل‌گیری این تلاش وزین تبریک می‌گویم. بدون تردید تجارت فردا تراز روزنامه‌نگاری اقتصادی در کشور را ارتقا داد. حجم مطالب تحلیلی و پرونده‌های متنوع برای هر هفته، به‌کارگیری نسل جدید اقتصاددانان، توجه به موضوعات داغ حوزه‌های سیاستگذاری اقتصادی، اهتمام به جلب توجه جامعه تحصیل‌کردگان به مباحث روز علم اقتصاد و مصاحبه با اقتصاددانان برتر غیرایرانی بخشی از ویژگی‌های این حرکت بوده است که در نتیجه انتظار از روزنامه‌نگاری اقتصادی را در کشور بالا برده است. از این جهت با توجه به تمایل دست‌اندرکاران مجله به دیدن افق پیش رو در ادامه، پیشنهادهایی برای تداوم این مسیر رو به رشد ارائه می‌شود:
توجه بیشتر به روزنامه‌نگاری محققانه (investigative journalism). یکی از کمبودهای روزنامه‌نگاری کشور، عدم تولید گزارش‌های محققانه است که حاصل دنبال کردن یک خط مشخص خبری و پیگیری مسائل مورد توجه آحاد مردم به خصوص در حوزه سیاستگذاری اقتصادی است.
گسترش هرچه بیشتر دامنه مشارکت‌کنندگان در تولید مطالب. توضیح آنکه بعضاً به نظر می‌رسد مفاهیم ذکر‌شده نوشته‌ها و سخنان برخی از تحلیلگران به دامنه تکرار رسیده است. تکرار مفاهیم پایه و اولیه هر‌چند برای فهم عمومی جامعه ضروری است ولی در برخی زمینه‌ها ممکن است به از دست دادن مخاطب برای مجله بینجامد.
تعریف ارتباط ساماندهی‌شده با مراکز پژوهشی مطرح اقتصادی با هدف تدوین و انتشار گزارش‌های دوره‌ای
تلاش برای گسترش دامنه مخاطبان به تعداد بیشتری از طبقه تحصیل‌کردگان. به نظر می‌رسد متاسفانه مجله بین مخاطبان عام دانشگاهی کمتر از سطحی که با توجه به کیفیت آن مورد انتظار است، شناخته شده است.
با توجه به آنکه افزایش حجم مجله بیش از حجم فعلی قاعدتاً منطقی نیست، تلاش مدام جهت جایگزینی بخش‌های کم‌مخاطب با بخش‌های نو یک ضرورت خواهد بود؛ یک پیشنهاد جذاب تشکیل گروهی از اقتصاددانان و دریافت و انتشار هفتگی پاسخ کوتاه آنان به سوالی نظری، تجربی یا سیاستگذاری که سردبیری؛ مشخص می‌کند. مثال مشابه این پیشنهاد در IGM FROUM به آدرس www.igmchicago.org قابل مشاهده است.
بهروز هادی زنوز
اقتصاددان
معتبرترین نشریه اقتصادی
این نشریه هفتگی بی اغراق معتبرترین نشریه اقتصادی است که در ایران منتشر می‌شود. در واقع نشریه ضمن ارائه آخرین آمارهای اقتصادی و مالی، تحلیل‌ها و مصاحبه‌های ارزشمندی را در مورد اقتصاد ایران و برخی از تحولات بازارهای بین‌المللی در معرض قضاوت خوانندگان خود قرار می‌دهد. خواندن این نشریه برای صاحبان کسب و کار، سیاستگذاران اقتصادی در دولت و مجلس، استادان و دانشجویان رشته اقتصاد از جهات مختلف آموزنده است. در این نشریه علاوه بر آشنایی با نظرات و آرای استادان باتجربه رشته اقتصاد و اهالی کسب و کار و دولتمردان با نظرات علمی نسل جوان اقتصاددانان ایرانی که در خارج و داخل تحصیل کرده‌اند و دانش تئوریک روزآمدی دارند آشنا می‌شویم.این نشریه از نظر گرایش به مکاتب اقتصادی همان‌طور که از ترکیب شورای سیاستگذاری آن برمی‌آید، مبشر لیبرالیسم اقتصادی و اقتصاد بازار است و به‌طور عمده ناشر افکار طرفداران این طرز فکر است. نشریه در انتقاد از سیاست‌های دولت و بانک مرکزی عموماً جانب احتیاط و میانه‌روی را رعایت می‌کند. البته این گفته‌ها به معنای انتقاد از تجارت فردا نیست. چرا که طرفداران مکاتب فکری دیگر نیز می‌توانند نشریه خود را دایر کنند و در ترویج افکار خویش بکوشند. یک انتقاد وارد بر نشریه این است که نه‌تنها مروج افکار لیبرالیسم اقتصادی است، بلکه به نحو غلوآمیزی در مورد اعضای محترم هیات تحریریه خود تبلیغ می‌کند و القابی را به آنها نسبت می‌دهد که ممکن است خود آن بزرگواران نیز آن را اغراق‌آمیز بدانند یا برخی اوقات مطالبی از افراد صاحب‌نام این مکتب به چاپ می‌رساند که اعتبار علمی چندانی ندارند و از این طریق ناخواسته وارد جنگ حیدری و نعمتی میان طرفداران مکاتب مختلف می‌شود.
عباس هشی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
پیگیری وعده‌ها
مقاله‌های مندرج در مجله تجارت فردا دیدگاه‌های مخاطبان خاص خودش را در گروه‌های مختلف مدیران، کارشناسان، مقامات دولتی، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و متخصصان و کارشناسان رشته‌های مختلف در صنعت و تجارت دارد و مصاحبه‌ها، نظرات و مقالات در راستای خواسته‌های مخاطبان است. پیشنهاد می‌کنم هنگام درج مصاحبه‌ها و نظرات مقامات (که معمولاً قول تحقق مواردی را اعلام می‌کنند اما متاسفانه بعضاً تحقق نمی‌یابد)؛ با آنها توافق کنند که در مواردی که ‌نظرات آنها حکایت از تحقق یک موضوع در زیر‌مجموعه آنها دارد، زمینه پیگیری تحقق آن بعد از شش ماه برای درج در مجله فراهم باشد.
حسن طائی
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10 ویژگی تجارت فردا
به نام آنکه علم و قلم را بر تارک هستی نیکو نشانید. اینجانب به سهم خود از اینکه در جامعه‌ای با ویژگی کوتاه‌مدت مجله وزینی به سن پنج‌سالگی رسیده و هر هفته با کیفیت بهتری در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد بسیار مسرور و به تهیه‌کنندگان خداقوت، دست‌مریزاد و پاینده باشید عرض می‌کنم. همکاران ارجمند مطبوعاتی، مجله تجارت فردا 10 ویژگی دارد که آن را از سایر نشریات مشابه متمایز ساخته است:
1- انتشار منظم
2- انتخاب مخاطبان مشخص
3- محتوای خوب و با اعتبار بالا
4- اعتبار علمی نویسندگان
5- به‌روز بودن مطالب
6- نوآوری موضوعی
7- تنوع مطالب و پوشش موضوعات مختلف
8- واکنش به موقع در باب تحولات اقتصادی
9- ارائه دیدگاه‌های گوناگون در باب موضوعات
طراحی زیبا و ویرایش دقیق.
داود سوری
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
بستر مناسب طرح دیدگاه‌ها
تجـارت فــردا به شماره 200 رسیده است، 200 هفته کـار طاقت‌فرسای خبرنگاران، سردبیر و دیگر عزیزانی که در طول هفته تلاش می‌کنند که این مجله وزین هــر شنبه بر پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قـرار بگیرد. تجارت فــردا هــر هفته با پرونده‌های متنـوع و بهنگــام منعکس‌کننده دیدگاه‌هــای متفاوت در مورد مسائل اقتصــادی و اجتماعـی کشور است و موفق شده است فارغ از فضای سیاست‌زده کشور، بستر مناسبی را برای طرح دیدگاه‌های کارشناسی فراهــم بیاورد. تجارت فردا نشان داده است نسبت به دانش روز اقتصاد نیز بی‌تفاوت نیست و توانسته است با ظرافت به آموزش و اشاعه آن نیـز بپردازد. با آرزوی موفقیت‌های هر‌چــه بیشتر برای تجارت فردا.
حسین عباسی
استاد اقتصاد دانشگاه مریلند
ضرورت بازبینی خوب و بد
200 شماره برای یک هفته‌نامه ایرانی یعنی رسیدن به میانسالی، و میانسالی یعنی بازبینی خوب و بد گذشته. تجارت فردا در این سال‌ها فراتر از بسیاری از نشریات ظاهر شده است. به این بسنده کردن یعنی درجا زدن. وقت آن رسیده که تجارت فردا کاری را بکند که در دنیای امروز نشان از تعهد به پیشرفت است: گروهی کارشناس مستقل خارج از افراد مرتبط با مجله را بگمارد برای مطالعه نقاط قوت و ضعف. آنچه external review می‌خوانندش و هر موسسه، سازمان و شرکتی که قصد بقا و پیشرفت دارد، آن را بر خود واجب می‌داند.
علی دادپی
استاد دانشگاه سنت ادوارد
رشد طبیعی و درون‌زا
امروز نشستم ای‌میل‌هایم را مرور کردم. رسانه‌ای که ابتدا تجارت‌نیوز بود بعد شد تجارت فردا و حالا هفته‌نامه‌ای است که نقل هر محفلی است. کیفیت مطالبش بی‌سابقه است و تریبونی است برای کنشگران. حالا این رسانه به نقطه عطفی رسیده است. در جامعه‌ای که از فقدان نهاد رنج می‌برد، به نظر می‌رسد هر نهاد موفقی می‌تواند خلأ ناشی از این نبودن‌ها را پر کند. این وسوسه‌ای است خانمان‌برانداز. تجارت فردا می‌تواند یک جریان باشد و قدرتمند. با این حال بهتر است رسانه بماند. همان‌طور که خود نتیجه رشد طبیعی ارگان‌ها و نهادهای بخش خصوصی بود، باید بپذیرد که آن نهادهای دیگر هم به‌طور طبیعی رشد می‌کنند. تجارت فردا به‌عنوان یک رسانه می‌تواند به این رشد طبیعی و درون‌زا کمک کند، ولی به عنوان جریان آن را مختل خواهد کرد. شماره ۲۰۰ وقت نگاهی است به درون و به‌روز کردن فرآیندها و تبریک گفتن به دوستان و روزنامه‌نگارانی که این نشریه را به اینجا رسانده‌اند. خسته نباشید، حق نگهدارتان.
مهرداد عمادی
پژوهشگر اقتصادی
آگاهی‌افزا و یاری‌رسان
در نگاه من تجارت فردا ارزیابی‌های کارشناسانه‌ای با زبان غیر‌آکادمیک و آسان‌تر برای دریافت عرضه می‌کند که این را من مثبت می‌دانم که آگاهی کلی را یاری می‌دهد. و هم به چالش‌های کلان و هم در سطح موسسات و بنگاه‌ها می‌پردازد. من بیشتر اوقات خواندن آن را برای خود آگاهی‌افزا دیدم. در آن‌طرف ترازو، گاهی تمرکز نوشته‌ها یا مصاحبه‌ها روشن نیستند و شاخه به شاخه می‌شوند که من گم می‌شوم. در این نمونه‌ها تم اصلی مصاحبه کمرنگ می‌شود. از این نظر که این نشریه کیفیت کاری خوب دارد و خیال‌پردازی سیاسی نمی‌کند، من تجارت فردا را دوست دارم.
فاطمه پاسبان
اقتصاددان
نگاه علمی رویکرد بارز
تجارت فردا را می‌توان آینه‌ای از انعکاس مشکلات اساسی کشور در زمینه‌های مختلف دید. نوع نگاه علمی به موضوع به جای نگاه سلیقه‌ای رویکرد بارز آن است که جای تحسین دارد. مصاحبه با صاحب‌نظران، میزگرد علمی، انتشار نظریه‌ها و یافته‌های علمی جهانی و انتشار ویژه‌نامه در خصوص موضوعات بحرانی کشور از جمله ویژگی‌های بارز این نشریه است. شاید در آینده بتوان با حضور پررنگ‌تر جامعه مدنی از قبیل کشاورزان، صنعتگران و کارگران و انعکاس نظرات آنان در بخشی از مطالب این نشریه (مخالف و موافق) مسیر گفتمان سازنده را برای جامعه هموار ساخت.
سعید اسلامی‌بیدگلی
استاد اقتصاد مالی دانشگاه شهید بهشتی
سیگنال به تصمیم‌گیران
تجارت فردا، دویستمین شماره، صد کلمه و من؛ این عصاره این یادداشت کوتاه است. اقتصاد ایران درگیر مسائلی مثل نقش پررنگ دولت و حاکمیت و رکود و تورم و فساد و عدم‌عقلانیت در تصمیم‌گیری‌های اقتصاد بود... در این میان وجود رسانه‌های مستقل که مشکلات اقتصاد ایران را از منظر علمی بررسی کنند و سیگنال‌های درست به تصمیم‌گیران اقتصادی بدهند، ضروری بود. «تجارت فردا» یکی از همین رسانه‌هاست. شجاعت در مطرح کردن برخی از موضوعات (که در ابتدا بیش از اکنون بود) و حضور تحلیلگران جوان و توجه به اقتصاددانان و رسانه‌های بین‌المللی از مهم‌ترین مزایا و نگاه سطحی در برخی از پرونده‌ها و عدم‌پیگیری برخی از مسائل مهم از مهم‌ترین ایرادات این رسانه است. امیدوارم علاوه بر ارتقای سطح «تجارت فردا»، چندین رسانه دیگر هم به این جرگه بپیوندند.
جعفر خیرخواهان
اقتصاددان
رمز ماندگاری
در کنار سرآمدی و محاسن بسیاری که می‌توان برای تجارت فردا برشمرد، اما مایلم تمام تمجیدم را «در چنین بیابانی یک لنگه کفش هم غنیمت است» خلاصه کنم و به استقبال از انتشار دویستمین شماره بروم.همچنین سه ایراد و دو پیشنهاد با هدف بهبود و ماندگاری سرافرازانه و بی‌رقیبانه نشریه خدمت‌تان تقدیم می‌کنم.
ایرادات:
1-‌ افت و خیز در کیفیت مطالب مختلف یک شماره و شماره‌های مختلف
2-‌ سستی مطالب صفحات تحلیلی ابتدای نشریه
3-‌ نبود تیم مشاوران و پژوهشگران دانشگاهی و ویراستاران علمی اقتصادی که پشتیبان تحریریه باشند.

پیشنهادها:
1-‌ کاستن از تعداد صفحات و سوژه‌ها و توجه بیشتر به کیفیت و عمق و کلاسه‌بندی‌شدن فهرست نشریه
2-‌ تمرکز جدی‌تر روی موضوعات مهم و اولویت‌دار و کالبدشکافی همه‌جانبه که خواننده سیراب شود.
حمید قنبری
حقوقدان
پرونده‌سازی‌های مثبت
پرونده‌سازی در نظر اکثر ایرانیان بار معنایی مثبتی ندارد و بیشتر برای مواردی استفاده می‌شود که کسی قصد دارد امر نادرستی را به کس دیگری نسبت دهد. با این حال، وقتی تجارت فردا پرونده‌ای را به موضوعی اختصاص می‌دهد در پی آن است که دیدگاه‌های موافق و مخالف نسبت به آن را به خواننده ارائه کند.
تجارت فردا در این پرونده‌سازی‌ها معمولاً جسارت و موقع‌شناسی کافی را هم داشته است و به‌روزترین موضوعات را برای پرونده‌های خود انتخاب کرده است. درست به همین دلیل است که مطالعه تجارت فردا برای کسی که خواهان آن است که اطلاعات به‌روزی از مسائل اقتصادی کشور داشته باشد، ضروری است.
بهرنگ کمالی
استاد دانشگاه شریف
با ذهنی باز و پویا
هفته‌نامه تجارت فردا توانسته است خلأ وجود یک هفته‌نامه تخصصی و به روز در زمینه اقتصاد ایران و علم اقتصاد را به نحو بسیار مطلوبی پر کند. در طی سالیان گذشته علاقه مفرط دانش‌آموزان دبیرستان و والدین آنها به رشته‌های مهندسی و پزشکی شرایط را برای رشد رشته اقتصاد و پیشرفت علم اقتصاد در ایران بسیار سخت کرده بود. در طی سالیان گذشته این روند باعث شکل‌گیری تعادلی شده بود که فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد در مقایسه با فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و پزشکی درآمد کمتری داشته باشند. این تعادل در سال‌های اخیر در حال تغییر است و یکی از دلایل این تغییر آشنایی جامعه مخصوصاً مدیران با اهمیت و ارزش تحلیل‌های اقتصادی از طریق روزنامه دنیای اقتصاد و هفته‌نامه تجارت فرداست. بنیانگذاران و اعضای هفته‌نامه با ذهنی باز و پویا به همراه تلاشی مستمر این هفته‌نامه را در طی ۲۰۰ شماره هدایت کردند که باعث شده است در حال حاضر سرآمدترین هفته‌نامه اقتصادی کشور باشد. پیشرفت علم اقتصاد در ایران و علاقه افراد جامعه به تحلیل علمی اقتصاد روز ایران بی‌شک مدیون هفته‌نامه تجارت فردا و روزنامه دنیای اقتصاد است که در کنار دانشکده‌های اقتصاد و اقتصاددانان ایرانی این تغییر را ایجاد کردند. باعث خوشحالی است که سرآمدی این هفته‌نامه باعث کاهش تلاش اعضای این هفته‌نامه نشده است و تلاش روزافزون آنها برای بهبود را طی ۲۰۰ شماره مشاهده می‌کنیم. امید است که در ادامه این راه، تلاش برای نقد مقاله‌های منتشره در هفته‌نامه و برقراری فضای نقد سازنده در فضای تحلیل علمی اقتصاد ایران بیش از پیش مشاهده شود.
پویا جبل‌عاملی
اقتصاددان
فرآیندی به غایت دشوار
تجارت فردا و تحریریه آن برای دوران کوتاهی که من به‌طور مستقیم با آن درگیر بودم، تجربه‌ای بی‌نظیر بود. تا یک بار روند کاری مجله را در یک هفته پیگیری نکنید، نمی‌توانید حجم و فشار کاری آن را دریابید. غیر از این مجله باید نشان دهد در سطحی بالاتر و عمیق‌تر از مجله‌های عمومی به موضوعات اقتصادی می‌پردازد و از همین‌رو لازم است تا موتوری از ایده‌ها و مسائل نو را هر هفته به کار اندازید و با تعداد پرسنل و تحلیلگر محدود و فشارهای بودجه‌ای این امری است به غایت دشوار. با وجود این تجارت فردا توانسته مخاطبان را راضی کند و امید دارم دوستان عزیزم بازهم پیگیر تعمیق موضوعات و افزایش تعداد مقالات تحلیلی باشند.
علیرضا ساعدی
پژوهشگر اقتصادی و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی
پدیده نوظهور و موفق
فعالیت مطبوعاتی در تاریخ معاصر کشور همیشه پر‌چالش بوده است. موضوع اقتصاد هم خود به‌قدر کافی محوری و دشوار است. از سوی دیگر تمایل به بیان شفاهی تحت جملات کوتاه به ظاهر پرعمق همواره از زحمت نوشتن و بسط مکتوب یک نظر پرطرفدار‌تر بوده. در همین حال دیدیم که روحیات درونگرا و فرقه‌گرا مانع گسترش شبکه روابط اجتماعی و ارائه فرصت و تریبون به تمامی آرا بوده است. در کار روزمره هم مشاهده می‌شود که امور تعهد‌شده اغلب در مهلت زمانی خود تکمیل و اتمام نمی‌یابند و کار گروهی نیز اغلب در حد یک توصیه دوستانه باقی می‌ماند و مسائل دیگر. تجارت فردا امروز در عرصه فرهنگی کشور به نوعی بر تمام این چالش‌ها فائق آمده است. یک تیم منسجم مطبوعاتی فراهم آورده، بدون تاخیر منتشر می‌شود، مطالب طیف وسیعی از صاحب‌نظران را پوشش می‌دهد و از همه مهم‌تر دانش عمومی مخاطبان درباره اقتصاد را ارتقا داده است. این پدیده نوظهور و موفق اما به آرامی رسالت بسیار خطیری را عهده‌دار شده که نیازمند توجه بیش از پیش به جایگاهی است که بدان دست یافته است. تجارت فردا امروز بدل به یک مرجع شده است لذا نیازمند گزینش مطالب بسیار گزیده‌تر به لحاظ علمی و سیاستی است حتی اگر به قیمت کاهش حجم مطالب باشد.
حمید آذرمند
پژوهشگر اقتصادی
اتاق فکر برای سیاستگذاری
یکی از مسائلی که کشورمان در حال حاضر با آن مواجه است، ضعف شدید توان کارشناسی دستگاه‌های اجرایی است که آن نیز محصول تحولات سیاسی یک دهه گذشته کشور است. تجارت فردا در این میان، از یک‌سو با حفظ بی‌طرفی و از سوی دیگر با تعهد به اصول و مبانی علم اقتصاد توانست همزمان اعتماد مسوولان دولتی و اقتصاددانان مستقل را جلب کند. در نتیجه تجارت فردا توانسته است تاحدودی نقش یک اتاق فکر را برای سیاستگذاری ایفا کند. صیانت از این جایگاه و تقویت آن البته مستلزم جذب دیدگاه‌های مخالف، جامع‌نگری و ثبات قدم است.
امیر کرمانی
استاد دانشگاه برکلی
آشتی تحلیل اقتصادی با حوزه سیاستگذاری
هفته‌نامه تجارت فردا به‌طور قطع یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین قدم‌ها در دهه اخیر در راستای آشتی تحلیل اقتصادی با حوزه سیاستگذاری است و تا اکنون توفیقات بی‌بدیلی داشته است. در راستای ادامه و پویایی این حرکت مهم پیشنهادهای زیر را دارم.
ایجاد صفحه یا بخش کوچکی برای مانیتور کردن مستمر بخش‌های بحرانی اقتصاد ایران؛ در حال حاضر به نظر این قسمت‌ها عبارتند از: بحران بانکی، بحران آب، بحران صندوق‌های بازنشستگی و انضباط مالی دولت را هم می‌شود به این قسمت اضافه کرد.
اضافه کردن قسمتی به وب‌سایت که به کاربران امکان نمایش داده‌های مختلف ‌اقتصاد ایران را بدهد.
تخصصی‌تر کردن پرونده‌های ویژه به این معنی که بعضی از پرونده‌ها مسوول ناظری داشته باشد که این مسوول ناظر یکی از اعضای هیات علمی به‌روز (و جوان) باشد و این فرد مسوول پیشنهاد مطالب پرونده و نظارت بر محتوای آن باشد.
ایجاد ستون یا صفحه‌ای ‌در هر شماره که به معرفی ‌یک تحقیق‌ خوب در اقتصاد ایران بپردازد (با الگو‌گیری ‌از voxeu.org).
ایجاد جایزه علمی تحقیق برتر ماه یا فصل
ایجاد ستونی برای معرفی بهترین و بدترین کاری‌که دولت در هفته گذشته انجام داده است.
در زمینه مصاحبه با اقتصاددانان خارجی: وزن دادن کمتر به سلبریتی‌های اقتصاد و وزن بیشتر به افرادی که در حوزه‌های مرتبط با مسائل ایران می‌توانند کمک بکنند. با آرزوی توفیق روزافزون برای شما
رضا بوستانی
اقتصاددان
درک رسالت
وظیفه نشریات اقتصادی کمک به ایجاد اجماع میان اقتصاددانان، دولتمردان و عموم مردم است. هر یک از این گروه‌ها زبان مخصوص به خود دارند: اقتصاددانان با آمار صحبت می‌کنند، دولت‌مداران با سیاست آشنایی دارند، و عموم مردم زبان معیشت را خوب می‌فهمند. تعجب‌آور نیست که فقدان زبان مشترک، همگرایی میان این گروه‌ها را محدود کند. اینجاست که نقش پررنگ نشریات اقتصادی نمایان می‌شود: ایجاد زبان مشترک و کمک به شکل‌گیری فهمی یکسان از پدیده‌های اقتصادی. در این بستر اجماع روی سیاست‌های اقتصادی شکل می‌گیرد و زمینه اجرای موفقیت آنها فراهم می‌شود. تجارت فردا این رسالت را درک کرده و برای رسیدن به آن در مسیری پرفراز و نشیب گام نهاده است.
مهدی مجبوری
استاد اقتصاد دانشگاه بابسون
آموزش اقتصاد کلان به زبان ساده
در این شکی ندارم که هفته‌نامه تجارت فردا یکی از بهترین‌ها در دنیای نشر ایران است. پیشنهادی که برای بهتر شدن این هفته‌نامه دارم این است که بخشی از این هفته‌نامه به آموزش اقتصاد کلان به زبان ساده برای همه تبدیل شود. این هم برای مدیران هم برای عموم مخاطبان با‌ارزش خواهد بود. همین‌طور بخشی از هفته‌نامه می‌تواند به کارآفرینی اختصاص داده شود. مصاحبه با کارآفرینان ایرانی درباره تجربیاتشان یا ترجمه مصاحبه‌ها با کارآفرینان خارجی می‌تواند به توسعه کارآفرینی در ایران کمک شایانی کند. همین‌طور مصاحبه با مدیران ایرانی درباره تجربیاتشان می‌تواند به پیشرفت مدیریت در کشور کمک کند. می‌دانم که هفته‌نامه مصاحبه‌هایی شبیه اینها را همیشه چاپ کرده ولی اگر این به یک عادت هفتگی تبدیل شود (هر هفته یک مصاحبه از این دو نوع مصاحبه) تاثیر ماندگاری خواهد داشت.
مهدی فیضی
استادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی
پنجره امید
«تجارت فردا» در این سال‌ها توانسته است از سویی با بررسی مسائل روز جامعه، بر دانش عمومی اقتصاد مخاطبان غیرتخصصی خود بیفزاید و از سوی دیگر تصویر کلیشه‌ای از علم اقتصاد را تا حد قابل قبولی تغییر دهد و با معرفی شاخه‌ها و حوزه‌های کمتر شناخته‌شده این علم تاثیری معنادار در گسترش فهم اقتصادی داشته باشد. با این همه به نظر می‌رسد از نظر فرم، وزن به‌نسبت زیادی به مصاحبه داده می‌شود و اگر قرار است «تجارت فردا»، «اکونومیست» ایران شود خوب است از سهم مصاحبه‌ها بکاهد حتی اگر به قیمت کاستن از تعداد صفحات آن باشد. دیگر اینکه در صفحه‌بندی نشریه جز صفحات ابتدایی و انتهایی، صفحات میانه همه به پرونده‌های ویژه اختصاص می‌یابد و صفحه‌ای با موضوع ثابت وجود ندارد. موارد بسیاری جز خبر و ترجمه مقالات انگلیسی وجود دارد که می‌تواند در هر شماره به‌طور ثابت مخاطبان خاص را با خود همراه کند.
«تجارت فردا» که هم‌اکنون به‌خوبی دغدغه‌های صنعت و مساله‌های سیاستی را به دانشگاهیان عرضه می‌کند؛ می‌تواند به همین ترتیب در پیوندی ارگانیک با دانشکده‌های اقتصاد کشور، محصولات پژوهشی آنها را نیز به جامعه و صنعت معرفی کند و برای مثال در صفحاتی ثابت خلاصه‌ای از پایان‌نامه‌های برجسته کارشناسی ارشد یا رساله‌های ممتاز دکترا را معرفی کند. صفحه‌ای نیز می‌تواند به فهم مسائل روزمره از دریچه‌هایی مانند اقتصاد رفتاری یا اقتصاد سیاسی اختصاص یابد تا به مخاطبان کمک کند با فهم کاستی‌های فرآیند تصمیم‌گیری، تصمیم‌های بهتری در زندگی بگیرند.
در بازار سرد کتاب نیز «تجارت فردا» می‌تواند گرمابخش معدود کتاب‌های درخوری باشد که هر سال در حوزه اقتصاد به زبان فارسی نوشته می‌شوند و در بی‌مهری سایر نشریات کمتر به چشم می‌آیند. همچنین خلاصه ترجمه مقالات ژورنال‌اکونومیک پرسپکتیوز را نیز می‌توان برحسب موضوع در پرونده‌های ویژه یا اساساً در صفحه‌ای ثابت در هر شماره کار کرد تا دورنمای تازه‌ای از فهم اقتصادی در مخاطبان شکل بگیرد. در نهایت «تجارت فردا» پنجره امیدی است که در جامعه کوتاه‌مدت ما نیز همچنان می‌توان کارهایی جدی و اثربخش کرد اگر علاقه و پشتکار با دانش و بلندنظری همراه شود.
حسین راهداری
تحلیلگر اقتصادی
پاسخ به نیازهای همه طیف‌ها
کار مطبوعاتی حرفه‌ای کردن در حوزه اقتصاد ایران از دو جهت سخت است. یک اینکه به‌دلیل سیاست‌زدگی محیط ایران، باید مراقب بود که این فضای سیاست‌زدگی کار حرفه‌ای مطبوعاتی را تحت تاثیر قرار نداده و ارزش آن را پایین نیاورد. زیرا مخاطب مسائل اقتصادی به دنبال نتایج مشخص اقتصادی است نه شعار بر له یا علیه اشخاص و گروه‌ها. در ضمن به‌دلیل مخاطبان متنوع، هم باید مخاطب اقتصاددان و هم مخاطب عام و علاقه‌مند به مباحث اقتصادی را همزمان اقناع کند. از این منظر مجموعه دنیای اقتصاد به این اهداف دست یافته است و یکی از نمونه‌های بارز موفقیت آن نیز هفته‌نامه تجارت فرداست که توانسته مباحث پیشرفته تئوری‌های اقتصادی روز را در کنار تحلیل‌ها و گزارش‌های عام قرار دهد و مجموعه‌ای مناسب را پدید آورد.
مهرداد سپه‌وند
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی وبانکی
نگاه عمیق به مسائل روز اقتصادی
در عصر انفجار اطلاعات، صرف پر کردن صفحات یک مجله با مطالب سطحی یا نامربوط کار دشواری نخواهد بود. اما نشریه وزین تجارت فردا راه دیگری را برگزیده است و با کار حرفه‌ای و نگاه عمیق به مسائل روز اقتصادی و اجتماعی سعی دارد تا برای مخاطبان حقیقت‌جوی خود مطالب ارزنده و درخور ارائه دهد. مطالبی که در آنها اصول حرفه‌ای مانند قابلیت اتکا، استناد، نگاه متعادل و دور از تعصب تا حد امکان رعایت شود. اما جا دارد اینجا در مورد این جمله آخر اندکی بیشتر توضیح دهم. از مطالب مجله دریافتن آنکه در این مجله نگاه غالب از منظر دیدگاه‌های اقتصادی نگاه بازار‌محور است کار دشواری نیست. تصور می‌کنم تا زمانی که دیدگاه‌های رقیب حریف قدری را روی پیشخوان مجلات نیاورده‌اند شایسته است که جور آنها را کشید و معرفی افراد و نظرهای رقیب را هم آورد (کاری که خوشبختانه مجله به آن توجه داشته است) اما لازم است که بگویم جانبداری از یک دیدگاه به طور مطلق اصلاً بد نیست و در کار تحلیلی کاملاً معقول و مجاز است.
بهروز ملکی
تحلیلگر اقتصادی
کمک به پوپولیسم‌زدایی
بسیاری از سیاست‌ها که در کوتاه‌مدت برای عموم خوشایند است، در بلندمدت، پیامدهای نامطلوب اقتصادی بر جا می‌گذارند و برعکس. شاید برای بسیاری از مردم ملموس نباشد که بسیاری از مشکلاتشان، از سیاست‌های اقتصادی همچون توزیع یارانه‌ها، مسکن مهر، طرح تحول سلامت و استخدام‌های دولتی نشات می‌گیرد که در کوتاه‌مدت برایشان خوشایند بوده و در مقابل منافع اقتصادی که می‌برند، نتیجه سیاست‌های اقتصادی همچون آزاد‌سازی قیمت، اصلاح نرخ ارز، کاهش حجم دولت، تسهیل به کارگیری و اخراج نیروی کار است که در کوتاه‌مدت برایشان خوشایند نیست. هرچه آگاهی اقتصادی جامعه بیشتر شود، جسارت اقتصاددانان و سیاستگذاران برای اعمال اصلاحات اقتصادی و بالطبع، تن ندادن به پوپولیسم را افزایش می‌دهد. به نظرم تجارت فردا تبدیل به نهادی برای تبیین این موضوع شده است.
سمیه مردانه
کارشناس اقتصادی
جذب وسیع مخاطب
مجله تجارت فردا، بحق در زمره برترین نشریه‌های منتشر‌شده در حوزه اقتصاد است. خط‌مشی این مجله از ابتدا بر جذب مخاطب در همه اقشار بوده و توانسته طی ۲۰۰ شماره اخیر به خوبی برای سطوح مختلف مخاطبان مطالبی ارزنده ارائه کند. تنها نکته‌ای که در صورت رعایت تاثیر بسزایی در ارتقای سطح علمی این نشریه داشته باشد تکیه بیشتر بر تحلیل‌های اقتصادی به جای استفاده وافر از گفت‌وگو است. تعداد و حجم زیاد گفت‌وگوها علاوه بر اینکه از حوصله مخاطب ممکن است خارج باشد، در هیچ‌یک از نشریه‌های تخصصی اقتصادی مطرح دنیا متداول نبوده و تنها محدود به یک یا دو گفت‌وگو در هر شماره است. با وجود این، این امر هیچ تاثیر منفی بر کلیت نشریه نگذاشته و پیام اصلی در قالب‌های موثر به اطلاع خواننده می‌رسد.
امیرحسن کاکایی
عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت
عصاره فکری متخصصان
در حالی شاهد انتشار دویستمین شماره مجله تجارت فردا هستیم، که تحولات اقتصادی، تجاری و صنعتی به سرعت در حال سرعت گرفتن هستند. یکی از شاخص‌های جوامع صنعتی و پیشرفته، وجود رسانه‌های آزاد و تحلیلگر است که شفافیت را حفظ می‌کنند. مجله تجارت فردا در کنار روزنامه دنیای اقتصاد، امروزه تبدیل به پیش‌نیاز یک صنعتگر در سر کارش شده است. من شخصاً باید حتی اگر شده است فقط تیترهای روزنامه را هر روز و تیترهای مجله را هر هفته مطالعه کنم و با اینکه بسیار گرفتار هستم و نمی‌خواهم خیلی وارد جزییات بشوم، ناچار می‌شوم وقتی را برای مطالعه برخی از مقالات آنها بگذارم. چراکه فکر می‌کنم اگر آن مطلب را از دست بدهم، قطعاً یک تحلیل خوب را از دست داده‌ام. فکر می‌کنم این احساس اکثر خوانندگان تجارت فرداست. جالب اینجاست که با پیشرفت اینترنت، به نظر می‌رسید که مجلات به شدت تضعیف شوند. البته مجلات چاپی طبیعتاً می‌توانند به لحاظ تیراژ کاهش یابند. اما مفهوم مجله، مفهومی است که اتفاقاً با توسعه خبرهای لحظه‌ای در فضای مجازی، بیش از پیش ‌نیاز آن حس می‌شود. در میان انبوهی از اطلاعات واقعی یا غیرواقعی، ضمن اینکه برای غربالگری آن وقت و دانش زیادی لازم است، برای درک و برداشت درست از آنها، دانش بیشتری لازم است که در اختیار عامه مردم و حتی کارشناسان نیست. وقتی به صنعت خودرو فکر می‌کنی و روی آن وقت می‌گذاری، دیگر نمی‌توانی همزمان درک درستی از اوضاع بانک‌ها، اقتصاد، تجارت، آب و هوا و سیاست که تماماً روی آن موضوع تاثیر دارد، پیدا کنی و تصمیم درست بگیری. در این حالت، مجله تجارت فردا به عنوان عصاره فکری یک عده متخصص به کمک ما می‌آید و ما را بالنده می‌نماید. امیدوارم که نه‌تنها تجارت فردا به کار خود با قدرت ادامه دهد، بلکه امیدوارم که مجلات تخصصی در زمینه‌هایی مانند صنعت و معدن در سطح کیفیت این مجله به چاپ برسد.
محمد کریمی
استاد دانشگاه واشنگتن
متعهد به کار کارشناسی
به نظر من تجارت فردا از چند جهت نقش اساسی در توسعه فرهنگ اقتصادی کشور ایفا می‌کند.
1- ‌تنها نشریه اقتصادی کشور است که خلأ بین نشریات خبری و تخصصی را پر می‌کند. بنابراین، برای جامعه دانشگاهی کشور که در زمینه‌هایی غیر از اقتصاد تحصیل کرده و فعالیت می‌کنند، فرصتی برای درک ریشه‌های اقتصادی مشکلات کشور فراهم می‌کند.
2- ‌نشریه‌ای جامع است؛ همان‌طور که به مسائل داخلی می‌پردازد، مسائل اقتصادی خارجی را نیز موشکافی کرده یا ترجمه‌هایی روان در اختیار خواننده قرار می‌دهد. در مسائل داخلی نیز، طیف وسیعی از موضوعات را بررسی می‌کند.
3- ‌متعهد به کار کارشناسی و علمی، بدون جهت‌گیری سیاسی است. در تحلیل اقتصادی، کار صرفاً کارشناسی همانند حرکت بر لبه یک تیغ است چراکه هر آن خطر درغلتیدن به ایدئولوژی‌های چپ یا راست وجود دارد. تجارت فردا، با کادر آگاه، با دانش و دلسوزش همواره آن مسیر باریک را یافته است.
4- افزون بر اینکه محملی برای معرفی نسلی پویا و خوشفکر از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است، اقتصاددانان جوان ایرانی را نیز معرفی کرده است.
مهران بهنیا
پژوهشگر اقتصادی
برترین مجله اقتصادی ایران
تجارت فردا را می‌توان با اطمینان به عنوان برترین مجله اقتصادی داخلی معرفی کرد، مجله‌ای که با دارا بودن گروهی هماهنگ و خلاق توانسته هفته به هفته مطالبی بهنگام و خواندنی را برای مخاطبان خود فراهم کند. اما وقتی برخی شماره‌های این مجله را تورق می‌کنم، به نظرم می‌رسد که در مواردی کمیت جایگزین کیفیت شده است و مطالبی را می‌یابم که کیفیت آنها چندان در شأن برخی شماره‌های بسیار با‌کیفیت این مجله نیست. کاستن از حجم اگر همراه با بهبود کیفیت و انتخاب بهترین مطالب باشد می‌تواند اثربخشی این مجله را نیز افزایش دهد.
با آرزوی توفیق هرچه بیشتر برای مجله تجارت فردا و گروه خوشفکر آن.
رامین مجاب
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی
تعجب‌برانگیز و پرمحتوا
ایجاد و توسعه مجله تجارت فردا به‌عنوان یک نهاد خصوصی، برای کسانی که با مشکلات و کاستی‌های نهادیِ ایران آشنایند، به‌اندازه‌کافی تعجب‌برانگیز است. درواقع، این تشکیلات از دلِ یک سیستم ناقص، برای رفع نواقص سیستم زاده می‌شود. برای توصیف این پدیده، چیزی به جز «گلبول‌های سفید» در ذهنم نمی‌چرخد. آرزوی موفقیت تمام دست‌اندرکاران این مجموعه را دارم. در این راستا نکته‌ای نیز دارم. حجم مطالب هر شماره نسبتاً زیاد است. این درحالی است که جنس مطالب نیز یکسان نیستند. پیشنهاد می‌کنم راهکاری برای شناسایی و خلاصه ‌کردن مهم‌ترین پیام‌های هر شماره و چاپ باوقفه آن در شماره‌های بعد یافت شود. در این خصوص شاید تعداد بازدیدهای اینترنتی یا بازخورد خبرهای مختلف در دیگر سایت‌ها شاخص خوبی باشد.
سعید بیات
پژوهشگر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی
سه پیشنهاد برای رشد فزاینده
با تقدیر از عملکرد موفق هفته‌نامه تجارت فردا در تحلیل وضعیت اقتصاد ایران، بنده سه پیشنهاد برای عملکرد بهتر این نشریه در هفته‌های آتی دارم:
1- هر شش ماه یک‌بار یافته‌های جدید و توصیه‌های سیاستی بکری که در هر پرونده تخصصی (نظیر پرونده تورم) توسط کارشناسان مختلف آن حوزه ارائه شده و در شماره‌های مختلف هفته‌نامه طی آن شش ماه به چاپ رسیده است کنار هم قرار گرفته و در قالب یک مقاله در هفته‌نامه به چاپ برسد. همین مقاله عیناً برای سیاستگذار ارسال شود تا امکان بهره‌مندی سیاستگذار از مهم‌ترین یافته‌های علمی پژوهشگران فراهم شود.
2- هفته‌نامه بکوشد اقتصاددانان کشور را با توجه به مهارت‌های آنها تقسیم‌بندی کند و این تقسیم‌بندی را در هفته‌نامه منتشر کند. این کار کمک می‌کند تا سیاستگذاران و آحاد مردم درک کنند که در هر حوزه تخصصی باید به دنبال نظرات کدام کارشناسان بگردند. در حقیقت انجام این کار می‌تواند بازار عرضه اقتصاددانان را برای متقاضیان دانش اقتصاد شفاف کرده و امکان تحلیل‌های تخصصی‌تر در آینده را فراهم کند.
3- هفته‌نامه بکوشد با بدنه سیاستگذاری پولی و مالی کشور ارتباط نزدیک‌تری برقرار کرده و سوالات روز اقتصادی و چالش‌های پیشاروی دولت را سریعاً شناسایی و پرونده‌های خود را با توجه به این سوالات تنظیم کند.
هومن کرمی
پژوهشگر اقتصادی
مایه افتخار مطبوعات ایران
همت اگر پای به میدان نهد /گوی فلک در خم چوگان نهد
در ابتدا انتشار دویستمین شماره از هفته‌نامه تجارت فردا را به همه دست‌اندرکاران محترم تبریک گفته و از اینکه این هفته‌نامه از سوی تیمی تهیه می‌شود که علاوه بر دارا بودن دانش اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از روحیه و انگیزه بالا برخوردار بوده، جامعه مطبوعاتی کشور باید به خود ببالد. چراکه با آگاهی و اشراف به مسائل و دغدغه‌های اقتصادی روز کشور و ارتباط برقرار کردن با طیف وسیعی از متخصصان در داخل و خارج کشور به خوبی توانسته است محتوای این هفته‌نامه را غنا بخشد. برایتان آرزوی موفقیت روز‌افزون از خداوند متعال خواستارم.
مرتضی نظری
دانش‌آموخته سیاستگذاری عمومی دانشگاه میشیگان
تمرکز بر فرم
نشریه تجارت فردا طی چندین سال چاپ خود توانسته است به استاندارد محتوای برتری در میان نشریه‌های ایرانی دست یابد. برای مسیر پیش رو، از نظر من، مدیران نشریه بایستی بیشتر توجه خود را بر فرم محتواهای تهیه‌شده متمرکز کنند. در حال حاضر بیشتر مطالب نشریه به صورت مقالات تک‌صفحه‌ای یا مصاحبه‌های دو یا چند صفحه‌ای است که ممکن است برای مخاطبان نشریه که عمدتاً مدیران و فعالان اقتصادی پرمشغله هستند بیش از حد طولانی باشد. استفاده از فرم‌های کوتاه‌تر و نیز چارچوب‌های ثابتی مانند Charlemagne، Buttonwood و Schumpeter اکونومیست می‌تواند از این جهت مفید باشد.

محمد‌رضا فرحی
فارغ‌التحصیل مدرسه تحصیلات تکمیلی اقتصاد بارسلونا
در جایگاه برتر
به عقیده من نشریه تجارت فردا به خوبی توانسته است جایگاه «برترین» مجله اقتصادی کشور را به دست آورد و از آن مهم‌تر اینکه خود را در این جایگاه تثبیت کند. مهم‌ترین دلایل این امر را شاید بتوان این‌گونه احصا کرد: تجارت فردا تیم نویسندگان قوی و حرفه‌ای با سابقه قابل اعتنا دارد که با رفتار حرفه‌ای و تعامل مناسب با اقتصاددانان کشور، همواره توانسته مقالات و مصاحبه‌های مهمی از صاحب‌نظران مطرح منتشر کند و به غنا و گستردگی مطالب مجله بیفزاید. دوم، آمادگی برای بررسی تقریباً بلافاصله رویدادهای اقتصادی پیش‌بینی‌نشده و مقطعی و همچنین برنامه‌ریزی مناسب برای تحلیل ویژه و مفصل رویدادهای ادواری اقتصاد مانند تصویب بودجه، اعطای نوبل اقتصاد و... باعث شده تا تجارت فردا برای بسیاری از مخاطبانش نقش ابزاری مناسب برای به‌روز بودن را پیدا کند.
سوم، استفاده بهینه از شبکه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی اقتصاد که در دانشگاه‌های معتبر دنیا تحصیل می‌کنند باعث شده تا مطالعه تجارت فردا ناخودآگاه باعث مروری بر آخرین پژوهش‌ها و مباحث روز دانشکده‌های پیشرو اقتصاد در سطح دنیا شود.
البته من مهم‌ترین نقیصه تجارت فردا را هنوز همان بیش از اندازه همدلانه بودن گفت‌وگوها و مناظرات مجله می‌دانم. در واقع اگرچه نظرات خلاف جهت اصلی اقتصاد -‌که در کشور ما نیز بیش از میانگین مرسوم در دنیا رایج هستند- در مجله پوشش داده می‌شود؛ اما همچنان محافظه‌کاری در این زمینه و شاید تلاشی ناخودآگاه برای جلوگیری از ایجاد تنش در بحث -‌چه تنش‌های سازنده و چه غیر آن- دیده می‌شود. امیدوارم سیر رشد این مجله وزین، روز‌به‌روز شتابان‌تر شود.
علی ابراهیم‌نژاد
دکترای فاینانس از Boston College آمریکا
معرفی چهره‌های جدید
هفته‌نامه تجارت فردا در طول مدت انتشار چندساله خود عملکرد بسیار خوبی داشته و بسیار موفق عمل کرده است. از جمله موفقیت‌های تجارت فردا پرداختن به جنبه‌های مختلف موضوعات اقتصادی، پوشش دادن موضوعات گوناگون، معرفی چهره‌های جدید و جوان و‌... ارزیابی می‌شود که به خوبی توانسته مفاهیم اقتصادی و موضوعات روز را در اشکال مختلفی از مقالات، مصاحبه‌ها، جداول و اینفوگرافی‌ها به مخاطبان خود منتقل کند. من جای یک مجله شبیه به تجارت فردا را که به صورت تخصصی صرفاً به حوزه بازارهای مالی بپردازد خالی می‌بینم و امیدوارم روزی این خلأ پر شود و نشریه‌ای با همین کیفیت برای این حوزه نیز منتشر شود.
سیامک قاسمی
پژوهشگر اقتصادی
زمینه‌ساز نقد اقتصادی
امروز می‌توان گفت اقتصاد ایران بدون هفته‌نامه تجارت فردا دچار یک نقصان است. این ویژگی را 200 شماره فعالیت مستمر با‌کیفیت ایجاد کرده است. شاید تجارت فردا در ادامه مسیر باید نقش متفاوت‌تری داشته باشد. مانند تلاش در جهت ایجاد یک بستر و فضای جدی برای ایجاد مفهوم نقد اقتصادی و ایجاد زمینه‌های فرهنگ گفت‌وگوی انتقادی بین کارشناسان اقتصادی و اقتصاددانان کشور بر سر مسائل اساسی کشور. ایجاد فرهنگ نقد اقتصادی و گفت‌وگوی انتقادی رو‌در‌رو بدون شخصی کردن مسائل از نیازهای امروز اقتصاد ایران برای ورود به دوره تازه‌ای از بالندگی است.
وهاب قلیچ
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی
ستاره‌ای درخشان
بدون شک «تجارت فردا» ستاره‌ای درخشان در سپهر نشریات اقتصاد ایران است. اما گاه آنقدر داشته‌ها زیاد است که نداشته‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شوند. نشریه وزین تجارت فردا نشریه‌ای با داشته‌های فراوان است که به کوشش پژوهشگران و اندیشمندان ایران اسلامی تهیه و منتشر می‌شود. این گزاره کافی است تا انتظار برود هنگامی که مخاطبِ مشتاق پای در این تالار اندیشه می‌گذارد، رنگ و بوی فرهنگ ایرانی اسلامی را بیشتر استشمام کند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود با افزودن بخشی با عنوان اندیشه اسلامی، از ظرفیت فراوان و کمتر استفاده‌شده «اقتصاد اسلامی» در راستای تحقق اهداف والای نشریه بهره‌گیری بیشتری شود.
مرتضی تهامی‌پور
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
لزوم تعیین محورهای منظم برای نشریه
مهم‌ترین نکته مثبتی که می‌توانم در مورد هفته‌نامه تجارت فردا عرض کنم این است، که محتوای آن در حدی غنی و جامع است که اگر فردی تنها به خواندن همین یک مجله در طول هفته اکتفا کند، از این نظر که اطلاعات لازم را از وضعیت مسائل کشور به دست آورد، مفید خواهد بود. ولی از نظر رویکردی که هفته‌نامه به بررسی موضوعات دارد، خوب است که علاوه بر بررسی مسائل روز، یک یا چند محور را به‌طور منظم دنبال کند. به عبارت دیگر، باید بتوان به راحتی این سوال را به افرادی که با هفته‌نامه آشنا نیستند، پاسخ داد که هفته‌نامه تجارت فردا چه موضوعی را تخصصی دنبال می‌کند؟ به عقیده من در حال حاضر پاسخ این سوال به‌صورت شفاف و صریح مشخص نیست. لذا پیشنهاد می‌شود متناسب با تخصص‌ها، اولویت‌ها و دامنه پوشش موضوعی نشریات دیگر، به این مهم پرداخته شود.
حسین میثمی
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی
نقش غیرقابل انکار
تجارت فردا و به‌طور کلی مجموعه تیم دنیای اقتصاد بحق افرادی حرفه‌ای با رویکردی مثبت هستند. نقش و اثرگذاری آنها در فضای اقتصاد ایران غیر‌قابل انکار است. چون امر فرمودید نقد کنیم، بنده به عنوان کسی که 10 سال است هر روز دنیای اقتصاد را می‌خوانم و سایر محصولات مرتبط به ویژه تجارت فردا را مرور می‌کنم اشکالی در رویکرد شما می‌بینم که دوستانه اطلاع می‌دهم به امید آنکه اصلاح شود. اشکال از آنجاست که نوعی تک‌صدایی در دنیای اقتصاد مشاهده می‌شود و شبکه خبرگانی که با دنیای اقتصاد در ارتباطند، کاملاً مشخص است.
عمده این افراد کارشناسان معتقد به نظام اقتصادی سرمایه‌داری (که برخی به غلط نام آن را اقتصاد آزاد می‌گذارند) هستند. در حالی که کل این مجموعه فکری شاید زیر 50 درصد صداهای علمی اقتصادی کشور را تشکیل دهد.
مجموعه‌های دیگری مانند اقتصاددانان نهادگرا، توسعه‌گرا، میان‌رشته‌ای، اقتصاددانان اسلامی و غیره تقریباً هیچ صدایی در دنیای اقتصاد ندارند. با توجه به اینکه در خیلی از مسائل برای موفقیت دولت نیاز به گفتمان‌سازی است و گفتمان‌سازی نیازمند مشارکت همه خبرگان است، مناسب است در آینده به تدریج فضا برای امکان حضور جریانات رقیب در مجموعه وزین دنیای اقتصاد فراهم شود. باور بفرمایید در خود آمریکا این جریانات رقیب که هترودوکس نامیده می‌شوند حضور جدی در فضای علمی دارند. حتی چند جایزه نوبل در بحث‌های میان رشته‌ای چون حقوق و اقتصاد داده شده است.
محمد گرجی‌آرا
تحلیلگر اقتصادی
درک واضح از اقتصاد ایران
از نگاه من تجارت فردا نشریه‌ای است که به صورت کارشناسی و با نگاه علمی به دنبال پاسخگویی به مسائل اقتصادی موجود اقتصاد ایران است که حضور آن در فضای تنگ فعلی مطبوعات برای نگاه اقتصادی کارشناسی فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی غنیمتی است.
همچنین معمولاً مسائلی که در این نشریه مطرح می‌شود از نگاه‌های مختلف و از سوی کارشناسان متفاوت و افرادی که تجربه آکادمیک و عملی دارند مورد بررسی قرار می‌گیرد و این امر موجب می‌شود تصمیم‌سازان و همچنین مخاطبان عام درکی واضح از مسائل اقتصادی کلان کشور پیدا کنند.
امیرخدیوی
تحلیلگر اقتصادی
چراغ راهی برای راهنمایی
تجارت فردا جزو معدود مجلات اقتصادی -‌بازرگانی با رویکردی کاربردی و نزدیک به تحولات بازارها بوده که در این ۱۹۹ شماره گذشته به صورت هفتگی با نظرات کارشناسی تحلیلگرانش توانسته است چراغ راهی برای راهنمایی سرمایه‌گذاران در راستای انتخاب درست موقعیت‌های سرمایه‌گذاری باشد. امید است با ادامه همین رویه و توجه به موارد زیر چاپ چهارصدمین شماره مجله مزبور را جشن بگیریم.
1- افزایش ترجمه مقالات ژورنالیستی-پژوهشی روز دنیا
2- اضافه کردن بخش نتیجه‌گیری در پایان کلیه مطالب و پرونده‌ها
3- حرکت به سمت نوشتار مقالات علمی روز دنیا متناسب با نیازهای فضای بازارها با بیانی ساده و قابل فهم.

آرش علویان
تحلیلگر اقتصادی
تطبیق و به‌کارگیری نظریات مدرن علم اقتصاد
به نظر می‌رسد یکی از مشکلات اصلی نشریات علوم انسانی در ایران، عدم توجه به دستاوردهای جدید دانشگاهی این حوزه در سطح جهان و ایجاد ابداعات بدون شناخت دقیق مبانی مستحکم این علوم است. یکی از نقاط قوت هفته‌نامه تجارت فردا تلاش مستمر در ارائه تصویری روشن و عامه‌فهم از مبانی و دستاوردهای علم اقتصاد است که مسیر آن را نسبت به سایر نشریات حوزه علوم انسانی متفاوت می‌کند. مسلماً تطبیق و به‌کارگیری نظریات مدرن علم اقتصاد در جهت توضیح و ارائه راهکار برای مسائل و مشکلات پیش‌روی کشور می‌تواند به استحکام بیش از پیش جایگاه این نشریه در میان آحاد اقتصادی یاری رساند.
سیاوش محمدپور
پژوهشگر اقتصادی
تحلیل به جای مصاحبه
به عنوان یکی از خوانندگان هفته‌نامه «تجارت فردا» می‌توانم به جرات بگویم این نشریه، یکی از وزین‌ترین نشریات حال حاضر کشور است. رویکرد نشریه در کشف ابعاد اقتصادی مسائل مختلف، مسائلی که به ظاهر اقتصادی نیستند اما در بطن امر عوامل اقتصادی تعیین‌کننده آن موضوع هستند، سبب شده است تا از یک‌سو تنوع مطالب بسیار گسترده باشد و از سوی دیگر نگاه جدیدی را در ذهن خواننده به مسائل مختلف ایجاد کند.
اما این همه مسیر نیست و همواره می‌توان در مسیر تعالی گام برداشت. در این راستا پیشنهادی که دارم استفاده بیشتر از مطالب تحلیلی اقتصاددانان شاخص داخلی و جهانی به جای مصاحبه است تا بتوان تحلیل‌های موشکافانه‌تری از مسائل ارائه کرد. به نظر بنده «تجارت فردا» نباید به تحلیل‌های شفاهی افراد (که بعضاً افراد ناشناخته‌ای نیز هستند) اکتفا کند؛ چرا که تحلیل‌های شفاهی معمولاً با خطای زیادی همراه هستند.

مهدی پورمهر
دکترای اقتصاد مالی
رسانه‌ای مستقل
اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از رسالت‌های اصلی و وظایف غیرقابل‌انکار رسانه‌هاست. اقتصاد ایران نیازمند دلسوزانی است تا از بحران رانت و آربیتراژ رهایی یابد. هفته‌نامه تجارت فردا یکی از ابزارهایی است که طی سال‌های فعالیت خود توانسته به صورت مستقل و فراجناحی، رخدادهای اقتصاد ایران را به کمک استادان این حوزه تحلیل کند و قدرت تصمیم‌گیری متولیان و فعالان اقتصادی را افزایش دهد.
به نظر می‌رسد در طول سال و در مقاطع مختلف، بررسی‌های تطبیقی تحلیل‌شده و پیش‌بینی با واقعیت‌های انجام‌شده سنجیده شود تا بر اساس آن بتوان رتبه اعتباری اختصاص داد.

سپیده کاوه
پژوهشگر اقتصادی
سایه روشن تجارت
ضمن تبریک انتشار دویستمین شماره نشریه وزین و تخصصی تجارت فردا و آرزوی تداوم حرکت رو به جلوی مجموعه، افتخار خود می‌دانم که به عنوان نویسنده با این نشریه همکاری دارم.
در ادامه به صورت خلاصه و تیتروار نقاط قوت و پیشنهادهای لازم جهت رفع کاستی‌های اندک مجموعه بیان شده است.

نقاط قوت
پوشش بهینه و مناسب موضوعات روز
تکلیف مناسب بخش‌های مختلف
بی‌طرفی نسبی و تلاش در جهت پوشش نظرات مختلف
بهبود مستمر نحوه استفاده از نماگرها و نمودارهای آماری و اینفوگرافی‌ها
تلاش در پوشش شاخه‌های مختلف اقتصاد
حساسیت بالای مجموعه به کیفیت مطالب
غنای مطالب منتشرشده
پشتکار و همت کارکنان به خصوص سردبیر.

نقاط قابل بهبود با ذکر دلیل
بهبود صفحه‌بندی و جانمایی صحیح نمودارها و جداول در داخل متن به منظور سهولت دنبال کردن مطالب مرتب
کاهش حجم کلمات در یک صفحه و کوتاه کردن مقالات به منظور سهولت برقراری ارتباط با مقالات و بالا بردن میزان بهره بردن افراد (نسخه کنونی اندکی سخت‌خوان بوده و حجم مطالب برای هفته‌نامه زیاد به نظر می‌رسد).
افزودن فهرست کامل در ابتدای مجله جهت سهولت یافتن مطالب
ارتباط بیشتر نام‌های برگزیده برای مقالات با متن مقالات و سمت‌ و سوی آنها
افزودن حجم بخش مقالات به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان با مطالب روز مطروحه دنیا.

محمد کوثری
کارشناس تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه
فرصت افزایش سطح دانش
تجارت فردا بدون تردید در راهی که انتخاب کرده، تا حد زیادی موفق بوده و دستاوردهای قابل توجهی داشته است. انتشار مطالب مرتبط با دغدغه‌های روز اقتصاد ایران و جهان که اغلب از بار علمی مناسبی نیز برخوردارند، از یک طرف فرصتی است برای افزایش سطح دانش علاقه‌مندان و از طرف دیگر انگیزه‌ای برای مطالعه بیشتر و نشر یافته‌ها و ایده‌ها از سوی اقتصادخوانده‌ها و اقتصاددانان. این امر در مجموع اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. امیدوارم همان‌طور که تا‌کنون کیفیت و دقت مطالب منتشر‌شده اولویت اول این مجموعه بوده، در آینده نیز به هیچ‌وجه به این اولویت با‌ارزش خدشه‌ای وارد نشود. با آرزوی موفقیت روز‌افزون مجله وزین تجارت فردا.
سعید داراب
پژوهشگر اقتصادی
در کانون توجه نهادهای تصمیم‌گیرنده
انتشار منظم 200 شماره از یک هفته‌نامه تخصصی و پر‌محتوا، در عرصه‌ای که موانع بازدارنده نیز پرشمارند، شایسته ستایش بوده و ناشی از اراده، نظم، امید و تلاش بی‌وقفه مجموعه‌ای است که موفق شده است توجه تصمیم‌گیران اقتصادی را به خود معطوف کند. بی‌شک پرداختن به ادبیات شکل‌گرفته در زمینه مسائل اقتصادهای درحال توسعه، بررسی ریشه‌ها و ابعاد اجتماعی و سیاسی پدیده‌های اقتصادی، و واکاوی تجارب تاریخی و اجرایی آن دسته از کشورهای در حال توسعه‌ای که موفق به جهش اقتصادی شده‌اند، این نشریه وزین را بیش از پیش در کانون توجه نهادهای تصمیم‌گیرنده قرار خواهد داد.
آزاده خرمی‌مقدم
پژوهشگر اقتصادی
تحلیل‌های مورد توجه مردم
مردم همه‌روزه با مسائل و مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و برای درک واقعیات سیاست‌های اقتصادی به منابع اطلاعاتی موثق و کارشناسی‌شده‌ای همچون مطبوعات توجه می‌کنند. تجارت فردا نشریه‌ای است که توانسته تحلیل‌های عمیق و علمی از مسائل اقتصاد ایران را منتشر کند و علاقه و محبوبیت بسیاری را هم به دست آورد. این نشریه در انعکاس نظرات و تحلیل‌های کارشناسی مربوط به مسائل مورد توجه مردم موفق عمل کرده و این مدیون همت و تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکارانی است که منجر شده در راه دشوار خبرنگاری، تجارت فردا جزو مطبوعات اقتصادی موفق کشور محسوب شود.
مصطفی نعمتی
پژوهشگر اقتصادی
اقبال عمومی
از نخستین روزی که بیلبوردهای تبلیغاتی انتشار هفته‌نامه تجارت فردا را در خیابان‌های شهر دیدم، خرسند بودم که یک مجموعه، حرفه‌ای توانمند در مسیری درست، گام برداشته است. طی حدود دو سال گذشته نیز، قلم‌زدن در کنار بزرگان و استادان حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران، افتخار بزرگی برای من بوده است.
بازخوردهایی که از مخاطبان نوشته‌های خود و دیگر عزیزان دریافت کرده‌ام نشان‌دهنده اقبال عمومی به یک مجله تخصصی در حوزه اقتصاد است و از این‌رو، پیشنهاد می‌کنم به منظور نزدیک شدن هرچه بیشتر با مخاطبانی که احتمالاً دانش‌آموخته اقتصاد نیستند، یک بخش در زمینه معرفی مفاهیم و مکاتب اقتصادی و سیر تحولات آن، در مجله ایجاد شود.

مهدی طحانی
تحلیلگر اقتصادی
مجله‌ای بدون جانبداری
تجارت فردا از معدود مجلاتی است که به صورت هفتگی و مداوم مطالب آن را می‌خوانم، از نظر من این مجله برای آگاهی از اطلاعات اقتصاد روز ایران بسیار مناسب است و مخاطبان تخصصی خود را دارد. در بعضی از شماره‌ها که با افراد مطرح در خارج از کشور مصاحبه می‌شود نیز، اطلاعات به‌روزی به مخاطبان داده می‌شود.
به نظرم افرادی که در این مجله مشغول به کار هستند موضوعات خوب و بجا را می‌بینند و سعی می‌کنند به‌رغم وجود محدودیت‌ها در اقتصاد سیاسی ایران تا جایی که می‌توانند به موضوعات مهم بپردازند.
تحلیلگرانی که در مجموعه حضور دارند، اکثراً جوان‌ترهایی هستند که علاوه بر داشتن اطلاعات به‌روز بدون جانبداری صحبت می‌کنند. در حال حاضر اگر افراد بخواهند به جمع‌بندی از اطلاعات اقتصادی دسترسی داشته باشند به نظرم این مجله بهترین مجله در کشور محسوب می‌شود. در مجموع رخی که از این مجله نمایان است، نشان می‌دهد این مجموعه از یک قوه عاقله برخوردار است و امیدوارم خداوند به آنها قوت دهد.

یاسر مولایی
پژوهشگر اقتصادی
گفتمان‌سازی در میان نخبگان جامعه
شکوفایی و بالندگی اقتصادی یک کشور، از یک طرف مستلزم استحکام نهاد بازار و احترام به رقابت منصفانه و از طرف دیگر ملزم به بهره‌گیری از تجارب جهانی در اداره آن کشور است. اتخاذ و پیشبرد هر دوی این رویکردها توسط حکومت در جامعه، به شناخت و آگاهی و همچنین پشتیبانی نخبگان جامعه و عموم مردم نیازمند است. اگر نخبگان و عموم جامعه نسبت به این رویکردها آگاهی لازم نداشته یا موافق آن نباشند، حکومت نیز نمی‌تواند در به هدف رساندن این رویکردها موفق عمل کند. در این میان رسانه‌ها از طرفی در توجیه افکار عمومی و از طرف دیگر در توجیه نخبگان نقشی اساسی دارند. نقش تجارت فردا در طول فعالیت خود، گفتمان‌سازی در میان نخبگان جامعه و تبیین مفاهیم اقتصاد بازار و تجارب جهانی در مدیریت اقتصادی بوده است.
برای آنکه این نشریه در این مسیر موفق‌تر عمل کند باید در دو جهت فعالیت خود را ادامه دهد. یکی استفاده از رسانه‌های نوین و روش‌های نوین ارتباطی به ویژه در فضای مجازی برای انتقال پیام در سطح گسترده‌تری از جامعه نخبگان کشور و از طرف دیگر تلاش برای ارتقای کیفیت مطالبی که ارائه می‌دهد.
علی رئوفی
دانشجوی دکترای اقتصاد مالی دانشگاه علامه طباطبایی
بی‌رقیب
حدود سه سال است که هفته‌نامه «تجارت فردا» را پیگیری می‌کنم. به عنوان یکی از خوانندگان و نویسندگان این نشریه به جرات می‌توانم بگویم در میان هفته‌نامه‌های داخلی، تجارت فردا بی‌رقیب است. بررسی مهم‌ترین تحولات اقتصاد ایران و بازتاب به‌روزترین تحولات اقتصادی- اجتماعی جهان همزمان با نشریات بین‌المللی، از جمله خصوصیاتی است که این هفته‌نامه را متمایز می‌کند. اما به عنوان یکی از طرفداران این هفته‌نامه پیشنهادهایی نیز جهت بهبود آن دارم. به نظر می‌رسد «تجارت فردا» در تلاش است با الگوبرداری از نشریات اقتصادی معتبر جهان نظیر «اکونومیست» و «نیوزویک» نقش آنها را در ایران بازی کند. برای نیل به این هدف به نظر می‌رسد بهتر است از حجم مصاحبه‌هایی که بیشتر جنبه گفت‌وشنود دارد کاسته شود و بر حجم تحلیل‌های عمیق کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ داخلی و خارجی افزوده شود. البته ذکر این نکته ضروری است که اگر قرار باشد کیفیت این هفته‌نامه را به نسبت قدمت آن (در قیاس با سایر نشریات معتبر بین‌المللی) ارزشگذاری کنیم، بی‌شک «تجارت فردا» و عوامل آن نمره بسیار خوبی را کسب خواهند کرد.
بهرنگ اسدی
تحلیلگر اقتصادی
رویکردی متمایز
معتقدم که نگاه جست‌وجوگر، بیان صریح و نتیجه‌گرایی در اکثر پرونده‌های اقتصادی هفته‌نامه «تجارت فردا» ملموس بوده است. با توجه به رویکرد متمایز و مناسبی که هفته‌نامه در میان نمونه‌های مشابه دارد، از اولین شماره‌ها به‌طور مرتب نشریه را دنبال کرده‌ام. با توجه به حوزه فعالیت بنده در بازار سرمایه، فکر می‌کنم هفته‌نامه در این حوزه و حوزه بازارهای مالی داخلی می‌تواند، عملکرد بهتری هم داشته باشد. همان‌طور که در بسیاری از حوزه‌ها روند رو به رشد سریع آن در سری شماره‌ها مشهود بوده است.
میثم رادپور
تحلیلگر بازارهای مالی
کیفیتی قابل ‌قبول
انتشار شماره دویستم تجارت فردا دو پیام برای ناظران آن هفته‌نامه به همراه دارد: اول بدان معناست که مخاطبان به اندازه کافی از تجارت فردا استقبال کرده‌اند و دوم این پیام را می‌رساند که بازار رسانه برای تداوم فعالیت تجارت فردا صرفه اقتصادی قائل شده است و هر دو این پیام‌ها حاصل یک عامل است: تجارت فردا کیفیت قابل‌قبولی را به مخاطبان حوزه اقتصادی کشور عرضه داشته است.
محمدکاظم رحیمی
پژوهشگر اقتصادی
کورس دانشگاهی
مدعی نیستم که همه آنچه از اقتصاد و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی‌ام می‌دانم مرهون تجارت فردا و مقالات ناب و تحلیل‌های به زبان ساده این هفته‌نامه است اما حداقل می‌توانم استدلال کنم برایم در حد یک کورس دانشگاهی ارزش افزوده ایجاد کرده است. در میان انبوه مزیت‌های این هفته‌نامه تنها نقد بنده متوجه آن خواهد بود که پوشش تحلیل‌ها گسترده‌تر شود و از جامعه اطلاعاتی اقتصادی بزرگ‌تری برای تحلیل کمک گرفته شود...راهتان هموار و پر رهرو.
مازیار فتحی
تحلیلگر بازار سرمایه
مجله پرمحتوا با اینفوگرافی‌های جذاب
تجارت فردا نشریه مملو از اطلاعات تخصصی برای طیف‌های مختلف عرصه اقتصادی است. مطالب و مقالاتی که در نشریه تجارت فردا منتشر می‌شوند از نظر بار تحلیلی نسبت به مقاله‌هایی که در روزنامه‌ها و مجلات دیگر وجود دارد،‌ بسیار قوی‌تر بوده و غنای محتوایی بالایی دارد. به خصوص اینفوگرافی‌های بسیار جالبی که در این مجله به کار برده می‌شود.
اما می‌توان گفت دامنه موضوعات مقالات و مطالبی که در این مجله وجود دارد بسیار گسترده است و به موضوعات بسیاری از قبیل اقتصاد سیاسی، اقتصاد کلان،‌ اقتصاد خرد، بازار پول، بازار سرمایه، مسائل مربوط به صادرات، واردات و... پرداخته می‌شود. به گمانم اگر دامنه موضوعات این مطالب محدودتر شود و به هرکدام از این مسائل به تنهایی و به صورت تخصصی‌تر پرداخته شود، می‌تواند بهتر باشد. اگرچه لازمه اقتصاد امروز پرداخت همه‌جانبه به تمام بخش‌های آن است.

سلمان خادم‌المله
اقتصاددان
جلب اعتماد مخاطبان
هفته‌نامه وزین تجارت فردا از نشریات اقتصادی معتبر کشور است که توانسته جایگاه مناسبی در مطبوعات داخلی پیدا کند. این هفته‌نامه با محوریت سوژه‌های تخصصی روز در هر هفته به بررسی و تحلیل آنها می‌پردازد. ارتباطات مناسب هیات تحریریه و مدیران نشریه با اندیشمندان اقتصادی و مدیران دست‌اندرکار اجرایی، توانسته تا حد زیادی اعتماد مخاطبان نسبت به محتوا را فراهم کند. برای بهبود محتوا پیشنهاد می‌شود موضوعات جنجالی‌تری به عنوان سوژه هفته انتخاب شود.
محمداکبرپور
استاد دانشگاه استنفورد
اثربرگفتمان اقتصاد
تجارت فردا تبدیل به تنها مجله ایران شده است که آن را به شکل منظم دنبال می‌کنم. به نظرم این مجله گفتمان اقتصاد در ایران را تحت تاثیر قرار داده است و آن را به گفتمان جهانی نزدیک‌تر کرده است. به عنوان پیشنهاد برای آینده، به گمانم برای پیشرفت هر چه بیشتر مجله تغییر یا بهبود دو رویکرد کلی مفید است:
نخست، تجارت فردا می‌تواند (و تا امروز نیز تا حدی توانسته) خود را به عنوان یک منبع آموزشی علم اقتصاد برای فارسی‌زبانان و سیاستمداران و مدیران دولتی و... معرفی کند. بسیاری از یافته‌های اقتصاد در فضای عمومی سیاستمداران و مدیران ایران غریبه‌اند و تجارت فردا می‌تواند با اختصاص دادن بخشی از مجله به همراه یک تیم مشخص، به آموزش مسائل مختلف اقتصاد نیز بپردازد. بخشی از این آموزش می‌تواند در قالب مصاحبه‌ها و... باشد و بخش دیگر می‌تواند مانند یک مطلب آموزشی کامل، به قصد آموزش نوشته شده باشد که در این مورد جذابیت و سادگی و کاربردی بودن مطلب بسیار مفید خواهد بود. نکته دوم در مورد مجله تلاش بیشتر برای انعکاس نگاه اقتصاددانان گوناگون جهانی با دیدگاه‌های گوناگون است. اقتصاددانان در بسیاری از مسائل اساسی با هم توافق ندارند (و در بسیاری مسائل هم توافق دارند) و انعکاس دیدگاه‌های یک گروه بدون انعکاس نگاه گروه مخالف آنها برای فضایی مانند اقتصاد ایران خطرناک است. بسیار مفید خواهد بود اگر مجله بین مسائلی که در آنها توافق کلی در علم اقتصاد وجود دارد،‌ و دیگر مسائل تفکیک قائل شود. این را می‌توان با مصاحبه‌های همزمان با افرادی با دید مختلف جامه عمل پوشاند.
در پایان، از همه مسوولان و کارکنان تجارت فردا برای شکل‌دادن این مجله دوست‌داشتنی و آموزنده در فضای اقتصاد ایران تشکر می‌کنم.

بهرام صلواتی
پژوهشگر اندیشکده مطالعات حاکمیت دانشگاه شریف
تلاش منسجم و حرفه‌ای
هفته‌نامه تجارت فردا را به جرات می‌توان یکی از تلاش‌های منسجم و حرفه‌ای در زمینه ژورنالیسم اقتصادی در چند سال اخیر کشور برشمرد. ارائه تحلیل‌های کارشناسی پیرامون موضوعات داغ و به‌روز اجتماع و اقتصاد ایران همراه با بررسی ابعاد گوناگون این موضوعات در قالب پرونده‌های ویژه هفتگی را شاید بتوان مهم‌ترین شاخصه متمایزکننده این هفته‌نامه با سایر رسانه‌های نوشتاری هم‌تراز و هم‌صنف خود برشمرد. یکی دیگر از ابتکارات این نشریه، پرداختن منظم و دنباله‌دار به ابعاد مختلف چالش‌های مبتلابه بازار کار و اشتغال در ایران است که تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است و جای خالی آن همواره مشاهده و احساس می‌شده است.
با این حال، محدود شدن مقالات و گزارش‌ها به لحاظ حجم مطالب در قالب دو صفحه و نیز تاکید بر سادگی و قابل فهم بودن مسائل برای عموم خوانندگان شاید باعث می‌شود که گاه مطالب از عمق لازم یا جلب نظر کامل خوانندگان حرفه‌ای یا اصحاب آکادمیک کشور بازبماند. شاید بتوان این مورد را نیز با افزودن بر حجم گزارش‌ها و مقالات تحقیقی تفصیلی مرتفع کرد. به هر حال چه در گذشته و چه در زمان حال کمتر نشریه‌ای در کشور می‌توان یافت که بتواند مطالب اقتصادی و اجتماعی برای هر دو قشر خواننده عام و خاص را با ظرافت و دقت و سلیقه فراهم آورد و این همان راهی است که هفته‌نامه تجارت گام در آن نهاده است و امید است که راهش مستدام و گامش استوارتر باد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها