شناسه خبر : 20548 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیاستگذاران

ارزیابی نقاط قوت و ضعف مجله تجارت فردا - ۲


علی طیب‌نیا
وزیر امور اقتصادی و دارایی
منبع مهم تحلیل اقتصاد ایران
مدتی قبل از پذیرش مسوولیت در وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای گذراندن فرصت مطالعاتی در پکن حضور داشتم. سردبیر هفته‌نامه، هرهفته پی‌دی‌اف مجله را برایم ارسال می‌کرد. من هم تحولات اقتصاد ایران را با مطالعه تجارت فردا راحت‌تر دنبال می‌کردم.
خاطره جالبی که از این نشریه دارم مربوط به زمان معرفی وزرا توسط جناب آقای دکتر روحانی به مجلس است.
تجارت فردا در وصف بنده تیتر طبیب تورم را کار کرده بود که فکر کنم در اذهان ماندگار شد. البته بنده خود را شایسته این عنوان نمی‌دانم و یقیناً کاهش تورم نتیجه فعالیت جمعی و هماهنگ دولت و تمام دستگاه‌های متولی اقتصاد است. حالا چون مطالعات بنده به ویژه رساله دکترای من در این خصوص بود این‌گونه برداشت شد.
از آن روزها مدت‌زمان زیادی می‌گذرد. اقتصاد ایران، نوسان‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. تورم 40درصدی را پشت سر گذاشته و دیگر اقتصادی بی‌ثبات نیست. بازارها امن شده‌اند و سیاست‌ها دیگر فی‌البداهه تهیه و تنظیم نمی‌شوند. تحولات زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رخ داده و هرکدام تبعاتی داشته‌اند.
در این میان نشریه تجارت فردا به خوبی تحولات را رصد و تحلیل کرده است. نتیجه اینکه چند سال فراز و فرود اقتصاد ایران در این نشریه ثبت و ضبط‌شده و حتی می‌توان ادعا کرد که به یکی از منابع مهم مکتوب برای تحقیق و تحلیل اقتصاد ایران بدل شده است.
نشریه تجارت فردا در عین حال عاری از کاستی‌ها نیست. برای مثال جای انعکاس نظریات جدید اقتصادی، بحث‌های آکادمیک، کتاب‌های جریان‌ساز و بحث‌وجدل‌های روشنگرانه در این نشریه خالی است. باید تلاش کنید تا در کنار پرداختن به تحولات اقتصاد ایران، تحولات علمی و پژوهشی علم اقتصاد را نیز رصد کنید.
انتشار چکیده پایان‌نامه‌های خوب اقتصادی و ترجمه مقالات بحث‌برانگیز علمی می‌تواند به ارتقای دانش اقتصادی در ایران کمک کند و این کاری ارزشمند است که از نشریاتی همچون تجارت فردا توقع می‌رود. پیروز و سربلند باشید.
ولی‌الله سیف
رئیس کل بانک مرکزی
کیفیت برتر
«تجارت فردا» مولودی که در مقایسه با هم‌رده‌های جهانی، دوره ابتدایی حیات خود را طی می‌کند، مصداق مولودی مبارک است که تقریباً کلیه زمینه‌های مربوط به اهدافش را با موفقیتی، حداقل قابل قبول و بهتر از آن و در بسیاری موارد با کیفیتی معقول هدایت کرده است.
نقاط قوتی از قبیل پوشش رشته‌های مختلف علم اقتصاد، پرداختن به موضوعات خطیر و درج نظرهای رقیب، جسارت و شجاعت پرداختن به چالش‌ها و مشکلات (کمابیش از هر نوع)، بی‌پروایی در یادگیری از مراجع مسلم بین‌المللی اقتصاد از جمله از برندگان جوایز نوبل تا جوانان مستعد و امیدهای امروز و فردای ایران، از افتخارات این نشریه وزین است که امیدوارم در آینده با کیفیتی برتر ادامه یابد.
محمدرضا نعمت‌زاده
وزیر صنعت، معدن و تجارت
همین راه را ادامه بدهید
تجارت فردا مجله‌ای است که معمولاً می‌خوانم و سعی می‌کنم همیشه دنبال کنم. اما فونت مجله ریز است و گاهی خواندنش دشوار می‌شود. گاهی گزارش‌ها و مصاحبه‌های مجله زیاد است و من هم زمان کافی برای خواندن ندارم اما با خودم می‌گویم حتماً جوان‌ترها وقت و حوصله بیشتری برای خواندن دارند پس خوب است که مجله تجارت فردا همین راه را ادامه بدهد.اما اگر بخواهم درباره مجله شما نظر بدهم، همین‌قدر می‌گویم که شما به اقتصاد کشور خدمت می‌کنید. چون مطالبی که منتشر می‌کنید، به کار ما در دولت می‌آید. به کار مدیران صنعتی هم می‌آید و به کار مردم هم می‌آید. مهم این است که دیدگاه‌های همه ما به هم نزدیک شود و شما به خوبی این کار را می‌کنید.دیده‌ام که مجموعه‌های مفصلی درباره مسائل مهم تهیه می‌کنید که این کار هم خیلی بجا و مناسب است. مثلاً درباره صادرات ویژه‌نامه خوبی تهیه کردید یا درباره صنعت هم مطالب خوبی تهیه شد که مورد استناد قرار گرفته و می‌بینم که خیلی‌ها به نتایج کارهای شما اشاره می‌کنند. در مجموع گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد را موفق و اثر‌گذار می‌بینم و معتقدم کارهای این مجموعه به ویژه در مجله تجارت فردا به توسعه در کشور کمک می‌کند.
نصرالله جهانگرد
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
تحلیل اقتصاد به دور از هیاهو
تجارت فردا یک مجله تخصصی برجسته در حوزه اقتصاد ایران است. هر هفته این نشریه وزین موضوعات اقتصادی روز را در قالب پرونده‌های مختلفی به بحث و بررسی می‌گذارد و با نگرش همه‌جانبه آنها را آنالیز می‌کند تا در نهایت خوراک خبری و تحلیلی جذابی به مخاطبانش ارائه ‌دهد. تجارت فردا در فضای رسانه‌ای تخصصی به دور از هیاهوهای سیاسی موفق شده تا مباحث کلان اقتصادی را مورد واکاوی قرار دهد و کمبودها و مشکلات عرصه اقتصادی را به مسوولان اقتصادی کشور گوشزد کند. مسیری که حدود پنج سال است این نشریه وزین طی کرده است و هرسال نیز نقش خود را در فضای رسانه‌ای تخصصی کشور پررنگ‌تر کرده است. امید است که سایر رسانه‌های اقتصادی کشور نیز همین مسیر را طی کنند تا در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.
اکبر کمیجانی
قائم‌مقام بانک مرکزی
کمک به فرآیند تصمیم‌سازی

تجارت فردا یک مجله تخصصی برجسته در حوزه اقتصاد ایران است. هر هفته این نشریه وزین موضوعات اقتصادی روز را در قالب پرونده‌های مختلفی به بحث و بررسی می‌گذارد و با نگرش همه‌جانبه آنها را آنالیز می‌کند تا در نهایت خوراک خبری و تحلیلی جذابی به مخاطبانش ارائه ‌دهد. تجارت فردا در فضای رسانه‌ای تخصصی به دور از هیاهوهای سیاسی موفق شده تا مباحث کلان اقتصادی را مورد واکاوی قرار دهد و کمبودها و مشکلات عرصه اقتصادی را به مسوولان اقتصادی کشور گوشزد کند. مسیری که حدود پنج سال است این نشریه وزین طی کرده است و هرسال نیز نقش خود را در فضای رسانه‌ای تخصصی کشور پررنگ‌تر کرده است. امید است که سایر رسانه‌های اقتصادی کشور نیز همین مسیر را طی کنند تا در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.
حسین عبده‌تبریزی
عضو شورای عالی بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی
مایه شگفتی
انتشار هفتگی تجارت فردا در شرایط امروز اقتصاد ایران مایه شگفتی است. تدارک این همه مطلب و یافتن سوژه‌های مناسب، کاری بسیار دشوار است. مرور شماره‌های منتشره تجارت فردا بیانگر تنوع و فراوانی بسیار مطالبی است که دست‌اندرکاران آن به تهیه و انتشار آن همت گماشته‌اند. تجارت فردا از ورود به هر حوزه‌ای از اقتصاد ایران؛ از بازار کار گرفته تا بازارهای مالی، از مشکلات تولید صنعتی گرفته تا گرفتاری‌های صندوق‌های بازنشستگی، از محدودیت‌های تجارت خارجی گرفته تا اقتصاد سیاسی نفت،... نهراسیده است.
برای تهیه این همه مطلب و پوشش این همه موضوع، نسل جدیدی از روزنامه‌نگاران اقتصادی تربیت شده‌اند؛ از محتوای مطالب مجله می‌توان نتیجه گرفت این نسل جدید عمدتاً اقتصادخوانده‌های جوانی هستند که روزنامه‌نگاری را بعد از اقتصاددان‌ شدن پیشه کرده‌اند. این تحولی میمون در عرصه روزنامه‌نگاری اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران است.
امید می‌رود که با توجه به شرایط حاد کسب‌وکارها و وضعیت دشوار اقتصادی در کشور، تجارت فردا بتواند کماکان به طور مرتب و هفتگی و با همین محتوای غنی انتشار یابد. برای همه کوشندگان تجارت فردا موفقیت‌های بیشتر آرزومندم.
حجت‌الله میرزایی
اقتصاددان و معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پاسخگو به نیاز مخاطبان
هفته‌نامه تجارت فردا در آغاز پنجمین سال انتشار به شماره 200 رسیده است. از اولین شماره تا امروز این هفته‌نامه را رصد کرده‌ام. در سال اول مقید بودم همه شماره‌ها را دریافت کنم و با دقت بخوانم و فایل آن را برای دوستان و همکاران دانشگاهی بفرستم. داده‌ها و اطلاعات و تحلیل‌های بهنگام و مستمر اقتصاد کلان در فضای دانشگاهی و حتی کارشناسی امروز کمتر مورد توجه
و پیگیری است. تجارت فردا به‌خوبی این کاستی را برطرف کرده است. اما به‌روشنی از آغاز تا امروز همچنان که متنوع‌تر و حجیم‌تر شده حلقه نویسندگان آن تنگ‌تر و تنوع افکار و دیدگاه‌ها کمتر و کمتر شده است. انتشار منظم هفته‌نامه تخصصی و تداوم آن در کشور ما البته کاری بزرگ و دشوار است که موسسه بزرگ رسانه‌ای دنیای اقتصاد و تیم مدیریتی و تحریریه تجارت فردا به‌خوبی از پس آن برآمده‌اند. در سال‌های اخیر تقریباً هر روزنامه‌نگار خوب و موفقی را یافته‌ام مدتی با تجارت فردا کار کرده است. برای مدیریت این هفته‌نامه خوب آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

پیمان قربانی
معاون اقتصادی بانک مرکزی

انتقال صحیح پیام
نشریه تجارت فردا از آن دسته نشریاتی است که نیاز به آن در جامعه به‌شدت احساس می‌شود. خوشحالیم که در این مدت این هفته‌نامه توانسته با یک رویکرد کارشناسی و حرفه‌ای مسائل متنوع اقتصادی و اجتماعی را در کشور تحلیل کند. همچنین این هفته‌نامه علاوه بر آنکه برای جامعه کارشناسی، تخصصی و سیاستگذاری کشور مفید بوده، برای عموم خوانندگان در کشور نیز اثرگذار واقع شده است. این ویژگی‌ها سبب شده تجارت‌فردا از جایگاه بسیار مناسبی در میان نشریات این حوزه برخوردار باشد. یکی دیگر از مسائل مهم در تجارت فردا، برخورداری از تیم و کادر حرفه‌ای است. خبرنگاران این هفته‌نامه مطالب را با دقت تنظیم و به صورت حرفه‌ای و دقیق منتقل می‌کنند و به این ترتیب پیام‌های اصلی را به‌خوبی به خوانندگان منتقل می‌کنند. امیدوارم این نشریه در مسیری که آغاز کرده موفق باشد و بیش از پیش شاهد شکوفایی آن باشیم.
پیروز حناچی
معاون وزیر راه و شهرسازی
پرداخت عمیق و عالمانه
به گمان من، هفته‌نامه تجارت فردا در دویست شماره‌ای که از عمر انتشار آن می‌گذرد، توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان مطبوعات اجتماعی و اقتصادی به خود اختصاص دهد. این جایگاه ویژه، به همت خبرنگارانی فراهم شده است که تلاش کرده‌اند در تحلیل مسائل اجتماعی اقتصادی، از سطح به عمق حرکت کنند و با اتکا به شناخت نسبی قابل قبولی از این حوزه، و از رهگذر تهیه مصاحبه‌ها، گزارش‌ها و نوشتارهای تحلیلی، نیاز مخاطب هوشمند امروز را در ارائه تحلیل‌های عمیق کارشناسی به میزان قابل توجهی پاسخگو باشند. در واقع، نقطه قوت این نشریه، پرداختن عمیق و عالمانه به حوزه‌های مذکور است، چیزی که در بسیاری از رسانه‌ها فقدان آن احساس می‌شود. امیدوارم این نشریه بتواند در ادامه مسیر خود، در مسیری که گام برداشته است، همچون گذشته موفق باشد.
حامد مظاهریان
معاون وزیر راه و شهرسازی
محفلی برای تبادل فکر
هفته‌نامه تجارت فردا با چارچوبی هدفمند و حرفه‌ای، به محفلی برای تبادل فکر در مسائل اقتصادی بدل شده است. بدون اغراق، هفته‌نامه‌ای با تحلیل‌ها و دیدگاه‌های متکثر تخصصی، موجب دلگرمی بوده و تصمیم‌سازان اقتصادی را با در اختیار گذاشتن نگاهی چندوجهی به مسائل یاری می‌رساند. به ویژه اینکه این نشریه به نیکی پا را فراتر گذاشته و نظرات صاحب‌نظران بین‌المللی را نیز منعکس می‌کند. نکته‌ای که نباید دور از نظر بماند دام فریبنده پیش‌بینی‌های اقتصادی- به ویژه در شرایط خاص اقتصادی ایران- برای یک رسانه تخصصی است که هرچند مذاق خواننده را شیرین می‌کند، اما به تلخی فاصله‌گیری با کارکردهای اصلی نشریه‌ای حرفه‌ای نمی‌ارزد؛ این مهم، مراقبه بیشتری را می‌طلبد.
منصور معظمی
معاون وزیر صنعت و رئیس هیات‌عامل ایدرو

گرایش به بخش خصوصی افزایش یابد
من هفته‌نامه وزین تجارت فردا را هر هفته می‌خوانم. تجارت فردا یک نشریه حرفه‌ای و تخصصی است که مطالب متنوعی دارد و طبیعتاً مخاطبان آن از طیف‌های متفاوتی هستند. به لحاظ فُرم و صفحه‌آرایی نیز دست‌اندرکاران نشریه توانسته‌اند کار مناسبی را ارائه دهند و تجارت فردا توانسته است به عنوان یک نشریه تاثیرگذار، جای خود را بیابد. با وجود این، نگاه دولتی در تجارت فردا نسبتاً پررنگ به نظر می‌رسد و جای گرایش بیشتر به بخش خصوصی وجود دارد. همین‌طور باید بر موضوعات پیشران اقتصادی تمرکز بیشتری صورت گیرد. در بخش بین‌الملل، جای تقویت بیشتر به معنای استفاده از مطالب تحلیلی‌تر و نه صرفاً ترجمه وجود دارد.
محمود اسلامیان
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری

به مثابه یک جریان آوانگارد
از هفته‌نامه «تجارت فردا» به خاطر ویژه‌نامه‌ای که درباره صندوق‌های بازنشستگی منتشر کرد، تشکر می‌کنم. اساساً فلسفه انتشار این ویژه‌نامه مطرح کردن وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی در فضای رسانه‌ای بود که با کار مشترک هفته‌نامه تجارت فردا و روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان یک جریان آوانگارد در مطرح کردن مسائل اجتماعی و به‌ویژه با توجه به تحلیل‌های دقیقی که ارائه کردند، این امر به خوبی انجام شد و افکار عمومی و ذی‌نفعان درگیر این موضوع شدند. این درگیری باید تا حدی ادامه پیدا کند که به دغدغه و مساله‌ای مهم نزد افکار عمومی تبدیل شود. ادامه اثرگذاری «تجارت فردا» در این زمینه مستلزم این است که رویکرد اقتصاد اجتماعی همچنان مورد توجه این مجموعه رسانه‌ای باشد. دومینوی ورشکستگی و به ورطه افتادن صندوق‌های بازنشستگی در راه است و علت بحرانی شدن وضعیت این صندوق‌ها چیزی جز کم‌توجهی نهاد حاکمیت نسبت به سرنوشت بازنشسته‌ها و این صندوق‌ها نبوده است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، مجلس و دولت تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند که بار مالی آنها را برای صندوق‌های بازنشستگی در نظر نگرفته‌اند. همچنین واگذاری‌هایی که اقتصادی نبوده‌اند و نظارت ناکافی بر صندوق‌ها اصلی‌ترین ریشه‌های ایجاد بحران در صندوق‌ها بوده‌اند. در این شرایط بهترین مدیران کشور و حتی بهترین مدیران جهانی هم اگر به کار گرفته شوند، نمی‌توانند مشکل صندوق‌های بازنشستگی را حل کنند مگر اینکه اجماع ملی درباره صندوق‌ها به وجود بیاید و افکار عمومی به بحران صندوق‌های بازنشستگی که می‌تواند به یک بحران امنیتی تبدیل شود، توجه کند. توجه تجارت فردا به مساله صندوق‌های بازنشستگی و پرداختن این نشریه پیشرو به این بحران توانسته در تبدیل شدن آن به دغدغه افکار عمومی سهم قابل توجهی داشته باشد. امیدوارم این مجله که به شماره 200 رسیده است، همچنان رویکرد اقتصاد اجتماعی را در نظر داشته باشد.
احمد عزیزی
مشاور رئیس کل بانک مرکزی

نهال خوش‌بنیاد
تجارت فردا می‌رود تا پا جای پای بزرگان بگذارد. تجارت فردا دانشگاهیان و کارگزاران اقتصادی و سیاستگذاران و اندیشمندان را درکنار یکدیگر می‌نشاند و بین ایشان گفتمانی راهبردی و گاه تاکتیکی و گاه اقتضایی را ممکن می‌سازد. در عصر ارتباطات که با کمترین مایه‌ای از مهر، می‌توان اندیشمندان و فعالان و دوستان و هموطنان دردمند و آرزومند و آماده خدمت به وطن را از اقصی نقاط گیتی گرد آورد، تجارت فردا سعی در ایجاد و پیشبرد گفتمان توسعه ملی دارد. تجارت فردا راه درازی برای تبدیل شدن به نهادی سترگ دارد. بنیانگذاری چنین نهادی با استفاده از تجربیات بشری، این نهال خوش‌بنیاد را به درختی تناور تبدیل می‌کند که برای نسل‌های آینده ثمربخش باشد.
علی دیواندری
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی

پلی میان سیاستگذاران و اقتصاددانان
مجله «تجارت فردا» تلاش کرده است با محور قراردادن مسائل اصلی اقتصاد ایران و بررسی منشأ معضلات مزمن و تاریخی اقتصاد کشور، ارتباط مناسبی میان سیاستگذاران اقتصادی با اقتصاددان، فعالان اقتصادی، محققان و استادان اقتصاد دانشگاه‌های کشور ایجاد کند و گامی در راستای کمک به حل مشکلات اقتصاد کشور بردارد که به نظر می‌رسد در این مسیر از موفقیت خوبی برخوردار بوده است. انتشار ایده‌ها و نظرات متخصصان و اندیشمندان ایرانی و خارجی، انتقال اندیشه‌های روز جهانی، انعکاس مشکلات جاری فعالان کسب و کار و تحلیل و بررسی عمیق ریشه مشکلات اقتصاد کشور، این نشریه را از دیگر نشریات اقتصادی کشور، متمایز ساخته و بر غنای آن افزوده است. به نظر می‌رسد بهتر است تلاش برای گسترش طیف مخاطبان مجله و دسترسی آسان‌تر مردم به آن در دستور کار مدیران مجله قرار گرفته تا از این مسیر، عمق و گستره نفوذ مجله در جامعه افزایش یافته و اثربخشی آن را بیش از پیش کند. همچنین با توجه به نقش کلیدی نظام بانکی کشور در توسعه اقتصادی و مشکلات عملکردی و ساختاری که نظام بانکی کشور به آن مبتلاست، تمرکز بیشتر مجله بر واکاوی مشکلات نظام بانکی و کمک به یافتن و ارائه راهکارهای حل این مشکلات، می‌تواند بر غنا و اثربخشی مجله بیفزاید.
سید‌فرید موسوی
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

پیوند علم اقتصاد با اخبار اقتصادی
تلاش و همت دسته جمعی عزیزان برای انتشار تحسین‌برانگیز 200 شماره نشریه وزین تجارت فردا را تبریک می‌گویم. ارائه تحلیل‌های متنوع و علمی و انتشار مقالات روشنگر از سوی کارشناسان و صاحبان اندیشه و قلم موجبات نقش‌آفرینی مثبت این نشریه را در محافل اقتصادی کشور فراهم ساخته و از همین منظر جامعه بزرگ مخاطب را به وجود آورده است. هفته‌نامه تجارت فردا با رویکرد کارشناسی و نوآوری علمی در تهیه، تنظیم و ارائه مطالب توانسته پیوند مبارکی میان مباحث آکادمیک علم اقتصاد و اخبار اقتصادی روز برقرار ساخته و قابلیت کاربردی را برای جامعه اقتصادی کشور به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد برای ادامه راه و برای حفظ جایگاه برتر در نشریات اقتصادی کشور نیاز است «تجارت فردا» از طریق تمرکز بر چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی توجه سیاستگذاران اقتصادی را بر این حوزه جلب کند و به‌طور موازی با برانگیختن افکار عمومی موجبات فرهنگ‌سازی اقتصادی را در جامعه فرآهم آورد و با توجه به عمق این چالش‌ها که در صورت عدم توجه آینده کشور با بحران و خسران مواجه خواهد شد انتظار است که گام‌های سریع‌تری برداشته شود.
محمود صادقی
نماینده مجلس شورای اسلامی

قابل تحسین
یک مجله مفید در عرصه سیاست و اقتصاد کشور باید اطلاعات به روز در حوزه‌های خود ارائه دهد. زمانی که نام تجارت فردا را بر مجله خود می‌نهیم مشخصاً مطالب ذکر‌شده با رویکرد نوآورانه‌ای باید در این عرصه ارائه شود. این مجله هم پیرامون تجارت داخلی، هم عرصه تجارت خارجی و بین‌المللی باید رویکردی تحلیلی به خود بگیرد تا به دو هدف عمده در حوزه خود دست یابد. یکی تحلیل شرایط فعلی و دیگری پیش‌بینی آنچه قرار است در آتیه اتفاق افتد. هدف و آرمانی که تا حد امکان و آن میزان که من مطالعه کرده‌ام در مجله شما قابل قبول و حتی قابل تحسین بوده است. البته من زمانی که از زاویه خود نگاه می‌کنم می‌بینم موضع حقوقی در مجلات اقتصادی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. موضعی مهم و بسیار پراهمیت که می‌تواند روند اقتصادی کشور را متاثر از خود سازد. اگر مجله وزین شما در این عرصه نیز ورود کند و بخشی از صفحات خود را به حقوق اقتصادی اختصاص دهد می‌تواند تاثیرات مهم‌تری بر فضای جامعه بگذارد.
پیرامون سوژه‌های مطالب نیز، اگر من جزو سیاستگذاران این مجله بودم، بیشتر از پیش، به مقوله رفع تحریم‌ها می‌پرداختم. ما امروز شاهد هستیم که رسانه‌های مختلف به صورتی القا می‌کنند که انگار رفع تحریم‌ها هیچ تاثیر مفیدی بر شرایط کشور نگذاشته است. رسانه‌هایی مانند هفته‌نامه تجارت فردا می‌تواند به عنوان یک رسانه مورد توجه بخش قابل توجهی از کنشگران اقتصادی و مورد اعتماد آنها، بر نقاط مثبت و منفی شرایط امروز تاکید کند و نمایی واقع‌بینانه‌تر از شرایط امروز به تصویر بکشد.
غلامرضا سلامی
مشاور وزیر راه و شهرسازی

راهکارهای عملی و واقع‌بینانه
از نظر من انتشار منظم و هفتگی مجله پربار تجارت فردا ضمن اینکه تلاشی سخت و ایثارگرانه است نقطه عطفی در ادبیات اقتصادی کشور به شمار می‌آید. استفاده توامان از دیدگاه‌های صاحب‌نظران پیشکسوت اقتصادی و جوانان جویای نام و علاقه‌مند و بااستعداد در زمینه مسائل اقتصادی کلان کشور امری بی‌سابقه و پسندیده به‌شمار می‌آید. درعین حال توجه به ‌نظرهای اقتصاددانانی که در اقتصاد به‌شدت دولتی ایران دارای تجارب ارزنده‌ای هستند به همراه مطرح ساختن دیدگاه‌ها و درددل‌های فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این نشریه می‌تواند دو طرف منازعه را به‌سوی یافتن راهکارهای عملی و واقع‌بینانه رهنمون سازد.
آنچه مسلم است اقتصاد کشور بیشتر از آنکه گرفتار خلأ به‌کارگیری تئوری‌های علم اقتصاد باشد دچار نوعی سیاست‌زدگی افراطی است از این‌رو رویکرد تجارت فردا در پرداختن به مسائل اقتصاد سیاسی انتخابی درست و هوشمندانه است ضمن آنکه نقد اشتباهات و خطاهای سیاست‌های اقتصادی گذشته و حال دولت‌ها و ارائه راهکارهای رفع آنها می‌تواند این نشریه را بیش از پیش اثربخش کند.


علی صالح‌آبادی
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات

صراحت در منش و سلامت در روش
انتشار دویستمین شماره هفته‌نامه اقتصادی تجارت فردا بیانگر ثبات و صراحت در منش و سلامت در روش این هفته‌نامه است که تمرکز فراوانی بر تحلیل اقتصاد کشور دارد. بهره‌مندی مخاطبانی چون کنشگران اقتصادی، استادان دانشگاه و دانشجویان اقتصاد در داخل و خارج از کشور از این هفته‌نامه وزین، مبین غنای مطالب و تحلیل‌های باکیفیت این نشریه است.
انعکاس دیدگاه‌های بی‌حاشیه و علمی مسوولان اقتصادی کشور و تشریح آنها توسط نشریه تجارت فردا گامی مهم در معرفی عملکرد دولت در حوزه تجارت در ابعاد مختلف است. گام‌هایتان پویا و قلمتان مانا باد.

کمال سید‌علی
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران

همراه با مخاطبان
هفته‌نامه تجارت فردا در مدت زمان انتشار خود در دسته‌بندی مطالب و پرداختن به موضوعات روز اقتصادی موفق عمل کرده و به جرات می‌توان گفت کمتر مجله‌ای در حال حاضر در ایران وجود دارد که توانسته باشد تا این حد مخاطبان را با خود همراه کند. اما انتقادی که به مجله وارد است، تمرکز بر موضوعات اقتصادی است. این در حالی است که ریشه بسیاری از موضوعات و رخدادها و تصمیمات اقتصادی در ایران کاملاً سیاسی است و لازم است بیش از این به تاثیر سیاست بر اقتصاد پرداخته شود. نکته قابل طرح دیگر این است که مجله ضمن ارائه راهکارهای لازم به دولت، لازم است که در موارد لازم به نقد عملکرد دولت در زمینه‌های مختلف هم بپردازد. هر دولتی اقداماتی داشته که قطعاً انتقاداتی جدی به آن وارد است. اما متاسفانه رفتارهای دولت یازدهم کمتر مورد انتقاد مطبوعات است. من معتقدم انتقادات سازنده به عملکرد دولت در هر زمینه‌ای باید وجود داشته باشد که اشتباهات پیشین تکرار نشود. مانند انتقاداتی که در دولت قبل به یارانه، نرخ سوخت، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ ارز یا سود بانک‌ها وارد بود. این مشکلات هنوز هم در دولت فعلی دیده می‌شود و انتظار می‌رود با نقدهای سازنده به این مشکلات پرداخته شود تا مانع بروز مشکلات در ابعاد گذشته شویم و چنین نقد سازنده‌ای از مجله تجارت فردا انتظار می‌رود.
محمدفطانت فرد
مشاور وزیر اقتصاد

انتخاب هنرمندانه سوژه‌ها
تجارت فردا توانسته است رابطه‌ای مطلوب بین سیاستگذاران، محققان و فعالان اقتصادی به وجود آورد. توجه به تحلیل‌های اقتصادی در عین بررسی ریشه‌های اجتماعی و سیاسی وقایع اقتصادی این مجله را از سایرین متمایز می‌سازد. انتخاب هنرمندانه سوژه‌ها و شکار لحظه‌ها، عطش خوانندگان را فرو می‌نشاند. اگرچه انعکاس نظرات و مشکلات و بیان انبوه ایده‌های بعضاً متناقض در مشرب اقتصاد آزاد مخاطبان را گاه سردرگم می‌کند. امید من این است که در فضای کسب‌وکار کشور مجله وزین تجارت فردا بتواند یک خط فکری مستقل را راهبری کند تا اقتصاد ایران از ورطه کنش و واکنش‌های مبتنی بر سعی و خطا رهایی یابد. امید من این است که مجله تجارت فردا در حوزه تحلیل اقتصاد ایران و اقتصاد سیاسی مرجعیت تام یابد. در این دوره سخت قلم زدن و فکر کردن در بنا نهادن اساس و بنیانی بزرگ مبتنی بر اندیشه‌ای مستقل و مرجع برای همه دست‌اندرکاران آرزوی توفیق دارم.
قاسم خورشیدی
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نگاه جامع و علمی
تجارت فردا یکی از بهترین هفته‌نامه‌های تخصصی در حوزه اقتصادی است که هر هفته به موضوع محوری خاصی می‌پردازد و یک مساله را به طور همه‌جانبه از زوایای گوناگون می‌بیند و نظرات مخالف و موافق را کنکاش می‌کند و نگاه جامع و علمی به موضوعات اقتصادی دارد که برای اهل فن قابل بهره‌برداری و مورد اعتنا و اتکاست؛ ضمن اینکه در مصاحبه‌ها و گزارش‌های منتشره، گاهی راهکارهای خوبی نیز ارائه می‌شود که می‌تواند به مسوولان و سیاستگذاران نیز کمک کند و به نظر می‌رسد قابل بهره‌برداری است. تاکنون هم نکته منفی برجسته‌ای را مشاهده نکردم، اما یکی از نقاط مثبت دیگر، برخی طرح‌های گرافیکی و جلد پیام بسیار پرمغزی دارد که برای من خیلی جذاب است.
علی کیانی‌راد
معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی

پویاترین و معتبرترین
تجارت فردا پویاترین و معتبرترین نشریه اقتصادی کشور است که توانسته خلأهای موجود در این بخش را پر کند. ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران نشریه وزین تجارت فردا که با ارائه تحلیل‌های علمی و به‌روز اقتصادی به بالا بردن دانش فنی اقتصادی در همه زمینه‌ها به جامعه کمک می‌کنند، به نظر می‌رسد باید تعادل در میان تحلیل‌ها و مطالبی که در زیربخش‌های مختلف اقتصادی موجود است، برقرار شود. از نظر من مطالب و تحلیل‌هایی که در بخش کشاورزی ارائه می‌شود، کم است و بهتر است بیشتر به آن پرداخته شود. در عین حال تشکر فراوان دارم به خاطر تمام زحماتی که متحمل هستید.
مهدی بنانی
رئیس مرکزمدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی وزارت اقتصاد
تمرکز بر موضوعات مهم
هفته‌‌نامه تجارت فردا با جلب مشارکت و ارائه افکار و نظرات کارشناسان و مدیران دولتی، فرصت مناسبی را برای تعامل و تبادل اندیشه بین جامعه دانشگاهی و بدنه اجرایی کشور فراهم کرده است که نتیجه آن قضاوت منصفانه نسبت به عملکرد دولت و بهبود تصمیمات اجرایی و افزایش اثربخشی آنهاست.
تمرکز بر موضوعی مهم و راهبردی در هر شماره و موشکافی آن از جنبه‌های مختلف و طرح دیدگاه‌های متنوع در خصوص موضوع مطرح شده، دیدی جامع را به خواننده منتقل می‌کند، به‌طوری که با مطالعه مستمر شماره‌های مختلف آن، خواننده توانمندی تحلیل و درک روابط متغیرهای مختلف اقتصادی را به دست می‌آورد. و اینها برخی از دلایلی است که به نظر بنده باید ممنون تجارت فردا باشیم.

حامد سلطانی‌نژاد
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران
رویکرد چندبعدی به موضوعات
از نقش و کارکرد اصلی رسانه‌های جمعی در خصوص اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی که بگذریم، نمی‌توانیم نسبت به نقش و کارکرد موثر هر رسانه بر مخاطبانش بی‌تفاوت باشیم. مهم‌ترین گامی که یک رسانه تخصصی برای رسیدن به این نقطه برمی‌دارد این است که مخاطب خود را به درستی شناسایی می‌کند و در او احساس تعلق ایجاد می‌کند. در عصر ارتباطات و زمانه‌ای که تنوع و تکثر کمی و کیفی رسانه‌های نوین فعالیت رسانه‌های چاپی را به رقابت سختی دعوت کرده است، اینکه یک مجله تخصصی بتواند جایگاه خودش را هم به لحاظ نشر محتوای دقیق و تخصصی و هم جذب مخاطبان فعال خود در جامعه بیابد؛ پیشرفت بزرگی برای آن رسانه محسوب می‌شود. هفته‌نامه تجارت فردا توانسته تا حد زیادی به این موفقیت دست پیدا کند. تجارت فردا با اکتفا نکردن به اخبار و مصاحبه‌های ساده، کاربرد تحلیل و تفسیرهای تفصیلی متناسب با رخدادهای روز ایران و جهان، پوشش محتوای مرتبط با اقتصاد سیاسی که جای خالی این‌گونه تحلیل‌ها در اغلب رسانه‌های اقتصادی کشور نمایان است خلئی را که در این قسم رسانه‌ها احساس می‌شود تا حد زیادی پر کرده و انتظار می‌رود در خصوص موضوعات منتخبی که به صورت پرونده‌ای تهیه می‌شود نگاه چندجانبه به موضوعات را مد نظر قرار دهد. رویکرد چندبعدی به موضوعات، حفظ استقلال محتوا از ساختار اقتصادی یک رسانه و توسعه آن به سطوح گسترده‌تری از مخاطبان -البته با افکار‌سنجی- مثلاً انتشار برخی مقالات و تحلیل‌ها به زبان انگلیسی می‌تواند به تقویت و بهبود یک رسانه تخصصی و حتی یک بنگاه رسانه‌ای کمک شایان توجهی کند.
یکی از نقاط مثبت و خوش‌بینانه در خصوص نشر محتوای تخصصی اقتصادی در سال‌های اخیر رشد کمی روزنامه‌های اختصاصی در این حوزه و خصوصاً پرداختن به بازار سرمایه است. امید می‌رود این روند نه‌تنها در کمیت بلکه در خصوص کیفیت و محتوای تولیدی این رسانه‌ها نیز منحصر به چند رسانه نماند. نشریه‌های تخصصی در حوزه اقتصادی به تناسب شرایطی که برای تولید محتوای دقیق‌تر و فرصت بیشتری که برای تحلیل و تفسیر کارشناسانه موضوعات دارند در این زمینه می‌توانند پیشگام بسیاری از رسانه‌های دیگری باشند که با هدف رسیدن به جایگاه واقعی یک نشریه فعالیت می‌کنند.

مجید روستا
عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری

کلان‌نگر و راهبردی
هفته‌نامه تجارت فردا جزو معدود نشریاتی است که بدون هیچ‌گونه مرزبندی به انتشار واقعیات جامعه ایرانی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، جامعه‌شناسی، محیط زیست و... می‌پردازد. هرچند که وزن مسائل و مباحث اقتصادی بیشتر از سایر موضوعات در این هفته‌نامه مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه امروزه توجه به مسائل و موضوعات خرد در حوزه اقتصاد، مسائل اجتماعی و... بیشتر نیاز جامعه است، پیشنهاد می‌کنم سطوح تحلیلی مطالب نیز علاوه بر کلان‌نگری و راهبردی به سطوح سیاستگذاری و سطوح خرد محورهای مورد نظر توجه کند. توجه به تامین مالی خرد، بانکداری پیوندی، شبکه‌سازی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و... از جمله سطوح خرد اثرگذار است.
امیرهامونی
مدیرعامل فرابورس ایران

برند مطرح
تجارت فردا مجله وزینی است که با تیمی بسیار فرهیخته فعالیت می‌کند. به شخصه سعی من بر این است که هر هفته این مجله را تهیه و مطالب مهم آن را مطالعه کنم، چرا که به دلیل حجم بالای مطالب فرصت مطالعه تمام صفحات این هفته‌نامه را ندارم. به لطف خدا این هفته‌نامه به یک برند خوب در حوزه رسانه تبدیل شده است و به عنوان یک مجله تخصصی اقتصادی قابل بررسی و غیرقابل چشم‌پوشی است. توصیه بنده به تمام کسانی که قصد دارند در حوزه اقتصاد بر لبه اخبار اقتصاد قرار بگیرند، این است که هفته‌نامه تجارت فردا را دنبال کنند.
امیر باقری
رئیس دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه
سنجش همزمان بازارها
«تجارت فردا» نشریه‌ای بسیار باکیفیت است که نقاط قوت بسیاری دارد، اما به نظر من توجه به دو نکته می‌تواند در شماره‌های آینده به ارتقای این کیفیت، منجر شود. با توجه به اینکه تاکنون در «تجارت فردا» بیشتر به تحلیل مسائلی که رخ داده پرداخته شده است، پیشنهاد اولم این است که بخش پیش‌بینی رویدادهای آینده را در این هفته‌نامه تقویت کنید و بخش‌هایی از مجله را به پیش‌بینی اتفاق‌هایی اختصاص دهید که در بازار مالی و سایر بازارها رخ خواهند داد. چون در حال حاضر جای چنین پیش‌بینی‌هایی در «تجارت فردا» خالی است. پیشنهاد دوم من این است که به ارزیابی همه‌جانبه بازارها و سنجش وضعیت آنها با توجه به یکدیگر پرداخته شود. به عنوان مثال هنگام پرداختن به مسائل بازار سهام، وضعیت سایر بازارها را هم بررسی کنید، تحلیل‌های کلی داشته باشید و بازارهای مختلف را با هم بسنجید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها